|
Stránka 1 z 1
|
[ Příspěvků: 12 ] |
|
Autor |
Zpráva |
Grugh
|
Napsal: pon 25.02.2019 0:47 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 24.11.2013 Příspěvky: 627 Bydliště: Praha 10, ČR Obrázky: 9
|
Ahoj. Mám baterii Turnigy Graphene 4S 1800mAh 65C a během minulého roku jsem na ní mohl nalétat tak 20-40 cyklů. Od cca října byla nepoužívaná a bohužel nabitá na plné napětí a skladovaná ve vytápěné místnosti. Baterie není nafouklá a nikdy nebyla podvybitá. Teď když jsem jí znovu vytáhnul, tak jsem nejprve musel baterii vybalancovat. Jeden článek měl o 0,1V méně. Dnes jsem baterii zkusil v modelu Dyrafly Excalibur (pěnový warmliner) s odhadovaným odběrem 10-20C. Ukázalo se, že výkon motoru při každém stoupání vždy po prvních několika vteřinách rapidně padá dolů. Před letem byla baterie v kapse u kalhot, takže by neměla být (tolik) podchlazená. Buhužel nemám měřák vnitřního odporu baterie. Myslíte, že je s ní definitivní konec, nebo že ji mohu ještě nějak dát do kupy? Rovněž plánuji si pořídít lepší/výkonější nabíječku s více schopnostmi. V jiném vlákně jsem zmíněnou M8 ToolkitRC. Nějaká jiná další doporučení? Díky předem za odpovědi. Petr
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
coro
|
Napsal: pon 25.02.2019 4:19 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.5.2006 Příspěvky: 9047 Bydliště: Bratislava dnv SK
|
Pripomína mi to Yutong lipolky pred rokmi - boli perfektné, len sa nesmeli nechať dlho nabité, potom sa stalo presne toto. Ako popisuješ, len ja som mal niekoľko sád ktoré nedali ani 1A (=1C) a nechali padať napätie až niekam pod 1V. Po vypnutí a chvíľke pauzy, znovu spustené vybíjania zase držali pod prúdom pekné napätie, ale vždy len ten krátky čas, a znovu a znovu (dal som si námahu opakovať to do zblbnutia až do takmer plnej kapacity.). Bavil som sa s nimi dlhšie, prekvapivo kapacitu mali úplne plnú, až vyše uvedených 1000mAh, ale len pri prúde pod 0,5A. Pri vyššom prúde držali pekne len cca 60 až 90 sekúnd a takmer skokom počas pár jednotiek sekúnd napätie padalo. Boli všetky takmer nové, nemali za sebou ani 10 letov a ani vek nemali viac ako cca 3 mesiace.. A všetky články viacerých 2s aj 3s sád reagovali takmer presne rovnako.
- Niekde som čítal že vyvinuli novú ochranu, ktorá pri prebíjaní pokryje elektródu nevodivým povlakom a zabráni zapáleniu článku, aj keď naň pustia 15V.. Laicky som si urobil názor že to testovali a zrejme sa ochrana postupne aktivovala aj keď tam bolo len 4,2V ale príliš dlhú dobu.. To ale bolo pekných pár rokov dávno, o nových takých počujem prvý raz.
Ber ako samozrejmosť, že Lipolka sa "oživiť" asi nikdy nedá, keď je po smrti je už proste po smrti. (Keď je len podvybitá a nestihne sa dlhým časom alebo prehnaným prúdom zničiť tak sa ešte často dá dobiť, ale to nie je žiadne "oživenie" ale len nabitie..)
Podstatná je ale ešte stále otázka, či nešlo len o príliš studenú baterku - je zima.. Ak ide o perfektne tvrdé sady tak tam nevzniká veľa tepla a za letu sa môžu vychladiť až tak že fakt stratia výkon.. Ešte ich nevyhadzuj, počkaj kým bude aspoň 15 stupňov a vyskúšaj to znovu.
|
|
Nahoru |
|
|
guchar
|
Napsal: pon 25.02.2019 5:47 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7461 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
Zdechlá LiPol neožije, někdy jde používat pro malé proudy. Zvadlá - mdlá LiPol se může mírně zlepšit po 1 až 3 cyklech šetrnějšího použití. Žádný zázrak se nedá čekat. A taky poměrně rychle zpátky znovu zvadne.
|
|
Nahoru |
|
|
jyrry
|
Napsal: pon 25.02.2019 7:04 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 28.2.2005 Příspěvky: 20846 Bydliště: Rakovník, CZ Obrázky: 0
|
Podle mých zkušeností a posbíraných informací myslím že prvotní příčina zklamání z baterek je již to pořízení sady 65C do modelu který letí při 10-20C. Jak to sleduji, baterky s vysokým udávaným C mnohem častěji odchází a nafukují se, zvyšuje se jim dost výrazně vnitřní odpor a po nějaké době jsou na tom mnohem hůř než baterky 20-30C. Tak vysoká C mají smysl při zatížení krátkými impulzy, třeba rychlé stoupání hotlineru a pak dlouhý kluz bez motoru. U motoráku který má letět 6 minut se průměrný proud musí vejít do 8C (0,8 x 60/6 při 80% využití kapacity aku) a špičky odběru nemusí přesahovat 20C, pokud to není zrovna pyloňák. Doporučuji proudy neodhadovat ale pořídit si alespoň nějaký měřák na to určený, je jich na trhu dost (myslím tím třeba Watt's Up a pod.). Průměrný proud (průměr z celého letu) se dá zase přibližně dopočítat z doby chodu motoru a následně dobité kapacity po letu (C_průměr = %_dobití x 60/doba chodu v minutách) Velmi vhodný je také nabíječ který umí změřit hodnotu vnitřního odporu; přičemž je dobré neporovnávat výsledky z různých typů (každý může měřit jinak), ale porovnávat měření na stejném typu nebo na svém porovnávat sady mezi sebou a sledovat stárnutí konkrétní sady.
_________________ jyrry.webnode.cz
|
|
Nahoru |
|
|
mior
|
Napsal: pon 25.02.2019 10:13 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.9.2008 Příspěvky: 3157 Bydliště: Nové Mesto nad Váhom, SK
|
Spolu s bratom máme rôzne druhy LiPoliek a zo zvedavosti sme pred skoro tromi rokmi kúpili aj "Boldy" (High Voltage) a tiež Grafenky. Brat má dve 4S 1500 mAh a používa ich v konvertopláne Transition VTOL (je spomínaný a aj vyfotený tu: http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id= ... oplanoport ). Jeho štandardný odber je okolo 14 - 15A a keďže sa to skoro stále "vznáša", tak ten odber je dlhodobý (cca 3 minúty v kuse a bez prerušenia) a prakticky takmer nemenný. Brat s tými Grafenkami v uplynulých rokoch veľa nenalietal (niekoľko desiatok letov, takže podobná situácia ako Grugh), ale vždy sa snaží nenechať ich plne nabité viac ako niekoľko hodín: nabíja tesne pred odchodom na lietanie a hneď po návrate z lietania vybije na 3,80 V/čl. tie, ktoré eventuálne nepoužil. Batérie sú vo výbornej kondícii a stále majú veľmi "pekný" (príjemne nízky) vnútorný odpor. Spolu s "Boldami" to sú najlepšie LiPolky aké máme. Ale sú samozrejme aj najdrahšie (z tých, čo máme). O tom, čo môže dlhodobé skladovanie urobiť s plne nabitými LiPolkami, je niečo napísané tu: http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id= ... ceny-dokaz
_________________ Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk
|
|
Nahoru |
|
|
Grugh
|
Napsal: pon 25.02.2019 11:51 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 24.11.2013 Příspěvky: 627 Bydliště: Praha 10, ČR Obrázky: 9
|
jyrry píše: Podle mých zkušeností a posbíraných informací myslím že prvotní příčina zklamání z baterek je již to pořízení sady 65C do modelu který letí při 10-20C. Jak to sleduji, baterky s vysokým udávaným C mnohem častěji odchází a nafukují se, zvyšuje se jim dost výrazně vnitřní odpor a po nějaké době jsou na tom mnohem hůř než baterky 20-30C. Tak vysoká C mají smysl při zatížení krátkými impulzy, třeba rychlé stoupání hotlineru a pak dlouhý kluz bez motoru. U motoráku který má letět 6 minut se průměrný proud musí vejít do 8C (0,8 x 60/6 při 80% využití kapacity aku) a špičky odběru nemusí přesahovat 20C, pokud to není zrovna pyloňák. Doporučuji proudy neodhadovat ale pořídit si alespoň nějaký měřák na to určený, je jich na trhu dost (myslím tím třeba Watt's Up a pod.). Průměrný proud (průměr z celého letu) se dá zase přibližně dopočítat z doby chodu motoru a následně dobité kapacity po letu (C_průměr = %_dobití x 60/doba chodu v minutách) Velmi vhodný je také nabíječ který umí změřit hodnotu vnitřního odporu; přičemž je dobré neporovnávat výsledky z různých typů (každý může měřit jinak), ale porovnávat měření na stejném typu nebo na svém porovnávat sady mezi sebou a sledovat stárnutí konkrétní sady. Jak jsem psal, jedná se o warmliner. Obvyklá délka stoupání je tak 5s kolmo vzhůru. Létám na časovač na plynu 3 minuty. V baterii zbude hrubým odhadem 70% kapacity. To by odpovídalo 14C, zaokrouhleně tedy 10-20C;-). Jsou nějaké mobilní aplikace na "monitoring" modelářských baterií? Tj. nějaká výpomoc s uživatelským zaznamenáváním počtu cyklů, délek motorového běhu apod? Jakým způsobem pracujete s bateriemi? Máte je stále jen na skladovacím napětí a nabíjíte těsně před lítáním? Nebo je máte připravené k letu (kromě zimy) neustále? Jak doma vybíjíte baterie? Dá se do série k baterii na nabíječce zapojit "zátěž"? Resp. z čeho si nabíječka bere napětí, z balančního konektoru nebo ze silových kabelů? Uvažoval jsem o upgradu nabíječky, máte nějaká doporučení?
|
|
Nahoru |
|
|
guchar
|
Napsal: pon 25.02.2019 12:43 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7461 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
LiPol obdoba efektu hodně Céček znamená problém (kratší životnost), třeba i jen skladovací (s málo cykly) se už objevil s některými prvními "extra tvrdými" (velké proudy) NiCd - zejména AA (proti obyč AA) v krátké době se jim zvětšilo samovybíjení. A zejména měly tendenci samovybíjení na 0 V = "fousy" uvnitř
|
|
Nahoru |
|
|
Solim Namez
|
Napsal: pon 25.02.2019 15:01 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 29.1.2018 Příspěvky: 604 Bydliště: Trvalé Obrázky: 0
|
Ten odhadnutý proud 10 až 20 C je ale průměrný. Při tom stoupání to musí být trošku jiná hodnota. Máš aspoň měřák napětí jednotlivých článků? Mohl bys změřit napětí na článcích při plné zátěži (na zemi). Možná odešel jen některý z článků.
|
|
Nahoru |
|
|
Grugh
|
Napsal: úte 26.02.2019 0:51 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 24.11.2013 Příspěvky: 627 Bydliště: Praha 10, ČR Obrázky: 9
|
Solim Namez píše: Ten odhadnutý proud 10 až 20 C je ale průměrný. Při tom stoupání to musí být trošku jiná hodnota. Máš aspoň měřák napětí jednotlivých článků? Mohl bys změřit napětí na článcích při plné zátěži (na zemi). Možná odešel jen některý z článků. Ten uvedený čas byl samozřejmě jen pro stoupání, které je vždy na plný plyn. 10-20C je opravdu hrubý odhad skutečného proudu během stoupání. Většinu vybavení mám. Jediné, co nemám je měření vnitřního odporu. Články po tom nedělním krátkém letu (raději jsem to rychle vzdal) ukazovaly přibližně stejné napětí. V neděli jsem měl na stopkách motorového času pouze 25s a dobíjel jsem 160mAh. To při 1800mAh baterce představuje odběr asi 12.8C (23A). Při nabíjení jsem si všiml, že první článek, potom co naběhl proud na max hodnotu, ukazoval mírně větší napětí než zbytek. Tj. první článek má asi o něco málo větší vnitřní odpor. To je shodou okolností ten samý článek, který jsem po zimě musel o 0,1V vybalancovat oproti ostatním. Teď když jsem to zkoušel pod zátěží (s jiným modelem a trochu menším odběrem), tak 1. článek ukazoval o cca 0,1V méně než ostatní. Ale projevilo se zajímavé "chemické" chování. Baterie má velkou setrvačnost, tj. při zátěži napětí postupně velmi pomalu klesá. Ale po odpojení (a počátečním skoku napětí nahoru) zase velmi pomalu stoupá. Tj. projevuje se tam rozhodně víc než jen pouhý interní odpor. Než baterii odepíšu úplně, tak jí raději zkusím za teplejšího počasí. Každopádně podněty z praxe, jak se chovat k baterkám nebo nějaká doporučení na hi-tech nabíječku stále vítám.
|
|
Nahoru |
|
|
guchar
|
Napsal: úte 26.02.2019 4:30 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7461 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
Nepatrný pokles (řádově 0.1 V) na 1 až 2 článcích packu LiPol byl vždy prvním příznakem, že s baterkou něco je. Projev byla klasika staré baterky - při nabíjení se brzy tváří nabito. Po zatížení motorem(-y) modelu z ní nejde skoro nic dostat. Prakticky ihned líný projev, jako těsně před vybitím. Tomu odpovídaly hodnoty Ri měřené DC způsobem (wattmetr) počítáno z úbytků na Ri pro Ri(0.1 C) a Ri(cca 5 C) Násobky proti novým baterkám, nebo katalogovým Ri . U mne vždy spojeno se stářím několik (2 až 4) roků. Nepoužívám tak často, aby to bylo počtem cyklů. Dělo se tak i u baterek, které před uložením (delším 1/4 roku) byly převáděny na skladovací napětí.
|
|
Nahoru |
|
|
mior
|
Napsal: úte 26.02.2019 10:09 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.9.2008 Příspěvky: 3157 Bydliště: Nové Mesto nad Váhom, SK
|
_________________ Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk
|
|
Nahoru |
|
|
guchar
|
Napsal: úte 26.02.2019 15:42 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7461 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
K baterce se mohu chovat jak k sedmé svátosti a přesto se mohu dočkat zklamání. Jsou značky kde je ta pravděpodobnost velká, a naproti tomu značky s pravděpodobností malou (dobrá pověst) I ty s dobrou pověstí mohou mít dobu (série) kdy se úplně nepovedou - jsou mírně horší. A ani dobrá pověst můj accu neochrání před pravidlem:"Náhoda je blbec". Jen na VELKÉM počtu je zde "blbců" málo. - A ještě drobnost. Ne všichni accu užíváme za stejných podmínek. Tak se stane že jedni chválí, druzí zatracují.
|
|
Nahoru |
|
|
|
Stránka 1 z 1
|
[ Příspěvků: 12 ] |
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|