Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 23 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Potahování fólií - kroucení dílu
PříspěvekNapsal: pát 24.08.2012 20:20 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.4.2011
Příspěvky: 3052
Bydliště: Praha Letňany
Dneska jsem poprvé potahoval fólií (transparentní Oracover)-potahoval jsem konstrukční VOP s profilem rovné desky, z balsy 2,5 mm. Po potažení se mi VOP zkroutila do vrtule :(. Je nějaká cesta, jak to napravit? A druhý dotaz - co udělat při potahování dalšího dílu líp, aby se mi to už nekroutilo?

_________________
Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 
PříspěvekNapsal: pát 24.08.2012 20:49 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 24.12.2007
Příspěvky: 2371
Bydliště: Praha
Obrázky: 15
Pravděpodobně jsi to přehřál - folie se někde stáhla víc než bylo potřeba . A kroucení nastane i když není prohřáto rovnoměrně , tj. někde to šmrdláš déle než na zbytku plochy.
Srovnat se to dá - přiměřeně ohřát (jen aby změkla - ne až na teplotu kdy už šponuje) a VOP držet na rovném podkladu do úplného vychladnutí .
Pokud do nezabere (nesrovná se do ideální roviny ) nastupuje mírné násilí - po ohřátí " Lehce (!!!) " překroutit až za hranici roviny a držet do vychladnutí.

_________________
Rádio a nabíječ = základ modeláře .


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pát 24.08.2012 20:56 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.4.2011
Příspěvky: 3052
Bydliště: Praha Letňany
Dík - bál jsem se, že to v lepším případě budu strhávat, v horším, že budu dělat VOP znovu

_________________
Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pát 24.08.2012 20:59 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 24.12.2007
Příspěvky: 2371
Bydliště: Praha
Obrázky: 15
kope píše:
co udělat při potahování dalšího dílu líp, aby se mi to už nekroutilo?


Použít modelářskou žehličku. Ta má na rozdíl od té manželčiny citlivější regulaci teploty .
Folii se nesnažit "vtlačit" do dřeva , jen s citem přižehlit a lehce napnout (pokud potahuješ prkno - jen přižehlit -nenapínat , : když dřevo vychladne, napne se folie částečně sama). Nešmrdlat se někde zbytečně mnoho , mírné zkrabacení v jednom místě se časem poddá samo a jiné zkrabacení se zas třeba vytvoří někde jinde (obvzlášť v autě na slunci) . Folie má tu výhodu že časem ji můžeš přežehlit znovu a pak už bude povrch dokonalý.

_________________
Rádio a nabíječ = základ modeláře .


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pát 24.08.2012 23:13 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.4.2003
Příspěvky: 2118
Bydliště: Bratislava, SK
V podstate ako píše BOSS8. Okrem toho to môžeš aj prefúknuť modelárskym, alebo výkonným fénom na vlasy alebo veľmi opatrne teplovzdušnou pištoľou a do vychladnutia zafixovať v požadovanej geometrii. Ja skôr vidím problém v tom, že konštrukčná výškovka z balzy 2,5 neviemakej pevnosti mi pripadá veľmi subtílna na pomerne veľké pnutie bežného Oracoveru. Je veľmi pravdepodobné, že aj keď sa ti to podarí zrovnať, na slnku alebo naopak potom pri skladovaní sa to znova skrúti. Na niečo také by som použil skôr Solarfilm Lite alebo niečo podobné.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: sob 25.08.2012 8:59 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 5.1.2007
Příspěvky: 9296
Bydliště: Trenčianska Turná
Obrázky: 0
kope píše:
Dneska jsem poprvé potahoval fólií (transparentní Oracover)-potahoval jsem konstrukční VOP s profilem rovné desky, z balsy 2,5 mm. Po potažení se mi VOP zkroutila do vrtule :(. Je nějaká cesta, jak to napravit? A druhý dotaz - co udělat při potahování dalšího dílu líp, aby se mi to už nekroutilo?

"Slabšie" konštrukcie vždy vypínaj v šablone. Teplotu nastav na 150°C. Najskôr spodnú stranu a po vychladnutí hornú. Vždy to maj upnuté (zaťažené...) až do vychladnutia.
Opraviť sa to dá takmer vždy bez problémov

_________________
Nie som zlý.... iba rýpem
www.elektromodely.sk


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: sob 25.08.2012 9:01 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 5.1.2007
Příspěvky: 9296
Bydliště: Trenčianska Turná
Obrázky: 0
maroslong píše:
Ja skôr vidím problém v tom, že konštrukčná výškovka z balzy 2,5 neviemakej pevnosti mi pripadá veľmi subtílna na pomerne veľké pnutie bežného Oracoveru. Je veľmi pravdepodobné, že aj keď sa ti to podarí zrovnať, na slnku alebo naopak potom pri skladovaní sa to znova skrúti. Na niečo také by som použil skôr Solarfilm Lite alebo niečo podobné.

Asi tak, s tým, že na takéto konštrukcie je dobré použiť papier a nie fóliu

_________________
Nie som zlý.... iba rýpem
www.elektromodely.sk


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: sob 25.08.2012 11:16 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.4.2011
Příspěvky: 3052
Bydliště: Praha Letňany
Díky všem za rady - potěšilo mne, že je to napravitelné. K té nevhodnosti Oracoveru - je to moje první potahování, takže takové hledání cestiček :-). Potřeboval jsem ověřit, jak se s tím dělá, než se pustím do opravy křídla, potaženého fólií (které jsem nestavěl). Ale je pravda, že se asi ještě podívám někde po Solarfilmu - ten Oracover mi přijde jednak o něco silnější, než fólie, která je na křídle použitá a jednak nesedí ani odstín.

_________________
Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: sob 25.08.2012 12:35 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 24.1.2009
Příspěvky: 2581
Bydliště: Praha 4 -Krč, ČR
kope píše:
Díky všem za rady - potěšilo mne, že je to napravitelné. K té nevhodnosti Oracoveru - je to moje první potahování, takže takové hledání cestiček :-). Potřeboval jsem ověřit, jak se s tím dělá, než se pustím do opravy křídla, potaženého fólií (které jsem nestavěl). Ale je pravda, že se asi ještě podívám někde po Solarfilmu - ten Oracover mi přijde jednak o něco silnější, než fólie, která je na křídle použitá a jednak nesedí ani odstín.

Taky se dělá při potahování konstrucí měkkých v kroucení (plochy bez torzní skříně) to, že se nejdříve potáhne tenkým papírem (Modelspan 12 g/dm2). Další postup přesně neznám. Někdo tvrdil, že se potah vypne napínacím lakem, někdo, že jen vodou. Na to se teprve přižehluje fólie. Nevím, co pod fólií dělá lakovaný papír. Ale asi není pravda, že se vůbec nesmí lakovat. Zkušenost s tím nemám, ale kdysi jsem to slyšel od věrohodné osoby. Sám potah papírem pod fólii nepotřebuji, stavím bytelné větroně v rozmezí 2 - 5 kg. Jinak Oracover považuji za vhodnější materiál než Solarfilm - u větších modelů. U těch menších by bylo asi lepší se na fólii vykašlat a potahovat Vliesem. Ještě: Nevšiml jsem si, jak je ona výškovka tenká. Potahovat fólií 2,5 mm tlustou konstrukční výškovku nelze. Ještě by se dala v místech asi 1/3 hlouky profilu přilepit sdola i shora balzová lišta tak 3x5 až 3x10 mm a vytvořit tak profil tvaru jakéhosi kosočtverce. Takhle měl udělané ocasní plochy (směrovku i výškovku) větroň Aquila - vítěz 1. mistrovství světa F3B 1977.

_________________
Lítám blbě, ale rád http://www.kocour111.rajce.idnes.cz


Naposledy upravil kocour dne sob 25.08.2012 13:04, celkově upraveno 2

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 25.08.2012 12:37 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 7131
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 8
Jestli ještě nemáš modelářskou žehličku, tak se ozvi, můžu zapůjčit. Ostatní ti popsali kluci. Této vlastnosti se dá také využít, pokud potřebuješ dohnat třeba negativ, křídlo patřičně nakroutíš, přetáhneš žehličkou a je to.
Ke koucorově příspěvku, pod fólii se nedoporučuje lakovat nitrolaky, nažehluje se na holý a očištěný povrch. Technologii s podkladovým papírem osobně neznám.

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: sob 25.08.2012 12:43 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 24.1.2009
Příspěvky: 2581
Bydliště: Praha 4 -Krč, ČR
DAF píše:
Jestli ještě nemáš modelářskou žehličku, tak se ozvi, můžu zapůjčit. Ostatní ti popsali kluci. Této vlastnosti se dá také využít, pokud potřebuješ dohnat třeba negativ, křídlo patřičně nakroutíš, přetáhneš žehličkou a je to.
Ke koucorově příspěvku, pod fólii se nedoporučuje lakovat nitrolaky, nažehluje se na holý a očištěný povrch. Technologii s podkladovým papírem osobně neznám.

Já taky žehlím na jen vybroušenou balzu. O to nažehlování na papír jsem slyšel, že se papír střídmě (2x - 3x silně zředěný napínací) nalakovat dá. Já bych to vyzkoušel na nějakém kousku. Úplně vymyšlené to nebylo, šlo o V -dvojku v modelářském pravěku (80. léta), kterou jsem viděl (i létat).

_________________
Lítám blbě, ale rád http://www.kocour111.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 25.08.2012 22:18 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.4.2011
Příspěvky: 3052
Bydliště: Praha Letňany
DAF píše:
Jestli ještě nemáš modelářskou žehličku, tak se ozvi, můžu zapůjčit.


Tak až dojde na opravu toho křídla, na které se chystám, tak se určitě ozvu.

_________________
Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: sob 25.08.2012 23:14 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 11.4.2008
Příspěvky: 5060
Bydliště: CA
kope píše:
Dneska jsem poprvé potahoval fólií (transparentní Oracover)-potahoval jsem konstrukční VOP s profilem rovné desky, z balsy 2,5 mm. Po potažení se mi VOP zkroutila do vrtule :(. Je nějaká cesta, jak to napravit? A druhý dotaz - co udělat při potahování dalšího dílu líp, aby se mi to už nekroutilo?

Skús to potiahnúť "na blister" a nemôže to nevyjsť. Nevýhoda - o niečo viac odpadu z fólie, ale výsledok 100%....

_________________
http://lubo111.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 25.08.2012 23:43 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.4.2011
Příspěvky: 3052
Bydliště: Praha Letňany
lubo1 píše:
Skús to potiahnúť "na blister" a nemôže to nevyjsť. Nevýhoda - o niečo viac odpadu z fólie, ale výsledok 100%....


Můžeš mi tu metodu "na blistr" trochu víc vysvětlit ? Moc nevím, co si pod tím představit...

_________________
Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: sob 25.08.2012 23:55 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 11.4.2008
Příspěvky: 5060
Bydliště: CA
kope píše:
Můžeš mi tu metodu "na blistr" trochu víc vysvětlit ? Moc nevím, co si pod tím představit...

Už som to tu dávnejšie dával......
Tu je napr poťah krídelka....
Ako podložku vezmem povedzme 10 mm plát balzy.
Poťahovaný diel podložím podložkou menšou ako poťahovaný diel - aby to krídelko bolo nad podložkou.....
http://fotoalba.cz/fotky/24024674
odrežem fóliu - o cca 3-5 cm večšiu ako krídelko
http://fotoalba.cz/fotky/24024675
Fóliu prižehlím len po obvode k podložke - čo najďalej od krídelka...
http://fotoalba.cz/fotky/24024676
Potom prižehľujem bližšie ku krídelku - napneš tým fóliu
Keď je to správne vypnuté - teraz je ten správny okamžik prižehliť aj na povrch krídelka
http://fotoalba.cz/fotky/24024677
Treba to nechať 10-15 minút schlanúť
Orežeš až po vychladnutí - prižehliš hrany - pozor už nechaj povrch fólie na pokoji.
Potom otočíš a to isté urobíš aj z druhej strany a máš hotovo ...
http://fotoalba.cz/fotky/24024678
Potiahol som takto mnoho tenkých dielov a všetko je OK.
P.S. Na hranách si pomáham Balsaloc-om, ale nieje to nutné.

_________________
http://lubo111.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 23 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz