Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 33 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Vyroba formy bez gelcoatu?
PříspěvekNapsal: sob 05.10.2019 14:53 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 8.1.2012
Příspěvky: 178
Bydliště: ¨Libina
Celkově v odpovědích je trošku guláš, někdo třeba zmiňuje rovnou aralid. Někdo zas třeba rozdíl v tvrdosti.Gelcoat MGS 200 ve spojení s tužidlem 250 zrovna není nějak tvrdej a da se brousit a leštit a taky se odštipuje na hranách.Tvrdej a nebrousitelnej je s tužidlem MGS 260.Takže se to kombinuje.Odštípne se to i u jednodílné formy když bude hrana s podkladní rovinou příliš kolmá a kopyto tvrdý.Takže doporučuji navštívit nově zpracované stránky Havel composites. Tak si lze udělat i rozpočet na případné hraní. Nabízí se použít levnější pryskyřice pokud chci formu bez toho gelcoatu .Když bude mít kopyto opravdu jednoduchý tvar dá se to třeba do rámečku a přímo zalije klidně chs1200 do který lze taky namísit různá plniva.

_________________
koksák


Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Vyroba formy bez gelcoatu?
PříspěvekNapsal: úte 08.10.2019 9:14 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 20.2.2011
Příspěvky: 580
Bydliště: Telč
Čtu tohle vlákno, ačkoliv se nechystám dělat v dohledné době nějakou formu (a nikdy jsem žádnou nedělal). Jen mě napadlo, v souvislosti s předchozím příspěvkem a zmínkou o levnějších pryskyřicích: nejde udělat takováto "sranda" forma třeba z polyesterové pryskyřice? Byla by levnější a co tak vím, tak na ní nedrží lautr nic, takže separace by mohla být o to snadnější ;-).

Ale nikdy jsem nic takového neviděl, tak pravděpodobně plácám kraviny. :)

_________________
http://semos333.rajce.idnes.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vyroba formy bez gelcoatu?
PříspěvekNapsal: úte 08.10.2019 11:28 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 23.4.2010
Příspěvky: 7540
Bydliště: Nový Bydžov
Obrázky: 14
No budeš se divit, ale z formy z polyesteru 104 jsem musel jednou vytloukat výrobek klínama a kladivem. Separováno bylo 3 x Pulipastou a 1 x PVA. To co jsi napsal platí jen u starších věcí z polyesterky, které po nějaké době začnou "potit" styrén.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vyroba formy bez gelcoatu?
PříspěvekNapsal: úte 08.10.2019 13:51 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie
Uživatelský avatar

Registrován: 17.12.2008
Příspěvky: 3179
Bydliště: Bohumileč 15
Obrázky: 0
Bych rekl , formy lze vyrobit z cehokoli. Zalezi na moznostech , znalostech a dovednostech zhotovitele. Dulezite pro kazdeho je rozhodnout (vzhledem k pozadavkum na kvalitu a pocet vyrobu) z ceho nakonec formicku uplaca, no ne? :)

Priklady ruznych formicek ...

jednoducha epoxidova s aralditovym gelcoatem: https://veka1.rajce.idnes.cz/Jednoduchy ... ak_na_to./

jednoducha polyesterova s F200 gelcoatem:

https://veka1.rajce.idnes.cz/Jednoduchy ... ne_formy./

Komplikovanejsi , vicedilna polyesterova :

https://veka1.rajce.idnes.cz/Kryt_vyrob ... ne_formy./

Jednodilna epoxidova s F200 gelcoatem:
https://veka1.rajce.idnes.cz/Historicky ... rovy_kryt/

Silikonove formy:
https://veka1.rajce.idnes.cz/JAS_39_GRI ... _odlitky./

Polyuretanove odlevane formicky a kopyta :

https://veka1.rajce.idnes.cz/Technologicke_vlozky_2/

https://veka1.rajce.idnes.cz/ELAN_-_vyr ... ky_trupu./ ....

veka1


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vyroba formy bez gelcoatu?
PříspěvekNapsal: úte 08.10.2019 14:37 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie
Uživatelský avatar

Registrován: 17.12.2008
Příspěvky: 3179
Bydliště: Bohumileč 15
Obrázky: 0
Celeron píše:
No budeš se divit, ale z formy z polyesteru 104 jsem musel jednou vytloukat výrobek klínama a kladivem. Separováno bylo 3 x Pulipastou a 1 x PVA. To co jsi napsal platí jen u starších věcí z polyesterky, které po nějaké době začnou "potit" styrén.


chemie je previt ... staci malo a problem je na svete: https://veka1.rajce.idnes.cz/Co_se_deje ... ri_chemie/

Ps. nejhorsi je , kdyz jeden nevi co je toho pricinou... tj . vse udelal jak ma overeno na x kusech a najednou 8O

veka1


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vyroba formy bez gelcoatu?
PříspěvekNapsal: úte 08.10.2019 18:09 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 8.1.2012
Příspěvky: 178
Bydliště: ¨Libina
Protože polyesterová pryskyřice má oproti epoxydu velkou smrštitelnost tak na uzavřené tvary je to problematické.Takže i když se mi to podaří srazit z kopyta tak se to může tím pnutím zdeformovat.
https://www.havel-composites.com/upload ... 202011.pdf

_________________
koksák


Naposledy upravil kokeš dne úte 08.10.2019 18:13, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vyroba formy bez gelcoatu?
PříspěvekNapsal: úte 08.10.2019 18:13 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 13.10.2018
Příspěvky: 38
Tak forma je hotová. A dopadlo to skvěle . Ne ze by byla pouzitelna, to vubec, ale ja jsem vlastne spokojen. Ted vidim ze:
- subjektivně dostatečně kvalitní povrch kopyta byl naprosto nedostačující.
- nedostatečná separace nějakým starým voskem na podlahy je opravdu nefunkcni
- bublinky jsou bestie a i kdyz jsem se snazil, tak z toho L285 jsem je všechny stejně nevyhnal.

Kopýtko šlo vyloupnout tak na půl, půlka povrchu zůstala přilepena k forme. To slo potom odloupat plastovou skrabkou.

Takze sice zmetek, ale první poznatky jsou taky úspěch :D
Ale vidím že by to určitě šlo udělat lépe a forma by byla OK .
No, asi i do tohdle zmetku zkusim vlaminovat nejake zbytky skla, at je to komplet. :D :D

Každopádně F200 a separacni vosk Oskar je na cestě, to uz by mel být rozumný základ na takové to domácí formování.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vyroba formy bez gelcoatu?
PříspěvekNapsal: stř 09.10.2019 8:51 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 20.2.2011
Příspěvky: 580
Bydliště: Telč
To je tak hezký a optimistický (i ty obrázky od veky), že si snad nějakou formu taky honem udělám! :-)

kokeš, Celeron, veka1: díky za objasnění s tim polyesterem

_________________
http://semos333.rajce.idnes.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vyroba formy bez gelcoatu?
PříspěvekNapsal: stř 09.10.2019 13:48 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie

Registrován: 22.7.2012
Příspěvky: 3013
Bydliště: Zvole u Prahy
Obrázky: 0
ZS-Man píše:
Tak forma je hotová. A dopadlo to skvěle . Ne ze by byla pouzitelna, to vubec, ale ja jsem vlastne spokojen.


nechci ti kazit radost z poučení, ale s velkou pravděpodobností není problém ve vosku , ale ve tvém postupu.
Pokud se ti nebude dařit ani s oskarem, zkus stříknout jemně PVA - jen poprášit. Zabráníš tím poškození vosku při laminování.

_________________
www.3dfrezovani.cz


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vyroba formy bez gelcoatu?
PříspěvekNapsal: stř 09.10.2019 14:08 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 13.10.2018
Příspěvky: 38
Nekazis :-)

Problem mozna nebyl v tom vosku (ale fakt to bylo neco stareho, v neoznacene pixle, pry vosk na podlahy) , ale v te spatne/nedostatecne separaci. Prave ze se to chytlo v miste, ktere jsem se to kopyto snazil co nejvice vylestit (a asi jsem to prehnal), v miste kde jsem to spis odflaknul se to odlouplo docela dobre .

Oscar - prave ze jsem se ruzne docetl ze si ho lidi dost chvali, ze funguje bez problemu i bez PVA. Tak uvidim jak budu uspesny ja. Zatim mam vse jenom vyctene, praxe ukaze.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vyroba formy bez gelcoatu?
PříspěvekNapsal: stř 09.10.2019 19:52 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie

Registrován: 22.7.2012
Příspěvky: 3013
Bydliště: Zvole u Prahy
Obrázky: 0
Ty vosky - při prvním voskování chce nanést asi 8 vrstev - všechny rozleštit a nechat minimálně půl hodiny zaschnout každou vrstvu. I formu potom taky. Teprve na opakované laminování stačí jednou.

_________________
www.3dfrezovani.cz


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vyroba formy bez gelcoatu?
PříspěvekNapsal: čtv 10.10.2019 10:28 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie
Uživatelský avatar

Registrován: 14.11.2013
Příspěvky: 1278
Bydliště: Chocerady
Chce to hlavně praxi.
udělej formu. Zjištíš že jsi naseparoval málo. Tak to vyhodíš a začneš znova. Ono se to jinak nenaučíš.
Stejnej problém zpravování gelcoatu.
Obecné postupy tu již byly napsané. A konkrétní postupy má každý jiné.
Já třeba separuju jinak. A ňkteré vrstvy vosku Nechám schnout i den.
Stejně jako vˇasem zjisti jaké materiály ti vyhovuji

_________________
www.havelaircraft.cz
info@havelaircraft.cz
Facebook- Havelaircraft


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vyroba formy bez gelcoatu?
PříspěvekNapsal: čtv 10.10.2019 20:10 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 25.11.2008
Příspěvky: 979
Bydliště: Dobruška
Pulipastu jsem používal tak cca před 20 lety. Používal, ale nadšený z ní nikdy nebyl. Kolikrát se mi stalo, že se laminát přilepil a nešel sundat. Lepší byl vosk na auta simoniz. Ale nejlepší je "modrý" vosk.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vyroba formy bez gelcoatu?
PříspěvekNapsal: čtv 10.10.2019 23:36 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 23.4.2010
Příspěvky: 7540
Bydliště: Nový Bydžov
Obrázky: 14
Dneska jsem o tom mluvil s Peterem. To voskování je docela proces, co se nesmí příliš uspíšit. Každá vrstva vosku musí pořádně uschnout a to trvá i několik hodin. Pokud není vosk vyschlej, tak se při leštění v "mokrých", tedy výrazně měkčích místech, při leštění prodrbe a žádná separace tam vlastně není.
Že polyester většinu vosků rozpouští, to jsem věděl, ale že je rozpouští i tužidlo epoxydu, to je pro mě nóvum. U polyesteru 104 se musel dávat PVA a u epxudu to je asi taky lepší ho použít.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vyroba formy bez gelcoatu?
PříspěvekNapsal: pát 11.10.2019 1:53 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie
Uživatelský avatar

Registrován: 17.12.2008
Příspěvky: 3179
Bydliště: Bohumileč 15
Obrázky: 0
Aby nevznikl informacni sum, upresnim.... prosim nebrat jako dogma, jsou to pouze moje prakticke zkusenosti . :)

Za poslednich 20 let jsem si navykl pouzivat separatory na fotce .

Příloha:
separatory_01.jpg
separatory_01.jpg
[ 235.73 KiB | Zobrazeno 383 krát ]


Kolem roku 2001 jsem zkousel i predseparacni Freekote,ale velice rychle jsem ho opustil, kdyz se mi do rukou dostal obycejny vceli vosk.

Pokud pouzivam k separaci vosky, je nutne pri kazde zmene vosku, barvy, formovaku (gelcoatu),nebo laminacnich pryskyric (tim padem i jejich tuzidel) vyzkouset, zda jsou chemicky kompatibilni s pouzitym voskem a nenarusuji jeho funkcnost!

Zda to je rozpousteni,nebo jiny proces je cela jedno,abych nebyl bran za slovo,..rozhodujici je fakt,ze vosk v taky cas ztrati separacni schopnost. 8)

Agresivita tekavych latek v barvach a tuzidlech, pripadne vysoke hodnoty teplot pri temperaci (nad 60 stC) muzou byt pro nektere vosky problem, ... takze vyzkouset a pak se drzet overene a funkcni kombinace materialu a rozsahu pracovnich teplot.

Ukazka navraceni zdegradnovaneho ztvrdleho Oskara do pouzitelneho stavu zahratim ve vodni lazni na cca 86 -96 st dava predstavu co se s nim deje pri vyssich teplotach.....vodicka, ktera pri cca 80 st zase tuhne do konzistence masla. :wink:

Příloha:
oskar_01.jpg
oskar_01.jpg
[ 291.72 KiB | Zobrazeno 383 krát ]


Příloha:
oskar_02.jpg
oskar_02.jpg
[ 288.69 KiB | Zobrazeno 383 krát ]


Příloha:
oskar_03.jpg
oskar_03.jpg
[ 315.09 KiB | Zobrazeno 383 krát ]


Příloha:
oskar_04.jpg
oskar_04.jpg
[ 266.39 KiB | Zobrazeno 383 krát ]


Příloha:
oskar_05.jpg
oskar_05.jpg
[ 254.54 KiB | Zobrazeno 383 krát ]



V prubehu zkousek, nebo i dlouhodobe si pomaham pouzitim PVA separatoru,kery nanasim na voskovany povrch kopyt a forem jemnym stetcem, nebo houbickou.PVA funguje jako mechanicka oddelovaci membrana za predpokladu, ze vrstva filmu je celistva a primerene tlusta.

Pozn. v predchozim prispevku je odkaz na fotky utrzeneho zeleneho polyesteroveho gelcoatu z formy v oblasti kabiny Boeingu. Z formy pred touto nepovedenou akci jsem sejmul bez problemove min 20 ks trupu, tj. nebyla to surova, nova forma.
Pozadavek vyrobit kopyto na tahani pruhlednych kabin, zkombinovany mou lenosti nastrikat potrebnou cast naseparovane formy barvou, nebo strikacim tmelem je dle mne pravou pricinou utrzeneho formovaku z formy.

Prilnavost ( mezimolekularni vazby) a chemicka agresivita natuzene laminacni pryskyrice vuci vosku , bez mezivrstvy ( PVA, barva, tmel) je mnohem vyssi, nez by jeden cekal a tak si kopyto vzalo trochu formovaku sebou. :cry:
Poskozene misto formy jsem opravil,ale cast panelaze zmizla a na nekterych mistech je znat prechod mezi puvodnim a novym formovakem .


veka1


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 33 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: blesk, ujovko a 12 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz