|
Stránka 1 z 1
|
[ Příspěvků: 8 ] |
|
Autor |
Zpráva |
Celeron
|
Napsal: stř 30.10.2019 9:19 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 23.4.2010 Příspěvky: 10507 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky: 14
|
Včera mě kleknul jeden z pohonů Aprimatic dvoukřídlých vrat. Je to 20 let stará věc, ovládání ještě na 27 MHz. Klasika výsuvná noha, úhlová převodovka, mikrospínače na dorazovým disku a DC motor 24V. Zjistil jsem, že uhlíky jsou na doraz. Již jsem je před asi 12 lety jednou měnil. Je to normální DC motorek, dva uhlíky 6 x 6 mm bohužel blbě sehnatelným bočním vývodem. Dva feritový měsíce na statoru. Sundal jsem čela, rotor zatím nechal zasunutý a vyfoukal uhlíkovej bordel z motoru. Zjistil jsem, že je asi 0,7 mm projetej komutátor. Soustruh mám a tak není problém ho trošku líznout. Je tu někdo, co to dělal? Jakou kudlu a otáčky aby se měď nenahrnula do mezer, následný proškrabování je pěkná pakárna. A ještě, před vytažením rotoru se doporučuje udělat u feriťáků magnetickej zkrat pólů aby se nezeslabil magnetický tok. Stačí ustřihnout z plechovky od ředidla pásek šířky magnetů a na vhodným průměru ho vyklepat do trubky s přesahem konců pásku? Ten plech je dost slabej, cca 0,3 mm, bude to stačit? Předpokládám, že ho při vysouvání rotoru zároveň plechovou trubku natlačím místo rotoru. Je to tak dobře? Díky
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
Curtiss
|
Napsal: stř 30.10.2019 9:42 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 29.12.2006 Příspěvky: 806 Bydliště: Českolipsko, ČR
|
Nahrnutí mědi do drážek se nejspíš nevyhneš, měď je na obrábění prevít, je potřeba absolutně ostrý nástroj - rozumněj čerstvě nabroušený, jakmile už dělal do něčeho jinýho, je to špatně. Profesionálně jsme v navijárně přetáčely komutátory běžně kudlou s diamantovým plátkem a poměrně vysokými otáčkami a i přes to se následně prořezávalo drážkování lamel. Takže přetočit komutátor klidně, ale projet drážky tě nemine. A uzavření magnetického pole jsem dělal stejně, jak popisuješ, páskem plechu, stočeným do statoru.
|
|
Nahoru |
|
|
jakub37
|
Napsal: stř 30.10.2019 21:00 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 13.3.2009 Příspěvky: 383 Bydliště: Strakonice, ČR
|
Základ je ostrý nástroj, pěkně to jde s novou destičkou na Alu, otáčky radši vyšší. Pak vyzkoušej starý soustružnický fígl - až upneš rotor do soustruhu, tak ho roztoč a obyčejnou školní křídou jezdi po komutátoru tak dlouho až s ní zaplníš jeho spáry. Pak nasucho soustružit. Nakonec už stačí jen jednotlivé hrany lehce srazit šábrem a vyfoukat zbytek křídy vzduchem. Ubyde ti tak 80% práce s čištěním.
_________________ Jeti DC-24, Element F5J, Enjoy3, Piper 2,8 lodě Tito Neri, Smit Japan, Parat, Ragazza, Genesis.
|
|
Nahoru |
|
|
XDan
|
Napsal: stř 30.10.2019 21:34 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
|
Registrován: 24.1.2018 Příspěvky: 159 Bydliště: ČR, v blízkosti Olomouce
|
Když bylo potřeba srovnat komutátor, tak jsme obvykle chytili rotor do vrtačky (ideál je stojanová, soustruh s koníkem je ještě lepší), ta se roztočila a bruskou/rozbruškou se komutátor ideálně leštícím kotoučem srovnal. Následně jsme ho ještě vyleštili smirkem a motor fungoval dále. Drážkám se po zákroku akorát šábrem srážely hrany.
_________________ danielskop.xf.cz
|
|
Nahoru |
|
|
Celeron
|
Napsal: stř 30.10.2019 22:34 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 23.4.2010 Příspěvky: 10507 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky: 14
|
jakub37 píše: starý soustružnický fígl - až upneš rotor do soustruhu, tak ho roztoč a obyčejnou školní křídou jezdi po komutátoru tak dlouho až s ní zaplníš jeho spáry. To je dobrá finta, nikdy jsem o ní neslyšel, díky!
|
|
Nahoru |
|
|
MPml
|
Napsal: čtv 31.10.2019 7:45 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 16.1.2013 Příspěvky: 1171
|
XDan píše: Když bylo potřeba srovnat komutátor, tak jsme obvykle chytili rotor do vrtačky (ideál je stojanová, soustruh s koníkem je ještě lepší), ta se roztočila a bruskou/rozbruškou se komutátor ideálně leštícím kotoučem srovnal. Následně jsme ho ještě vyleštili smirkem a motor fungoval dále. Drážkám se po zákroku akorát šábrem srážely hrany. Jakmile se komutátoru i jenom dotkne jakékoli brusivo, tak se okamžitě naseká do tý mědi a za provozu to pak sežere uhlíky. Takže brousit (šmirgl, rozbruska - obecně jakékoli brusivo) je to vůbec nejhorší, co lze tomu motoru udělat. Jediná skutečně funkční metoda je to přetočit, opravit drážky (pokud je skutečně dobrý nůž, tak to nic netahá), opatrně zaběhnout (aby se obnovila ta tmavá kluzná vrstva) a pak už běžně provozovat.
|
|
Nahoru |
|
|
Celeron
|
Napsal: čtv 31.10.2019 19:17 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 23.4.2010 Příspěvky: 10507 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky: 14
|
Celeron píše: To je dobrá finta, nikdy jsem o ní neslyšel, díky! Hlásím, že křída funguje naprosto dokonale. Měď se vůbec do mezer nebablemtala. Drážky jsem jen tak pro sichr "zaleštil" očním skalpelem. Motory už běhaj, pohony mávaj křídlama jak za mlada.
|
|
Nahoru |
|
|
|
Stránka 1 z 1
|
[ Příspěvků: 8 ] |
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 42 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|