Switch to full style
Pracovní postupy, technologie, finty, grify, nástroje, poznatky jak co nejlépe něco vyrobit, opravit a tak podobně.
Odeslat odpověď

Oprava kompozitového křídla metodou „žaves“ + FOTOSERIÁL

stř 08.05.2019 15:13

Upozornění: Příspěvek není určen pro fajnšmekry a citlivé povahy, protože popisuje některé opovrhované postupy.

Mám dvě nabořená křídla MiniCoráda, obě mají pořádný sekanec až po nosník (vlivem nárazu do větve) a dalších cca 20 cm náběžky je mírně pocuchaných. Uvažoval jsem o vyříznutí části z jednoho křídla a vlepení do druhého. Jenže defekty se částečně překrývaly a když to podělám, nebude už k ničemu ani jedno z křídlel. Studoval jsem doporučované postupy oprav, obrázky atd. Telefonicky jsem to probíral dokonce s panem Kapuscinským. Nechat si udělat pracnou profiopravu za cenu nového křídla nedávalo smysl. Takže křídla rok ležela, protože jsem si na tak složité postupy sám netroufal. Nakonec uzrála myšlenka, že horší to už nebude, tudíž to zkusím opravit metodou „žaves“ (aneb žádné velké sraní, jak říkával můj táta).

Nejdřív jsem co nejlépe narovnal pomačkaný materiál (sklo-herex). Ze spodu jsem navrtal do křídla (mezi náběžku a nosník) díry průměru 9mm, vždy asi 4 cm od sebe. Do nich jsem foukl nízkoexpanzní montážní pěnu a zafixoval jsem tvar křídla. Dával jsem dobrý pozor, aby pěna mohla otvory expandovat ven. Bylo mi jasné, že když fixaci udělám blbě, křídlo se nafoukne. Pěnu nad otvorem jsem občas odstraňoval, přibývala tam i po několika hodinách. (Měl jsem ovšem křídlo namáznout vazelínou nebo voskem, aby se od pěny nezasvinilo – to jsem trochu podcenil.)

Ráno výsledek předčil očekávání. Drželo to velmi slušně, menší vybouleninu jsem bez problému silnějším tlakem zamáčkl. Pevnost a pružnost na stisk mi přišla úplně stejná jako ve zdravé polovině křídla. Trochu jsem to obrousil, dolíky ve zkrabacené části a vrtané otvory jsem zarovnal rychlým expoxidem s bohatou příměsí mikrobalónů. Po zatvrdnutí jsem znova povrch zabrousil a zkusil jsem křídlo vyvážit. Na druhém konci křídla byl potřebný přívažek pouhých 5 g!
Zálet proběhl úplně v pohodě. :D

Uvažoval jsem o tom, že to už takhle nechám, pro katolické lítání by to asi stačilo. Ale protože je to letadlo na blbnutí a dostává zabrat, nakonec jsem pro jistotu náběžku přetáhl tenoučkým rovingem, opravené místo zpevnil přelaminováním, obrousil a nastříkl akrylátem ve spreji. Přívažek tím stoupl na 10 g - měl jsem totiž jen dost těžké sklo a s nástřikem barvy nemám zkušenosti. Pro vyvážení jsem vlepil dovnitř druhého konce křídla olověný pásek. Při pohledu zblízka je oprava trochu vidět, ale není to kvůli zavrhované pěně :) Důvodem je příliš silné sklo a nezkušenost v lakování.

Celkem mi to zabralo čtyřikrát hodinku práce. Druhé křídlo opravím určitě stejně. Na výstavu ani na závody to nepůjde a lítá to jak fík. A vovo tom to je… :mrgreen:
Naposledy upravil zelkar dne ned 12.05.2019 10:23, celkově upraveno 1

Re: Oprava kompozitového křídla metodou „žaves“

čtv 09.05.2019 13:13

Žavesáků je nás víc....většinou to dopadne nad očekávání dobře

Re: Oprava kompozitového křídla metodou „žaves“

pát 10.05.2019 8:38

Nějaké foto z opravy - před - po by nebylo? Jen pro inspiraci... :D

Re: Oprava kompozitového křídla metodou „žaves“

pát 10.05.2019 9:54

samolet píše:Nějaké foto z opravy - před - po by nebylo? Jen pro inspiraci... :D
Chtěl jsem, ale žena někam zašantročíla foťák a můj telefon nemá tyto zázračné schponosti :lol: Tak snad až budu dělat to druhé křídlo...

Re: Oprava kompozitového křídla metodou „žaves“

sob 11.05.2019 12:58

To je škoda protože je žaves i ten článek byť je obsáhlý. Ale jako inspirace dobrý.

Re: Oprava kompozitového křídla metodou „žaves“

sob 11.05.2019 20:30

samolet píše:Nějaké foto z opravy - před - po by nebylo? Jen pro inspiraci... :D
kokeš píše:To je škoda protože je žaves i ten článek byť je obsáhlý. Ale jako inspirace dobrý.
Dobře, kluci. Jen kvůli vám jsem už dnes večer začal dělat na druhém křídle - i když ho zatím vůbec nepotřebuju :P
Udělám fotoseriálek - foťák se našel.

1. díl: Opravené křídlo č.1.
Rozbité ho už zpětně jaksi nenafotím, ale jistě ho brzo rozbiju znova :mrgreen:
Vypadalo dost podobně, jako křídlo č.2 v dalším díle.

Červená v defektu má tmavší odstín - vzal jsem prostě tu barvu, kterou zrovna měli.
Přílohy
DSC00307.JPG
DSC00305.JPG
DSC00300.JPG
Naposledy upravil zelkar dne ned 12.05.2019 11:58, celkově upraveno 4

Re: Oprava kompozitového křídla metodou „žaves“

sob 11.05.2019 20:45

2. díl: Rozmlácené křídlo č.2.
Následek řízení ptáka místo letadla, následný volný let pár kilometrů a přistání v koruně smrku. Ještě že mám synovce, který se živí trháním šišek :mrgreen:
Přílohy
IMG_3222.JPG
IMG_3225.JPG
IMG_3230.JPG
IMG_3231.JPG
IMG_3227.JPG

Re: Oprava kompozitového křídla metodou „žaves“

sob 11.05.2019 20:58

3. díl: Příprava křídla č.2.
Tam, kde dole chyběl kus herexu, jsem systémem žaves vlepil vteřiňákem odstřižky z 3D tištěného letadla, aby se to trochu zpevnilo a pěna se neprotlačovala moc ven. Totéž shora, rozdrcený potah jsem přilepil k PLA plátku.
Asi by bylo poctivější dát tam zevnitř sklo, jenže to je zdržovačka.
Přílohy
DSC00312.JPG
DSC00313.JPG

Re: Oprava kompozitového křídla metodou „žaves“

sob 11.05.2019 21:11

4. díl: Vrtání a namazání voskem
Otvory jsem vrtal podle zlomu a citu spíš nepravidelně.
Protože jsem minule mazání zanedbal, tentokrát jsem křídlo honem poctivě namazal jakýmsi voskem na vlasy, abych na to zas nezapomněl... Pěkná blbost - litoval jsem :cry:
Přílohy
DSC00316.JPG
DSC00318.JPG
DSC00310.JPG

Re: Oprava kompozitového křídla metodou „žaves“

sob 11.05.2019 21:24

5. díl: Příprava podložek pro fixaci a zalepení náběžky.
Přiřízl jsem si dvě laťky v délce od středu po lomení křídla a v jedné vyvrtal otvory 10 mm zhruba v odpovídajících místech. Moc jsem se s tím nepáral, kde to nesedělo, projel jsem otvor větší.
Teprve teď mi došlo, že musím ještě přelepit otevřenou náběžku! Jinak by si pěna hledala cestu ven i náběžkou a to přece nechceme, nenene :lol:
Asi nemusím popisovat, jak jsem klel, když mi to došlo :evil: Takže jsem půl hodiny pucoval krásně navoskované křídlo benzínem, aby tam páska nějak držela. Už blbnu, no.
Přílohy
DSC00322.JPG
DSC00321.JPG
DSC00320.JPG
Naposledy upravil zelkar dne ned 12.05.2019 0:26, celkově upraveno 3

Re: Oprava kompozitového křídla metodou „žaves“

sob 11.05.2019 21:35

6. díl: Fixace
Trošku eskamotérský úkon - svorkami sevřít jemně dolní a horní laťku tak, aby seděly otvory na otvory. Poslední otvor je už za lomením křídla, nechal jsem ho být.
Horní klenutí profilu jsem kompenzoval vložením proužku z jakési hmoty, která se dává pod podlahu.
Je vidět, že náběžka je v místě rány zvlněná, ale to budu řešit až později.
Přílohy
DSC00323.JPG
DSC00324.JPG
Naposledy upravil zelkar dne sob 11.05.2019 22:13, celkově upraveno 1

Re: Oprava kompozitového křídla metodou „žaves“

sob 11.05.2019 21:45

7. díl: Vstříknutí pěny.
Opět jsem dost klel, protože ventilek nízkoexpanzní montážní pěny Soudal od minule zatuhl a nešel spustit. Spoušť je plastová, vypadalo to, že se urve. Nakonec po pár úderech kladívkem a zuřivém lomcování to trochu ufouklo, hurá! Se značnými potížemi jsem tam pěnu nafoukal, vždy jen tolik, než se dala spatřit ze sousedního otvoru. Úník otvory je ze začátku dost velký, chce to připravené hadry a pracovat v rukavicích.

Práce popsaná v dílech 3.-7. mi dnes večer trvala něco málo přes hodinu, z toho jsem část trávil klením :lol:
Teď jdu seškrábnout pěnu a uvidíme zítra...
Přílohy
DSC00330.JPG
DSC00332.JPG

Re: Oprava kompozitového křídla metodou „žaves“

ned 12.05.2019 10:02

Tak to je dobrý. Je zjevné že metodu lze uplatnit tam kde zbyl potah.Já jsem nevydržel čekat na sběratele šišek a éro srazil.Zbytky jsou nahoře.Použil jsem EPS vybroušený s přesahy tak aby šel těsně nasunout do profilu a přitom jej nenafukoval.Vnitřek potahu je přebroušen . Vybroušený segment polepen izolepou aby nesál.Na ten kousek je nanesena prosycená tkanina.Celek je vsunut do křídla.Z jedné strany to klouže a naproti si pomůžu třeba zalomenou vrtulí.Čím vic se to blíží původnímu tvaru tím míň je tmelu který způsobuje největší nárůst hmotnosti.Na původní laminát se mizerně lepí a MGS285 není lepidlo nicméně takto by mělo být to sklo i uvnitř potahu.Já mam takto už dolátaný celej model a pořád to lítá .Už je asi letová obálka jinde ale zatím to nepoznávám.
Přílohy
2019_0511_190202_001.JPG
2019_0511_211623_001.JPG
2019_0511_215058_001.JPG
Naposledy upravil kokeš dne ned 12.05.2019 10:28, celkově upraveno 2

Re: Oprava kompozitového křídla metodou „žaves“ + FOTOSERIÁL

ned 12.05.2019 10:25

Jasně. Potah tam musí být, i když zdevastovaný. Nahradit zde umím jen malé kousky - viz 3. díl.

Edit: Aha, tys tam ještě něco přidal s obrázky... Jaký používáš tmel?
Naposledy upravil zelkar dne ned 12.05.2019 10:53, celkově upraveno 2

Re: Oprava kompozitového křídla metodou „žaves“ + FOTOSERIÁL

ned 12.05.2019 10:47

8. díl: Jak to vypadá ráno.
Ještě večer jsem podsunul pod svěrky zdola i shora špejle, abych směřoval tlak víc na náběžku.

Ráno to vypadá celkem dobře. Hlavní je, že se to nikde nenafouklo, profil od oka vypadá v pořádku. Náběžka se nikde neotevřela, přesto že páska moc nedržela. Sem tam bude potřeba vybrousit lokální výstupky a hrboly. Jelikož už nemám brusné kotoučky ani čas, zatím to odkládám...

Kdyby někdo měl lepší nápad, čím pak srovnat prohlubně, navrhněte, prosím.
Jak jsem psal v úvodu, dělal jsem to rychlým epoxidem s mikrobalony, ale není to ideální. Matle se to a taky blbě brousí. Šlehaný tmel se mi nezdál vhodný už vůbec.
Přílohy
DSC00333.JPG
DSC00342.JPG
DSC00343.JPG
Odeslat odpověď