Switch to full style
Začínáte nebo chcete začít s letadlem.
Odeslat odpověď

Stejný průměr, stoupání a mater. vrtule, ale jiné vlastnosti

ned 25.06.2017 15:21

Ahoj, zlomila se mi vrtule, tak jsem logicky koupil stejnou co do průměru, stoupání a materiálu, ale jiného výrobce. Váha je nepatrně nižší, cca o 0,5 g. Výrobce mi byl doporučen, že prý dělá skvělé vrtule. No jo, ale od té doby mi letadlo sice lítá, ale hůř snad ve všech režimech.

Chci se proto zeptat, jestli se to stalo i vám, že jste si koupili stejnou vrtuli od jiného výrobce a přesto měla jiné (horší nebo lepší) vlastnosti. Pokud ano, tak jestli se vám to stalo jen výjimečně nebo pokaždé.
Dík, Petr

Re: Stejný průměr, stoupání a mater. vrtule, ale jiné vlastn

ned 25.06.2017 15:52

každý výrobce má své tvary a odladěné stoupání směrem ke konci . Vrtule nemusí být horší, jenom je jiná a nesedí tvému motoru v zatížení . Takže co výrobce to jiná vrtule i při psaných stejných parametrech .

Re: Stejný průměr, stoupání a mater. vrtule, ale jiné vlastn

ned 25.06.2017 16:12

To je bezne. Ty vrtule proste nejsou stejne. Dokonce jeden vyrobce muze delat vrtule ktere maji stejne stoupani, prumer i material a presto jsou uplne jine protoze maji jiny tvar listu. Treba APC SF vs E je brutalni rozdil.

Muze to byt tak ze od toho noveho vyrobce by ti sedela vrtule treba o pul palce jinak (stoupani/prumer) nebo jiny typ.

O co konkretne jde ?

Re: Stejný průměr, stoupání a mater. vrtule, ale jiné vlastn

ned 25.06.2017 18:28

Díky Dudaji a Ampere, vašim vysvětlením jsem příjemně překvapen. Určitě se budou hodit dalším začátečníkům, jako jsem já. Oba asi máte dost nalétáno, tak pro vás není asi vůbec žádný problém volby vrtule.

No jde mi prostě v tomto tématu jen o to, zjistit kde je problém a podle čeho se tedy rozhodovat při příštím nákupu vrtule. Prodejce mi totiž nechce uznat reklamaci, protože prý pro zvolení vrtule mi stačí znát jen průměr a stoupání. Vy oba však říkáte, že znát průměr a stoupání rozhodně nestačí.

Ještě bych byl rád, kdyby se vyjádřili k tématu i začátečníci jako já. Přece začátečníci nebudou kupovat další a další vrtule, aby pak využívali jenom tu jednu vítěznou, jako v nějaké nechutné loterii.

Petr

Re: Stejný průměr, stoupání a mater. vrtule, ale jiné vlastn

ned 25.06.2017 18:36

Zkus si zadávat do nějakého SW pro výpočet pohonu různé vrtule. Zadávají se přímo typy od určitého výrobce. Proč asi?

Re: Stejný průměr, stoupání a mater. vrtule, ale jiné vlastn

ned 25.06.2017 18:45

Moravak píše:Přece začátečníci nebudou kupovat další a další vrtule, aby pak využívali jenom tu jednu vítěznou, jako v nějaké nechutné loterii.

Jenže ono to tak opravdu chodí. To není loterie. Mnoho modelářů získalo zkušenosti s vrtulemi právě tím experimentováním - vrtule bývá někdy vlastně takový spotřební materiál :mrgreen:

Je ale zbytečné experimentovat jen proto, abys získal základní zkušenosti s vhodnou sestavou konkrétní model - motor - napájení - vrtule. Nejlepší je zkusit najít místo, kde lítají zkušení modeláři a okoukat jejich již odladěné sestavy a pokecat o tom s nimi. Určitě tak získáš cenné informace o tom, co a proč vybrat pro konkrétní model.

Re: Stejný průměr, stoupání a mater. vrtule, ale jiné vlastn

ned 25.06.2017 18:57

Moravak píše:Ještě bych byl rád, kdyby se vyjádřili k tématu i začátečníci jako já. Přece začátečníci nebudou kupovat další a další vrtule, aby pak využívali jenom tu jednu vítěznou, jako v nějaké nechutné loterii.


Asi te nepotesim ale obcas je to tak. Bud vis jakou presne vrtuli potrebujes (vcetne vyrobce) a nebo se zkouseni nevyhnes. A muzes bejt rad ze delas jenom letadla. Mam stroje kde kazdy test znamena 4, 6 nebo 8 vrtuli :-D Neco muzes overit na standu ale letova zkusenost se proste musi udelat. Napr. u coptery ma vrtule vliv i na kvalitu natoceneho videa, chovani v sestupne fazi atd...

Treba ted jsem kupoval vrtule na SE.5 a bral jsem rovnou 3 ruzne rozmery. No a jak to vypada po par letech :-) se muzes podivat na fotce. Nejsou to vsechny (tak 30 vrtuli ruznych velikosti pro coptery mam jinde), todle jsou spis takove zbytky z prechozich projektu nebo stare vrtule ale rikam si ze vyhodit to muzu az s modelarinou seknu :-D :-D

WP_20170625_18_46_25_Rich.jpg


Co sse tyka reklamace - to nevim, na reklamaci to je sporne ale myslim ze to dost rika o zkusenostech toho prodavace.

Re: Stejný průměr, stoupání a mater. vrtule, ale jiné vlastn

ned 25.06.2017 19:32

Aviatičtí nadšenci,
vrtule neboli jinak zvané též vzdušné šrouby by měly vytvářet především sílu zvanou tah a nejenom rozhánět s velkým rámusem vzduch do svého okolí.
Některým stoupencům aviatiky to však vyhovuje, ti však u leteckého modelářství příliš dlouho nevydrží.
Aby však ten tah vytvářely musejí splňovat mnohé podmínky provázející jejich obtékání vzduchem. O tom jsem ponechal nemálo informací v různých článcích a svých několika knížkách o aviatice.

U vrtulí je skutečně důležitý jejich průměr a tvar listů. To je celkem i pro laiky dost pochopitelné, ať již to je v palcích či milimetrech.

Velmi důležité je však také stoupání vrtule a poznání jeho skutečné hodnoty by si měl každý ve svém vlastním zájmu zajistit. K dispozici jsou všeliké pomůcky jak to zjistit. Významnou změnu v podmínkách jejich obtékání zde hrají i rozdíly již v jen jednotkách stupňů. Není vůbec od věci pokud se ještě podaří zjistit zdali má vrtule stálé či proměnné stoupání podél délky listu. Ne všem profesionálním výrobcům to však bohužel je vždycky jasné.
Neméně důležité jsou i profily listů vrtulí, které se mění se vzdálenostmi od středů otáčení. Tady je již toleranční pole tvarů profilů pro mnohé výrobce neúnosně veliké. Občas se však i ledacos povede.
A tak se celkem pochopitelně mění vlastnosti vrtulí od různých, a někdy i těch samých výrobců,i když jsou na nich proklamovány stejné hodnoty průměrů a stoupání.
Tak to je a zřejmě to i tak bude.
Někteří výrobci však již technologii výroby vrtulí zvládli velmi dobře. Nápovědou může být již jenom jejich cena.
Už končím, abych se nedotkl některých jedinců, kteří o poučování, byť i jen populární, nestojí.
J.Lněnička

Re: Stejný průměr, stoupání a mater. vrtule, ale jiné vlastn

ned 25.06.2017 20:03

Amper píše:Co sse tyka reklamace - to nevim, na reklamaci to je sporne ale myslim ze to dost rika o zkusenostech toho prodavace.


Reklamovat může křivou vrtuli, nesouměrnou, extrémně nevyváženou a podobně.

Rozhodně ale neklapne reklamace vrtule, kterou si blbě vybral.

Asi dost těžko můžu reklamovat acetonové lepidlo, že mi sežralo pěnový polystyrén...

Re: Stejný průměr, stoupání a mater. vrtule, ale jiné vlastn

ned 25.06.2017 21:49

Máš sice pravdu, jenže co když půjdeš do odborného obchodu pro nějaké lepidlo na pěnový polystyren a prodavač ti doporučí a prodá acetonové lepidlo?

Na reklamaci to není, protože to lepidlo jistě bude OK a echt acetonové... Takže nejspíš na "přesdržku" takovému prodavači (OP tazatel zřejmě učinil principiálně obdobnou zkušenost s vrtulí).

Re: Stejný průměr, stoupání a mater. vrtule, ale jiné vlastn

ned 25.06.2017 22:02

Je to jak píše zdzd, ale jestli mu jí prodejce doporučil, mohla by s ním být řeč třeba o výměně za jinou, ale to už je jen o ochotě.
Zkus sem dát co je to za model, případně fotku té původní vrtule a třeba někdo pozná výrobce a typ, nebo poradí alespoň podobnou. Pokud neznáš výrobce a typ původní, nebo ověřené vrtule, tak se laborování nevyhneš.

Re: Stejný průměr, stoupání a mater. vrtule, ale jiné vlastn

ned 25.06.2017 22:21

Kolem výběru a/nebo nahrazovaní vrtulí může být (a často je) celkem veselo.
Tohle jsou všechno vrtule svými výrobci označené jako 8/6":
20170625_220151.jpg
Tvary jsou velmi různící se a ze zkušeností vím že třeba odběry na stejném pohonu (motor-regl-aku) se liší o desítky procent a letové vlastnosti jsou také silně různé.
Při bočním pohledu to pak vypadá také zajímavě:
20170625_220305.jpg
Ta Graupnerka se průběhem stoupání podle poloměru blíží tomu jak to správně má vypadat, oranžáda GWS je sice příklad jak to pokud možno vypadat nemá ale třeba v halových modelech jsou oblíbené (dokud si pilot nezkusí jiné).

Nestačí vědět jaký průměr a jaké stoupání vrtule požaduji ale také potřebuji vědět jak se která chová a to dají jen a jen zkušenosti buď vlastní nebo získané od kolegů. A ano, to získávání vlastních zkušeností leze dost do peněz ale se zásobou vrtulí (které je mi líto vyhodit ale jinak jsou mi k ničemu) získávám vlastní zkušenosti, náhled na věc a lépe poznávám oč vlastně v této záležitosti jde než když jen okopíruji sestavu od kolegy. Proto je vhodný kompromis - najít stejné či podobné éro, zjistit osazení a podle toho natipovat vhodné vrtule a kolem té základní volby otestovat již jen menší změny.

Reklamovat vrtuli protože netáhne mně nikdy nějak nenapadlo...

Re: Stejný průměr, stoupání a mater. vrtule, ale jiné vlastn

pon 26.06.2017 7:38

Ono je to samozrejme i o cene :-) Vrtule stredni kvality (APC, Graupner, Aeronaut) se pohybuji od 70 do 200kc (podle materialu, pri rozumnem rozmeru) minimane kdezto cinska kopie GWSka je (pri nakupu 5ti ks) za 15 kacek. O specialkach full carbon ala RF ani nemluvim. Tam uz je cena opet nekde jinde

Pokud clovek vyhodnoti ze to omlati (viz hala nebo trenink akro) nebo jich potrebuje hodne (copter) tak uz je ta cena docela padny argument. No a nebo naopak - clovek usetri, nepodiva se na parametry (napr. max otacky u APC SF je dost casto prehlizeny argument, cinan podobnou hodnotu radsi ani neudava) a pak se divi ze se vrtule roztrhne


Cele vlakno se da zhrnout do okridleneho prislovi - Takova blbost a takovejch penez to stalo :-D Vrtule je typicka vec ktera vypada naprosto nedulezite (vsak zahlej kus plastu , no ne ?) ale jeji spravna volba dovede potrapit a v nekterych pripadech udelat i diru do rozpoctu (nebo do tela :-D )

Re: Stejný průměr, stoupání a mater. vrtule, ale jiné vlastn

pon 26.06.2017 7:47

Okrem toho že každý model má trochu iný tvar trupu za vrtuľou, a dokonca to môžu byť dva rovnaké modely len pri rôznej hmotnosti alebo len dokonca podľa zvyku a chuti pilota akým štýlom lieta, teda môže pre každý byť najvhodnejšia iná vrtuľa,.
by som chcel začiačníka upozorniť, že vrtuľu treba vyvážiť.
Predávajú sa nevyvážené, ako ich vyrobil nejaký lis, a vibrácie môžu spôsobiť až o tretinu vyšší príkon a menší ťah a aj poškodiť model.

Podľa mňa je vrtuľanajdôležitejším prvkom pohonu, sú na nich obrovské straty - z fyziky keď si vypočítame výkon ktorý dodáva motor, a výkon ktorý sa dostane modelu na stúpanie pri jeho hmotnosti (prípadne opadanie pri kĺzaní bezmotora pri rovnakej letovej rýchlosti), je to obrovský nepomer a tie straty spôsobujú vrtule.

Re: Stejný průměr, stoupání a mater. vrtule, ale jiné vlastn

pon 26.06.2017 9:54

@Lněnička (ale i další) jasně řekli JEN PRŮMĚR A STOUPÁNÍ U VRTULE NESTAČÍ(Chci novou vrtuli na staré éro)
Prostě buď beru tu samou (a musím doufat, že výrobce něco nezměnil), nebo CHCI EXPERIMENTOVAT s jinou.
To nemusí vyjít. Pak (pokud nemám další využití) mne to stálo VYHOZENÉ peníze, ale ZÍSKANOU zkušenost.
V podstatě ta vrtule by byla popsána až třeba VSTUPEM pro 3D PRN, nebo nějakým výkresem a materiálem.
Odeslat odpověď