Switch to full style
Pracovní postupy, technologie, finty, grify, nástroje, poznatky jak co nejlépe něco vyrobit, opravit a tak podobně.
Odeslat odpověď

Odlahčenie rebier

stř 05.04.2017 12:53

Dobrý deň, chcel by som Vás poprosiť o radu. Pustil som sa do prekreslovania historických vetroňov v AutoCADe a potrebudem radu ohľadom odlahčovania preglejkových rebier. Či sú nejaké zásady alebo tabuľky že koľko má byť veľké to odlahčenie. Alebo to robíte podľa svojho uváženia alebo podľa nejakého podobného modelu na ktorom to je nakreslené. V prílohe je príklad rebra z 1 alebo 0,8mm preglejky na smerovku. Má to byť menšie alebo je to dobré. ďakujem za rady
Přílohy
rebro.png

Re: Odlahčenie rebier

stř 05.04.2017 13:02

Keď som Sokola kreslil tak som to dal cca podľa výkresu
Přílohy
sokol rebra.png

Re: Odlahčenie rebier

stř 05.04.2017 19:35

Nikdo neodpovídá, tak můj názor.
Jseš určitě technicky založen, jinak by ses do toho nepouštěl.
Určitě poznáš oslabená místa a umíš si představit zatížení toho žebra .
Záleží taky co použiješ za překližku (pevnost , váha a kvalita)
Jinak budou zatížená žebra u centroplánu, jinak u konce křídla .
Jelikož si konstrukci navrhuješ sám, musíš tyto věci domyslet bohužel taky sám :D

Re: Odlahčenie rebier

stř 05.04.2017 20:05

PeePoTN píše:Dobrý deň, chcel by som Vás poprosiť o radu. Pustil som sa do prekreslovania historických vetroňov v AutoCADe a potrebudem radu ohľadom odlahčovania preglejkových rebier. Či sú nejaké zásady alebo tabuľky že koľko má byť veľké to odlahčenie. Alebo to robíte podľa svojho uváženia alebo podľa nejakého podobného modelu na ktorom to je nakreslené. V prílohe je príklad rebra z 1 alebo 0,8mm preglejky na smerovku. Má to byť menšie alebo je to dobré. ďakujem za rady

Takto odľahčené rebro z preglejky 0,8-1mm je zrelé na opáskovanie uhlíkom...

Re: Odlahčenie rebier

pát 07.04.2017 19:01

Překreslovámí,,,,, oroginal tom nemá vylehčení?
Většinou inspirace podobnými ery....

Re: Odlahčenie rebier

pon 10.04.2017 22:06

Rebro si treba predstaviť ako priehradový nosník. Pri veľkých rebrách to odľahčenie, resp jeho konštrukcia aj tak vyzerá - striedajú sa kolmé a šikmé priečky (zavetrenie) a to dodáva rebru dostatočnú tuhosť v ohybe a samozrejme aj tvarovú stálosť. Ak sa rebro opáskuje, tak jeho obvod bude tvorený T-profilom, čo mu dodá viac tuhosti (predovšetkým sa výrazne zvýši tá stranová), takže rebro bude môcť byť odľahčené ešte podstatne viac pri zachovaní rovnakej pevnosti.
Lenže to všetko je pohľad strojárskeho "sedliackeho" rozumu vyštudovaného elektroinžiniera. Zo strojariny som toho nemal toľko, aby som to dokázal spočítať. Ale určite je dosť takých, čo to spočítať vedia. Pre mňa by možno bolo jednoduchšie zhotoviť pár rôznych rebier a porovnať ich hmotnosti a pevnosti - prehnať ich cez lámacie skúšky. Ale aj tak je to už fakt dosť náročný výskum.

Re: Odlahčenie rebier

úte 11.04.2017 4:28

SKAY píše:Překreslovámí,,,,, oroginal tom nemá vylehčení?

Prosím o překlad do češtiny.

To si místních tolik nevážíš že ti nestojí za to po sobě přečíst a zkorigovat co jsi nadatloval? Píšeš takhle i jinam (SMS, emaily, dopisy, ...)?
:roll:

Re: Odlahčenie rebier

úte 11.04.2017 8:15

Keď že sa jedná o historické vetrone do roku 1950, ktoré budú lietať na súťažiach SAM, tak žiadne páskovanie uhlíkom nepripadá do úvahy :D :D Tak oprášim strojárske knížky zo školy a bratove skriptá z výšky a poštudujem niečo. Ale asi najjednoduchšie bude pohľadať výkres nejakého podobného veľkého vetrona a nakresliť to podľa toho. Btw platená licencia programu Profili vie robiť odlahčšenia? Ďakujem

Re: Odlahčenie rebier

úte 11.04.2017 10:23

Stranová tuhosť rebra, ktorá sa docieli napríklad páskovaním, v podstate ani nie je nutná, lebo tú zabezpečí poťah krídla. :P Teda pokiaľ je k rebru riadne prilepený. :mrgreen:

Re: Odlahčenie rebier

úte 11.04.2017 11:03

PeePoTN píše:Keď že sa jedná o historické vetrone do roku 1950, ktoré budú lietať na súťažiach SAM, tak žiadne páskovanie uhlíkom nepripadá do úvahy :D...

Tak ale ak to má byť naozaj replika historického modelu, tak by aj vyľahčenie rebier malo byť urobené presne podľa predlohy. Tak čo riešiš? :o

Nehnevaj sa :oops: , ale ja už roky pozorujem tú farizejskú logiku pravidiel SAM. :roll: Na jednej strane sa sväto trvá na tom, že model môže byť len taký, čo bol skonštruovaný pred rokom 1950, ale pritom sú povolené určité zmeny rozmerov, materiálov, pohonu, riadenie rádiom a pod - takže to je už úplne iný model, ktorý len z 10-metrovej vzdialenosti vyzerá akože rovnako. :lol: Ale nesmú sa meniť profily, aby to mohlo poriadne lietať, takže nakoniec vyhrávajú len konkrétne modely a niektoré kategórie sa menia napríklad na súťaž Tomboyov, kde iné konštrukcie z tej istej kategórie proti nim nemajú šancu. Na rozdiel od súčasných kategórií, kde si každý môže skonštruovať a postaviť čokoľvek nové, tam to ani inak nejde. :P
Keď som sa o tom bavil s Vašimi funkcionármi a čudoval sa prečo je ten rok 1950 stále pevný, tak mi bol povedané, že sa vtedy skončil "zlatý vek modelárstva". Lenže pojem "zlatý vek" je čisto subjektívna záležitosť. Ja som vtedy nebol na svete (ako nakoniec väčšina z nás) a pre mňa boli zlatým vekom 70. a 80. roky, kedy som ako mladý chalan s modelárčením začínal. Takže ak by som chcel mať súťaž "svojich" historikov, tak by som asi musel založiť novú organizáciu, alebo aspoň nové kategórie. Prečo však to nemôže urobiť SAM, popri tých do roku 1950 založiť aj kategórie povedzme do roku 1970 alebo 1980, alebo to urobiť pohyblivé. Podobne ako pri automobilových veteránoch, kde všetko, čo je staršie než 30 rokov, môže byť veteránom. :wink:
Každopádne na historikoch je dobrá atmosféra a ak súťažiacim nejde o to za každú cenu vyhrať, ale len sa zúčastniť, tak to spĺňa svoj účel. Len tým pevným rokom 1950 to myslím bude navždy demotivovať mladších. :mrgreen:

Re: Odlahčenie rebier

úte 11.04.2017 11:36

Mňa to nedemotivovalo, práveže tie tvary vetronov z tých rokov sa mi páčia :D ja mám historikov ako oddych, hlavná kategória pre mňa je F3K. Rád stavám modely, hlavne z dreva. Keď som si vyberal čo postavím ako prvý model tak som si vybral Sokola lebo ich veľa nebolo a lieta perfektne. Teraz keď som ho preskeslil v Cade ich bude viac :D A kedže som vtedy nemal frezára tak som si všetko vyrezal ručne sám a bavilo ma to. Teraz som si vybral Rositu od Farsého, tiež ich neni veľa a počul som že dobre lieta,tak uvidím.
Niekedy je problém robiť odlahčenia podľa predlohy keď na predlohe to neni, viď prvý obrázok
rosita original.png

aj keď existuje ďalší výkres prekreslený Zdenkom Raškom ale na tom mi chýbajú nejaké detaily, ktoré sú podstatné pre Rositu a trošku mi nesedia rozmery prepážok, tak preto si to prekreslujem
rosita.png

V tomto prípade je jednoduché nakresliť odlahčenie, lebo to vidím z druhého výkresu, ale už sa mi dostali do rúk výkresy, ktoré mám prekresliť a tie sú nakreslené ako prvý prípad a nechcem aby som to zle spravil.

Re: Odlahčenie rebier

úte 11.04.2017 12:21

Ja tiež milujem stavbu z dreva či balzy. 8) Len poslednú dobu na to akosi si neviem nájsť dosť času, lebo milujem aj lietanie a čím viac lietam, tým menej staviam, lebo stále servisujem, opravujem drobné, občas ale aj veľké, havárie a tak donekonečna. :roll: Kdesi som čítal názor, že na hodinu lietania padne 2 hodiny práce v dielni. No v mojom prípade aj 3! :| Ale samozrejme závisí to dosť aj od kategórie. Keby som lietal makety, tak to môže byť pokojne aj 1:10. :o
Na stavbe modelu sa mi vždy najviac páčila práve tá stavba konštrukcie draku, teda až po poťahovanie (vrátane). Potom som už to mal menej rád, lebo lakovaním/farbením sa dalo veľmi rýchlo veľa vecí pokaziť. :( A aj sa to občas naozaj stávalo, čo bolo na infarkt. :cry:
Ale také tie finálne dokončovačky, ako je osádzanie motoru, RC-súpravy - to ma nikdy nebavilo. :x Prplavá zdĺhavá robota, človek by už rád lietal, ale ešte toto a toto a výsledok akosi nikdy nebol príliš viditeľný. :| Zatiaľ čo pri stavbe draku to utešene rástlo pod rukami. :D
Aj preto ani nemilujem tie takmer hotové stavebnice, kde treba urobiť práve len tie finálne a pre mňa nezáživné veci, to už radšej rozsyp.

Ale čo sa týka historikov, konkrétne tento Tebou zvolený model sa páči aj mne. Ale medzi historikmi je mnoho modelov, ktoré sa mi páčia, ale omnoho viac je takých, ktoré sa mi vyslovene nepáčia. A zas sa mi páčia skôr tie zo 60., 70. a 80. rokov, ale ony tie pravidlá historikov nespĺňajú, takže nič. Pritom, ak by to boli autá, tak by mali právo byť historickými vozidlami - veteránmi. :wink:

Re: Odlahčenie rebier

úte 11.04.2017 19:23

PeePoTN píše:aj keď existuje ďalší výkres prekreslený Zdenkom Raškom....

Tam to odľahčenie zodpovedá topolovke 3mm, aj to je na hrane.

Re: Odlahčenie rebier

stř 12.04.2017 8:54

Nebolo by predsa len lepšie spraviť tie rebrá z plnej tvrdšej 2mm balzy? :roll: Alebo ta historickosť konštrukcie musí byť vidieť aj skrz poťah? :lol:
Odeslat odpověď