Switch to full style
Začínáte nebo chcete začít s letadlem.
Odeslat odpověď

potlacena vyskovka

čtv 04.01.2018 0:57

Trochu zacatecnicky dotaz. WWII stihacka Ki-84, vlastni stavba. Zalet naprosto v pohode, ale musim mit vyskovku hodne dolu, aby letadlo letelo rovne. Je pricinou spatny nabeh cele vyskovky? Eg jestli je je spatny uhel mezi kridlem a vyskovkou. Vyskovka je symetricky profil NACA. Diky za napady.

Re: potlacena vyskovka

čtv 04.01.2018 2:13

Nejsem odborník na WWII, ale myslím jsou v zásadě dvě možnosti - těžiště příliš vzadu nebo špatný úhel seřízení. Při těžišti vzadu by to asi bylo nestabilní - ty říkáš že v pohodě...

Koukni se sem http://rcmania.cz/viewtopic.php?f=16&t=80145
a sem http://www.svobodanet.cz/data/PremSvo-UhelSerizeniZam.xls

Re: potlacena vyskovka

čtv 04.01.2018 2:23

jojo, teziste urcite neni v zadu. Spise moc ve predu kvuli prvnimu zaletu. Taky mi to spise sedi na spatny uhel serizeni.

Re: potlacena vyskovka

čtv 04.01.2018 2:40

Ahoj, skús: http://www.4k.sk/rc/rc-zalet.htm, sú tam aj odkazy na podrobnejšie návody

Re: potlacena vyskovka

čtv 04.01.2018 6:14

Taky může být málo potlačený motor. Liší se to při plném plynu a při malém?

Re: potlacena vyskovka

čtv 04.01.2018 6:26

caf Jyrry. Nemel jsem cas to poradne vyzkouset kvuli slabe baterce (a ted neni cas jit letat kvuli miminu) - z toho mala co jsem naletnul bych nerekl ze se to lisilo, ale vzhledem k tomu ze to delalo skoro loping, tak to asi nebude ono. Kazdopadne je to validni postreh. Taky mne to napadlo, motor je vyoseny dolu a doprava. Skoncil jsem s vyskovkou cca 5mm dolu po vytrimovani. Divne je ze predchozi model ze stejnych sablon tuto tendenci nemel. Ale je mozne ze mi nabeh vyskovky utekl pri stavbe (ale ze by utekl az tak?), to by vse vysvetlovalo. Jen jsem hledal jestli to nebuze byt jeste neco, ale nic mne nenapadlo.

Re: potlacena vyskovka

čtv 04.01.2018 20:32

... aby si o overil geometriu chvostových plôch urob toto:
- krídelká nastav presne do osi profilu krídla (podvihnuté/spustené krídelká pôsobia na let)
- nastav výškovku do osi vodorovného stabilizátora
- vytiahni model do väčšej výšky, obráť ho motorom kolmo dole, stiahni motor na nulu a spusti model strmhlav dole:
- v takejto pozícii sa neprejavuje vplyv ťažiska a sklonenia motora (možno by sa dalo špekulovať o vplyve vztlaku na krídlach pre nesúmerných profiloch)
- ak model letí dopredu/dozadu (ako keby sa dvíhal/klesal) je nedobrá geometria krídla/vodorovné chvostové plochy

Tieto postupy sú opísané podrobne v odkazoch, ktoré som uviedol vyššie.

Re: potlacena vyskovka

pát 05.01.2018 12:44

Ještě se zeptám jak moc můžou tohle ovlivnit prizvednuta křidélka? Tohle byl první zalet, kde jsem neco takového použil.

Re: potlacena vyskovka

pát 05.01.2018 12:51

Přizvednutá křidélka sice trochu zmenší vztlak, ale vytvoří negativy, takže se zlepší příčná stabilita a oddálí se odtrhávání proudnic na koncích křídel. Většinou ale bývá potřebná kompenzace (dotrimování) výškovky.

Re: potlacena vyskovka

ned 07.01.2018 20:43

Určitě bych začal tím, že si ty úhly změřím.
Zas takový problém to není.
Malé potlačení motoru může způsobovat snahu jít s plným plynem do lopasu, ale s menším plynem by to bylo slabší.
Možné záporné seřízení by pak s malým plynem tlačilo model do klesání.
Pak bych zkusil let na zádech, zda se chová podobně nebo jinak.
A pak teprve ten "dive" test.
Ve všech případech předpokládám těžiště ve správném místě.

No a mírně "svěšená" křidélka mohou způsobovat mírné vzpínání, které je pak třeba kompenzováno výškovkou.
Ale už to, že jsou obě dole by mělo být varováním, třeba pro takto vzniklé pozitivy na koncích křídel, což je špatně.
Obě křidélka nahoru také nejsou optimální, ale v zásadě nevadí, přispívají ke stabilitě.
Odeslat odpověď