Autor |
Zpráva |
kope
|
Napsal: úte 08.10.2019 11:26 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 29.4.2011 Příspěvky: 3156 Bydliště: Praha Letňany
|
Před časem jsem při prohlížení RC revue v knihovně narazil na článek o stavbě makety modelu z WWI, kde autor píše, že pro snadnou rozebiratelnost má mezikřídelní vzpěry zajištěné ve stylu "bajonetového závěru". Docela mne to zaujalo, využil bych to u aktuálně stavěného modelu. Výhoda je, že člověk nemá žádné šroubky, čepy, závlačky..., které by ztrácel a asi to bude vypadat i líp než kulové čepy vlepené do křídel. Bohužel tam není nějaká ilustrativní fotka a nedokážu si moc představit, jak je to řešené. Nesetkal jste se někdo s něčím podobným nebo nemáte alespoň nápad jak by to mohlo vypadat? Napadlo mne něco podobného, jako mají některé žárovky nebo BNC konektory. Ale to by muselo být hodně na fest, aby vzpěra byla zajištěná proti pootočení. A nebo spoléhat na to, že to zajištění vyřeší funkční výplet...
_________________ Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
guchar
|
Napsal: úte 08.10.2019 16:50 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7415 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
U dost napnuté ocelové struny bych si uměl představit přiměřeně dlouhý "háček" proti kapkovitém očku Případně ten háček by na horním konci nebyl otevřený Ale překřížením zpětné části s přímou by vzniklo cosi jako karabina _ Nebo jedno očko pevné, druhé s dovnitř vyklápěným dvojramenným jazýčkem. Po uzavření očka jazýčkem by se poloha fixovala přetažením něčeho přes rameno jazýčku nad očkem "karabiny". (Obrácené otevírání jazýčku DOVNITŘ (jako karabina), oproti otvíraní strojní pletací jehly. )
|
|
Nahoru |
|
|
DAF
|
Napsal: úte 08.10.2019 17:03 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 9109 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky: 9
|
Já bych nějaký nápad měl, ale spíš bych to musel nakreslit a poslat sken. Jen mi řekni, jestli by se jednalo o "N" vzpěry, nebo "II" a jestli budou křídla dělená či průběžná. Je otázka, zda by to ale bylo jednodušší na výrobu, než si do krabičky ukládat závlačky, nebo šroubky s matičkama.
_________________ Hitec Aurora 9X
|
|
Nahoru |
|
|
kope
|
Napsal: úte 08.10.2019 21:46 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 29.4.2011 Příspěvky: 3156 Bydliště: Praha Letňany
|
Pavle, vzpěry budou "II" a křídla dělená. Co tě napadlo? Taky jsem o tom trochu víc přemýšlel a dva nápady na ten bajonet bych měl. Jeden je vîceméně bez práce-napadlo mne, využít spojku hřídele pro lodní motory, kterou dělá MPjet. Druhý nápad by chtěl trochu pilování. Obrázek dám zítra, pîšu z mobilu. Ale v podstatě jde o princip, používaný u autožárovek. Otàzka je, jestli by fungovalo to zajištěnî výpletem.
_________________ Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...
|
|
Nahoru |
|
|
Celeron
|
Napsal: úte 08.10.2019 22:15 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.4.2010 Příspěvky: 10498 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky: 14
|
Zrovna řeším vzpěry na S3 Challenger. U něho musí být vzpěry funkční, kozlík je u S3 jen stažený na středový žebro ke kterýmu se dorazí obě půlky horního křídla. Takže křídelní vzpěry opřené o spodní křídlo definují polohu horního křídla proti dolnímu. Z jinýho letadla mám zkušenost, že čep se závlačkou je u benzína nespolehlivý spojení kvůli vibracím. Pokud se čep může v otvoru otáčet a pouzdro pro čep je navíc z sklotextit desky, neuvěřitelně rychle se mosazný čep "obrábí", po obvodu se dělá drážka a ve směru tahu zářez. Pokud se dá místo čepu šroub s matkou a sklotextitový pouzdra jsou stažený nafest k sobě, tak se obráběbí neděje. Sice to bude na letišti montáž a demontáž pěkná pakárna, 8 šroubů na vzpěrách, 4 na vejškovce, 2 v trupu na spodním křídle, jeden nahoře na kozlíku proti rozjetí horního křídla, ale radši spolehlivě než rychle.
|
|
Nahoru |
|
|
veka1
|
Napsal: úte 08.10.2019 23:17 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
|
Registrován: 17.12.2008 Příspěvky: 3951 Bydliště: Bohumileč 15 Obrázky: 0
|
kope píše: Pavle, vzpěry budou "II" a křídla dělená. Co tě napadlo? Taky jsem o tom trochu víc přemýšlel a dva nápady na ten bajonet bych měl. Jeden je vîceméně bez práce-napadlo mne, využít spojku hřídele pro lodní motory, kterou dělá MPjet. Druhý nápad by chtěl trochu pilování. Obrázek dám zítra, pîšu z mobilu. Ale v podstatě jde o princip, používaný u autožárovek. Otàzka je, jestli by fungovalo to zajištěnî výpletem. copak ,tohle si z vyberu jiz vyradil? http://www.modellstudio.cz/index.php?&d ... ail&id=918http://www.modellstudio.cz/index.php?&d ... ail&id=917veka1
|
|
Nahoru |
|
|
kope
|
Napsal: stř 09.10.2019 8:40 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 29.4.2011 Příspěvky: 3156 Bydliště: Praha Letňany
|
No úplně nevyřadil, jen mám pocit, že ten zajišťovací čep, co tam je, bude náchylný ke ztracení. Jinak tyhle koncovky dobrý. A taky mi přijde to "bajonetové" řešení snadnější na sestavování-zastrčíš vzpěru, pootočíš a je hotovo. Ono je těch vzpěr 6 na každé polovině křídla a já jsem člověk líný . Takže než se pustím do stavby křídel, tak bych chtěl mít tohle rozmyšlené, protože každý způsob bude chtít trochu jiné řešení v konstrukci toho uchycení v křídle. Samozřejmě pořád je tady možnost mít vzpěry napevno a sundavat vždycky celou sestavu polokřídla. Ale do toho se mi hrubě nechce, už začínám mít doma trochu skladovací problémy.
_________________ Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...
|
|
Nahoru |
|
|
kope
|
Napsal: stř 09.10.2019 9:02 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 29.4.2011 Příspěvky: 3156 Bydliště: Praha Letňany
|
kope píše: ... Druhý nápad by chtěl trochu pilování. Obrázek dám zítra, pîšu z mobilu. Ale v podstatě jde o princip, používaný u autožárovek. Otàzka je, jestli by fungovalo to zajištěnî výpletem. Tak tohle je ten obrázek: http://www.cojeco.cz/attach/image/max/b ... 26ab1e.gifJeště by se to dalo doplnit pružinkou v té duté části-tlačila by část s kolíčky jakoby "ven" a tím by spojení bylo zajištěné. A pak by tady bylo ještě řešení ala žárovková patice GU10. Ale to by asi bylo trochu náročnější na výrobu - hlavně té části s otvory, kam zapadnou kolíčky. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... x-GU10.JPG
_________________ Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...
|
|
Nahoru |
|
|
veka1
|
Napsal: stř 09.10.2019 9:18 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
|
Registrován: 17.12.2008 Příspěvky: 3951 Bydliště: Bohumileč 15 Obrázky: 0
|
jj , ty bajonety u polonosneho systemu by byli vhodne. Pokud mas moznost to nekde nechat vyrobit na CNC stroji ( jde o pocet , lehce komplikovany tvar a pozadavek presnosti), proto rucni realizaci odsouvam na konec, tak bych to vyzkousel vcetne pruzinek v ose a sikmeho zlabku. Pozn. podstate na podobnem principu fungujou i rychlozamky na krytech u skutecnych letadel. veka1
|
|
Nahoru |
|
|
rtep
|
Napsal: čtv 10.10.2019 12:21 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 1.1.2005 Příspěvky: 288 Bydliště: Polička
|
Geniálně jednoduché řešení vzpěr (montáž/demontáž) má řešené Bedřich Janáček u svého dvojplošného akrobata, žádné šrouby ani závlačky. Viděl jsem to před rokem , když byl u nás na modelářském dni, ale nedokáži to již podrobně popsat. Nejlepší by bylo oslovit přímo pana Janáčka, ale nemám na něho kontakt.
|
|
Nahoru |
|
|
blesk
|
Napsal: čtv 10.10.2019 16:32 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.11.2005 Příspěvky: 7121 Bydliště: Vsetín
|
Lark píše: Jen bych to ještě zkomplikoval, aby to bylo samosvorné a dovnitř bajonetu dal pružinu, která to bude držet v tahu, aby se to samovolně nemohlo pootočit. Tak kdyby to nemuselo být úplně mrňavé (drážka aspoň 2mm) tak se to dalo udělat na klasické frézce v deličce.
|
|
Nahoru |
|
|
kope
|
Napsal: čtv 10.10.2019 18:24 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 29.4.2011 Příspěvky: 3156 Bydliště: Praha Letňany
|
Nevím, co je úplně mrňavé , ale nemyslím, že by to byla nějaká hodinařina - 10 mm průměr trubičky, 2 mm ta drážka? Byl jsem dneska koupit tu spojku hřídele, na kterou jsem tady dával odkaz. No není to úplně to, co jsem čekal, ale možná by se to jako polotovar pro další úpravy použít dalo. Příští týden si s tím zkusím hrát. pokud to nezafunguje, tak se asi začnu poohlížet po někom s CNC, jak doporučoval Veka.
_________________ Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...
|
|
Nahoru |
|
|
Lark
|
Napsal: čtv 10.10.2019 20:25 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 13.11.2008 Příspěvky: 9866 Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
|
Dá se to vyrobit i jako "mrňavé". Prakticky jde vlasně jen o tu dirku pro čípek, a pokud se nebudou zaměňovat, tak ani tolik nezáleží skutečné přesnosti. Prostě se vyvrtá dirka v sestavě, do obou dílů současně, a na těch drážkách už tolik nezáleží.
|
|
Nahoru |
|
|
blesk
|
Napsal: čtv 10.10.2019 21:06 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.11.2005 Příspěvky: 7121 Bydliště: Vsetín
|
Lark píše: Dá se to vyrobit i jako "mrňavé". Prakticky jde vlasně jen o tu dirku pro čípek, a pokud se nebudou zaměňovat, tak ani tolik nezáleží skutečné přesnosti. Prostě se vyvrtá dirka v sestavě, do obou dílů současně, a na těch drážkách už tolik nezáleží. Aj jo, aj ne... Jak to uděláš křivé, tak to přes ty drážky nenasadíš, v té deličce by to šlo v pohodě. 2mm jen z důvodu že menší frézička na velké mašině je nepoužitelná, málo otáček...
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 29 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|