Reklama

 





Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 71 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Měření tahu elektromotoru
PříspěvekNapsal: čtv 29.12.2011 21:26 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 25.4.2003
Příspěvky: 8387
Bydliště: Praha, ČR
Obrázky: 303
Blog: Zobrazit blog (3)
volente píše:
Takže pánové, teď to asi bude tvrdý pro někoho z Vás.
viewtopic.php?f=7&t=44144



Možná to bude tvrdé pro tebe:

V tématu o kterém píšeš jsi se ptal na názory. Že ti někdo neschváli výběr, tak to se prostě občas stane.
Tvůj příspěvek je jasná poukázka na to, aby jsi už nikdy radu nedostal.
Nic se mazat nebude, není pro to důvod. Vlákno smysl má. I jako cesta, která vede do slepé uličky.

Já osobně dost věřím na matematiku, simulace, výpočty a pak následné potvrzení experimentem.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Měření tahu elektromotoru
PříspěvekNapsal: čtv 29.12.2011 21:52 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 1.1.2009
Příspěvky: 872
Bydliště: JM
Tomasi, nic proti, ale tam nikdo ani neměl snahu řict NE JE TO SPATNE. Ale tady už jsou vsichni chytří. Takže jakou radu tady můžu čekat.

_________________
F 104 je můj sen


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Měření tahu elektromotoru
PříspěvekNapsal: čtv 29.12.2011 22:12 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 20.11.2005
Příspěvky: 5581
Bydliště: Neratovice
Obrázky: 0
To máš těžký. Já když ti napíšu, že bych do toho vůbec nešel, tak se na mě hned nějaký Turnigy pozitivní vrhne. Přitom už tohle je celý kravina:

Max performance
Voltage: 4S
Max current: 50~55A
Prop: 12x6~13x4
Thrust: 2400~2900g
For 2500-3000g 3D model airplane.

_________________
http://ar1.rajce.idnes.cz/


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Měření tahu elektromotoru
PříspěvekNapsal: čtv 29.12.2011 22:13 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 25.4.2003
Příspěvky: 8387
Bydliště: Praha, ČR
Obrázky: 303
Blog: Zobrazit blog (3)
Dal jsi tam jednoznačně málo informací, podívej se, jak to bylo třeba lámat. A hlavně: napsal jsi mám toto, Vaše názory....

Pokud chceš odpověď, tak se prostě musíš zeptat: Mám Pilatuse (fotka), hmotnost, potřebuji pohon. Navrhuji toto?? Je to OK??
A uvidíš, že se rady sesypou.

Ale nerozmazávejme to, to už není o Měření tahu elektromotoru.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Měření tahu elektromotoru
PříspěvekNapsal: čtv 29.12.2011 22:15 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 1.5.2008
Příspěvky: 10915
Bydliště: praha 5
volente píše:
Tomasi, nic proti, ale tam nikdo ani neměl snahu řict NE JE TO SPATNE. Ale tady už jsou vsichni chytří. Takže jakou radu tady můžu čekat.



Jednu dobrou ti dám,pokud budeš příště něco chtít řešit,vyber si někoho,komu duvěřuješ a dotaz směruj přez SZ,pak si tu jen tak veřejně potlachej,případně debatu rozjet veřejně,ale dořeš přez SZ ono to není nic mnoho,aby se ten co radí měl ještě dohadovat s ostatními diskutéry,pak je z toho vždy galimatiáš.

a ten pohon řeš raději co nejdřív,opravdu to s někým soukromě a v klidu prober,to co jsi uváděl vážně fungovat nemuže at budeš okolo sebe kopat sebevíc.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Měření tahu elektromotoru
PříspěvekNapsal: čtv 29.12.2011 22:21 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 25.4.2003
Příspěvky: 8387
Bydliště: Praha, ČR
Obrázky: 303
Blog: Zobrazit blog (3)
Tak toto je samozřejmě špatně. Fórum je od toho. Ale je potřeba otázku zvládnout. Vidím to zde dnes a denně.

Debata na téma jiné než Měření tahu elektromotoru zde končí. Pokud chcete pokračovat, tak založte nové vlákno a já tam příspěvky přeházím.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Měření tahu elektromotoru
PříspěvekNapsal: čtv 29.12.2011 22:24 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 1.1.2009
Příspěvky: 872
Bydliště: JM
Když nemůže tak asi nebude.
Všechno co jsem si přečetl tady http://www.fbest.wz.cz/konverze.html
je tedy špatně a už to vím. Končím.

_________________
F 104 je můj sen


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Měření tahu elektromotoru
PříspěvekNapsal: čtv 29.12.2011 22:29 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 25.4.2003
Příspěvky: 8387
Bydliště: Praha, ČR
Obrázky: 303
Blog: Zobrazit blog (3)
To je text cca 10let starý.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Měření tahu elektromotoru
PříspěvekNapsal: čtv 29.12.2011 22:32 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 1.1.2009
Příspěvky: 872
Bydliště: JM
Takže dneska uz nestačí na hornoplocha 150W/kg příkonu na normální let, i když ůčinnost střídavých elektromotorů je větší? To se mi nezdá. Newtonův zákon je taky starý a pořád platí.

_________________
F 104 je můj sen


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Měření tahu elektromotoru
PříspěvekNapsal: čtv 29.12.2011 22:36 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 1.1.2009
Příspěvky: 872
Bydliště: JM
Z 10 let starého článku
Konverze Piper J3 Cub 60 od Great Planes uvedená v příkladech na závěr.
1. Plocha křídla 72,4 dm2/3=24,1 článku - autor volil standard 24 článků.
2. Plocha křídla 72,4 dm2, zatížení u této velikosti 75g/dm2. Odhad váhy 72,4x75=5430 g. Dosažená váha je 6 kg, což představuje plošné zatížení 83g/dm2.
3. Volíme-li 100 W/kg, při váze 6 kg vychází minimální potřebný příkon 100x6=600W.
4. Statický proud je ca 600/24=25 A.
5. Volba padla na motor Mega S7 s řemenovým reduktorem 2:1
6. Použitá vrtule 16x8 se kterou pohon odebírá staticky ca 30 A. Tak je max. příkon na 1 kg 30x24/6=120 W/kg.
7. Otáčky jsou zhruba 6000 ot/min. Odhad letové rychlosti 0,444x6x8=21,3 m/s
8. Odhad pádové rychlosti 10,9 m/s. Letová rychlost je ca 2x vyšší, model je schopen přemetu a výkrutu.

podobné parametry a přece to asi letělo, i ten přemet to zvládlo. ale mě to nepoletí, protože nemám 200W/kg.

_________________
F 104 je můj sen


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Měření tahu elektromotoru
PříspěvekNapsal: čtv 29.12.2011 23:09 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 1.5.2008
Příspěvky: 10915
Bydliště: praha 5
jak jsem psal,já nejsem žádný vědátor a výpočtář,když jsem měnil spalovák 12,7 za elektriku,dal jsem tam toto a orientoval jsem se čistě podle spodní tabulky,co tam doporučovali mi sedlo,také vážím 4kg.

http://www.modelmotors.cz/cz/index.php? ... &line=GOLD

jinak co jsem se bavil s lidmi,zaobýrající se vlekáním,moc se na vlečnou co by elektrolet nijak nadšeně netvářili-jednalo se ale o vlekání třeba dvou-tříkilových větronu a bylůo top v dřevních dobách lipol baterií,osobně mám s vlekáním pouze prehistorické zkušenosti-se spalovákem,ale dost mě překvapilo,že nějaké maketové vlekání není zas až tak bezproblémová záležitost oproti vyrvání větroně vlajícího za vlečnou,pokud je vlekaný tupan,což je asi každý,kdo s tím začíná,nic mnoho,ono jenom taková pitominka,jako nevletět s modelem v kroužení do sluníčka je vcelku problém,proto je výhodnější strmější stoupání a vypnutí ještě před náletem do slunce,fak tam nahoře bývá dost často ale vyletět strměji,znamená trošku model přemotorovat.
.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Měření tahu elektromotoru
PříspěvekNapsal: pát 30.12.2011 0:15 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 20.11.2005
Příspěvky: 5581
Bydliště: Neratovice
Obrázky: 0
volente píše:
Takže dneska uz nestačí na hornoplocha 150W/kg příkonu na normální let, i když ůčinnost střídavých elektromotorů je větší?


Určitě stačí. Pokud chceš, aby to letělo rovně konstantní rychlostí, tak stačí. Naopak mě překvapuje, co mám telemetrii, jak málo pro vodorovný let stačí. Jenže asi chceš někdy stoupat, ty dokonce i vlekat. Mě třeba vyhovuje, aby se to netáhlo vzduchem jako smrad, tak 350-400W/kg.

_________________
http://ar1.rajce.idnes.cz/


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Měření tahu elektromotoru
PříspěvekNapsal: pát 30.12.2011 0:17 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 20.11.2005
Příspěvky: 5581
Bydliště: Neratovice
Obrázky: 0
pepin píše:
jak jsem psal,já nejsem žádný vědátor a výpočtář,když jsem měnil spalovák 12,7 za elektriku,dal jsem tam toto a orientoval jsem se čistě podle spodní tabulky,co tam doporučovali mi sedlo,také vážím 4kg.

http://www.modelmotors.cz/cz/index.php? ... &line=GOLD


.


To jsme se docela trefili, já bych mu na 4kg model navrhl http://www.modelmotors.cz/index.php?pag ... &line=GOLD

_________________
http://ar1.rajce.idnes.cz/


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Měření tahu elektromotoru
PříspěvekNapsal: pát 30.12.2011 0:26 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 1.1.2009
Příspěvky: 872
Bydliště: JM
Co se týká toho vleku tak to upřesním, jedná se o větroň o váze asi 1300g a rozpětí 2,5m. Ale není to nutné, není můj. A jinak chci aby to lítalo jako předloha. Takže asi tak.

_________________
F 104 je můj sen


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Měření tahu elektromotoru
PříspěvekNapsal: pát 30.12.2011 1:28 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 29.4.2007
Příspěvky: 5863
Bydliště: lokalita č.40 - horký adept pro HÚRAO
volente píše:
Z 10 let starého článku
Konverze Piper J3 Cub 60 od Great Planes uvedená v příkladech na závěr.
1. Plocha křídla 72,4 dm2/3=24,1 článku - autor volil standard 24 článků.
2. Plocha křídla 72,4 dm2, zatížení u této velikosti 75g/dm2. Odhad váhy 72,4x75=5430 g. Dosažená váha je 6 kg, což představuje plošné zatížení 83g/dm2.
3. Volíme-li 100 W/kg, při váze 6 kg vychází minimální potřebný příkon 100x6=600W.
4. Statický proud je ca 600/24=25 A.
5. Volba padla na motor Mega S7 s řemenovým reduktorem 2:1
6. Použitá vrtule 16x8 se kterou pohon odebírá staticky ca 30 A. Tak je max. příkon na 1 kg 30x24/6=120 W/kg.
7. Otáčky jsou zhruba 6000 ot/min. Odhad letové rychlosti 0,444x6x8=21,3 m/s
8. Odhad pádové rychlosti 10,9 m/s. Letová rychlost je ca 2x vyšší, model je schopen přemetu a výkrutu.

podobné parametry a přece to asi letělo, i ten přemet to zvládlo. ale mě to nepoletí, protože nemám 200W/kg.


Já předpokládám že některé reakce jsou mířené i na mě a nevim zda ještě něco odpovídat. Ale i tak odpovím.

Konverze toho 5,5kg Pipera - 600W
I tohle poletí, ale pro lepší představu pro toho kdo má problém s představivostí těch wattů vůči letovce. Zmíněných 600W je zhruba výkon nějaké už asi trochu utahané spalovací metylové 6,5ccm s dvoukomorovým dusítkem.
*Takže pro představu letových vlastností > 5,5kg váhy bude poháněno spalovací 6,5kou. Obrázek jak to asi bude lítat si může udělat každej sám.

Jinak odhad letové rychlosti je taky kapku od věci. Autor počítá teoretickou možnou rychlost prostě z daných otáček a stoupání vrtule (16/8). 6000x0,2/60= 20m/s (72km/h). Jenže v tomhle případě se jedná o tzv. pitch speed kterou piper prostě nedosáhne (jedině ve střemhlavém letu). Skutečná rychlost při které bude vrtule pracovat v pro ni optimálních podmínkách bude někde kolem 50km/h.
*Máme tu tedy model s váhou 5,5kg kterému pohon neumožní létat rychleji než rychlostí jízdy auta v obci.
Přesto přezevšechno to poletí. Zda takový pohon je v dnešní době přijatelný si musí každej zhodnotit sám pro sebe.

Když se ještě vrátim k tomu pilatusu. V takhle velkým modelu a vážícím 4kg by se použil minimálně 2T 10ccm s teoretickým max. výkonem (třeba ASP) 1,68kW. Pokud se na něj použije dvoukomorý výfuk, tak se z něho dostane (pro sebe používam koeficient 1,6 kterým podělím papírovej výkon) 1,68kW/1,6= 1,05kW možná použitelného výkonu. V případě elektromotoru se Ti ale zdá i PŘÍKON 800W zbytečně velkej. Když Ti z oněch 800WPin zůstane na hřídeli cca 600W, tak můžeš mluvit o solidním motoru. Pokud bys chtěl jít cestou výkonového poměru toho pipera (120WPin/kg), tak Ti pro 4kg pilatuse stačí příkon 480W. Z těch 480W zbyde mechanickej výkon dejme tomu 380W. To je výkon nějaké spalovací cca 2,5ccm s jednokomorovým výfukem.
*Takže pro představu tu máme 2m model s letovkou 4kg poháněný spalovací 2,5kou.
Přesto přezevšechno to poletí. Zda takový pohon je v dnešní době přijatelný si musí každej zhodnotit sám pro sebe.

Aby to nevyznělo že si jako taham rozumy zase z prstu, tak lítam model s poměrem asi 125WPin/kg. Jedná se o asi všem známého donalda překopaného na pylon s ss motorem velikosti 600 napájeným 470g NiCd cihlou. Při rozpětí 1,4m a letovce 1,7kg! si s daným pohonem můžu dovolit v dobrých povětrnostních podmínkách i "půl" plynu. Ze statických otáček s danou vrtulí mi vychází pitch speed skoro 100km/h. Jasně že to téhle rychlosti nedosáhne, ale k hranici kdy vrtule bude pracovat optimálně (někde pod 80km/h) se to bez velkých problémů přiblíží. Nechá se to hodit z ruky, ale o nějaké akrobacii pod motorem nemůže být řeč. Po rozjetí udělá přemet nebo výkrut i větroň bez motoru, ale na akrobacii pod motorem je třeba těch wattů přece jenom víc. Takže tady máš jedno naprosto příkladné srovnání s modelem který disponuje stejným výkonovým poměrem jako ten velkej piper.
*Takže 1,4m, 1,7kg, motor speed 600 napájenej aku 10S NiCd. Pokud si to dokážeš představit, tak tady někde se chceš pohybovat.

Takže všechno je to jenom o tom, co od pohonu očekávám. Pro let v horizontu Ti v pohodě stačí i příkon 50W/kg. Na druhou stranu je zase mylná úvaha, že pokud zvýšim výkon na dvojnásobek, tak to bude stoupat dvakrát tolik nebo to poletí dvakrát tak rychle. Za každé zvýšení stoupavosti nebo rychlosti se platí nemalá daň v podobě dalšího a dalšího přísunu výkonu.
Dam Ti ještě jeden příklad. Klasické hornoplošné dvoumístné UL s váhou 500kg a rotaxem 912 (100k). Sám si spočítej na jakém výkonovém poměru se takovej stroj pohybuje. Ve skutečnosti si asi takovej stroj určitě viděl létat, takže máš určitě představu o tom jak to létá. 120W/kg se pohybuje ještě pod tím UL!

Jinak vyčítat že někdo nereaguje na nové vlákno já nevim. Tohle fórum je dobrovolné a zda někdo odpoví na položený dotaz je jen a jen na vůli přispěvatelů. Já se snažim reagovat alespoň tam, kde cítim že to bude mít nějakej smysl v podobě nějaké odezvy (to si prosím nevztahuj na sebe). Neni v mých silách reagovat na každej dotaz ohledně elektropohonu. I tak trávim na rcmanii asi víc času než je zdrávo a rád bych to omezil. A když bych reagoval na každej podobnej dotaz, tak si tu asi člověk vyslouží titul "chytrýho" a to taky zapotřebí nemam. Neni to tak dávno kdy byl třeba "arda1" osočován z přílišné aktivity a někteří diskutující tím "trpěli". Kolika lidem věcně pomohl se už nějak neřešilo. Navíc já nemam patent na rozum a všechno co tu zplodim jsou jen mé subjektivní náhledy na věc. Zda jsou správné já fakt nevim. To musí posoudit někdo kdo do toho vidí nesrovnatelně víc jak já.

Nicméně sem i za tohle vlákno rád. Pokud si to tu pročte nějakej začátečník, tak mu možná dojde, že posuzovat pohon na základě statického tahu (tak jak je to v mnoha vláknech a podporováno prodejci motorů stylem čim větší statickej tah, tim lepší jejich motor je) neni možná to nejšťastnější řešení.

Tu definici statického tahu co uváděl "Curtiss" bych klidně vyvěsil někam do elektropohonu.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 71 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: creagel, makyk, martinvax, petrcorrado a 8 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz