Switch to full style
Pracovní postupy, technologie, finty, grify, nástroje, poznatky jak co nejlépe něco vyrobit, opravit a tak podobně.
Odeslat odpověď

ozubena kola vs nahon remenem

pon 21.10.2019 6:45

Mel bych dotaz na technicky vzdelane lidi.
Rad bych se zeptal, jak je to s namahanim lozisek pri pouziti ozubenych kol oproti nahonu remenem?

Primo se jedna o pohon 1/5 RC auta.
Pro mne laika je vetsi namahani lozisek u remenu, pac se musi vypnout. Ale rad bych si to overil.

Re: ozubena kola vs nahon remenem

pon 21.10.2019 8:32

A co pouzit ozubeny remen? Ten nepotrebuje pro prenos sily (ta dela moment na polomeru) treni a tedy takove napnuti jako hladky remen.
Mk = F * r
Ft = Fn * f
a je tam jeste vypocet vlivu opasani

Re: ozubena kola vs nahon remenem

pon 21.10.2019 21:19

Ahoj, dal som do stroja 3 druhy prevodov. Pre všetky: 500W, 1000 rpm, prevod 1:1, priemer "koliesok" cca 40 mm.
Radiálne sily: ozubený prevod 90N, klinový remeň 400 N, ozubený remeň 335 N.
prevod.jpg

Re: ozubena kola vs nahon remenem

úte 22.10.2019 0:23

Ujovko, mohl bys prosím ještě zkusit variantu jestli u ozubenýho převodu se šikmejma zubama cca 25stupňů se radiál zmenší a případně o kolik ? A zase o kolik se zvýší axiál na ložiska? Umí ten Tvůj simulátor taky šípový zuby (Citroen) na vyrušení axiálního namáhání ložisek?
Díky
Jirka

Re: ozubena kola vs nahon remenem

úte 22.10.2019 1:04

jyrry píše:A co pouzit ozubeny remen? Ten nepotrebuje pro prenos sily (ta dela moment na polomeru) treni a tedy takove napnuti jako hladky remen.
Mk = F * r
Ft = Fn * f
a je tam jeste vypocet vlivu opasani



ha moje chyba.
Jedna se o ozubeny remen.
Bavime se o cca 3kW vykonu

Re: ozubena kola vs nahon remenem

úte 22.10.2019 1:11

Dekuji.

To je co jsem si myslel, nicmene lidi se mne snazi presvedcit ze nahon ozubenym remenem je lepsi pro loziska motoru. Proto jsem se ptal tady (pac Americani a technika nejde moc dohromady).
ujovko píše:Ahoj, dal som do stroja 3 druhy prevodov. Pre všetky: 500W, 1000 rpm, prevod 1:1, priemer "koliesok" cca 40 mm.
Radiálne sily: ozubený prevod 90N, klinový remeň 400 N, ozubený remeň 335 N.
prevod.jpg

Re: ozubena kola vs nahon remenem

úte 22.10.2019 5:15

ujovko píše:... ozubený prevod 90N,, klinový remeň 400 N, ozubený remeň 335 N.

To je dost velký rozdíl, čím by to mohlo být? Ozubený hřeben přece nepotřebuje tolik napínat a tady má síly srovnatelné s klínovým... :?

Re: ozubena kola vs nahon remenem

úte 22.10.2019 5:31

Ozubený řemen bez napnelismu začne přeskakovat .

L.

Re: ozubena kola vs nahon remenem

úte 22.10.2019 5:56

ujovko píše:Ahoj, dal som do stroja 3 druhy prevodov. Pre všetky: 500W, 1000 rpm, prevod 1:1, priemer "koliesok" cca 40 mm.
Radiálne sily: ozubený prevod 90N, klinový remeň 400 N, ozubený remeň 335 N.
prevod.jpg

Zajímalo by mě, v čem (spíš jak) to je počítané - protože to na první pohled jsou nesmysly.

Re: ozubena kola vs nahon remenem

úte 22.10.2019 6:06

ujovko píše:Ahoj, dal som do stroja 3 druhy prevodov. Pre všetky: 500W, 1000 rpm, prevod 1:1, priemer "koliesok" cca 40 mm.
Radiálne sily: ozubený prevod 90N, klinový remeň 400 N, ozubený remeň 335 N.
prevod.jpg

Teď na to koukám znova - zajímalo by mě, pro jaký konkrétní klínový řemen, byl ten převod (1:1, průměry 40mm, 1000ot/min a 500W dělán.
Přesný typ řemenu - jeho označení.

Re: ozubena kola vs nahon remenem

úte 22.10.2019 6:32

Celeron píše:Ujovko, mohl bys prosím ještě zkusit variantu jestli u ozubenýho převodu se šikmejma zubama cca 25stupňů se radiál zmenší a případně o kolik ? A zase o kolik se zvýší axiál na ložiska? Umí ten Tvůj simulátor taky šípový zuby (Citroen) na vyrušení axiálního namáhání ložisek?
Díky
Jirka

Změní se podle úhlů záběru a sklonu zubů - viz rozklad sil v evolventním převodu.
http://domes.spssbrno.cz/web/DUMy/SPS,% ... _15-04.pdf
ovšem nějak mi uniká, k čemu to bude, když není jasné poloha ložisek - protože výsledná síla - viz to pdf.
Úhel sklonu 25° je nenormalizovaný a pokud není nějaký zcela zásadní důvod, tak zcela nesmyslný - viz doporučená řada - 6,8,10,12,15,20.
U ozubení s šípovými zuby je výpočet principiálně stejný (tj. síly v vlastním ozubení viz to pdf) - akorát se ty axiální složky navzájem vyruší - takže nejdou do ložisek (hlučnost je jako u šikmého ozubení, ale není axiální síla do ložisek).
Výpočet (pořádný) není zrovna jednoduchý, nejjednodušší je asi použít Mitcalc.

Re: ozubena kola vs nahon remenem

úte 22.10.2019 7:35

Přesněji, je to jen doporučený úhel beta a pro jednoduché šikmé ozubení se doporučuje, aby byl úhel menší nebo roven 20st. A přednostně se volí skutečně z řady 6, 8, 10, 12, 15, 20 stupňů. Pokud se jedná o dvojnásobné či šípové ozubení, je možné používat až 45 st. Přednostně jsou to hodnoty z řady výše a pak řada 25, 30, 35 a 40 stupňů.
V praxi se používá i druhý případ a to kdy je třeba vyrobit soukolí na danou rozteč. Pak se podle ní spočítá úhel beta a na něj se to odvalí :D

Re: ozubena kola vs nahon remenem

úte 22.10.2019 8:41

jova píše:Přesněji, je to jen doporučený úhel beta a pro jednoduché šikmé ozubení se doporučuje, aby byl úhel menší nebo roven 20st. A přednostně se volí skutečně z řady 6, 8, 10, 12, 15, 20 stupňů. Pokud se jedná o dvojnásobné či šípové ozubení, je možné používat až 45 st. Přednostně jsou to hodnoty z řady výše a pak řada 25, 30, 35 a 40 stupňů.
V praxi se používá i druhý případ a to kdy je třeba vyrobit soukolí na danou rozteč. Pak se podle ní spočítá úhel beta a na něj se to odvalí :D

Samozřejmě si ten úhel (typicky pokud máš potřebu aby se to nedalo nahradit, nebo se to špatně vyrábělo) můžeš zvolit jaký budeš chtít.
Ovšem je otázka, jestli si tím nepřiděláš i sobě, víc starostí, než se obvykle očekává.
U šípového ozubení o nějakém odvalu (pokud se nejedná o skládaná kola) nemůže být ani řeč - protože to odvalovat nejde - není místo pro výběh nástroje.
Takže standardní technologie je Sykes a nebo Fellows a tam, pokud si předepíšeš stupidní (svůj) úhel sklonu, tak to reprezentuje zákaznický nástroj a zákaznickou masku (vodítko) v připadě klasické mašiny, u cnc to vodítko samozřejmě odpadne - není.
A až se pak dozvíš sumu :) :roll: za to, co to bude stát, tak bude okamžitě po akci.
Takže geometrie by se vždy měla řešit v návaznosti na technologií - konkrétní mašinu na níž se to bude dělat, a nástroje co jsou k dispozici - lidová tvořivost :roll: obvykle bývá velmi drahá.

Re: ozubena kola vs nahon remenem

úte 22.10.2019 9:06

Asi jsem měl upřesnit, že ten spočítaný úhel mimo řadu, který se používá pro "doladění" osové vzdálenosti, je myšlen na klasické odvalování a jednoduché kolo se šikmými zuby.

Re: ozubena kola vs nahon remenem

úte 22.10.2019 11:35

Ahoj, kurňa, to namiesto rannej kávy kukáte na RCmania?!
Z nedostatku inej činnosti som zamestnal Inventor. To nebol výpočet prevodu, to bol hrubý pokus o porovnanie Fr. Keďže ide o mini auto, snažil som sa udržať rozmery na minime. To plodí problémy hlavne pri remeňoch s ohybmi a pod. Všetky tie prevody sú s chybami vo výpočtoch, niekde nepasuje bezpečnosť, inde korekcia atď.

Pri šikmých zuboch 25°je Fr=95N, a Fa=111N. (0,500kW)
3kW je slušná pílka, dá sa ale predpokladať, že aj otáčky budú vyššie ako mojich 1000.
V každom slušnom aute je na rozvodovom ozubenom remeni aj napínacia kladka.
Keďže sú to nezmysly na prvý pohľad, daj to na papier a ja budem reklamovať SW.
Klinový remeň je 6x240 DIN2215 bez konkrétneho výrobcu/údajov. Tu nevychádza napätie v remeni, preto je ich tam 10.
Problémy výroby šikmého ozubenia sú mimo mňa.
Odeslat odpověď