Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 6 ] 
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: úte 26.04.2022 21:43 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 24.4.2022
Příspěvky: 4
Bydliště: Liberec
Zdravím všechny piloty :)

Letadla mě zajímala už od mala ale krom pár házedel jsem nikdy reálně nelétal. Vynahrazoval jsem si to u plastových modelů a později u leteckých simulátorů (nebál bych se říct že za těch +-20 let jde o tisíce hodin :D). Nedávno na mě vyskočila reklama s rc modelem pro začátečníky a po chvilce váhání jsem nakonec koupil Sky-King F959.
No první den jsem 2x lovil ze stromů ale co jsem si omakal ovládání páčkama a dokoupil 2 akumulátory, tak lítám bez problémů protože letadlo odpustí naprosto vše. Za silného větru "stojím" ve vzduchu, za bezvětří zkouším lízat trávu, let bez motoru... Prostě si hraju :D Na letiště jsem teda u nás ještě nešel (Liberec) ale prý by tam měl být prostor pro modeláře. Tak jsem začal koukat co bych pořídil pro relaxační létání (žádná akrobacie) a tak se dostávám k prvnímu dotazu:

Do oka mi padla Alpha1500V2, všude píšou že je vhodná pro začátečníky (po přečtení názorů zde na fóru si tím už 100% jistý nejsem :D) ale stejně nad ní přemýšlím. Nákup by nebyl hned, spíš podzim/zima - chci ještě něco nalétat na F959 a případně udělat pár úprav na Alphě (zpevnění kabiny, ochrana hrany křídel a výškovky proti trávě, fólii na spodní část trupu pro přistávání, rexlexní pásky na trup atd) - je možné z takového pidi letadla skočit rovnou na Alphu?

A druhá část dotazu:
Když jsem koukal na RTF sety, tak tam je soustava T8FB TB. Ta nepodporuje telemetrii a tu bych chtěl mít na stav akumulátoru - tak jsem koukal na ARF set. A jelikož se s touhle části modelařiny teprve seznamuji - lze do ARF setu jednoduše přidat senzor pro akumulátor?
U soustavy vyhrává RadioMaster TX16S Hall - kdyby náhodou do budoucna... nechci ušetřit 2/3 tisíce abych pak u případného dalšího stroje dokupoval.

Díky všem za přečtení a případné rady


Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: úte 26.04.2022 22:27 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 9140
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 9
Pokud už máš, jak píšeš, něco nalétáno, tak by přechod nemusel být až takový problém. Pro začátek to holt musíš vyzkoušet ve větší výšce a až si to ozkoušíš, můžeš začít opět lízat trávu. Sam píšeš, že někde v okolí je modelářské letiště, zkus ta zajít a pokecat.
Pokud ti bude chybět telemetrie, můžeš samozřejmě koupit něco s ní, třeba https://www.rc-factory.cz/rc/vysilace/f ... sky-fs-i-6 tohle, to ji umí. Osobně telemetrii nepoužívám, to ti musi poradit někdo jiný, ale určitě to nebude problém. Moje rádio měří napětí baterky samo (s telemetrickými přijímači, ale většina mých modelů je na čuďáky). A zrovna u elekter telemetrické přijímače nemám (a také letám).

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: stř 27.04.2022 8:55 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 20.2.2011
Příspěvky: 993
Bydliště: Telč
Jestli je možné z takového pidi letadla skočit rovnou na Alphu? Já bych řekl, že určitě :-). Větší letadla se řídí líp. Jestli má zrovna Alpha nějaké záludnosti nevím, ale jestli ano, nebude to pravděpodobně nic hrozného. Tipuju, že při nějakém méně kontrolovaném pádu bude déle trvat, než se sama srovná, protože nemá velké vzepětí křídel. Ale to jen hádám. Pro začátek si hlídat hlavně rychlost (hlavně při stočení po větru), abys neměl stále přitaženou výškovku a k těm pádům nedocházelo. Orientaci v prostoru snad máš zvládnutou z toho prvního stroje a ze simulátorů (i když nebyly RC).

Také telemetrii nepoužívám, ale pokud se dokoupí senzor a použije s přijímačem/vysílačem, který ji podporuje, tak proč ne. Nemělo by to být složité.

Jinak se běžně létá na čas. Na vysílači bývá nějaký druh časomíry (i když to nebude případ setové vysílačky). Člověk pak třeba po určité době letu ví, že je potřeba pomýšlet na přistání. V krajním přpadě omezí regulátor v letadle výkon motoru, aby se nezničily baterky. To dělá snad každý regulátor. U Alphy se ale může stát, že budeš kroužit v termice, nebo zkrátka motor moc nevyužiješ a pak bude ten čas zavádějící. Běžně se mi s větroněm stává, že nalítám půl hodiny na 6 minut motoru. A to ani nemusí být kdo ví jaká termika. Ale každopádně s tim vždycky dokloužeš, když je to větroň. Energie na řízení bude dost, i když regulátor odpojí motor. Ten odhad získáš celkem rychle.

_________________
http://semos333.rajce.idnes.cz/


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 28.04.2022 10:47 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 24.4.2022
Příspěvky: 4
Bydliště: Liberec
semo píše:
Ale každopádně s tim vždycky dokloužeš, když je to větroň. Energie na řízení bude dost, i když regulátor odpojí motor. Ten odhad získáš celkem rychle.


Tak tohle jsem netušil. U F959 to sice je poznat podle tahu motoru ale když jsem si hrál ve výšce s větrem, tak se mi stalo, že letadlo začalo padat a už nereagovalo ani na ovládání směru a sklouzlo dolů samopádem. Teď si hlídám čas a po cca 12min letu už jdu dolů a zkusím jak zabírá motor a případně přistání nebo blbnu v malé výšce.

Děkuji za tipy, určitě se vyprávím na to letiště nebo zkusím zjistit aspoň tyhle základy.
Koukal jsem na nějaká videa s Alphou a ze začátku je lepší si pohrát s nastavením výškovek a křidélek aby to na ně nereagovalo tak "přehnaně" pak to lítá krásně. Nevýhoda je ta křehká kabina.
Zaujalo mě i video s Multiplex Easy Glider 4 - vypadalo to docela lehké na ovládání a rozpětí 180cm musí být krása :D


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 28.04.2022 11:41 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2012
Příspěvky: 3757
Bydliště: Řečkovice
Obrázky: 0
Na hlídání/odhad stavu beterky, pokud teda není telemetrie (která je i v levných přijímačích :) ) velmi slušně funguje proporcionální řízení času odpočtu stopek na základě hodnoty plynu (umí např. všechna OTX rádia, i např. FlySky T6 ;-) ). Trochu horší výsledky dává zapínání/vypínání stopek při určité hladině plynu (tohle zvládá asi většina rádií).
A v neposlední řadě se dá do letadla koupit malé, levné, jednoduché "pípátko", které na malý zůstatek energie v baterii upozorní akusticky.

_________________
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: čtv 28.04.2022 19:21 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 9140
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 9
Tak já zase netušil, že takový regulátor bez "regulace" při podvybití někdo vůbec dělá. U motoráků je hlídání odběru poměrně jednoduché, prostě když motor běží, něco z baterky bere, to se dá omezit časem. U větroňů to je horší, protože když se dostanou do termiky, nebo na svah, motor nepotřebují a odběr serv je znatelně menší než s motorem. Navíc osobně vylétávám baterky tak do 2/3 až 3/4, prakticky jsem se nedostal do situace, kdy by mi regl vypnul motor. Myslím, že takový provoz svědčí i baterkám, není tak prakticky šance, aby se hluboko vybily.

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 6 ] 

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 24 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz