To je pravda, výrobci receptury mění a bez jakéhokoli upozornění.
Pokud se nátěr používá dle deklarovaného účelu a v kombinaci s jejich dalšími systémovými materiály, tak většinou problém není - to samozřejmě výrobce testuje. Ale v naší modelářské branži tomu tak většinou není, stavba modelů je často nekonečný řetěz improvizací
Pak se ale někdy stává, že to co fungovalo včera, dnes nefunguje a často přináší přímo katastrofální následky.
Onehdy jsem sháněl lak proti palivu.
Kdysi před 30 lety jsem měl flašku nábytkářského PU laku, který mi po všech stránkách vyhovoval. Byl čirý, lesklý, dobře se roztékal po povrchu, takže se dal nanášet i štětcem bez toho aby vznikaly šmouhy a dělal velmi tenký film, a byl dostatečně časově stálý a taky pružný (netříštil se jako některé tehdejší parketové laky, např svinstvo zvané Parketolit). A navíc nerozleptával podkladové celoxové barvy.
Po své 25-leté pauze jsem se podíl po něčem podobném a našel Profilak - lesklý PU lak na korkové podlahy. Koupil jsem kilovku, vyzkoušel při opravě starého modelu PONY a výsledek byl vynikající, fakticky téměř ekvivalent toho, co jsem měl kdysi. Jenže po 4 letech mi obsah té kilovky (asi 3/4) zgelovatěl a musel jsem ho vyhodit. Ale nic, šel jsem do toho samého onbchodu a koupil nové balení (ten samý typ jen s trochu jiným grafickým dizajnem etikety), podle prodejce však určitě to samé. Jenže, hned při první aplikaci tohoto inovovaného laku na celoxové nátěry se ukázalo, že to není to samé. Ačkoli podkladové vrstvy byly dokonale proschlé, tak celý povrch PU laku přes noc vybublal do množství mikroskopických bublinek. Jakoby nějak reagoval s těmi podkladovými Celoxovými barvami a laky a uvolňoval přitom nějaké výpary, které se však nemohly odvětrat ven a zůstali pod zaschlou krustou.
Kduž jsem se o tom bavil v tom obchodětak mi majitel řekl, že je to naprosto normální, že výrobce pozmění recepturu a něco funguje jinak. Pokud by to dělalo problémy při nátěru korkových podlah - tak to by byl důvod k reklamaci, ale jinak výrobce za nic neručí.
Zatím nevím, čím bych ten lak nahradil.
Mohu ho aspoň používat tam, kde celox barvy nejsou, třeba pro natíráni zabíhacích a startovacích stojanů na motory či na modely, start-boxů, vnitřků trupu kolem lože a nádrže, a zakončení nažehlovací fólie, kde to může přijít do kontaktu s palivem. Ale krom dvousložkového Epolexu nemám nic proti palivu, co by se mohlo natřít na celoxový podklad. Jen ten Epolex jsem neměl nikdy v lásce - jednak nepříjemný zápach, nutnost míchání 2 složek (tedy i vážení-odměřování dílů) a navíc byl vždy mírně nažloutlý, což PU není.