Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 65 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: čtv 27.10.2022 17:02 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 7461
Bydliště: ČR
Obrázky: 8
_ Ano je to o vyvažování. Pokud by mimo efektu lepší obtékání (jakoby delší profil křídla/vrtule) vedl i k více
laminárnímu obtékání - proudění možná by mohly (za nějakých podmínek) snižovat i potencionální vibrace.
Tedy něco jako kvazi lepší chování, jako příspěvek k proceduře vyvažování.

_ Možná příspěvek k: Mají smysl na konci listů vrtule? Jdou tam vůbec vyrobit?
Winglets: what are they and what are they used for? 22.03.2020by admin
_ Než začnu vymýšlet kolo, tak hledám, čtu, a snažím se kritickým myšlením zjistit,
zda někde není "zakopaný neviditelný pes".
_ Pak předhodím fóru, neb víc hlav víc ví. A zejména: Nikdo není dokonalý.

_"Poté byla na stejný motor instalována vrtule s winglety (křidélky). Otáčky motoru se ukázaly
být výrazně vyšší a dosáhly úrovně 8500 ot./min. Navíc se tah zvýšil o 2-3 kg.
Vyšší otáčky motoru u vrtule s winglety (křidélky) dokazují schopnost takových
"wingtips" (konců křídel) snižovat odpor proudění vzduchu a tím uvolňovat část výkonu motoru,
který byl použit k překonání odporu proudění vzduchu při použití vrtule
stejných parametrů bez křidélek"


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 
PříspěvekNapsal: čtv 27.10.2022 17:27 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 25.4.2003
Příspěvky: 10799
Bydliště: Praha Hloubětín ČR
Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
guchar píše:
...Winglets...
Vpodtatě neberu do úvahy měření vrtulí ve statickém režimu. Informace je pro let vpodstatě zcela zbytečná.

Nějak si myslím, že proudění na vrtulovém listu bude těžko srovnatelné s křídlem. Proudění bude jen odstředivou silou dost po listu. Tohle by bylo zajímavé pro 3D modelování, když vrtule má průměr 180mm a kužel má průměr 36mm. To není úplně zanedbatelné.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: čtv 27.10.2022 23:24 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6889
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
igorb píše:
Dufal som ze ta kratka veticka bude stacit, ale ok ... tak trochu dlhsie ...

Igor, ja som to sice nedokazal podať tak pekne profesorsky ako Ty, ale myslim si, že viem celkom presne ako vzniká indukovaný odpor a aj princip ktorým ho wingley znižujú. Takisto viem, že tie víry sú za kridlom a že indukovaný odpor je len energetická daň za ich vytvorenie. 8)

Napísal som že to na listoch vrtúľ realizovať nejde, :roll: ale myslel som tým také tie klasické dohora vyhnuté či rozdvojené winglety, ktore dnes maju takmer všetky dopravné lietadlá. :P Lebo to si s mechanickych a technologických dôvodov ne koncoch listov vysokootáčkových vrtúľ naozaj neviem predstaviť. :o Fyzika nepustí a čokoľvek čo trči mimo rovinu otáčania bude veľkou silou tlačené smerom do tej roviny, takže ten winglet sa skôr či neskôr s veľkym rachotom odlomí. :P

Ten odkaz, čo tu dal guchar sice naozaj odkazuje na vrtuľu s "akože wingletmi", ale pri podrobnejšom skúmaní zistíme, že pochopiteľne nie sú zahnuté mimo roviny otáčania, ale sú to len tie tzv. "šable", čo som už spominal. :) Teda v tom članku sú pomenované ako "raked wingtip". Inak také šable maju do istej miery predsa aj spaľovákové vrtule APC. Ak teda tieto šable tiež plnia takú funkciu a môžeme ich nazývať wingletmi, tak potom na vrtuliach winglety naozaj možne sú. 8) Nakoľko budú v nahradnom teoretickom modeli zvyšovať štíhlosť listu - neviem. :roll:

Lebo sice platí "... zväčsuju efektivne rozpätie kridla ..." ale nezväčšuje ho reálne, ale len fiktivne. Teda dôsledky ich použitia v zníženej miere indukovaného odporu, keď sa spätne prepočitajú na klasicke krídlo, tak nám vyjde o väčšom rozpätí než ho v skutočnosti má. :mrgreen:

O okolozvukovom prúdení sa už tu radšej nebudem baviť, pustil som sa na tenký ľad, všeličím si nie som istý, tak skúsim doštudovať, a potom sa k tomu možno vrátim, asi v inej diskusii. :oops:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Naposledy upravil VTjr dne pát 28.10.2022 0:05, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: čtv 27.10.2022 23:56 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6889
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
TomasC píše:
... když vrtule má průměr 180mm a kužel má průměr 36mm. To není úplně zanedbatelné.

Je to zanedbatelné. :P
Osobně si myslím, že takový kužel nebude mít na tah vrtule žadny negativni vliv. :wink:
Jednak víme, že většinu tahu tvoří vnějši konce listů a kořenová část se na tahu podíli jen malým zlomkem. Navíc u kořenu je nižší obvodová rychlost, takže bude i mnohem nižší Re, tedy mizerná kvalita obtékání. Čili přírústek tahu veškerý žádny, spiš ale značný přírústek odporu. :roll:
Když pak značný úsek kořenové části vrtule zavřeme do kuželu, tak sice příjdeme o ten zlomek jeho tahu, ale zbavime se zaroveň i velké časti toho jeho odporu. :wink: To umožní jisté aerodynamické odlehčení takové vrtule s kuželem, při stejnem vykonu motoru se roztočí víc a konce listů pak dodaji víc tahu. Takže kvůli kuželu rozumneho rozměru tahu nakonec nejen že neubyde, ale možná naopak i přibyde, účinnost vrtule vzroste. A to nemluvim o zisku z aerodynamické čistoty trupu, na který ten kužel svym obrysem navazuje. :)
Jen je otázkou jak stanovit hranici té rozumné velikosti kužele? :?
Když použiji ty geometrické vzorečky se 4. mocninou průměru pro změnu vykonové zatěže vrtule při jeho změné, tak i kdyby vrtule 180mm měla kužel 60mm, tak kořenová část nim zakrytá přispívá k tahu jen 1,2%! :o Spíš ještě míň, protože náboj hřidele s matkou nepřispivá ničím. Ten samý vypočet pro kužel 36mm dává výsledek dokonce jen 0,16% ztráty tahu 8O , tedy skoro nic a s ohledem k možné správnosti mých úvah výše, nepochyboval bych, že to bude naopak vyrazný plus. :mrgreen:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: sob 29.10.2022 12:58 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 7461
Bydliště: ČR
Obrázky: 8
@TomasC Ano statické měření tahu vrtule je (mimo hezkou hračku o ničem). Není mi jasné proč to následně (když už, tak už)
nedali do větrného tunelu, nebo neprovedli srovnání na experimentálním letadle za letu.
_ Co snížený hluk? Lze odhadnout jako vliv lepší vyváženosti, nebo jde spíš za sníženým hlukem od méně turbulentního obtékání?
(aerodynamický hluk vyvolaný turbulentním prouděním)


NÁVRH SKLOPNÉ VRTULE PRO BEZPILOTNÍ PROSTŘEDKY DIPLOMOVÁ PRÁCE
_ Skoro sto stran (s obrázky) ne tak zcela marného popisu: Návrh, výroba, testování (včetně vyvažování) a hodnocení VRTULÍ
Ale pokud jsem správně postřehl, STAND sice měří a zaznamenává i vibrace, ovšem také zde průběh JEN STATICKÉHO TAHU
_ Pokud už nejsou, tak se časem objeví PROGRAMY SIMULACE v oblasti této problematiky
_ Nakolik jsou v praxi užitečné a dávají pro praxi užitečné výsledky musí posoudit někdo další
Free Propeller Design Software, By Jörg , April 19, 2013 in General Modeling


Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz
How to Simulate a Propeller Design | SimScale Tutoria - Za mne dost rozčarování


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 65 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 69 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz