Reklama

 





Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 61 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: pon 19.02.2018 15:32 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 15.2.2018
Příspěvky: 24
Bydliště: Praha, létám na chalupě na Vysočině (49.1061861N, 15.3081325E)
Jsem vlastně ještě ne začátečník (sorry jako :) ), což považuji za polehčující okolnost, položím-li naprosto hloupou otázku:

A není to ze začátku jedno, jestli řídím výšku výškovkou, nebo otáčkama? Pokud mi ze začátku stačí chvilka plynulého letu bez prudších manévrů a pokus o přistání, tak je to snad jedno... teda v simulátoru, nevím, jaké to má v reálu dopady na letadlo (třeba na motor) a proto se na to chci zeptat


Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: pon 19.02.2018 16:19 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 4801
Bydliště: Žilina SR
Není, protože tímto způsobem se například nenaučíš řízení letounu v normální zatáčce.

Ono pro začátečníky je totiž trochu matoucí to zcela konkrétní označení ocasních kormidel, které mají za úlohu řízení letounu kolem příčných os vůči směru letu.
Tedy jde o to, že slovo výškovka přímo evokuje, že se tím řídí výška a směrovkou - směr.
Jenže to je jen zčásti pravda a platila by pouze za předpokladu, že je model neustále v normální (břichem dolu) vodorovné poloze. V jakékoli jiné poloze (a tech je za letu mnoho, řekl bych víc, a nemusí se vůbec jednat o let akrobatický) to už tak úplně neplatí a čím víc se poloha letounu odchyluje od té normální vodorovné, tím víc se funkce ocasních kormidel mění. Extrémně pak v tzv. nožovém letu (to když osa křídel směruje kolmo dolu) se výškovkou řídí směr a směrovkou výška. A pak v každá poloze mezi tím je podíl výškovky a směrovky na řízení výšky a směru jiný.

No a to je třeba se naučit, pilot prosté musí umět řízením reagovat na aktuální polohu modelu.

Vynechal jsem křidélka, tedy kormidla starající se o řízeni kolem 3. osy, tedy osy ve směru letu. Tam je situace lepší v tom, že u letounu je vliv výchylek křidélek na změnu polohy letounu nemění - letoun se podle ní otáčí do libovolné polohy kolem podélné osy ve směru letu a to platí vždy.
Jenže toto platí stoprocentně jen u letounů, zatím co u jiných letadel, tedy zejména helikoptér ani toto vždy tak docela neplatí, protože směr jejich letu může být libovolný. A právě proto je řízení helikoptér ještě mnohem náročnější.

Takže řízení výšky pomocí tahu motorů u té konkrétní hračky sice možné je, ale ta se už bude chovat zcela jinak ve velkém náklonu nebo v letu na zádech (naštěstí se do něj asi nedá tak snadno dostat).
Ačkoli je to jistý způsob řízení, tak ty správné návyky potřebné k umění řízení letounu kolem 3 os se tím nenacvičí.

Stejně tak, jako si já pamatuji ve svých začátcích, kdy jsem mě už několikaletou praxi v řízení jednokanálových modelů (větroňů i motoráků) a pak, když jsem si pořídil proporcionální vícekanálovou RC soupravu a postavil nový cvičný model s řízenou výškovkou, tak mi ta praxe s jednokanály k mému úžasu byla najednou téměř k ničemu a já se musel najednou učit vše řídit nanovo. Přitom jsem už měl za sebou i ještě delší praxi s upoutanými modely, kde zas pro změnu se řídila jenom výškovka. Ale chyběl tam právě ten důležitý návyk správné spolupráce obou kormidel ocasu, tedy výškovky a směrovky, o křidélkách ani nemluvě.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 19.02.2018 16:52 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 24.5.2003
Příspěvky: 2009
Bydliště: Košice, SK
pedyngro píše:
A není to ze začátku jedno, jestli řídím výšku výškovkou, nebo otáčkama?

Ani veľmi nie. V prípade bezmotorového lietadla - vetroňa, ti to veľmi platné nebude a počas pristávania, predovšetkým toho predpisového, kedy nejde len o to, dostať model na zem, ale dostať ho tam celý, je práca s výškovkou pomerne dôležitá.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 19.02.2018 17:08 
Mazák
Mazák

Registrován: 3.11.2011
Příspěvky: 710
Bydliště: Česká republika
Jde o navyky, jak jiz bylo psano. A to hlavne o ty zakladni. Je nesmysl trenovat na hracce bez vyskovky, kterou nahrazuji dva motorky. Stejne tak je nesmysl trenovat s letounem, ktery ma el. stabilizaci. Letadlo bude neadekvatne reagovat na vase povely a vy potom budete neadekvatne reagovat na jeho pohyby. Stejne tak je v uplnem zacatku zbytecne, aby mel v simulatoru model presne stejne vlastnosti jako jeho skutecna predloha. Podle me par hodin na simu, naucit se zakladni ukony a reakce a potom sup do vzduchu s vhodnym zacatecnickym modelem, samozrejme bez asistence nejake el. stabilizace.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 19.02.2018 17:09 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 28.7.2004
Příspěvky: 1078
Bydliště: Praha 4
Hele to je marný. Myslím že už jsi dostal nějaký nabídky na školní let v systému učitel -žák. Pokud ano, tak to využij a pochopíš, že jsi úplně mimo. Případně tě vezmu na kabel já - Praha 4. (nepotřebuješ nic)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 19.02.2018 21:47 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 15.2.2018
Příspěvky: 24
Bydliště: Praha, létám na chalupě na Vysočině (49.1061861N, 15.3081325E)
Fyzikální podstatě problému rozumím, rozdíl je jasný. Jen jsem si říkal, že začátečník se může učit základy třeba i bez výškovky, s tím že až si s tím bude jistý v kramflecích, přidá další pohyb. Myslím, že v tomto konkrétním případě to může být jedno, až na to, že jsem jako lítač teoretik nedohlédl praktickou stránku věci, tedy návyk. Takže díky za upozornění, zvyk je železná košile a pak je lepší se to odnaučit, než bude pozdě... :wink:


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 19.02.2018 21:59 
Moderátor serveru
Moderátor serveru

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 17732
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
pedyngro píše:
... Jen jsem si říkal, že začátečník se může učit základy třeba i bez výškovky...

Samozřejmě ano, jen to chce provádět s vhodným poletovadlem které to umí.
Ve skoro sousedním vláknu se problematika přibližuje, zmínil jsem tam jednokanálové 2,4m větroně se kterými jsme obstojně létali v nějakých 70. letech. Takový model uměl letět bez řízené výškovky.

_________________
Aby mne mé záliby bavily, nemusím je brát kdovíjak vážně - jyrry.cbcnet.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 20.02.2018 7:25 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 16.10.2005
Příspěvky: 1586
Bydliště: mezi Práglem a Kralupama n/Vlt.
pedyngro píše:
A není to ze začátku jedno, jestli řídím výšku výškovkou, nebo otáčkama?


Určitě není. To už zde někdo popsal.
Z vlastní zkušenosti, kde se řídí výška modelu otáčkama motoru je motorový RC paragliding. Ono to u takového modelu ani jinak nejde :)


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: úte 20.02.2018 8:26 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 3342
Bydliště: ČR
Obrázky: 1
@pert U padákového RC křídla s motorem (pokud bylo myšleno) by se mi líbily protiběžné vrtule.
U těch dvou(i jedné)by možná šel ovládat(asi ne jednoduše)podélný sklon osy vrtule(cel.pohonu).


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: úte 20.02.2018 9:35 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 3342
Bydliště: ČR
Obrázky: 1
Pěkným materiálem pro stavbu "poletuch" za pár kaček(aby rány nebo zrušení) moc nebolely
je vlnitá papírová lepenka (= paper cardboard)(RC Delta(not only) Planes / Cardboard Glider))
dratek: Předmět příspěvku:Re: Čím nahradit přijímač PříspěvekNapsal: pát 11.08.2017 15:31(obr.)
třeba tady je "dratek_ova" amaterletka
Another Cardboard Delta Glider - Part #1


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: úte 20.02.2018 12:39 
Moderátor serveru
Moderátor serveru

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 17732
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
Pamatuji vlnu plastodeskového šílení kdy se obludy lepily z dutinkového polypropylenu ... V mnoha firmách dostupné jako proklady do beden...
Dá se i slušně frézovat, zkoušel jsem.

_________________
Aby mne mé záliby bavily, nemusím je brát kdovíjak vážně - jyrry.cbcnet.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 20.02.2018 13:18 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 4801
Bydliště: Žilina SR
Stavět z vlnité lepenky je pro mne absolutní zhůvěřilost :x a prominul bych to jedině v případě kombatových modelů, kde jejich životnost je přece jen poněkud krátká. Ono kdysi dávno o této technologii vyšel v časopise Modelář i článek na pokračování, který jsem s odporem přečetl a řekl si, že tak hluboko nikdy neklesnu. :lol: A svého času jsem si to samé myslel i o EPP, ale pak jsem EPP omilostil, protože je to perfektní materiál pro "otloukánky" (zejména začátečnícké). :mrgreen:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 20.02.2018 16:21 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 3342
Bydliště: ČR
Obrázky: 1
Když jsem se před časem rozhlížel ve světě Svahových RC samokřídel pro kombat (cca 10 r. zpět),
nabyl jsem dojmu, že je to království EPP + na oblepení skelná lepicí páska, ta sice není UV odolná,
což zde asi není až tak na závadu. Byly tam např. Tomahawky, Tornáda, Toro 300, Hary a Foky.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pon 26.02.2018 10:03 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 15.2.2018
Příspěvky: 24
Bydliště: Praha, létám na chalupě na Vysočině (49.1061861N, 15.3081325E)
Po několika hodinách strávených na simulátoru beru zpátky všechno, co jsem psal o řízení jednou rukou :!: :oops:
Děkuji všem, co mi trpělivě vysvětlovali, že plácám nesmysly... ne, je fakt velký rozdíl mezi tou hračkou, o které jsem psal, a skutečným letadlem - zkušenosti s řízením jednoho nelze uplatnit při řízení druhého. Ta hračka mě sice naučila, s jakým chováním letadla můžu počítat při určité rychlosti, náklonu atd., nicméně jsem si z toho odnesl mylný názor, že letadlo se ovládá hlavně motorem a křidélky. Takže pokud bych chtěl skutečné letadlo ovládat jednou rukou, budu potřebovat hlavně křidélka a výškovku, tedy mod 2 nebo 3. A simulátor mě naučil, že se to líp ovládá, když mám ty funkce rozhozené na obě ruce, takže jsem vlastně zpátky tam, kde jsem byl. Až na to, že z RC aut a vrtulníků jsem zvyklý na plyn vlevo, takže nakonec zvítězil mod 4 :lol: .

Moje zkušenost budiž výstrahou všem začátečníkům, kteří by chtěli mařit čas podobnými nesmyslnými pokusy!


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 26.02.2018 13:24 
Mazák
Mazák

Registrován: 22.1.2016
Příspěvky: 785
Bydliště: Brno-Maloměřice
To, že se používání všech módů spíš vyrovnává, svědčí o tom, že to nebyly nesmyslné pokusy, ale jen jsi si zvyknul na jednu z několika možností ovládání. Hodně modelářů lítá tak, že ty dvě nejdůležitější funkce mají na každé ruce zvlášť a stejně tak je hodně modelářů, co mají výškovku a křidýlka na jednom kniplu.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 61 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Locker a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz