Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 8 ] 
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: stř 30.10.2019 8:19 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2010
Příspěvky: 10494
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
Včera mě kleknul jeden z pohonů Aprimatic dvoukřídlých vrat. Je to 20 let stará věc, ovládání ještě na 27 MHz. Klasika výsuvná noha, úhlová převodovka, mikrospínače na dorazovým disku a DC motor 24V. Zjistil jsem, že uhlíky jsou na doraz. Již jsem je před asi 12 lety jednou měnil.
Je to normální DC motorek, dva uhlíky 6 x 6 mm bohužel blbě sehnatelným bočním vývodem. Dva feritový měsíce na statoru.
Sundal jsem čela, rotor zatím nechal zasunutý a vyfoukal uhlíkovej bordel z motoru. Zjistil jsem, že je asi 0,7 mm projetej komutátor. Soustruh mám a tak není problém ho trošku líznout.
Je tu někdo, co to dělal? Jakou kudlu a otáčky aby se měď nenahrnula do mezer, následný proškrabování je pěkná pakárna.
A ještě, před vytažením rotoru se doporučuje udělat u feriťáků magnetickej zkrat pólů aby se nezeslabil magnetický tok. Stačí ustřihnout z plechovky od ředidla pásek šířky magnetů a na vhodným průměru ho vyklepat do trubky s přesahem konců pásku? Ten plech je dost slabej, cca 0,3 mm, bude to stačit? Předpokládám, že ho při vysouvání rotoru zároveň plechovou trubku natlačím místo rotoru. Je to tak dobře?
Díky


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 
PříspěvekNapsal: stř 30.10.2019 8:42 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 29.12.2006
Příspěvky: 806
Bydliště: Českolipsko, ČR
Nahrnutí mědi do drážek se nejspíš nevyhneš, měď je na obrábění prevít, je potřeba absolutně ostrý nástroj - rozumněj čerstvě nabroušený, jakmile už dělal do něčeho jinýho, je to špatně. Profesionálně jsme v navijárně přetáčely komutátory běžně kudlou s diamantovým plátkem a poměrně vysokými otáčkami a i přes to se následně prořezávalo drážkování lamel. Takže přetočit komutátor klidně, ale projet drážky tě nemine. A uzavření magnetického pole jsem dělal stejně, jak popisuješ, páskem plechu, stočeným do statoru.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 30.10.2019 20:00 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 13.3.2009
Příspěvky: 383
Bydliště: Strakonice, ČR
Základ je ostrý nástroj, pěkně to jde s novou destičkou na Alu, otáčky radši vyšší. Pak vyzkoušej starý soustružnický fígl - až upneš rotor do soustruhu, tak ho roztoč a obyčejnou školní křídou jezdi po komutátoru tak dlouho až s ní zaplníš jeho spáry. Pak nasucho soustružit. Nakonec už stačí jen jednotlivé hrany lehce srazit šábrem a vyfoukat zbytek křídy vzduchem. Ubyde ti tak 80% práce s čištěním.

_________________
Jeti DC-24, Element F5J, Enjoy3, Piper 2,8
lodě Tito Neri, Smit Japan, Parat, Ragazza, Genesis.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 30.10.2019 20:26 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2011
Příspěvky: 1577
Bydliště: Meziměstí ČR
To je dobrej fígl. Škrabání drážek je pěknej vopruz. Vyzkouším. :wink:


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 30.10.2019 20:34 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 24.1.2018
Příspěvky: 159
Bydliště: ČR, v blízkosti Olomouce
Když bylo potřeba srovnat komutátor, tak jsme obvykle chytili rotor do vrtačky (ideál je stojanová, soustruh s koníkem je ještě lepší), ta se roztočila a bruskou/rozbruškou se komutátor ideálně leštícím kotoučem srovnal. Následně jsme ho ještě vyleštili smirkem a motor fungoval dále. Drážkám se po zákroku akorát šábrem srážely hrany.

_________________
danielskop.xf.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 30.10.2019 21:34 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2010
Příspěvky: 10494
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
jakub37 píše:
starý soustružnický fígl - až upneš rotor do soustruhu, tak ho roztoč a obyčejnou školní křídou jezdi po komutátoru tak dlouho až s ní zaplníš jeho spáry.

To je dobrá finta, nikdy jsem o ní neslyšel, díky!


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: čtv 31.10.2019 6:45 
Mazák
Mazák

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 1166
XDan píše:
Když bylo potřeba srovnat komutátor, tak jsme obvykle chytili rotor do vrtačky (ideál je stojanová, soustruh s koníkem je ještě lepší), ta se roztočila a bruskou/rozbruškou se komutátor ideálně leštícím kotoučem srovnal. Následně jsme ho ještě vyleštili smirkem a motor fungoval dále. Drážkám se po zákroku akorát šábrem srážely hrany.

Jakmile se komutátoru i jenom dotkne jakékoli brusivo, tak se okamžitě naseká do tý mědi a za provozu to pak sežere :roll: uhlíky.
Takže brousit (šmirgl, rozbruska - obecně jakékoli brusivo) je to vůbec nejhorší, co lze tomu motoru udělat.
Jediná skutečně funkční metoda je to přetočit, opravit drážky (pokud je skutečně dobrý nůž, tak to nic netahá), opatrně zaběhnout (aby se obnovila ta tmavá kluzná vrstva) a pak už běžně provozovat.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 31.10.2019 18:17 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2010
Příspěvky: 10494
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
Celeron píše:
To je dobrá finta, nikdy jsem o ní neslyšel, díky!


Hlásím, že křída funguje naprosto dokonale. Měď se vůbec do mezer nebablemtala. Drážky jsem jen tak pro sichr "zaleštil" očním skalpelem. Motory už běhaj, pohony mávaj křídlama jak za mlada. :wink:


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 8 ] 

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: jenap a 44 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz