Registrován: 22.4.2010 Příspěvky: 10493 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky:14
Potřebuju 60 mm dlouhou tažnou pružinu. Odladíno že drát 0,35 mm, co mám, potřebuje namotat na trn průměru 2 - 2,5 mm. Větší a kratší pružiny jsem motal v soustruhu, trn v univerzále, druhá strana v hrotu koníku a v kostce suportu jsem měl skříplej dřevěnej průtah pro pružinovej drát. Vhodným posuvem suportu šlo namotat jak tažnou tak tlačnou pružinu. Jenže u týhle je to jinak, 2 mm trn nejde opřít o hrot v koníku a i kdyby to šlo, tak boční síla při navíjení pružiny by stejně 2 mm trn na tý dýlce 60 mm určitě prohnula a skončilo by to havárkou. Ještě má existovat ruční způsob navíjení pružin ale ten jsem dosud nikdy nezkoušel. Ve svěráku se stáhnou dvě prkýnka tvrdýho dřeva, mezi nima je protaženej pružinovej drát. Prkýnka mají stržený hrany na 45 st (dvě dávají žlábek cca 2 x 2 mm) a v tom místě se nechá točit trn. Trn má na konci kličku. Začátek pružinovýho drátu se protáhne otvorem v trnu, nebo se u malých průměrů k trnu připájí. No a pak se otáčemím trnu začne navíjet pružina. Toť návod. Jenže když jsem to zkoušel, tak výsledek nic moc. Tažná pružina nemá rovnoměrný stoupání, nedaří se mi ji naskládat aby neměla mezi závity občas trochu mezeru. A tou kličkou se to téměř nedá utočit. Umíte tohle někdo? Co dělám špatně? Na soustruhu mi to jde parádně ale tohle je nedařba...
Registrován: 29.4.2011 Příspěvky: 3156 Bydliště: Praha Letňany
Vašek Janko měl před časem v RC modely návod právě na to ruční navíjení, včetně fotek. Nejsem dneska doma, ale když budeš mít zájem, tak to zkusím zítra dohledat.
_________________ Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...
Registrován: 24.4.2003 Příspěvky: 10762 Bydliště: Praha Hloubětín ČR Obrázky:266 Blog:Zobrazit blog (3)
Chytit drát a trn do vrtačky. Na trn jsem namotal pár závitů, aby se vytvořil kousek pružiny. Pak zmáčknout do svěráku mezi měkké dřevo (s citem). Drát kolmo na trn. A pak prostě zatočit. Venca to určitě v RCmodelech popsal lépe...
Registrován: 13.11.2008 Příspěvky: 9866 Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
Já žádnou drážku do toho dřeva nedělám. Prostě do svěráku mezi tvrdé špalíky, stisknu ten trn na který budu navíjet a trochu víc to utáhnu, aby se otisknul do dřeva. Pak to povolím a do dirky, nebo drážky v trnu nasadím jenom předohnutý konec struny a lehce stáhnu mezi ty špalíky. Na míře toho utažení záleží jak dobře se bude struna utahovat a jak snadno s tím půjde točit. Trn mám ohnutý jako kliku, aby se dalo líp a hlavně stejnoměrně točit, nebo rovným trnem se dá točit i akušroubovákem. Záleží s jak silnou strunou se dělá. Pokud chceš pružinu závit vedle závitu, musíš strunu navádět jakoby za poslední závit, blíž k začátku, pak budou závity jeden vedle druhého. Právě na způsobu toho navádění struny záleží hned na zažátku, protože pak už jí vede ta vymačknutá spirála ve dřevě. Taky je dobré mít strunu rovnou, nebo pokud byla stočená, tak to prohnutí držet během navíjení taky jedním směrem. Pokud je výchozí struna různě zohýbaná, projeví se to i na té pružině. Je to prakticky stejné jako při navíjení na soustruhu a je to o praxi.
Registrován: 22.4.2010 Příspěvky: 10493 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky:14
TomasC píše:
Na trn jsem namotal pár závitů, aby se vytvořil kousek pružiny. Pak zmáčknout do svěráku mezi měkké dřevo (s citem).
Aha, takže trn i s pružinou je sevřenej mezi prkýnkama. Já měl sevřenej jen pružinovej drát a trn navíjel v V drážce nad prkýnky. Jeden místní to motá ještě jinak, taky sevřenej jen pružinovej drát a trn točí vrtačkou kolmo na mezeru mezi prkýnky. Nojo, teď jsem odzkoušel oba způsoby a je problém naladit ideální sevření prkýnek. Drát pružiny různě mění barvu jak se při navíjení hřeje. Když jsem to motal na soustruhu, tak tam to nedělalo, dřevenej průtah byl pár cm od trnu a pružina se netřela o prkýnkam takže se dobře chladila.
Registrován: 2.1.2012 Příspěvky: 272 Bydliště: PRAHA
motali jsme kdysi cca 30 40 cm pruziny pro echo na kytaru delali jsme to v podstate stejne jak pise lark to sevreni prkynek nemusi byt zase tak silne chce to vyzkouset taky jsme udelali z trnu kliku jednou rukou jsem drzel trn v ose pruziny druhou rukou tocil klikou a pekne pomalu rovnomerne kolega rovnal zboku drat slo to docela dobre ale par nepovedenych pruzin na zkouseni bylo
Registrován: 18.1.2012 Příspěvky: 1212 Bydliště: Praha
Ahoj Jirko, já jsem pružinky na stejný účel řešil tak, že jsem namotal kratší pružinku, třeba 15-20mm, a nechal jsem delší konce - v řádu cm. Ty jsem přiohnul tak, aby konce s střední vinutá část byly zhruba v přímce. Na koncích konců jsem naohýblal nějaký háčky k uchycení na páky. Plně to vyhovovalo.
Jinak na tom soustruhu bych delší pružinku na trnu např.2mm řešil podobně, jako jsi to psal na začátku, volný konec trnu bych neopřel o hrot, ale vložil bych ho do sklíčidla v koníku, přičemž sklíčidlo by bylo utažený tak, aby se v něm trn mohl právě tak akorát protáčet.
Registrován: 15.2.2009 Příspěvky: 1124 Bydliště: Chýnov - to je kousek od Tábora
Taky by jsi ty dvě prkýnka mohl sevřít šrouby v nožové hlavě a nastavit posuv na průměr drátu (stoupání pružiny). Ukončení trnu viz předchozí příspěvek, nebo v navrtané trubičce sevřené ve sklíčidle.
Registrován: 22.4.2010 Příspěvky: 10493 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky:14
to Jova + Pavel123: V soustruhu nelze, drát má mikrometrem 0.36 a já mám na Promě posuv 0.1, 0.2 a pak až 0.4. 0.2 mm po chvíli přeskočí na druhou vrstvu a 0,4 zase "neutáhne" závit vedle závitu. Ten prkýnkovej průtah v nožovce běžně používám, viz první příspěvek.
Pavel123 ví na co ty dvě pružiny motám. Je to na dvoupérový řízení ostruhy Z50. Už jsem dvě stejný pružiny namotal ale řízení je tupý, z výchylky se nevrací do neutrálu. Nevím, zda zkusit tvrdší péra, ty ale nemám z čeho vyrobit. Nebo změnit poměr přepákování na směrovce a vidlici ostruhy. Možná že kolo ostruhy by mělo být víc podseknutý dozadu aby se při pojíždění vracelo samo do neutrálu a pružiny se uplatní jen při zatáčení. To už budu vidlici ostruhy frézovat potřetí. Poprvé byla podseknutá moc, nechtělo to moc zatáčet, podruhý málo, a zase to je tupý.
to Lark: Ten tvůj jednostrannej mehanizm z Čmeláka nejde použít, se zatížením či přiohnutím ostruhy se změní dýlkový poměry a kolo by se trvale natočilo do zatáčky i při směrovce v neutrálu.
Registrován: 18.1.2012 Příspěvky: 1212 Bydliště: Praha
Jirko, já si to už bohužel přesně nepamatuju, svou padesátku jsem prodal už před delší dobou, ale pokud si pamatuju, tak pružinky jsem měl ze struny cca 0,2-0,3mm, možná to byla dokonce nějaká tenká struna do kytary. Pružinky nebyly nijak tuhý, asi jsem nikdy moc nezkoumal, jestli se kolečko vrací do neutrálu nebo ne, ale fungovalo to a myslím, že se při pojíždění spojí efekt vlečený ostruhy a síla pružinek a i měkký pružinky to pak v pohodě utáhnout. Asi to chce zkusit. Našel jsem starou fotku svojí padesátky, kde se dá trošku vidět a trošku odhadnout míra vlečení ostruhovýho kolečka. Lepší detail bohužel nemám, ale mám pocit, že tady na rcmanii v nějakém jiném vlákně někdo dal detailní fotku ostruhy. Vzpomínám si, že jsem pružinku motal asi na trošku větší průměr, ve finále mohla mít průměr cca 4-5mm. Posuv soustruhu k tomu "mýmu" postupu, kdy se konec trnu strčí do sklíčidla koníku, není vůbec podstatej - drát jsem držel v ruce, možná v hadru a on se krásně namotával závit vedle závitu. Namotanou pružinku jsem pak lehce roztáhl. Já jsem tenkrát soustruh neměl, tak jsem ji motal na dřík vrtáku ve vrtačce a protože jsem neměl vrtačku s plynulou regulací otáček, tak jsem jednou rukou točil sklíčidlem a druhou jsem držel drát, vrtačka (Narex) byla ve stojanu.
Registrován: 13.11.2008 Příspěvky: 9866 Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
Jirko, proč by ten systém s tlačnými pružinami nešel použít? To pružení nesmí mít dlouhý krok, aby se při nějakém nárazu nemohlo kolo otočit do protisměru. Já mám zkušenost spíš s krátkými a tvrdšími pružinami, jen pro tlumení rázů od kola. To provedení s tlačnými pružinami mi připadá výhodnější, protože v klidu je namáhání čepů minimální a tah roste jen s odchylkou . Navíc nemůže dojít k překřížení pružin a otočení do protisměru. V příloze je prakticky stejné řešení ostruhy jako na Z-50. Foto mi kdysi poskytl Austria-P a vycházel jsem z toho pro tu mojí Z-37. Jen jsem si to upravil podle mojí potřeby.
Přílohy:
Ostruha_03.jpg [ 95.17 KiB | Zobrazeno 3487 krát ]
Registrován: 15.2.2009 Příspěvky: 1124 Bydliště: Chýnov - to je kousek od Tábora
Celeron píše:
to Jova V soustruhu nelze, drát má mikrometrem 0.36 a já mám na Promě posuv 0.1, 0.2 a pak až 0.4. 0.2 mm...
Není problém si spočítat všechna stoupání co jsou s koly možná, viz tabulka: http://www.jova1.cz/dilna/soustruh_prom ... hSP500.xls Tahle je konkrétně na mou Promu SPA-500p a používám to i v případě, kdy potřebuji "palcové" míry. Většinou se tam dá vybrat stoupání s nepřesností řádově setin na mm a to třeba u závitu v matce nehraje roli.
Ještě se ti podívám doma, nějaké takhle dlouhé pružinky tam tuším mám.
Registrován: 22.4.2010 Příspěvky: 10493 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky:14
pavel123 píše:
Našel jsem starou fotku svojí padesátky, kde se dá trošku vidět a trošku odhadnout míra vlečení ostruhovýho kolečka. .
Nojo, ty to máš podseknutý ještě mnohem víc, než to má originál Z50. Potom to je jasný, ta vidlice má při dopředným pohybu samostředící schopnost a řídící pružinky na neutralizaci nemají téměř žádnej vliv jen se starají o zatáčení při velkých výchylkách směrovky. Bez dopřednýho pohybu ta vidlice nemusí být vůbec v neutrálu. Tak tam zkusím vrátit tu první vidlici co je podseknutá cca stejně jako na originál Z50. Díky za navedení.
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 49 návštevníků
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru