Autor |
Zpráva |
paplik
|
Napsal: ned 19.03.2017 16:42 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 4.2.2011 Příspěvky: 1037 Obrázky: 0
|
Ahoj pánové po dlouhé době! S kamarádem se pouštíme do jedné soutěže, kde jde o výrobu EDF turbíny pro model letadla cca o půměru 60mm. Něco málo o tom mám už nastudované, ale prosil bych vás o radu, jelikož se dmychadlech moc neorientuji. Dmychadlo má zadané povinné rozměry a daný motor. My máme vytvořit konstrukci takovou, aby na daný motor mělo dmychadlo co největší tah. Studuji, studuji, ale nenalézám. Proto se táži vás: Jaký počet lopatek vrtule zvolit? Já si myslím, že obecně více, ale pak roste i hmotnost vrtule a někde musí být určitě optimum. (cca 12?) (motor má na prázdno na 5V a 1,5A, 9500 ot/min), takže nic moc. Vratné lopatky? Vím, že je potřeba, aby se v EDF změnilo turbulentní víření vzduchu na laminární proud, čímž z toho vytáhneme lepší tah. Komerční EDF mívají většinou 4 až 5 vratné lopatky. Má to nějaké opodstatnění, že vratných lopatek je méně, než co má vrtule? A co tryska? Zůžovat, nebo ne? Ostatní věci už mi jsou celkem jasné . Díky moc za rady pánové! Pavel
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
varok
|
Napsal: ned 19.03.2017 17:40 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 4.7.2012 Příspěvky: 2651 Bydliště: Havířov Obrázky: 0
|
Taky se v tom moc nevyznám, ale není 9500ot./minutu nějak málo? Co jsem koukal na různých e-shopech apod po netu, tak na dmychadla se používají speciální motory s hooodně vysokými otáčkami, řádově kolem 30 000. Při větším průměru možná, ale 60mm je docela malinká turbína a při těch otáčkách to utáhne tak možná nějaký papírový model. Ale možná se pletu.
|
|
Nahoru |
|
|
Shorty
|
Napsal: ned 19.03.2017 18:31 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 25.3.2014 Příspěvky: 1573 Bydliště: Letovice,ČR
|
Máš ode mě SZ.
_________________ Co napíšu je jen můj názor, který nikomu nevnucuju.
|
|
Nahoru |
|
|
paplik
|
Napsal: ned 19.03.2017 19:09 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 4.2.2011 Příspěvky: 1037 Obrázky: 0
|
Díky za radu, být mnou, také bych zvolil jiný motor, ale tento motorek nám byl dán pořadateli soutěže a je neměnný, takže musíme dělat s tím co máme...turbína by měla mít tah v řádech desítek newtonů. Možná dali takový motor záměrně, aby se více projevily konstrukční vychytávky jednotlivých modelů. Turbína se v letounu používat nebude, jedná se jen o soutěžní kousek.
|
|
Nahoru |
|
|
varok
|
Napsal: ned 19.03.2017 19:19 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 4.7.2012 Příspěvky: 2651 Bydliště: Havířov Obrázky: 0
|
Aha, takže to nebude v letadle, ale jen se bude nějak měřit tah?
|
|
Nahoru |
|
|
jyrry
|
Napsal: ned 19.03.2017 19:40 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 28.2.2005 Příspěvky: 20822 Bydliště: Rakovník, CZ Obrázky: 0
|
paplik píše: ... jde o výrobu EDF turbíny pro model letadla cca o půměru 60mm. ... paplik píše: ...turbína by měla mít tah v řádech desítek newtonů. .. Tak na tohle jsem zvědav.
_________________ jyrry.webnode.cz
|
|
Nahoru |
|
|
varok
|
Napsal: ned 19.03.2017 20:02 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 4.7.2012 Příspěvky: 2651 Bydliště: Havířov Obrázky: 0
|
Já taky.
|
|
Nahoru |
|
|
dudaj
|
Napsal: ned 19.03.2017 20:03 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
Registrován: 22.7.2012 Příspěvky: 4515 Bydliště: Zvole u Prahy Obrázky: 0
|
paplik píše: Studuji, studuji, ale nenalézám. Proto se táži vás: Jaký počet lopatek vrtule zvolit? Já si myslím, že obecně více, ale pak roste i hmotnost vrtule a někde musí být určitě optimum. (cca 12?) (motor má na prázdno na 5V a 1,5A, 9500 ot/min), takže nic moc. Ostatní věci už mi jsou celkem jasné . Pavel Ani nic nenalezneš nepíšeš co je to za motor, jaké snese zatížení, z čeho budeš vyrábět lopatky, jak je budeš vyvažovat a řadu dalších informací potřebných pro seriozní rady. Takže - při těhle otáčkách motor téměř nezatížíš . Tvou snahou bude co možná největší množství lopatek, abys ho vůbec zatížil. Pokud se bude sledovat jediný parametr - statický tah , je důležité z motoru dostat maximum tímto způsobem. Pro statický tah jakékoli zůžení výstupu pravděpodobně nebude mít význam . A jde to kdykoli snadno vyzkoušet , když je dmychadlo hotové . pro velikost 60 mm EDF postačí 5 lopatek statoru (v rotoru by neměl být násobek 10,15 atd.) Důležitý je čistý zakulacený vstup (vstupní kroužek) pokud to chceš řešit nějak vážně ,napiš do sz email .
|
|
Nahoru |
|
|
HavelAircraft
|
Napsal: pon 20.03.2017 8:38 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
|
Registrován: 14.11.2013 Příspěvky: 1386 Bydliště: Chocerady
|
Určitě napiš o hodně více parametrů. Hlavně k motoru. Čím jste omezený atd. Ideálně třeba odkaz na pravidla. Jaké máte výrobní možnosti. 9500 otáček není zase tak málo aby z toho nešlo dostat tah. Spíše jde o to jaký výkon snese motor.
_________________ www.havelaircraft.cz info@havelaircraft.cz Facebook- Havelaircraft
|
|
Nahoru |
|
|
varok
|
Napsal: pon 20.03.2017 16:04 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 4.7.2012 Příspěvky: 2651 Bydliště: Havířov Obrázky: 0
|
HavelAircraft píše: Určitě napiš o hodně více parametrů. Hlavně k motoru. Čím jste omezený atd. Ideálně třeba odkaz na pravidla. Jaké máte výrobní možnosti. 9500 otáček není zase tak málo aby z toho nešlo dostat tah. Spíše jde o to jaký výkon snese motor. I při průměru oběžného kola jen 60mm?
|
|
Nahoru |
|
|
kornutek
|
Napsal: úte 21.03.2017 9:42 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 4.1.2017 Příspěvky: 299 Bydliště: Březnice (ZL)
|
9500 ot/min na 5V to je 1900kv jaké máte zadané napětí ? Jen těch 5V? Z toho bys opravdu moc nedostal. Na statický tah více lopatek menší stoupání.
_________________ Taranis+ T2-2008, E-REVO, Diablotin,Ariane V6 slow flyer ve výstavbě.
|
|
Nahoru |
|
|
paplik
|
Napsal: úte 21.03.2017 19:50 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 4.2.2011 Příspěvky: 1037 Obrázky: 0
|
Zadání je takové: http://www.lu.fme.vutbr.cz/ge/s tím motorem vážně nic uděat nemohu, ani převinout, ani vyměnit magnety, nic. S Dudajem jsme už něco vykoumali, Stator bude držet na tenkém laminátovém (nebo papírová páska) mezikruží, to se do plechovky vsune aby to mělo nějakou torzní pevnost a drželo to proti vibracím, od mezikruží povedou vratné lopatky s uchycení středu, (tady mám ještě dilema, z čeho vratné lopatky uděláme, protože v pravidlech není napsáno, že by vratné lopatky musely být také z plechovky), vrtulový kužel bude z balsy a na něm lopatky z přehnutého plechovkového plechu, s tím že přehyb bude náběžka. když ce to celé přehne kolem skleněného válce a připevní skelným provázkem a zahřeje, hliník při vyšší teplotě změkne a udrží si tvar, poté sice není už tak tuhý, jako původní tažený, ale ve dvou vrstvách by to mohlo jít, jestli ne, tak lopatky budou přehnuty jen z taženého plíšku bez dodatečného zkroucení. pokud testy dopadnou špatně, tak zvolíme konstrukci jedné vrstvy plechu na lopatku (ale je to sakra měkké a myslím, že vibracím by se nezabránilo. Do kuželu ASI vyřízneme tenkým nožem drážku pro lopatky a zalepíme sekunťákem (případně epoxidem) Samozřejmě ještě pak doladíme věci, jako je vstupní kroužek ogivál za motorem, vyvedení kabelu. Rotor bude mít pro začátek asi 14 lopatek a stator 4, nebo 5.
|
|
Nahoru |
|
|
kornutek
|
Napsal: úte 21.03.2017 21:21 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 4.1.2017 Příspěvky: 299 Bydliště: Březnice (ZL)
|
Tak tohle zásadně mění pohled na věc. motorek slabý jak čaj,materiál na kulový. bude se hrát na desetiny gramu tahu,víc než pár gramů to nedá. Pravidla dovolují rozšířit vstupní hrdlo,určitě to udělej na vstupu žádné ostre hrany. výstup za lopatkama 1,5násobek průměru Lopatky by stálo za pokus udělat se skoro profilem. No pevností lopatek se trápit nemusíš tohle je určitě nepotrhá.
_________________ Taranis+ T2-2008, E-REVO, Diablotin,Ariane V6 slow flyer ve výstavbě.
|
|
Nahoru |
|
|
paplik
|
Napsal: úte 21.03.2017 22:17 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 4.2.2011 Příspěvky: 1037 Obrázky: 0
|
Díky za radu, rozšířit vstupní hrdlo v plánu mám. Udělám to ze sklolaminátu, ještě nevím, jak moc ho rozšířím. Píšeš výstup za lopatkama 1,5 násobek průměru...myslíš výstup za statorovýma lopatkama, nebo rotorovýma? Mohl bys prosím upřesnit, poslat odkaz, nebo obrázek, co myslíš tím skoroprofilem?
|
|
Nahoru |
|
|
kornutek
|
Napsal: úte 21.03.2017 22:53 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 4.1.2017 Příspěvky: 299 Bydliště: Březnice (ZL)
|
Nějak mi to zůstalo v hlavě,nevím odkud to mám. Profil jako na křídle hodně tenký,pokud přehneš plech a slepíš ho vteřinákem bude tvar držet pěkně.nejlíp na šabloně. dělal sem něco na speed 300,strašné fiasko,jediný co zládla tak smrštit obal na nikláčích.
_________________ Taranis+ T2-2008, E-REVO, Diablotin,Ariane V6 slow flyer ve výstavbě.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Janek2, Seznam.cz [Bot] a 53 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|