Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 41 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: ned 19.03.2017 16:42 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 4.2.2011
Příspěvky: 1037
Obrázky: 0
Ahoj pánové po dlouhé době!
S kamarádem se pouštíme do jedné soutěže, kde jde o výrobu EDF turbíny pro model letadla cca o půměru 60mm.
Něco málo o tom mám už nastudované, ale prosil bych vás o radu, jelikož se dmychadlech moc neorientuji.
Dmychadlo má zadané povinné rozměry a daný motor. My máme vytvořit konstrukci takovou, aby na daný motor mělo dmychadlo co největší tah. Studuji, studuji, ale nenalézám.

Proto se táži vás:
Jaký počet lopatek vrtule zvolit? Já si myslím, že obecně více, ale pak roste i hmotnost vrtule a někde musí být určitě optimum. (cca 12?) (motor má na prázdno na 5V a 1,5A, 9500 ot/min), takže nic moc.

Vratné lopatky? Vím, že je potřeba, aby se v EDF změnilo turbulentní víření vzduchu na laminární proud, čímž z toho vytáhneme lepší tah. Komerční EDF mívají většinou 4 až 5 vratné lopatky. Má to nějaké opodstatnění, že vratných lopatek je méně, než co má vrtule?

A co tryska? Zůžovat, nebo ne?
Ostatní věci už mi jsou celkem jasné :) .

Díky moc za rady pánové!
Pavel


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 
PříspěvekNapsal: ned 19.03.2017 17:40 
Mazák
Mazák

Registrován: 4.7.2012
Příspěvky: 2651
Bydliště: Havířov
Obrázky: 0
Taky se v tom moc nevyznám, ale není 9500ot./minutu nějak málo? Co jsem koukal na různých e-shopech apod po netu, tak na dmychadla se používají speciální motory s hooodně vysokými otáčkami, řádově kolem 30 000. Při větším průměru možná, ale 60mm je docela malinká turbína a při těch otáčkách to utáhne tak možná nějaký papírový model. Ale možná se pletu.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 19.03.2017 18:31 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 25.3.2014
Příspěvky: 1573
Bydliště: Letovice,ČR
Máš ode mě SZ.

_________________
Co napíšu je jen můj názor, který nikomu nevnucuju.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 19.03.2017 19:09 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 4.2.2011
Příspěvky: 1037
Obrázky: 0
Díky za radu, být mnou, také bych zvolil jiný motor, ale tento motorek nám byl dán pořadateli soutěže a je neměnný, takže musíme dělat s tím co máme...turbína by měla mít tah v řádech desítek newtonů. Možná dali takový motor záměrně, aby se více projevily konstrukční vychytávky jednotlivých modelů. Turbína se v letounu používat nebude, jedná se jen o soutěžní kousek.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: ned 19.03.2017 19:19 
Mazák
Mazák

Registrován: 4.7.2012
Příspěvky: 2651
Bydliště: Havířov
Obrázky: 0
Aha, takže to nebude v letadle, ale jen se bude nějak měřit tah?


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 19.03.2017 19:40 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 20822
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
paplik píše:
... jde o výrobu EDF turbíny pro model letadla cca o půměru 60mm. ...

paplik píše:
...turbína by měla mít tah v řádech desítek newtonů. ..

Tak na tohle jsem zvědav. 8O

_________________
jyrry.webnode.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 19.03.2017 20:02 
Mazák
Mazák

Registrován: 4.7.2012
Příspěvky: 2651
Bydliště: Havířov
Obrázky: 0
Já taky. :D


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 19.03.2017 20:03 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie

Registrován: 22.7.2012
Příspěvky: 4515
Bydliště: Zvole u Prahy
Obrázky: 0
paplik píše:
Studuji, studuji, ale nenalézám.

Proto se táži vás:
Jaký počet lopatek vrtule zvolit? Já si myslím, že obecně více, ale pak roste i hmotnost vrtule a někde musí být určitě optimum. (cca 12?) (motor má na prázdno na 5V a 1,5A, 9500 ot/min), takže nic moc.

Ostatní věci už mi jsou celkem jasné :) .
Pavel


Ani nic nenalezneš :D
nepíšeš co je to za motor, jaké snese zatížení, z čeho budeš vyrábět lopatky, jak je budeš vyvažovat a řadu dalších informací
potřebných pro seriozní rady.

Takže - při těhle otáčkách motor téměř nezatížíš . Tvou snahou bude co možná největší množství lopatek, abys ho vůbec zatížil.
Pokud se bude sledovat jediný parametr - statický tah , je důležité z motoru dostat maximum tímto způsobem.
Pro statický tah jakékoli zůžení výstupu pravděpodobně nebude mít význam . A jde to kdykoli snadno vyzkoušet , když je dmychadlo hotové :D .
pro velikost 60 mm EDF postačí 5 lopatek statoru (v rotoru by neměl být násobek 10,15 atd.)
Důležitý je čistý zakulacený vstup (vstupní kroužek)
pokud to chceš řešit nějak vážně ,napiš do sz email .


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pon 20.03.2017 8:38 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie
Uživatelský avatar

Registrován: 14.11.2013
Příspěvky: 1386
Bydliště: Chocerady
Určitě napiš o hodně více parametrů. Hlavně k motoru. Čím jste omezený atd. Ideálně třeba odkaz na pravidla.
Jaké máte výrobní možnosti.
9500 otáček není zase tak málo aby z toho nešlo dostat tah. Spíše jde o to jaký výkon snese motor.

_________________
www.havelaircraft.cz
info@havelaircraft.cz
Facebook- Havelaircraft


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pon 20.03.2017 16:04 
Mazák
Mazák

Registrován: 4.7.2012
Příspěvky: 2651
Bydliště: Havířov
Obrázky: 0
HavelAircraft píše:
Určitě napiš o hodně více parametrů. Hlavně k motoru. Čím jste omezený atd. Ideálně třeba odkaz na pravidla.
Jaké máte výrobní možnosti.
9500 otáček není zase tak málo aby z toho nešlo dostat tah. Spíše jde o to jaký výkon snese motor.


I při průměru oběžného kola jen 60mm? 8O


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 21.03.2017 9:42 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 4.1.2017
Příspěvky: 299
Bydliště: Březnice (ZL)
9500 ot/min na 5V to je 1900kv jaké máte zadané napětí ? Jen těch 5V?
Z toho bys opravdu moc nedostal.
Na statický tah více lopatek menší stoupání.

_________________
Taranis+ T2-2008, E-REVO, Diablotin,Ariane V6 slow flyer ve výstavbě.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 21.03.2017 19:50 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 4.2.2011
Příspěvky: 1037
Obrázky: 0
Zadání je takové:
http://www.lu.fme.vutbr.cz/ge/
s tím motorem vážně nic uděat nemohu, ani převinout, ani vyměnit magnety, nic.
S Dudajem jsme už něco vykoumali,
Stator bude držet na tenkém laminátovém (nebo papírová páska) mezikruží, to se do plechovky vsune aby to mělo nějakou torzní pevnost a drželo to proti vibracím, od mezikruží povedou vratné lopatky s uchycení středu, (tady mám ještě dilema, z čeho vratné lopatky uděláme, protože v pravidlech není napsáno, že by vratné lopatky musely být také z plechovky), vrtulový kužel bude z balsy a na něm lopatky z přehnutého plechovkového plechu, s tím že přehyb bude náběžka. když ce to celé přehne kolem skleněného válce a připevní skelným provázkem a zahřeje, hliník při vyšší teplotě změkne a udrží si tvar, poté sice není už tak tuhý, jako původní tažený, ale ve dvou vrstvách by to mohlo jít, jestli ne, tak lopatky budou přehnuty jen z taženého plíšku bez dodatečného zkroucení. pokud testy dopadnou špatně, tak zvolíme konstrukci jedné vrstvy plechu na lopatku (ale je to sakra měkké a myslím, že vibracím by se nezabránilo. Do kuželu ASI vyřízneme tenkým nožem drážku pro lopatky a zalepíme sekunťákem (případně epoxidem) Samozřejmě ještě pak doladíme věci, jako je vstupní kroužek ogivál za motorem, vyvedení kabelu. Rotor bude mít pro začátek asi 14 lopatek a stator 4, nebo 5.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: úte 21.03.2017 21:21 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 4.1.2017
Příspěvky: 299
Bydliště: Březnice (ZL)
Tak tohle zásadně mění pohled na věc.
motorek slabý jak čaj,materiál na kulový.
bude se hrát na desetiny gramu tahu,víc než pár gramů to nedá.
Pravidla dovolují rozšířit vstupní hrdlo,určitě to udělej na vstupu žádné ostre hrany.
výstup za lopatkama 1,5násobek průměru
Lopatky by stálo za pokus udělat se skoro profilem.
No pevností lopatek se trápit nemusíš tohle je určitě nepotrhá.

_________________
Taranis+ T2-2008, E-REVO, Diablotin,Ariane V6 slow flyer ve výstavbě.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 21.03.2017 22:17 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 4.2.2011
Příspěvky: 1037
Obrázky: 0
Díky za radu, rozšířit vstupní hrdlo v plánu mám. Udělám to ze sklolaminátu, ještě nevím, jak moc ho rozšířím.
Píšeš výstup za lopatkama 1,5 násobek průměru...myslíš výstup za statorovýma lopatkama, nebo rotorovýma?
Mohl bys prosím upřesnit, poslat odkaz, nebo obrázek, co myslíš tím skoroprofilem?


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: úte 21.03.2017 22:53 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 4.1.2017
Příspěvky: 299
Bydliště: Březnice (ZL)
Nějak mi to zůstalo v hlavě,nevím odkud to mám.
Profil jako na křídle hodně tenký,pokud přehneš plech a slepíš ho vteřinákem bude tvar držet pěkně.nejlíp na šabloně.
dělal sem něco na speed 300,strašné fiasko,jediný co zládla tak smrštit obal na nikláčích.

_________________
Taranis+ T2-2008, E-REVO, Diablotin,Ariane V6 slow flyer ve výstavbě.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 41 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 56 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz