Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 22 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Zhaviace sviecky pre motor zhavik
PříspěvekNapsal: pon 17.04.2017 20:04 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 14.10.2014
Příspěvky: 155
Bydliště: Podkriváň SR
Obrázky: 1
"sky59"
.....Z tvojích predošlých príspevkov je evidentne jasné že sa tu snažíš prezentovať svoje schopnosti mudrovaním ale....je nad slnko jasné že si úplný antitalent čo sa týka nastavenia leteckých motorov........ nechcem ťa nejako urážať ale ak budeš mať stále nejaké ironické poznámky tak sa tu na teba každý...s prepáčením....vyserie a neporadí ti nikto nič.....bolo by lepšie keby si si do svojho profilu dopísal miesto bydliska....tak by sa tu niekto mohol nájsť z tvojho okolia a po dohode ti určite rád poradí....

.....ak by som ti mohol poradiť tak .....používaj sviečky a vrtule doporučené výrobcom alebo potom skús aj nejaké iné ale hlavne sa snaž pre letecký motor používať sviečky letecké......pretože autíčkové motory točia možno až dvojnásobok otáčok toho čo točia letecké motory a preto potrebujú niečo iné.....výrobca pre tvoj motor ti doporučuje vrtuľu....APC 11 x 6"....sviečku..... by som ti skúsil odporučiť túto...http://www.modelarstvoimi.sk/sviecka-os-max-a3-tepla-pre-letecke-motory-la/produkt/3694/91....je to osvedčená teplá sviečka pre menšie kubatúry.....ja ju používam tiež a dobre sa dá na nej nastaviť aj volnobeh.....toto sú základné veci ktoré musia biť dodržané pre správne nastavenie motora....je ale nesmierne dôležité aj to aby si nechal motor riadne zabehnúť...... vypáliť aspoň 3-4 nádrže a potom sa hrať s konečným vyladením motora....Ak nie je dobre zabehnutý motor tak sa pri dlhšom držaní vo vysokých otáčkach zaťahuje /pridiera/....prejavuje sa to samovolnou zmenou otáčok a končí to zhasnutím motora....

Našiel som nastavenie karburátora pre walbro benzínové motory ale trocha som to upravil aby si sa nemýlil nastavovaním plavákovej ihly a zatváraním sitiča....Toto základné nastavenie používam aj ja a dosť dobre to funguje aj pre žhavíky.....konkrétne presné nastavenie si potom už doladím podľa potreby toho ktorého motora....pretože každý motor potrebuje niečo iné.....záleží to od viacerých vecí....akú používaš sviečku akú máš vrtuľu aké používaš palivo a záleží to trocha aj od okamžitého počasia/methyláky si na to dosť potrpia/.....


Nastavte obidve, pomalú a rýchlu ihlu na 1 ¾ až 2 otáčok.....pripchaj si výfuk prstom....... a pretáčajte motorom kým karburátor nie je vlhký. Naštartujte motor a nechajte ho sa zahriať. Poďme nastaviť maximum, pretože je to jednoduchšie nastavenie z dvoch. Otvorte šupátko karburátora (plyn) na maximum. Nastavte ihlu rýchleho okruhu na najvyššie otáčky. Nechajte šupátko plne otvorené približne minútu či nenastali nejaké zmeny. V prípade, že motor začne byť chudobný mierne pootvorte ihlu rýchleho okruhu. V prípade že maximálne otáčky sú v poriadku, potom pomaly znižujte plyn kým motor nezačne vydávať zvuk „štvortaktu“ a nechajte plyn v tejto pozícií. Privierajte ihlu pomalého okruhu kým „štvortakt“ nezačne miznúť. Teraz pokračujte v znižovaní plynu kým opäť motor nezačne vydávať zvuk „štvortaktu“ a opäť nastavte ihlu pomalého okruhu. Pokračujte v tejto činnosti kým škrtiaca klapka /šupátko/ nedosiahne pozíciu voľnobehu. Teraz pridajte plyn na maximum. Ak motor zakašle alebo zaváha pootvorte ihlu pomalého okruhu, ale iba toľko aby ste práve odstránili daný problém.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Zhaviace sviecky pre motor zhavik
PříspěvekNapsal: úte 18.04.2017 7:45 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 21.9.2015
Příspěvky: 243
@palci72

po precitani tvojej "rady" som nevedel co si mam mysliet, akurat som sa citil divne...

postavil som uz 8 lietadiel, jedno motorove, "vychoval" za 3 roky z 5r chlapca dnes 8rocneho "pilota" co zvlada akrobaciu ako hru a ty ma nazves antitalentom aj ked len pre oblast nastavovania motorov..
ano, opakovat nejake navody bez vysvetlenia a pochopenia nikdy nebudem a budem teda antitalent rad aj nadalej

ak by si aj ty chcel prejst na vyssi level a okrem praktickeho nastavovania aj chapat, prikladam jednu simulaciu ktoru som urobil ako je bezne: bez akychkolvek vstupnych udajov nasimulovat spravanie zhavikovskeho karburatora (v prilohe)

a nemam zaujem aby mi niekto nastavil motor, ja si ho nastavim sam, akurat potrebujem par zakladnych informacii, ako je napr. volnobezne otacky, aka sviecka je vhodna a pod
a opakujem, vsetky navody co som nasiel vratane tvojho su na draka, pretoze nijako neberu do uvahy minimalne volnobezne otacky, ja som si nasiel svoj system s ktorym som spokojny a plne mi vyhovuje

ked som si pozrel na youtube videa, len som sa utvrdil ze 99% vobec nerozumie tomu co robi, maju ale skusenost - no mne to nestaci, momentalne naberam skusenosti a preto (opakujem) nemam zaujem aby mi to niekto nastavil aja som nevedel preco tak a tak

ta sviecka A3 je pre mna moc tepla, podla informacii vyrobcov sviecok motor .52 (asi 10ccm) je uz na hranici velkych motorov a A3 je moc tepla, pouzijem stredne teple, asi NO8, ta je podla vyrobcom najlepsi stred pre .52 motor 2takt

ako vies aku mam vrtulu? mam presne taku aku doporucuje vyrobca motora, a o sviecke som pisal ze som inu po ruke nemal, a to som rad ze som mal spon nieco pretoze originalna odisla, trvalo mi asi 10 minut az som pochopil ze musi byt sviecka hotova, kolko to trvalo tebe prvy krat?

a na zaver: nie som si vedomy ziadnej ironickej poznamky, mozes mi aspon jednu citovat?


Přílohy:
zhavik.7z [8.78 KiB]
21 krát
Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Zhaviace sviecky pre motor zhavik
PříspěvekNapsal: úte 18.04.2017 11:04 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 4223
Bydliště: Žilina SR
Pre 8,5ccm netreba dávať sviečky teplé, ale takzvané "stredné". Napríklad ja mám u väčšiny motorov od 7,5 do 10ccm dobré skúsenosti s Novarossi C6 (tie sa dodávajú k MVVS motorom). V zásade platí, že motory pod 5ccm vyžadujú teplé sviečky (napr. C5) a väčšie motory studenšie.

Lenže použitie teplej/strednej/studenej sviečky závisí nielen od kubatúry motora, ale aj od toho v akých pracovných režimoch bude prevádzkovaný, od zloženia paliva, kompresného pomeru ako aj od usporiadania a typu výfukovej sústavy. Takže horeuvedené asi platí pre bežné spotrebné motory s expanznými tlmičmi a RC karburátormi a palivo do 10% nitra.
Platí totiž:
- čím viac nitra, tým studenšia sviečka alebo potreba znižovania kompresného pomeru podložkami pod hlavu.
- čím vyšší základný kompresný pomer - tým studenšia sviečka
- čím vyššie prevádzkové otáčky tým studenšia sviečka
- použitie ladeného výfuku takisto zvyšuje efektívne tlaky vo valci, teda akokeby vyšší kompresný pomer a vyžadujú studenšie sviečky.

Riešil som napríklad aj situáciu maličkej dvaapolky, pracujúcej však do 25 tisíc ot/min, s 10% nitra a ladeným výfukom, ktorá vyžadovala práve tu studenú sviečku R5, lebo ostatné sviečky pálila zhruba po 2 minútach chodu na plný kotol.

Inak to znižovanie voľnobehu dosiahneš jedine privieraním šupátka/klapky difuzéru. :wink: Aby motor točil menej musíš mu obmedziť prietok vzduchu. Pri každom ďalšom privretí musíš príslušne doladiť voľnobežnú ihlu. Pritom jej otváranie (viac paliva - bohatšia zmes) má na otáčky naopak taký vplyv, že sa znižujú, privieranie na chudobnejšiu zmes ich naopak do istej miery zvyšuje.
Tiež si musíš uvedomiť, že s bežným typom karburátora, aké má väčšina spotrebných žhavíkov, nikdy nedosiahneš optimálnu bohatosť zmesi v celom rozsahu plynu :( (pre všetky režimy, teda voľnobeh, prechody a maximálne otáčky). Vždy je to len istý kompromis. :roll: Navyše pre rýchly prechod do vysokých otáčok, pri prudkom otvorení klapky, je potrebné dodatočné vstreknutie paliva, čo sa napr. u veľkých áut riešilo akceleračnou pumpičkou. Podobnú mávali kedysi aj karburátory motorov Webra (Dynamix), alebo HP, ale bežne dnes predávané žhavíky to nemávajú. Tam sa to rieši nastavením primerane vyššej bohatosti zmesi vo voľnobehu. Takže nastavenie voľnobežnej ihly vlastne nesúvisí ani tak s tým, aby motor bežal optimálne na tom voľnobehu, ako skôr s tým, aby sa dosiahol čo najplynulejší prechod do vyšších otáčok. Ak sa po niekoľkých desiatkach sekúnd chodu na voľnobeh po prudkom pridaní motor síce rozbehne ale vzápätí sa zadusí a zhasne, tak je treba zmes obohatiť, ak sa veľmi pomaly a neochotne rozbieha a ako keby zakuckáva, tak treba naopak zmes ochudobniť. Ak sa zmení privretie klapky na voľnobehu na menšie/väčšie, alebo pohne s hlavnou ihlou, tak to treba nastaviť znova a znova. :P

Ešte sa zmienim, že studené sviečky majú pochopiteľne problém s tým veľmi nízkym voľnobehom a bohatšou zmesou v ňom tým, že ich vlákno sa prebytkom paliva viac ochladzuje, čo môže taktiež spôsobovať zhasínanie motora. Toto sa dá riešiť prižhavovaním vo voľnobehu. Tým prižhavovaním sa dá dosiahnuť stabilný voľnobeh a lepšie prechody aj pri cca o 200-300 ot/min nižšom. :wink:

Tiež treba zistiť, či náhodou nie je nedostatočný kompresný pomer pre daný typ sviečky. To sa pozná ľahko podľa toho ako sa motor správa po odpojení žhavenia. Ak po odpojení klesnú otáčky, tak je malý a treba ho zvýšiť ubratím podložky pod hlavou valca, alebo pridať % nitra, alebo dať teplejšiu sviečku. Ak sa zvyšuje , tak je sviečka príliš teplá, alebo kompresný pomer privysoký a podložku treba pridať.

Na stabilitu voľnobehu má vplyv aj zotrvačná hmotnosť vrtule, čo je markantné hlavne u 4T motorov. Ale aj 2T žhavík sa bude správať celkom inak s ľahučkou drevenou vrtuľou a inak s ťažkou plastikovou vrtuľou (napr. Master), taktiež inak s vrtuľou so širokými listami a inak s úzkymi zaostrenými, aj keď obe vrtule budú mať uvedený formálne rovnaký rozmer. :o S drevenou bude reakcia na plyn živšia, ale stabilný voľnobeh bude musieť byť o niečo vyšší.

Inak si myslím, že treba použiť presne sviečku, výfuk, vrtuľu a palivo predpísané výrobcom a nemusíš nič meniť a experimentovať. Prižhavovanie však neuškodí, skôr pomôže. :mrgreen:

A čo sa týka difuzéra - tam sa skutočne hlboko mýliš a je to presne tak ako píše Zdzd :wink: - motor palivo saje a ten tlak z výfuku mu len pomáha. Dokonca tlakovanie mu to optimálne zloženie zmesi skôr kazí. :D Práve vynález Venturiho karburátora je geniálny v tom, že si motor sám potiahne presne toľko paliva, koľko potrebuje pre daný prietok vzduchu difuzérom, viď rôzne obrázky a odkazy tu https://www.google.sk/search?q=venturi+ ... =667#spf=1. A naopak, pri používaní rozličných palivových púmp, či tlakovania nádrže silným tlakom z kľukovej skrine, sú najväčšie problémy v tom, ako dosiahnuť aby ten tlak paliva (či už z pumpy alebo kľukového priestoru) bol optimálny a konštantný. Inak práve ten Venturiho princíp prestáva fungovať a beh motora sa stáva nespoľahlivým. Takže sú nutné rôzne dodatočné regulátory tlaku, redukčné ventily a pod. :(
Ja som sa tým veľmi veľa zaoberal. Napríklad aj použitím Perryho pumpy, ktorá síce má v sebe aj regulátor, ale aj tak to dobre nefungovalo v jednoduchom zapojení a musel som vymyslieť pomerne zložitú palivovú sústavu s obtokovou vetvou aby to naozaj fungovalo (ale potom to fungovalo skutočne perfektne). :mrgreen:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Zhaviace sviecky pre motor zhavik
PříspěvekNapsal: úte 18.04.2017 11:31 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 21.9.2015
Příspěvky: 243
@ VTrj,

dik, ale si sa rozpisal... :)

Medzicasom som objavil, ze existuju kabliky na prizhavovanie, cim sa to potom napaja? Tiez s 1.5V alebo s niecim nizsim? nIe je to potom ako teplejsia sviecka?

Vsetko to riesim iba koli 8r synovcovi, chceme ist s tym lietat a bol by som nerad aby mu to zhaslo vo vzduchu este pred tym ako dostane lietadlo "do ruky"

Objednal som uz OS No8 sviecky, skusim to s nimi, a vzal som este aj R5 do zalohy, vsak to nejako hralo aj s nou :)

Dalsia "komplikacia" je, ze original sviecka je HAN3006 a ta je dlha ale neda sa kupit uz niekolko rokov, ta co mi odisla originalna je no-name a drotik som pozrel
pod mikroskopom musel mat vadu lebo je ako prestrihnuty kliestami, ziadne zuzenie priemeru, nic, pekny cisty strieborny a "prestrihnuty"

toto je stupanie pre LSN, pracovny rozsah je asi 90 (?) stupnov:
http://www.evolutionengines.com/Product ... =EVO100813

toto je LSN samotna s jemnym zavitom na nastavenie:
http://www.evolutionengines.com/Product ... EVO100844A

bohuzial sviecku v nahradnych dieloch vobec nemaju !?

cely cas sa snazim majoritne o jedno aby som mal co mozno najnizsi a este spolahlivy volnobeh, po tom co som videl stupanie LSN a pracovne stupanie LSN (neviem presne terminy), zatial zostanem pri tom, ze od totalneho mechanickeho zavretia LSN pri uplnom zatvoreni nasavania (bez akejkolvek strbiny) som iba 90stupnov povoleny
na tom jemnom stupani LSN, myslim si, ze aj factory setting robia nejako takto, urcite to neladia na kazdom kuse individualne

pokial mi to tak bude dobre fungovat nemam dovod zatial s tym hybat, "rozhybal" som nastavenia ihiel vtedy ked to nechcelo vobec ist lebo bola odidena sviecka :) a navyse
som este nevedel a nepoznal presne konstrukciu ihiel

v kazom pripade dik za postrehy a rady, ak si videl video, taky 2takt moze dymit? nedymi to moc? ak bude lietadlo vo vzduchu v pohybe bude menej zahadzane
sajrajtom z vyfuku? co myslis? lebo na zemi som ho nemohol potom doutierat..

EDIT: este som zabudol k tomu nasavaniu: popremyslal som o tom a podtlak tam naozaj vznika v nasavani, pretoze otvor nasavania vzduchu predstavuje odpor, cize naozaj
to moze potiahnut palivo, len je to z ineho dovodu ako pri klasickom difuzore kde podlak vznika v zuzenej trubici lebo sa tam zvysi rychlost prietoku vzduchu, u leteckeho karburatora je privod do komory ktora ma dokonca vacsi rozmer ako nasavaci otvor
kedze sa jedna o lietadlo a nemoze byt pod difuzorom komora s plavakom tak je to takto... je to vlastne vstrekovanie paliva ak sa nemylim /nie do valca/ ako u Felicie s jednobodovym vtrekovanim do nasvacieho potrubia

najlepsie ten rozdiel vidiet v tom, ze u autokarburatora s difuzorom je skrtiaca klapka vzduchu az za privodom paliva z plavakovej komory ale u leteckeho je to naopak, privod paliva je az za skrtiacou klapkou vzduchu


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Zhaviace sviecky pre motor zhavik
PříspěvekNapsal: úte 18.04.2017 12:55 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 3567
Bydliště: SK Bratislava
Dovolim si dat jednu klucovu radu ktoru asi potrebujes vediet hned na zaciatku badania, na to aby clovek nieco prevymyslel, musi mat vedomosti a prax ... takze ta rada je ziskat to prve aj to druhe, radia ti ludia s desatrociami praxe o veci ktora fujuje uz skoro 100 rokov, takze ak ako zaciatocnik vidis nieco blbo, hadaj kde bude problem? :- ))

poznas ten ftip o to chlapikovi co siel po dialnici a vsetci okolo boli v protismere? :- )))

ak sa z toho co pisem nepoucis, proste si ludia "rozmyslia" ci ti nieco povedia

normalne sa snazim premyslavcov podporovat a nemam rad ked ich niekto uzemnuje ked sa hlupo pytaju, sak clovek sa menoze pytat mudro ked veci nerozumie, ale treba mat trochu pokory pred vecami co su celkom dobre dovymyslene a celkom dobre funguju :- ))) ... takze ber to ako odporucanie akym smerom sa vydat

... a aby som nebol uplne off topick (a ver ze som chvilu premyslal ci ti to sem napisem), tak poradim aj fakticky - skus tomu motoru odpojit to tlakovanie z vyfuku, mozno pochopis


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Zhaviace sviecky pre motor zhavik
PříspěvekNapsal: úte 18.04.2017 13:05 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 21.9.2015
Příspěvky: 243
igorb píše:
Dovolim si dat jednu klucovu radu ktoru asi potrebujes vediet hned na zaciatku badania, na to aby clovek nieco prevymyslel, musi mat vedomosti a prax ... takze ta rada je ziskat to prve aj to druhe, radia ti ludia s desatrociami praxe o veci ktora fujuje uz skoro 100 rokov, takze ak ako zaciatocnik vidis nieco blbo, hadaj kde bude problem? :- ))

poznas ten ftip o to chlapikovi co siel po dialnici a vsetci okolo boli v protismere? :- )))

ak sa z toho co pisem nepoucis, proste si ludia "rozmyslia" ci ti nieco povedia

normalne sa snazim premyslavcov podporovat a nemam rad ked ich niekto uzemnuje ked sa hlupo pytaju, sak clovek sa menoze pytat mudro ked veci nerozumie, ale treba mat trochu pokory pred vecami co su celkom dobre dovymyslene a celkom dobre funguju :- ))) ... takze ber to ako odporucanie akym smerom sa vydat

... a aby som nebol uplne off topick (a ver ze som chvilu premyslal ci ti to sem napisem), tak poradim aj fakticky - skus tomu motoru odpojit to tlakovanie z vyfuku, mozno pochopis


dik za rady, vyssie pisem ze som teraz v stave naberania skusenosti a vyfuk nema nasadenu hadicu (tiez pisem vyssie :)
a neviem preco by mali prestat davat rady koli tomu ked chcem veciam aj rozumiet


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Zhaviace sviecky pre motor zhavik
PříspěvekNapsal: úte 18.04.2017 15:42 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 4223
Bydliště: Žilina SR
sky59 píše:
... ale si sa rozpisal... :)

Mám to v podpise :mrgreen:
sky59 píše:
... Medzicasom som objavil, ze existuju kabliky na prizhavovanie, cim sa to potom napaja? Tiez s 1.5V alebo s niecim nizsim? nIe je to potom ako teplejsia sviecka?

Káblik je len nutná podmienka, ale k nemu sa ešte musí kúpiť/vyrobiť elektronický modul prižhavovania. :!:
No a tie bývajú rôzne. Napájanie ich elektroniky síce ide z palubnej siete prijímača, ale líšia sa tým z čoho je napájaná potom ta sviečka. Jednak sú také, že aj to prižhavovanie sviečky robia z prijímačovej baterky, kde pre sviečku vyššie napätie zrážajú nejakou pulzne šírkovou moduláciou, alebo také, ktoré na to používajú samostatný NiCd článok. To druhé sa mi vidí ako lepšie, hlavne bezpečnejšie riešenie, lebo sa nemôže stať to, že by sviečka vybila napájanie prijímača a serv, ale je o ten článok ťažšie. V oboch prípadoch sa dá väčšinou nastaviť hranica otvorenia karburátora pri ktorej sa prižhavovanie zapína/vypína.
sky59 píše:
... bol by som nerad aby mu to zhaslo vo vzduchu...

Tak mu nastav spoľahlivý vyšší voľnobeh a využi vo vysielači cez prepínač funkcie "idle on" a "cut off", ktorými si nastavíš jednak znížený voľnobeh pre pristávanie (už nie taký spoľahlivý) a vypnutie motora pri rolovaní. Tak sa to bežne robí.
sky59 píše:
...
Objednal som uz OS No8 sviecky, skusim to s nimi, a vzal som este aj R5 do zalohy, vsak to nejako hralo aj s nou :)
Dalsia "komplikacia" je, ze original sviecka je HAN3006 a ta je dlha ale neda sa kupit uz niekolko rokov, ta co mi odisla originalna je no-name a drotik som pozrel pod mikroskopom musel mat vadu lebo je ako prestrihnuty kliestami, ziadne zuzenie priemeru, nic, pekny cisty strieborny a "prestrihnuty"

Samozrejme mohol to byť aj nepodarok. Inak dlhé sviečky používajú 4T žahavíky, mávajú v označeni F (napr. OS-F). Niektorí ich dávajú aj do 2T motorov a pochvaľujú si.
sky59 píše:
...
toto je stupanie pre LSN, pracovny rozsah je asi 90 (?) stupnov:
http://www.evolutionengines.com/Product ... =EVO100813
toto je LSN samotna s jemnym zavitom na nastavenie:
http://www.evolutionengines.com/Product ... EVO100844A

Mám dojem, že si tu asi trochu pletieš pojmy a funkcie. :o
Na 1. obrázku je valcové šupátko/klapka karburátora, ktorá sa ničím nelíší od toho, čo je aj v karburátoroch iných výrobcov podobného typu. A skutočne pracovný rozsah jeho pohybu je cca 90°, neviem čo je na tom čudné, však to ani nemôže byť inak. Ale toto predsa nie je rozsah regulácie voľnobežnej ihly, ta je do neho zaskrutkovaná väčšinou zo strany páky plynu (teda z tej ľavej strany) a máva veľmi jemný závit tak, ako na 2. obrázku. Zvonku sa ona potom väčšinou javí ako malý červík a musí sa nastavovať plochým skrutkovačom. Výnimkou sú motory MVVS, kde sa dá voľnobežná ihla nastavovať rukou.
No a ta šikmá drážka, ktorú Ty považuješ za stúpanie LSN, slúži predsa na to, aby ihla nastavenia bohatosti zmesi voľnobehu fungovala len pri tom voľnobehu, ale aby po pridaní plynu už neobmedzovala prítok paliva. Funguje to tak, že po pridaní plynu, pootočením šupátka, sa toto axiálne v ysunie z telesa karburátora, čím sa hrot voľnobežnej ihly takisto vysunie z trysky a nemá už žiadny vplyv na bohatosť zmesi. Vtedy funguje už iba nastavovanie hlavnou ihlou.
sky59 píše:
...
cely cas sa snazim majoritne o jedno aby som mal co mozno najnizsi a este spolahlivy volnobeh, po tom co som videl stupanie LSN a pracovne stupanie LSN (neviem presne terminy), zatial zostanem pri tom, ze od totalneho mechanickeho zavretia LSN pri uplnom zatvoreni nasavania (bez akejkolvek strbiny) som iba 90stupnov povoleny
na tom jemnom stupani LSN, myslim si, ze aj factory setting robia nejako takto, urcite to neladia na kazdom kuse individualne

Pre chod motora na voľnobehu voľnobežná ihla totálne zatvorená byť nemôže. V návode to uvádzajú len ako krajný bod, od ktorého sa robí základné nastavenie. To znamená, že privrieš klapku plynu na minimum a zaskrutkuješ voľnobežnú ihlu dovtedy, kým sa celkom neuzatvorí prietok paliva (kontroluješ to ustami cez kúsok hadičky nasadenej na fiting prívodu paliva do karburátora). No a od tohto bodu potom povolís tu ihlu o predpísaný počet otáčok (podľa návodu), väčšinou tak 1 až 1,5 otáčky. Rovnako hlavná ihla sa otvára napr. na 2 až 3 otáčky. A takto to robia aj vo fabrike s novými motormi.
Ale treba si uvedomiť, že toto je tzv. základné nastavenie, aby sa motor vôbec dal uviesť do chodu. S optimálnym nastavením to nemá nič spoločné. To sa musí doladiť za chodu a niekedy je tomu treba venovať aj dlhší čas a často aj desiatku štartov. Navyše to nastavenie sa mení podľa počasia a druhu paliva. Zmení sa atmosferický tlak/teplota/vlhkosť vzduchu, alebo % nitra v palive a treba znovu dolaďovať. Na toto sú žhavíky zvlášť citlivé. Ale väčšinou stačí hýbať už len s hlavnou ihlou.
sky59 píše:
...
pokial mi to tak bude dobre fungovat nemam dovod zatial s tym hybat, "rozhybal" som nastavenia ihiel vtedy ked to nechcelo vobec ist lebo bola odidena sviecka :) a navyse som este nevedel a nepoznal presne konstrukciu ihiel

Konštrukcia nie je žiadna veda, ale je nemožné počítať s tým, že budeš hocikedy lietať s raz a navždy nastaveným karburátorom. To ešte tak u benziňákov, ale u žhavíkov určite nie. :wink:
sky59 píše:
... taky 2takt moze dymit? nedymi to moc? ak bude lietadlo vo vzduchu v pohybe bude menej zahadzane sajrajtom z vyfuku? co myslis? lebo na zemi som ho nemohol potom doutierat..

Každý motor dymí, to je normálne. Ak ide na príliš bohatú zmes, tak samozrejme dymí viac. Treba čas od času zhodiť výfuk a skontrolovať či sa netvorí priveľa karbónových usadenín na výfukovom okne vložky a pieste. Ak začne piest príliš černieť, tak treba motor rozobrať a vyčistiť to skôr než bude neskoro. :P Ale veľmi opatrne, nie mechanicky ale chemicky niečím, čo rozpúšťa karbon a neškodí hliníku a iným kovom. Sú kadejaké spreje pre auta, ale IgorB odporúča variť to v nemrznúcej kvapaline pre moderné motory s hliníkovými hlavami pri cca 150°C v nejakej starej fritéze. Ale vonku, lebo výpary nie sú práve najzdravšie. :roll:
Inak príčinou karbonovania je väčšinou dlhodobá prevádzka na príliš bohatú zmes, palivo so zbytočne vysokým obsahom oleja, alebo aj nevhodný olej, a taktiež sústavné preťažovanie motora privysokým momentom (aerodynamicky príliš ťažké vrtule) - 2T motor by mal ísť na predpísané minimálne maximálne otáčky.
Špinavý model - to je normálka. :D Ak Ti to veľmi prekáža, predaj spaľováka a daj sa na elektrolety. :lol: :lol: :lol:
Ale zamastenie sa dá výrazne eliminovať vhodným nasmerovaním prúdu výfukových plynov z tlmiča. Na to sa predávajú také nástavce zo silikónovej gumy, zvané deflektory. Ak nim odvedieš výfukové plyny pod pravé krídlo, tak budeš mať model takmer čistý :D , pretože pravotočivo rotujúci vír vzduchu za vrtuľou bude ten dym zrážať ešte viac dole a na trup a chvost sa tak skoro nič nedostane. Ak by si ho vyviedol nad krídlo, alebo dokonca na ľavú stranu (či už nad či pod krídlo), tak bude model výrazne viac zašpinený. :(
Len pozor :!: deflektory a dlhé hadice odvodu spalín z výfuku majú značný vplyv na chod motora. Môžu takisto spôsobovať vo vyššej miere už spomínanú tvorbu karbónu. :roll:
sky59 píše:
...
EDIT: este som zabudol k tomu nasavaniu: popremyslal som o tom a podtlak tam naozaj vznika v nasavani, pretoze otvor nasavania vzduchu predstavuje odpor, cize naozaj to moze potiahnut palivo, ...
Nie "môže", ale ťahá ho vždy!!! :P
sky59 píše:
... len je to z ineho dovodu ako pri klasickom difuzore kde podlak vznika v zuzenej trubici lebo sa tam zvysi rychlost prietoku vzduchu, u leteckeho karburatora je privod do komory ktora ma dokonca vacsi rozmer ako nasavaci otvor ...

Píšeš nezmysly :lol: , nie je to tak, žiadna väčšia komora tam nie je a v mieste trysky je prierez vždy zúžený, ak už ničím iným, tak aspoň tou tryskou. :P
sky59 píše:
... kedze sa jedna o lietadlo a nemoze byt pod difuzorom komora s plavakom ...

To s tým nijako nesúvisí. Plavákové komory v automobilových a lodných karburátoroch len nahrádzajú tlakovú reguláciu prívodu paliva. Konštantná hladina <=> konštantný tlak v tryske. :wink:
sky59 píše:
... tak je to takto... je to vlastne vstrekovanie paliva ak sa nemylim /nie do valca/ ako u Felicie s jednobodovym vtrekovanim do nasvacieho potrubia...

Mýliš sa, so vstrekovním to nemá vôbec nič spoločné! :!:
sky59 píše:
...
najlepsie ten rozdiel vidiet v tom, ze u autokarburatora s difuzorom je skrtiaca klapka vzduchu az za privodom paliva z plavakovej komory ale u leteckeho je to naopak, privod paliva je az za skrtiacou klapkou vzduchu...

Zlý príklad. Je to oveľa zložitejšie a aj celkom inak. :P
Poloha škrtiacej klapky býva kompenzovaná rozličnými bočnými kanálikmi, ktoré slúžia na vyrovnávania tlaku.
Navyše u karburátorov s rotačným valcovým šupátkom je situácia odlišná aj v tom, že sa fakticky jedná o dve škrtiace klapky za sebou, pričom rozprašovacia tryska sa nachádza medzi nimi. Uznávam, že z hľadiska funkcie to nie je najšťastnejšie, lebo to kladie nároky na presnosť polohy osi otáčania a osi otvoru difuzéra, ale technologicky je to asi najjednoduchšie. Práve mnohé RC karburátory horších značiek fungovali zle preto, lebo sa obe strany (predná aj zadná štrbina) nezatvárali súčasne rovnako, kvôli nepresnej výrobe, teda mimobežnosti osí šupátka a otvoru difuzéru. A tak v prípade, že sa pri voľnobehu viac zatvárala predná štrbina než ta zadná, to spôsobovalo nadmerné obohacovanie zmesi a ak sa naopak zatvárala viac zadná, tak sa zmes zas príliš ochudobňovala. Naladenie voľnobehu a plynulých prechodov motora s takým "aušusovým" karburátorom bolo potom veľmi problematické. :cry: Viem o čom hovorím, lebo takýmito neduhmi trpeli predovšetkým staré sovietske motory (napr. Radugy 7 a 10). Ale ani karburátory MVVS neboli vždy celkom kóšer. Dalo sa to opraviť tak, že sa pilníkom alebo škrabákom primerane posunula hrana otvoru v šúpátku, tá ktorá sa skôr zatvárala tak, aby išla zarovno s tou druhou. Takáto úprava, ak bola kvalitne prevedená, robila s predtým neposlušným motorom priam zázraky. :D
sky59 píše:
...
vyfuk nema nasadenu hadicu (tiez pisem vyssie :)
a neviem preco by mali prestat davat rady koli tomu ked chcem veciam aj rozumiet

Ktorú hadicu máš na mysli? Igor mal namysli tenkú hadičku medzi fitingom na tlmiči a nádržou. Ty si ale mal na mysli tu šedú elektroinštalačnú hadicu - no to som si všimol aj sám z videa, že je odpojená.
A k tým radám - však ja ešte mám dosť trpezlivosti, ako vidíš. :wink: :mrgreen:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 22 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz