Autor |
Zpráva |
pedyngro
|
Napsal: pon 19.02.2018 15:32 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 15.2.2018 Příspěvky: 23
|
Jsem vlastně ještě ne začátečník (sorry jako ), což považuji za polehčující okolnost, položím-li naprosto hloupou otázku: A není to ze začátku jedno, jestli řídím výšku výškovkou, nebo otáčkama? Pokud mi ze začátku stačí chvilka plynulého letu bez prudších manévrů a pokus o přistání, tak je to snad jedno... teda v simulátoru, nevím, jaké to má v reálu dopady na letadlo (třeba na motor) a proto se na to chci zeptat
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
VTjr
|
Napsal: pon 19.02.2018 16:19 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6838 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Není, protože tímto způsobem se například nenaučíš řízení letounu v normální zatáčce.
Ono pro začátečníky je totiž trochu matoucí to zcela konkrétní označení ocasních kormidel, které mají za úlohu řízení letounu kolem příčných os vůči směru letu. Tedy jde o to, že slovo výškovka přímo evokuje, že se tím řídí výška a směrovkou - směr. Jenže to je jen zčásti pravda a platila by pouze za předpokladu, že je model neustále v normální (břichem dolu) vodorovné poloze. V jakékoli jiné poloze (a tech je za letu mnoho, řekl bych víc, a nemusí se vůbec jednat o let akrobatický) to už tak úplně neplatí a čím víc se poloha letounu odchyluje od té normální vodorovné, tím víc se funkce ocasních kormidel mění. Extrémně pak v tzv. nožovém letu (to když osa křídel směruje kolmo dolu) se výškovkou řídí směr a směrovkou výška. A pak v každá poloze mezi tím je podíl výškovky a směrovky na řízení výšky a směru jiný.
No a to je třeba se naučit, pilot prosté musí umět řízením reagovat na aktuální polohu modelu.
Vynechal jsem křidélka, tedy kormidla starající se o řízeni kolem 3. osy, tedy osy ve směru letu. Tam je situace lepší v tom, že u letounu je vliv výchylek křidélek na změnu polohy letounu nemění - letoun se podle ní otáčí do libovolné polohy kolem podélné osy ve směru letu a to platí vždy. Jenže toto platí stoprocentně jen u letounů, zatím co u jiných letadel, tedy zejména helikoptér ani toto vždy tak docela neplatí, protože směr jejich letu může být libovolný. A právě proto je řízení helikoptér ještě mnohem náročnější.
Takže řízení výšky pomocí tahu motorů u té konkrétní hračky sice možné je, ale ta se už bude chovat zcela jinak ve velkém náklonu nebo v letu na zádech (naštěstí se do něj asi nedá tak snadno dostat). Ačkoli je to jistý způsob řízení, tak ty správné návyky potřebné k umění řízení letounu kolem 3 os se tím nenacvičí.
Stejně tak, jako si já pamatuji ve svých začátcích, kdy jsem mě už několikaletou praxi v řízení jednokanálových modelů (větroňů i motoráků) a pak, když jsem si pořídil proporcionální vícekanálovou RC soupravu a postavil nový cvičný model s řízenou výškovkou, tak mi ta praxe s jednokanály k mému úžasu byla najednou téměř k ničemu a já se musel najednou učit vše řídit nanovo. Přitom jsem už měl za sebou i ještě delší praxi s upoutanými modely, kde zas pro změnu se řídila jenom výškovka. Ale chyběl tam právě ten důležitý návyk správné spolupráce obou kormidel ocasu, tedy výškovky a směrovky, o křidélkách ani nemluvě.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
macil
|
Napsal: pon 19.02.2018 16:52 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 24.5.2003 Příspěvky: 2327 Bydliště: Košice, SK
|
pedyngro píše: A není to ze začátku jedno, jestli řídím výšku výškovkou, nebo otáčkama? Ani veľmi nie. V prípade bezmotorového lietadla - vetroňa, ti to veľmi platné nebude a počas pristávania, predovšetkým toho predpisového, kedy nejde len o to, dostať model na zem, ale dostať ho tam celý, je práca s výškovkou pomerne dôležitá.
|
|
Nahoru |
|
|
Kreyson
|
Napsal: pon 19.02.2018 17:08 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 3.11.2011 Příspěvky: 592 Bydliště: Česká republika
|
Jde o navyky, jak jiz bylo psano. A to hlavne o ty zakladni. Je nesmysl trenovat na hracce bez vyskovky, kterou nahrazuji dva motorky. Stejne tak je nesmysl trenovat s letounem, ktery ma el. stabilizaci. Letadlo bude neadekvatne reagovat na vase povely a vy potom budete neadekvatne reagovat na jeho pohyby. Stejne tak je v uplnem zacatku zbytecne, aby mel v simulatoru model presne stejne vlastnosti jako jeho skutecna predloha. Podle me par hodin na simu, naucit se zakladni ukony a reakce a potom sup do vzduchu s vhodnym zacatecnickym modelem, samozrejme bez asistence nejake el. stabilizace.
|
|
Nahoru |
|
|
koko
|
Napsal: pon 19.02.2018 17:09 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 28.7.2004 Příspěvky: 1266 Bydliště: Škvorec
|
Hele to je marný. Myslím že už jsi dostal nějaký nabídky na školní let v systému učitel -žák. Pokud ano, tak to využij a pochopíš, že jsi úplně mimo. Případně tě vezmu na kabel já - Praha 4. (nepotřebuješ nic)
|
|
Nahoru |
|
|
pedyngro
|
Napsal: pon 19.02.2018 21:47 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 15.2.2018 Příspěvky: 23
|
Fyzikální podstatě problému rozumím, rozdíl je jasný. Jen jsem si říkal, že začátečník se může učit základy třeba i bez výškovky, s tím že až si s tím bude jistý v kramflecích, přidá další pohyb. Myslím, že v tomto konkrétním případě to může být jedno, až na to, že jsem jako lítač teoretik nedohlédl praktickou stránku věci, tedy návyk. Takže díky za upozornění, zvyk je železná košile a pak je lepší se to odnaučit, než bude pozdě...
|
|
Nahoru |
|
|
jyrry
|
Napsal: pon 19.02.2018 21:59 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 28.2.2005 Příspěvky: 20822 Bydliště: Rakovník, CZ Obrázky: 0
|
pedyngro píše: ... Jen jsem si říkal, že začátečník se může učit základy třeba i bez výškovky... Samozřejmě ano, jen to chce provádět s vhodným poletovadlem které to umí. Ve skoro sousedním vláknu se problematika přibližuje, zmínil jsem tam jednokanálové 2,4m větroně se kterými jsme obstojně létali v nějakých 70. letech. Takový model uměl letět bez řízené výškovky.
_________________ jyrry.webnode.cz
|
|
Nahoru |
|
|
pert
|
Napsal: úte 20.02.2018 7:25 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 16.10.2005 Příspěvky: 1636 Bydliště: mezi Práglem a Kralupama n/Vlt.
|
pedyngro píše: A není to ze začátku jedno, jestli řídím výšku výškovkou, nebo otáčkama? Určitě není. To už zde někdo popsal. Z vlastní zkušenosti, kde se řídí výška modelu otáčkama motoru je motorový RC paragliding. Ono to u takového modelu ani jinak nejde
|
|
Nahoru |
|
|
guchar
|
Napsal: úte 20.02.2018 8:26 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7413 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
@pert U padákového RC křídla s motorem (pokud bylo myšleno) by se mi líbily protiběžné vrtule. U těch dvou(i jedné)by možná šel ovládat(asi ne jednoduše)podélný sklon osy vrtule(cel.pohonu).
|
|
Nahoru |
|
|
guchar
|
Napsal: úte 20.02.2018 9:35 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7413 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
|
Nahoru |
|
|
jyrry
|
Napsal: úte 20.02.2018 12:39 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 28.2.2005 Příspěvky: 20822 Bydliště: Rakovník, CZ Obrázky: 0
|
Pamatuji vlnu plastodeskového šílení kdy se obludy lepily z dutinkového polypropylenu ... V mnoha firmách dostupné jako proklady do beden... Dá se i slušně frézovat, zkoušel jsem.
_________________ jyrry.webnode.cz
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: úte 20.02.2018 13:18 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6838 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Stavět z vlnité lepenky je pro mne absolutní zhůvěřilost a prominul bych to jedině v případě kombatových modelů, kde jejich životnost je přece jen poněkud krátká. Ono kdysi dávno o této technologii vyšel v časopise Modelář i článek na pokračování, který jsem s odporem přečetl a řekl si, že tak hluboko nikdy neklesnu. A svého času jsem si to samé myslel i o EPP, ale pak jsem EPP omilostil, protože je to perfektní materiál pro "otloukánky" (zejména začátečnícké).
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
guchar
|
Napsal: úte 20.02.2018 16:21 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7413 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
Když jsem se před časem rozhlížel ve světě Svahových RC samokřídel pro kombat (cca 10 r. zpět), nabyl jsem dojmu, že je to království EPP + na oblepení skelná lepicí páska, ta sice není UV odolná, což zde asi není až tak na závadu. Byly tam např. Tomahawky, Tornáda, Toro 300, Hary a Foky.
|
|
Nahoru |
|
|
pedyngro
|
Napsal: pon 26.02.2018 10:03 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 15.2.2018 Příspěvky: 23
|
Po několika hodinách strávených na simulátoru beru zpátky všechno, co jsem psal o řízení jednou rukou Děkuji všem, co mi trpělivě vysvětlovali, že plácám nesmysly... ne, je fakt velký rozdíl mezi tou hračkou, o které jsem psal, a skutečným letadlem - zkušenosti s řízením jednoho nelze uplatnit při řízení druhého. Ta hračka mě sice naučila, s jakým chováním letadla můžu počítat při určité rychlosti, náklonu atd., nicméně jsem si z toho odnesl mylný názor, že letadlo se ovládá hlavně motorem a křidélky. Takže pokud bych chtěl skutečné letadlo ovládat jednou rukou, budu potřebovat hlavně křidélka a výškovku, tedy mod 2 nebo 3. A simulátor mě naučil, že se to líp ovládá, když mám ty funkce rozhozené na obě ruce, takže jsem vlastně zpátky tam, kde jsem byl. Až na to, že z RC aut a vrtulníků jsem zvyklý na plyn vlevo, takže nakonec zvítězil mod 4 . Moje zkušenost budiž výstrahou všem začátečníkům, kteří by chtěli mařit čas podobnými nesmyslnými pokusy!
|
|
Nahoru |
|
|
Bořík
|
Napsal: pon 26.02.2018 13:24 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 22.1.2016 Příspěvky: 758 Bydliště: Brno-Maloměřice
|
To, že se používání všech módů spíš vyrovnává, svědčí o tom, že to nebyly nesmyslné pokusy, ale jen jsi si zvyknul na jednu z několika možností ovládání. Hodně modelářů lítá tak, že ty dvě nejdůležitější funkce mají na každé ruce zvlášť a stejně tak je hodně modelářů, co mají výškovku a křidýlka na jednom kniplu.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 28 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|