Amper
|
Napsal: úte 15.05.2018 15:11 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 30.8.2011 Příspěvky: 5331 Bydliště: Plzeň, CZ Obrázky: 0
|
neresim - bud to tam chci (ww.1 stroje a dalsi polomakety) a nebo to nechci a pak prvni tretinu kridla potahnu tuhym potahem aby se folie nemohla propadnout
_________________ coptery@FrSky X9E, 3.4m Go-3,EPP Spartan,SkySurfX8,SE.5,MPX Extra 300s@Jeti DC-16
|
|
Nahoru |
|
|
Nemesis
|
Napsal: úte 15.05.2018 15:16 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
|
Registrován: 2.4.2011 Příspěvky: 170
|
Taky prave premyslim, ze to potahnu tuhym potahem...Ma to nejaky zasadni vliv na aerodynamiku kridla?
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: úte 15.05.2018 16:09 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6838 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Ovšem že má. Křídlo s "propadlinami" potahu mezi žebry vlastně nemá v celém rozpětí přesně ten profil, co mají žebra, co se předpokládal při návrhu, ale je značným způsobem zmršený a tudíž jiný. A nejhorší je to, když se to navíc mezi žebry "nepropadne" všude stejně, ale když je na horním nosníku ten propadlý profil zalomen - to je pak místo kde se při přetažení nejdřív trhají proudnice, nebo i v normálním režimu letu vzniká turbulentní proudění. Aby to však nebylo úplně jednoduché, tak i to nemusí být vždy na škodu, naopak to u malých pomalých modelů za jistých podmínek může být i prospěšné. To by se muselo posuzovat zcela konkrétně. Ale obecně je to možno považovat spíš za nedostatek a potažení náběžné části křídla pevným potahem je opravdu to nejlepší řešení. Nehledě k tomu, že to i výrazně zesílí křídlo, zejména bude tužší na krut. Pokud se celá přední 1/3 potáhne tuhým potahem zezhora i zespodu a mezi nosíky se vlepí vertikální stojiny, tak tím vznikne uzavřená torzní skříň, co je pro pevnost a tuhost křídla nejlepší řešení a zároveň garantuje co nejlepší dodržení tvaru profilu.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
Nemesis
|
Napsal: úte 15.05.2018 16:52 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
|
Registrován: 2.4.2011 Příspěvky: 170
|
Díky za za odpovedi ... potahnu predni cast tuhym potahem ...
|
|
Nahoru |
|
|
DAF
|
Napsal: úte 15.05.2018 18:48 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 9109 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky: 9
|
Je to poměrně normální stav, dělá se to u všech křídel této konstrukce. Hlavním faktorem pro použití tuhého potahu přední části je ovšem také rozměr modelu. Určitě to přidá na tvaru profilu a tím na aerodynamice křídla - viz příspěvek VTjr. Ale je otázkou, zda něco takového řešit. Pokud budeš mít něco jednoduchého, např. cvičný hornoplošník, rozpětí kolem metru, asi bych tomu nevěnoval větší pozornost. Ten červenobílý model na fotce má křídlo zcela bez tuhého potahu a létá velmi dobře, ten žlutomodrý je s potahem přední části. Vzhledem k rozměru jsem ale nedělal stojiny mezi horním a dolním nosníkem, přesto je křídlo dostatečně tuhé (jak na ohyb, tak na krut), což to první tolik není (důvod je jasný). Samozřejmě je pevnost a tuhost znatelně vyšší. Pokud budeš mít model větší, těžší (první má cca 450g, druhý 530g), určené třeba na základní akrobacii, určitě zvýšení pevnosti a tuhosti neuškodí. V každém případě musíš počítat s určitým, relativně znatelným zvýšením hmotnosti. Ovšem pokud by originál model navržen bez tuhého potahu a nemáš informace, že by to bylo na škodu, asi bych to nijak neřešil.
Přílohy: |
20180423_191229.jpg [ 107.5 KiB | Zobrazeno 1881 krát ]
|
|
_________________ Hitec Aurora 9X
|
|
Nahoru |
|
|
Buckeye-Blitz
|
Napsal: stř 16.05.2018 11:49 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 12.12.2009 Příspěvky: 542
|
Myslím, že by bylo vhodné opravit název vlákna např. na prověšení potahu křídla, neboť stávající je matoucí. Po přečtení stávajícího názvu jsem očekával popis nějakého konstrukčního problému, který vedl ke zborcení konstrukce křídla a ve skutečnosti jde o zcela normální jev.
_________________ Myšlenka,kterou nelze vyjádřit stručně, nezasluhuje, aby byla vůbec vyslovena.
|
|
Nahoru |
|
|
Petr S...
|
Napsal: stř 16.05.2018 15:33 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
Registrován: 8.2.2013 Příspěvky: 173
|
Ahoj, pokud už to máš potažené neřeš to a lítej.
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: stř 16.05.2018 16:07 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6838 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Taky si myslím. Neřešil bych to a lítal. Ja mu jen odpovídal na zcela konkrétní otázku jestli to má vliv na aerodynamiku, co tedy nepochybně má. Jiná otázka však je, do jaké míry je ten vliv negativní/pozitivní - a to nikdo neví, navíc takkhle na dálku se to už vůbec nedá posoudit. Totiž, o eliminaci tohoto jevu se musí uvažovat už v procesu návrhu konstrukce draku letounu. Ve fázi, když už to potáhl, je na to pozdě, už se to určitě nevyplatí řešit. Musel by ztrhat potah, a krom potažení náběžné části balzou taky opáskovat všechna žebra i odtokovku - bojím se, že by to pak značně narostlo na hmotnosti. I kdyby se mu nakonec podařilo docílit aerodynamicky čistší křídlo, tak případný výrazný nárůst hmotnosti by asi všechny benefity spolehlivě znuloval. Takže si myslím, že to opravdu nestojí za to. Nehledě k tomu, že když to postavil podle koupeného plánku, nebo stavebnice, tak se s tím prověšením potahu asi už dopředu počítalo. Takže neřešit! Stejne jako čmelák. Je totiž vědecky dokázáno, že čmelák je příliš těžký a má příliš malá křídla aby mohl létat. Čmelák ale o tom neví a prostě létá.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
zdzd
|
Napsal: stř 16.05.2018 16:20 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 3.5.2003 Příspěvky: 11187 Bydliště: Břeclav, ČR
|
VTjr píše: Takže neřešit! Stejne jako čmelák. Je totiž vědecky dokázáno, že čmelák je příliš těžký a má příliš malá křídla aby mohl létat. Čmelák ale o tom neví a prostě létá. To už neplatí. Čmelák má už i vědou dovoleno létat a ví se jak a proč.
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: stř 16.05.2018 17:29 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6838 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
jyrry
|
Napsal: stř 16.05.2018 18:12 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 28.2.2005 Příspěvky: 20822 Bydliště: Rakovník, CZ Obrázky: 0
|
Nedávno to bylo kdesi, plocha křídla čmeláka a jeho hmotnost, dalo se pěkně spočítat plošné zatížení a je to takový trochu naložený motorák; třeba F7F mám daleko nad ním
_________________ jyrry.webnode.cz
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: stř 16.05.2018 18:22 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6838 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Byla to ironie, vtip. Já tomu samozřejmě nikdy nevěřil, protože vidím jak lítají.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
zdzd
|
Napsal: stř 16.05.2018 19:15 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 3.5.2003 Příspěvky: 11187 Bydliště: Břeclav, ČR
|
jyrry píše: Nedávno to bylo kdesi, plocha křídla čmeláka a jeho hmotnost, dalo se pěkně spočítat plošné zatížení a je to takový trochu naložený motorák; třeba F7F mám daleko nad ním Ono to není o plošném zatížení, ale o vírové aerodynamice. Vzduch se kolem jeho křídel víří a tím se k nim "lepí". Tak prudce roste vztlak. Tak nějak jsem to laicky pobral.
|
|
Nahoru |
|
|
Steve
|
Napsal: stř 16.05.2018 22:13 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 28.4.2017 Příspěvky: 1030 Bydliště: Napajedla
|
VTjr píše: Taky si myslím. Neřešil bych to a lítal. .............. Ve fázi, když už to potáhl, je na to pozdě, už se to určitě nevyplatí řešit. Musel by ztrhat potah, a krom potažení náběžné části balzou taky opáskovat všechna žebra i odtokovku - bojím se, že by to pak značně narostlo na hmotnosti............ Není to nezbytně nutné - zapustit potah z balzy o tl. 0,8mm u malého modelu, nebo překližky 0,4-0,8 mm u většího není takový problém. Jde zabrousit přední části žeber bez nutnosti "vyrovnání" povrchu opáskováním zadní partie křídla.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 52 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|