Autor |
Zpráva |
volente
|
Napsal: stř 28.12.2011 19:23 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 1.1.2009 Příspěvky: 814 Bydliště: JM
|
Příloha:
DSC00050.JPG [ 94.24 KiB | Zobrazeno 3895 krát ]
Pro měření větších elektromotorů jsem si sestrojil velmi levný měřič tahu. Tahoměr, mincíř zakoupen na Aukru za 140,-Kč včetně dopravy. Kolejníčka je z předního sedadla Favoritu. Uhelník zakoupen v železařství. Asi hodinka práce. Více není snad potřeba vysvětlovat. prvni mereni na nove stolici, motor TGY 4258/400Kv, 5s 4000mAh, vrtule EMP 15x8 třilist. 30,4A, tah 3070g
_________________ F 104 je můj sen
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
2952
|
Napsal: stř 28.12.2011 21:53 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 11.9.2011 Příspěvky: 1732 Bydliště: ČR ,Slapy nad Vltavou
|
..já tomu nerozumím, ale myslíš, že to měření je objektivní?...za letu asi budou na vrtuli jiné poměry, otáčky...někde jsem četl, že staticky změřeno je to vlastně kničemu?...vysvětli, prosím...H.
|
|
Nahoru |
|
|
volente
|
Napsal: stř 28.12.2011 22:22 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 1.1.2009 Příspěvky: 814 Bydliště: JM
|
Změření statického tahu má určitě své opodstatnění minimálně v tom že nám napoví zda tento pohon bude použitelný do letadla určité váhy a kategorie. Pokud tedy nepoužiješ pohon který má někdo ve stejném letadle vyzkoušen. A nebo také zbytečně velký a těžký "aby byla jistota že to poletí". Takže moje měření ukázalo že tento motor bude plně postačující pro plánované omotorování asi 4kg Pilatuse Porter, jemuž bude tah 3kg na vodorovný let i start ze země určitě stačit. Raději si motor změřím a potom zabuduji, než 2x měnit a předělávat.
_________________ F 104 je můj sen
|
|
Nahoru |
|
|
pepin
|
Napsal: stř 28.12.2011 22:26 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 30.4.2008 Příspěvky: 12765 Bydliště: praha 5
|
2952 píše: ..já tomu nerozumím, ale myslíš, že to měření je objektivní?...za letu asi budou na vrtuli jiné poměry, otáčky...někde jsem četl, že staticky změřeno je to vlastně kničemu?...vysvětli, prosím...H. asi vím kde,dnes jsem četl brožurku ELEKTROLETY A JAK NA TO od pana Hořejšího,přinesl mi ji ježíšek cituji:pomocí páky a váhy se měří moment,kterým je elektromotor otáčen proti rotaci vrtule-pozor,neplést si s pojmem statický tah,který pro hodnocení vrtule je prakticky bezcený.--v podstatě se tam snaží vysvětlit,že podobná měření nic nevypovídají a jsou o ničem a vše potřebné se dá spočítat s minimální odchylkou ještě před koupí celé sestavy-počet baterek-jejich kapacita,váha a otáčky motoru,vrtule-její pruměr a stoupání pro volenou charakteristiku modelu,včetně odkazu na ruzné tabulky a programy,kam vše stačí nasypat a vypadne výsledek.Neplatí pouze v případě,že bude vrtule použita pouze jako ventilátor. osobně tu brožuru doporučuji,nic není rozvedeno do příliš složitých detailu,ale na normální bezproblémový provoz modeláře určitě bude víc,nežli dostačovat,mraky věcí,co se tu donekonečna řeší s ruznými názory je tam vysvětleno jednou větou-nabijení-vybijení a vše ostatní co musí elektroletec řešit.
|
|
Nahoru |
|
|
volente
|
Napsal: stř 28.12.2011 22:42 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 1.1.2009 Příspěvky: 814 Bydliště: JM
|
Je výborné že se vzděláváš. Až si to všechno dopředu spočítáš a objednáš si motor s uvedenýma otáčkama a on ti to buď neutáhne a nebo se bude hřát až zhoří tak si uvědomíš že věřit výrobcům jejich údaje o otáčkách na Volt se moc nedá. Nemluvím zde o motorech renomovaných značek ale o motorech levnějších např. Turnigy. Pročpak asi Nakadah motory měří a potom sem naměřené údaje píše. Abychom věděli jaké otáčky jsou skutečné a jaká je jejich účinnost a pod. Měření statického tahu nemá cenu u rychlých modelů se čtvercovou vrtulí, jejich účinnost je při nulové rychlosti velmi malá.
_________________ F 104 je můj sen
|
|
Nahoru |
|
|
AR1
|
Napsal: stř 28.12.2011 22:47 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 20.11.2005 Příspěvky: 5337 Obrázky: 0
|
Máš to pěkný. Člověk vidí, co od toho může čekat. Pak stejně zjistí, že je lepší koupit za 2-3 tisíce motor, který dodrží deklarované hodnoty.
_________________ http://ar1.rajce.idnes.cz/
|
|
Nahoru |
|
|
volente
|
Napsal: stř 28.12.2011 22:54 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 1.1.2009 Příspěvky: 814 Bydliště: JM
|
To máš možná pravdu, jenže já bych si bohužel bez té číny moc nezamodelařil a za druhé stejně musiš ten pohon odladit, protože neni vrtule jako vrtule. Myslím tím stejný rozměr a různý výrobce.
_________________ F 104 je můj sen
|
|
Nahoru |
|
|
pepin
|
Napsal: stř 28.12.2011 23:10 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 30.4.2008 Příspěvky: 12765 Bydliště: praha 5
|
AR1 píše: Máš to pěkný. Člověk vidí, co od toho může čekat. Pak stejně zjistí, že je lepší koupit za 2-3 tisíce motor, který dodrží deklarované hodnoty. tak s tím já tedy nesouhlasím,pokud jde o prd a nepotřebuji nějaké extra výkony a drtit váhu po gramech dolu,klidně použiji čínu,jen když třeba má stačit 300g Axik,tak tam použiji čínu alespon 350g,zvlášt když předpokládám,že ten model vytáhnu jen párkrát do roka.Jen je potřeba asi počítat s tím,že čina určitě protopí víc,nežli kvalitnější značka,pokud ale nehonim každou motovteřinu,tak je mi to šumapumpička.
|
|
Nahoru |
|
|
JK
|
Napsal: stř 28.12.2011 23:48 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 25.12.2007 Příspěvky: 614 Bydliště: Poltár
|
Akokoľvek to bude znieť blbo, ten statický ťah je pri lietaní s "vrtuliakmi" veľmi dôležitá hodnota. Pokiaľ máš motory, kde je deficit dát, tak meraj. Aj tým spôsobom, ako uvádžaš. Pri určitých značkách motorov je možné dokonca sa spoľahnúť na katalógové hodnoty. Ťažko ale radiť. Nerád sám platím za predražené veci, ale.... Motory (striedavé) používam výlučne AXI, POT, Mega ACn, podotýkam, že nerobím reklamu - len konštatujem. Iné značky som v modeloch nemal (nemôžem teda porovnávať) a po skúsenostiach s nimi ani nechcem. Je to o tých katalógových údajoch, ktoré sú reálne, nenadsadené. Pohonnú jednotku (motor +ESC+vrtuľa) ale treba posudzovať komplexne. O regulátoroch a ostatných veciach sa môžeme baviť. Napr. JETI ma roky štve, že nedá nejaký ESC pre minimakety o hmotnosti okolo 4-5 gramov. Tu vedú zatiaľ "kitajci". O cenách teraz nešpekulujem, spoľahlivosť je na diskusiu, pretože na rôznych fórach sa objavili informácie o rôznych nedostatkoch ESC JETI. Za seba konštatujem, že na JETI som ešte nespadol. A okrem Turnigy Plush 6 (môžem odporučiť) som regulátor inej značky nemal. Od čias, ako Juro Tinka priniesol prvý JES 30 na súťaž Formula Tatry do Žiliny niekedy v roku 1994 alebo 1995?? . Ten záver asi je "off topic", ale musel som. Sorry .....
_________________ T16SZ
|
|
Nahoru |
|
|
ross4435897
|
Napsal: čtv 29.12.2011 0:04 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 23.10.2010 Příspěvky: 328 Bydliště: Brno
|
Ja to vidim tedy stejne ... nejsem zadny zavodnik co by honil watty a gramy, chodim litat hlavne pro radost. Ale kdyz vidim letat model stejne tridy treba s AXIkem, jaksi nevidim ten zasadni rozdil mezi mym s tou cinou ... pripominam ze rozdil cenovy je priblizne 5x. AXIk je lepsi ... vule, loziska, magnety, vinuti, ucinnost a konstrukce samotna ... to prece nikdo nezpochybnuje. Ale polozim-li si tu nejzasadnejsi otazku: o kolik procent je ten AXIk lepsi treba v ucinnosti ... to si prece kazdy muze spocitat na e-calcu, drivecalcu atd. Vysledek je sice priblizny, ale i tak dokaze vyjadrit jisty velmi dulezity pomer ... cena/vykon. Podle toho se pak prece muzete rozhodnout. Letam modely male, jsou to prevazne motory 2632, 2836,3632 a 3648 ... a jaksi nemam problem. Ale prijde me celkem legracni postoj ze AXI je apriori vzdycky super, a TURNIGY je apriori vzdycky na hovno.
|
|
Nahoru |
|
|
pepin
|
Napsal: čtv 29.12.2011 0:15 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 30.4.2008 Příspěvky: 12765 Bydliště: praha 5
|
ross4435897 píše: TURNIGY je apriori vzdycky na hovno. No ono to tak bohužel opravdu je hlavně ta náhodnost na konkrétní kus a jak se zrovna povedl,ale pokud od těch motoru a réglu nechce někdo ždímat maximum,tak to podle mého většině stačí.
|
|
Nahoru |
|
|
ross4435897
|
Napsal: čtv 29.12.2011 0:29 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 23.10.2010 Příspěvky: 328 Bydliště: Brno
|
Nezlob se na me, ale to je klasicka metoda ta nejprimitivnejsi demagogie. Zpocatku porovnavame konkretni empiricke hodnoty, a nasledne proti nim stavime jakousi subjektivni pochybnost ... takze vysledek je podobny asi tak jako bych rekl, ze zelene jablka sou na hovno, protoze v nich muze byt cerv.
Naposledy upravil ross4435897 dne čtv 29.12.2011 0:31, celkově upraveno 1
|
|
Nahoru |
|
|
volente
|
Napsal: čtv 29.12.2011 0:30 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 1.1.2009 Příspěvky: 814 Bydliště: JM
|
To jsme se od problematiky měření tahu dostaly zase k porovnávání levné versus předražené a podobně. Jinak ten tahoměr taky prodávají asi za 2000,- ,tak proč já blbec jsem ho vyráběl. Stejně bude aspoň o 20-40g proměřovat
_________________ F 104 je můj sen
|
|
Nahoru |
|
|
ross4435897
|
Napsal: čtv 29.12.2011 0:34 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 23.10.2010 Příspěvky: 328 Bydliště: Brno
|
Takze co s tim? Doufam ze si ho zitra pujdes koupit ... sorry za OT, uz s tim koncime
|
|
Nahoru |
|
|
pepin
|
Napsal: čtv 29.12.2011 0:51 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 30.4.2008 Příspěvky: 12765 Bydliště: praha 5
|
jen jsem citoval z knížky,kterou jsem si pořídil,abych se něčemu trošku přiučil a třeba i pochopil nějaké zákonitosti.
motory mám jak Axi,tak i čínské,takže nějakou představu o jejich poměrech mám také.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: masa, mati a 44 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|