Když jsme tak u toho, tak pojem kormidlo u letadla beru jako lehce zastaralý, byť nesporně relevantní...
Úplně přesně je to tak, jak už nakousl Zdeněk, tedy že máme svislou a vodorovnou ocasní plochu (SOP a VOP).
Přičemž SOP se skládá z kýlovky (pevná část) a směrovky (pohyblivá), VOP pak má stabilizátor (pevná) a výškovku.
Pokud je VOP plovoucí, tak je to výškovka celé... Naopak u dělených ocasních ploch je to vžité označení výškovka/směrovka pro celek zkrátka chybné (čímž netvrdím, že se neužívá, já sám to leckdy řeknu taky a nijak mne to nedeptá
).
Co se týče motýla, tak tam popravdě jasno v terminologii nemám. Lněnička prostě bere termín "motýlkové ocasní plochy", které kombinací výchylek nahrazují funkce směrovky i výškovky, speciální název pro části motýla podle mého přesvědčení neexistuje.