Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 39 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: stř 24.05.2023 15:38 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.4.2008
Příspěvky: 12767
Bydliště: praha 5
guchar píše:
-----------------------

mě jde v podstatě o jediný, zkusit, jestli má nějaké to oživování vubec nějaký smysl---respektive si ověřit, že nemá a je to na starých autobateriích jen mrhání časem navíc s výsledkem---tak to bylo to poslední co už ty baterie definitivně dorazilo.


Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: sob 27.05.2023 14:23 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 7415
Bydliště: ČR
Obrázky: 8
Na tu otázku se těžko hledá univerzálně platná odpověď. Dostala se mi do ruky 12 V baterka cca 60 Ah, typ AGM Bosch (tedy technologie Varta). Byla kolem 7 měsíců neodpojena v autě bez jakékoliv údržby. Její napětí naprázdno bylo kolem 3 V. Podle mých dosavadních zkušeností (se zaplavenými Pb accu cca 40 Ah) byla po smrti bez naděje na oživení. Synátor mi přehazoval řadu web odkazů kde se provádělo oživení nabíjecími proudy 50 A a více. Do toho se mi nechtělo jít. Zkusil jsem nabíjení proudem 0.05 C v režimu NiCd accu. S použitím Shark 20. Shark 20 - manuál Když to nikam nevedlo tak jsem vytáhl udržovací nabíječku s nabíjením cca 50 mA v jedné půlvlně, a vybíjením 5 mA v druhé půlvlně. Špičkové napětí (dle zatížení) až cca 20 V. Dva týdny bez výsledku i po zvednutí proudu na 100 mA, na větší proud nabíječka nebyla. Neb ten Shark 20 vypínal s hlášením chyby, tak poslední pokus naslepo bylo zapojení obou nabíječek současně. Shark 20 vypínal s hlášením chyby po cca 24 h. Podstatné bylo, že začalo růst napětí baterky v čase vypnutí. Články se oživovaly a se skoky 2 V se oživovaly i ty zcela mrtvé. Když se accu po asi šesti týdnech opakování této procedury dostal nad 14 V. Odpojil jsem udržovací nabíječku, Shark 20 , Pb 12 V 1) Vybil 2A, 2) ji nabil 5 A. 3) Následný test pomocí BA101, uváděl hodnoty cca 90% nové. Zcela přesně už nepamatuji. A to jsem nad ní původně zlomil hůl a udělal amen. Takže: Nikdy neříkej nikdy. Všechno vždy platí za nějakých podmínek. A za jiných podmínek to může být jinak. Pokud nejde o Perpetuum Mobile.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: sob 27.05.2023 20:58 
Mazák
Mazák

Registrován: 4.7.2012
Příspěvky: 2651
Bydliště: Havířov
Obrázky: 0
Já jsem teď před pár dny absolvoval to samé s autobaterií ze starého auta. Baterie Starter Plus 64Ah. Dlouho jsem s autem nejezdil, tak baterie kaput. Po změření klasickým multimetrem asi 5-6V. Taky jsem uvažoval nad koupí jiné. Chtěl jsem zkusit nabíjet modelářskou nabíječkou malým proudem, nabíječka Equilibrium mini V2. Ale ta vyhazovala chybu, že je napětí nízké. Tak jsem připojil na chvíli klasickou trafonábíječku Telwin, proud běžně kolem 4A. Po připojení stoupl proud dokonce k 5A a tak jsem to chvíli nechal, asi hodinu. Nabíječka se dost hřála, není na tohle moc zvyklá. :)
Nabětí na baterii vylezlo někde k 10V. Nabíječku Telwin jsem odpojil a zkusil opět modelářskou nabíječku. Ta už to naštěstí vzala a nechal nabíjet menším proudem kolem 2A. Nechal jsem to asi 1 den nabíjet, až napětí vystoupalo na nějakých 13V. Ubral jsem na proud kolem 1A a opět nechal delší dobu nabíjet. Po asi zase jednom celém dni napětí kolem 15V s připojenou nabíječkou, více to asi nepustí, nevím. Po odpojení a odpočinutí ukazuje autobaterie zhruba 12,6V, což by mohlo být OK. Zátěžový měřák bohužel nemám, tak nemám jak změřit kapacitu. Zítra ve starém autě vyzkouším a uvidí se.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 27.05.2023 21:20 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 1.5.2003
Příspěvky: 1696
Bydliště: Jaroměř, ČR
Obrázky: 0
varok píše:
Zátěžový měřák bohužel nemám, tak nemám jak změřit kapacitu.


Zátěžákovým měřákem se kapacita akumulátoru zjistit nedá.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 28.05.2023 5:22 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 7415
Bydliště: ČR
Obrázky: 8
varok píše:
.... Zátěžový měřák bohužel nemám, tak nemám jak změřit kapacitu. Zítra ve starém autě vyzkouším a uvidí se.
Přesně o to jde. Pokud mimo vystoupání napětí na 15 V je schopna dodat (za nějakých podmínek) potřebný startovací proud (protože současně má dost malý vnitřní odpor) může ještě sloužit.
Velikost kapacity je podstatná za situací kdy musí napájet elektro soustavu auta bez chodu alternátoru, nebo v otáčkách kdy odběr spotřebičů auta je větší než to co dodává alternátor. Nominální výkony u Škodovek obvyklých alternátorů (při dobíjecím napětí 14.1 V) jsou dány třemi typy cca 500/35, 600/42 nebo 770 W / 55 A až od určitých otáček výše.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: ned 28.05.2023 15:11 
Mazák
Mazák

Registrován: 4.7.2012
Příspěvky: 2651
Bydliště: Havířov
Obrázky: 0
Dnes jsem autobaterii zkusil ve starém autě a motor nastartovala, takže ještě není KO. Asi týden si naprázdno držela přes 12,6V. Problém je v tom, že jsem autem delší dobu nejezdil a prostě si to nějaký jemný proud bere i když je auto v klidu s vypnutým klíčkem. I když je to jen pár mA, tak třeba po 2-3 měsících je baterie kaput. Výpočty tady raději dávat nebudu, ať zase nepíšu nesmysly, ale je to tak. No auto jsem nějak přemístil do garáže, bude velká oprava před prodejem, tak to semtam dám na dobíječku co mám vyrobenou. Takový jakoby adaptér do zásuvky, 12V a asi 100mA. Přes noc to stačí dobít ztráty nebo někdy to nechávám i pár dní připojené.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 28.05.2023 18:28 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 1.5.2003
Příspěvky: 1696
Bydliště: Jaroměř, ČR
Obrázky: 0
varok píše:
Takový jakoby adaptér do zásuvky, 12V a asi 100mA. Přes noc to stačí dobít ztráty nebo někdy to nechávám i pár dní připojené.


Pokud se bavíme o baterii 64Ah a napětí 5-6V, budeš jí touto nabíječkou (za předpokladu skutečné kapacity 64Ah) nabíjet 27 dnů a to nepočítám ztráty.

Jestli máš v baterii ztrátu kapacity 1,2Ah, tak touto nabíječkou tuto ztrátu vyrovnáš za noc.
Jenže jestli je v baterii o 1,2Ah víc, nebo méně asi nemáš při startování možnost zaznamenat.
Asi bude něco jinak.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 28.05.2023 18:50 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 7415
Bydliště: ČR
Obrázky: 8
Modelářskou nabíječkou můžeš (třeba po 10 dnech) od plného nabití zjistit úbytek mAh/den. Daný součtem proudu odebíraného autem v klidu a aktuální hodnotou proudu samovybíjení. Ta potíž je v tom, že proud samovybíjení dost kolísá. Hlavně u starších (nebo v horším stavu - neudržovaných) autoakumulátorů. Normální hodnota pro zaplavené Pb autoakumulátory bývala od 4 do 8 %/měsíc. Cca pod 50% za půl roku. U 64 Ah baterky by odhad proudu nutného doplnit ztráty samovolným vybíjením byl od 7.5 do 15 mA. A pokud jediným odběrem byly hodiny v palubce tak odběr auta byl zanedbatelný vůči samovybíjení. Ztráty by stačilo doplnit nějakých 20 mA. Zpětná kontrola (hodiny za půl roku) x (proud) (4 320 h)x(7.5 mA) = 32.4 Ah Ve výpočtu byla zanedbána byla účinnost Pb akumulátoru cca 80%. Takže pro hrazení odhadu ztrát by bylo třeba nabíjet 7.5 / 0.8 = 9.4 mA. Tedy 20 mA by u dobré baterky stačilo. Pro trvale připojení by bylo dobré mimo nastavení proudu mít i možnost nastavení nepřekročitelného (plynovacího) napětí 14.3 V (případně 14.5 V u AGM typů). Přesné hodnoty jsou uvedeny v návodu k použití pro daný akumulátor.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: sob 03.06.2023 12:29 
Mazák
Mazák

Registrován: 4.7.2012
Příspěvky: 2651
Bydliště: Havířov
Obrázky: 0
novfra: Nevím jestli jsme se pochopili, ale já nemyslel ten dobíječ zkoušet u totálně vymlácené baterie. Prostě když jsem ještě jezdil pravidelně, tak jsem jednou za čas v garáži připojil ten dobíječ po příjezdu z práce, odhadem v 15 hod. na druhý den ráno, kolem 5 hodin když jedu do práce odpojím a baterie v pohodě. Žádné odborné výpočty, prostě když jsem slyšel že už startér točí motorem pomaleji, tak jsem zapojil dobíječ. Když s autem nejezdím, měl jsem ho na parkovišti, v garáži se schovávalo nové. No mohl jsem baterii v autě odpojit, to mě nenapadlo. :oops:
Ale jako první to začalo asi po servisu, kde mi tu baterii vymlátili úplně do nepěkných hodnot. Ani kontrolky nesvílili, možná jen jemně žhly. Nastartováno tím žlutým kufříkem, chvíli běžel motor naprázdno ať se baterie trošku dobije a pak cesta asi 15km do práce. Po příjezdu z práce jsem baterii na nabíječce Telwin nabil do plna.
To dobíjení adaptérem jsem myslel třeba jednou za 14 dní nebo tak nějak přípojit a nechat 1 den dobíjet. Jestli bude baterie zlobit, tak budu hold muset koupit novou. Už má asi 5-6 let, takže už má právo na odchod do baterkového nebe.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 39 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot] a 96 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz