Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 46 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Klapky- funkcionalita
PříspěvekNapsal: pát 24.03.2017 7:48 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 8.5.2006
Příspěvky: 9047
Bydliště: Bratislava dnv SK
No, tak ano, ale nastaviť kormidlá správne tak aby to letelo, som nebral ako úlohu ale ako samozrejmosť..
Takisto výškovku ako napríklad krídelká aby sa nezvalil na jednu stranu.. ani to nie som moc ochotny povýšiť na hodné názvu zalietanie, ale je to tak.
Každopádne záver že ťažisko je príliš vzadu ak houpe, nebol správny. Ak je príliš vzadu, je model nestabilný a vychýlenie zväčšuje namiesto stabilizovania - na malé sklopenie čumáku dole reaguje po zrýchlení ešte väčším klesaním až po zem, na malé zdvihnutie spomalením ešte väčším zdvíhaním až do zastavenia.
Ak je presne v neutrálnom bode, pokračuje kam sa nasmeruje bez ohľadu na zmeny rýchlosti (s niektorými modelmi sa tak lieta).
Ale samozrejme výškovka s musí vždy nastaviť tak aby model letel - to by nemalo byť potrebné ani zakždým opakovať.


Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Klapky- funkcionalita
PříspěvekNapsal: pát 24.03.2017 7:55 
Mazák
Mazák

Registrován: 23.6.2014
Příspěvky: 875
Bydliště: Žďár n. S., ČR
YenyaKas píše:
Tak já se teď bavím o Sky Surferovi a o "větru" pro začátečníka. Rozhodně se mi ještě nestalo, že by model vůči zemi couval.

Letadlo nemusí vůbec přímo couvat. Když říkáš, že bereš fyziku, představ si toto:
Létáš za bezvětří kruhy na stejném místě před sebou, vzdušná rychlost je konstantní. Teď ti začne foukat do zad. Pokud nic nezměníš, vítr bude kruhy odnášet pořád dál od tebe, až se letadlo postupně ztratí v nedohlednu. Souhlasíš?
Pokud chceš kruhy udržet na místě, musíš do toho zasáhnout. Jak? Jedině tak, že směrem k tobě poletí letadlo vůči vzduchu větší rychlostí než od tebe. Ať už si to uvědomuješ nebo ne, proti větru musí mít větší vzdušnou rychlost, jinak by odcházelo postupně po větru pryč.

Nezkoušel jsi, zda houpání ve větru nezpůsobuje odpor kamery? Dělá to i bez ní?

_________________
Laguna, Daidalos, MiniCorado, F3K Edge, Fox 2300, Funtic II, Dingo, F4U Corsair, Bf 109H, Skipper...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Klapky- funkcionalita
PříspěvekNapsal: pát 24.03.2017 8:05 
Mazák
Mazák

Registrován: 23.6.2014
Příspěvky: 875
Bydliště: Žďár n. S., ČR
coro: Nechme si každý svoji pravdu a tazatel nechť si o ní rozhodne praktickou zkouškou, zda pomůže dát těžiště ještě víc dozadu :mrgreen:
Tazatel uvádí "v návodu píšou 71 mm od náběžné hrany, já mám tak třeba 85" - to už je docela dost, ne?
coro píše:
Ale samozrejme výškovka s musí vždy nastaviť tak aby model letel - to by nemalo byť potrebné ani zakždým opakovať.
U pěnových modelů upravuju trim výškovky téměř pokaždé, myslím je to normální.

_________________
Laguna, Daidalos, MiniCorado, F3K Edge, Fox 2300, Funtic II, Dingo, F4U Corsair, Bf 109H, Skipper...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Klapky- funkcionalita
PříspěvekNapsal: pát 24.03.2017 8:44 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 1339
Bydliště: Brno
zelkar píše:
Létáš za bezvětří kruhy na stejném místě před sebou, vzdušná rychlost je konstantní. Teď ti začne foukat do zad. Pokud nic nezměníš, vítr bude kruhy odnášet pořád dál od tebe, až se letadlo postupně ztratí v nedohlednu. Souhlasíš?
Pokud chceš kruhy udržet na místě, musíš do toho zasáhnout. Jak? Jedině tak, že směrem k tobě poletí letadlo vůči vzduchu větší rychlostí než od tebe.

Nesouhlasím s tím "jedině tak". Přece druhá možnost je, že proti větru necháš letadlo letět déle, ne rychleji. Jak píšeš dříve:
zelkar píše:
Proti větru jdeš např. s větší plynem = rychleji, aby ses vůbec vrátil k sobě. Nebo bez motoru musíš víc klesat, jinak by byl model za chvíli v zahraničí

Tak podle mě je třetí možnost, že bez motoru musíš proti větru letět déle, nemusíš ani víc klesat, ani jet s větším plynem. Samozřejmě za delší čas toho naklesáš víc.

No ale to není chování, které pozoruju: u mě se prostě model po větru chová jinak než proti větru, a jde vytrimovat jen pro jedno z toho.

zelkar píše:
Nezkoušel jsi, zda houpání ve větru nezpůsobuje odpor kamery? Dělá to i bez ní?

Pokud si pamatuju (ale teda už to nemůžu říct jistě, poslední dobou pro jistotu lítám s kamerou, ať mám dokumentované svoje chyby :-), model "houpal" od začátku. Kameru mám připevněnou shora křídla cca 3cm za náběžnou hranou a cca 5-8 cm od trupu. Ale nezdá se mi to - přijde mi, že kamera umístěná asymetricky na jednom křídle by spíš měla mít vliv na stranovou stabilitu modelu, ne výškovou.

_________________
Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Klapky- funkcionalita
PříspěvekNapsal: pát 24.03.2017 8:50 
Mazák
Mazák

Registrován: 15.2.2016
Příspěvky: 501
Bydliště: Frýdek-Místek
Začni těžištěm. Když máš blbě těžiště (jako že dle vlastních slov máš), tak můžeš trimovat donekonečna a stejně to k ničemu nepovede.

Pokud je v návodu těžiště 71mm od náběžné hrany, tak model vyvaž tak, aby jsi ho měl v tomto bodě nebo maximálně o několik mm vepředu.

Ty máš teď díky těžišti posunutému výrazně dozadu model nestabilní. To trimem nedorovnáš.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Klapky- funkcionalita
PříspěvekNapsal: pát 24.03.2017 8:57 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel

Registrován: 28.2.2014
Příspěvky: 87
Bydliště: Polná
zdar
mrkni sem a sem
Třeba to trochu pomůže :)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Klapky- funkcionalita
PříspěvekNapsal: pát 24.03.2017 8:59 
Mazák
Mazák

Registrován: 23.6.2014
Příspěvky: 875
Bydliště: Žďár n. S., ČR
YenyaKas píše:
Tak podle mě je třetí možnost, že bez motoru musíš proti větru letět déle, nemusíš ani víc klesat, ani jet s větším plynem. Samozřejmě za delší čas toho naklesáš víc.
Tak samozřejmě, ale pak to už vůči zemi nebude ten stejný rovnoměrný pohyb po kružnici.

_________________
Laguna, Daidalos, MiniCorado, F3K Edge, Fox 2300, Funtic II, Dingo, F4U Corsair, Bf 109H, Skipper...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Klapky- funkcionalita
PříspěvekNapsal: pát 24.03.2017 9:16 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 1339
Bydliště: Brno
BoBik_CZ píše:
Začni těžištěm. Když máš blbě těžiště (jako že dle vlastních slov máš), tak můžeš trimovat donekonečna a stejně to k ničemu nepovede.
Ty máš teď díky těžišti posunutému výrazně dozadu model nestabilní. To trimem nedorovnáš.

Těžiště jsem takto měl už při prvním letu - tu lehkou baterku jsem dovažoval ještě 40g zátěže. No a když jsem udělal dive test, tak model vystřelil zpátky nahoru a zhoupl se. Z toho jsem usoudil, že mám těžiště příliš vpředu. Pak jsem v různých diskusích četl, že někdo dává těžiště na Sky Surferovi 1400 (což v mé verzi asi odpovídá HK Bixler v1.1) výrazně víc dozadu než píše návod.

Podle mě nestabilní model bych měl, kdyby nešel řídit - na výchylku výškovky jedním směrem a vrácení zpět do středu by reagoval větším a větším náklonem nahoru nebo dolů. To se u mě neděje.

Ale teda Zelkar píše, že nemusí existovat poloha těžiště taková, že jde model vytrimovat do vodorovného letu bez houpání pro všechny rychlosti. To mi nabouralo moje představy o tom, jak to těžiště funguje.

_________________
Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Klapky- funkcionalita
PříspěvekNapsal: pát 24.03.2017 9:36 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 8.5.2006
Příspěvky: 9047
Bydliště: Bratislava dnv SK
Trm nie je úplne všemocný. Dkonca ani keby si výškovku utrhol/urezal a nalepil v inom uhle, ani to nie je všemocné. Píšem o tom že aj samotný profil krídla, okrem vztlaku a odporu, vytvára aj nejaký moment, ktorý musí výškovka primerane kompenzovať - a ak je toho veľa, tak je to prestabillizované a klesanie vyberá príliš prudko a následne sa príliš zdvihne takže príliš zníži rýchlosť a "zhúpne". To je prípad kedy TEORETICKY model nejde dobre zalietať, ale to nepredpokladaj, nie je to pravdepodobné, to by naň nadávali všetci lebo by sa to nedalo nastaviť nikomu..
Okrem momentu ktorý vytvára profil krídla, tam môže byť aj nejaký ale podľa mňa relatívne malý, od pylonu či tej kamery..
Ale myslím si každopádne, že kým sa nedostaneš s ťažiskom tak ďaleko aby bol model nestabilný - presne ako si to správne napísal - mal by si ho skúšať ešte o malé kúsky posúvať dozadu. VErím že tam bude to čo hľadáš. :)

Pri tom krúžení vo vetre, model nebude dokonale držať rovnomerné kĺzanie, ani keby si ho nechal v kruhoch unášať po vetre - lebo síce sa nám zdá že voči vzduchu by sa pohyboval stále rovnako rovnomerne, ale svoju zotrvačnosť by musel rozbiehať a spomaľovať (voči inerciálnej zemi, predsa zrýchľuje a spomaľuje) - a na to potrebuje energiu - mal by teda ideálne vyplávať po otočení proti vetru vyššie a zase klesať po otočení po vetre aby sa mohol rozbehnúť, čo samozrejme urobí len vďaka zmene rýchosti voči vzduchu.
Navyše, musí letieť dosť rýchlo prípadne točiť dostatočne pomaly, aby po otočení po vetre, kým sa zase voči vzduchu nerozbehne, neklesla rýchlosť (tá voči okolnému vzduchu) pod minimálku a nespadol.
A všimni si že to je presne opačne ako keby sme chceli aby krúžil na mieste (voči zemi) - vtedy nechceme aby sa zdvíhal a spomaľoval po otočení proti vetru, naopak potrebujeme aby zrýchlil. Lenže to je opak stability, to sám robiť model nebude, to musíš riadiť Ty kniplami.

EDIT: to čo som napísal v poslednom odstavci, sa mi stále viac javí ako nezmysel - , že by sa nejak prejavilo že musí zrýchlovať spomaľovať voči zemi (!!!) pri krúžení a nechaní sa unášať v tých kruhoch vo vetre.
Lebo veď aj rovnomerne sa pohybujúci vzduch je inerciálna sústava.. tak by mal krúžiť pekne a nechať sa unášať. A to že sa pritom mení jeho kinetická energia VOČI ZEMI je nepodstatné.
Takže to prosím ignorujte :) -- tak sa mi zdalo že pri lietaní sa model javí, akože tam niečo nesedí a kruhy nebývajú pekné - no možno ich len kazím keď sa snažím do toho krúženia zasahovať kniplom a sám model by to vedel pekne rovnomerne.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Klapky- funkcionalita
PříspěvekNapsal: pát 24.03.2017 11:38 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 1339
Bydliště: Brno
coro píše:
Píšem o tom že aj samotný profil krídla, okrem vztlaku a odporu, vytvára aj nejaký moment, ktorý musí výškovka primerane kompenzovať

Přečetl jsem si ten text odkazovaný výše:
http://www.airspace.cz/akademie_letectv ... u-letadel/
Tam jsou profily křídel - Sky Surfer je něco mezi: spodní plocha je úplně rovná. Nějaký klopivý moment tam bude. Možná je ten celý problém o tom, jestli změna toho klopivého momentu s rychlostí bude odpovídat změně účinku výškovky s rychlostí.

Dívali jste se někdo na to moje video? Lze z toho něco usuzovat na správnost polohy těžiště?

coro píše:
Pri tom krúžení vo vetre, model nebude dokonale držať rovnomerné kĺzanie, ani keby si ho nechal v kruhoch unášať po vetre - lebo síce sa nám zdá že voči vzduchu by sa pohyboval stále rovnako rovnomerne, ale svoju zotrvačnosť by musel rozbiehať a spomaľovať

Jasně. Ale to nevysvětluje můj případ - podle mého názoru by se nejpozději po prvním zhoupnutí měla relativní rychlost vůči vzduchu dostat na podobnou hodnotu, jako je v opačném směru. Čili bych měl pozorovat nějaký "přechodový jev" po otočení směru, ale snad už ne po celou dobu letu v tomto směru.

_________________
Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Klapky- funkcionalita
PříspěvekNapsal: pát 24.03.2017 11:56 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 8.5.2006
Příspěvky: 9047
Bydliště: Bratislava dnv SK
Z toho videa nejak nechápem čo to je.. zdvíhanie a pokles sa mi zdajú len slabé a podľa zvuku zmena rýchlosti nejaká prekvapivo výrazná. Alebo žeby to bolo tak výrazne počuť len nejakú zmenu obtekania kamery?
Až by sa mi zdalo že to nerobí model a len reaguje na nejaké závany vetra nad prekážkou.. niekedy sa na pol sekundy zastaví v rovine a potom ešte stúpne.. alebo úplne na konci že tak zaváha a až na druhý raz sklopí čumák (servo počuť nebolo..)
hmm.. neviem. Ale aj tak by som to skúsil, zmenšiť ťažiskovú zásobu.

Podľa toho zvuku ma ešte napadlo, či náhodou nelietaš práve rýchlosťou, pri ktorej sa výraznejšie mení obtekanie napríklad profilu krídla (možno len v niektorej časti, alebo hoci aj výškovky), žeby oscilácie okolo peknej roviny kĺzania vznikali len tým. Také niečo by sa mohloo dať odstrániť zvýšením "cestovnej" rýchlosti - t.j. potlačením trimu výškovky o úplne minimálny krok.
Ale špekulovať sa dá nad hocičím, strelím ako príklad že sa to môže celé deformovať (torzná tuhosť krídla..) - a je to asi zbytočné tak preberať.

Skús urobiť nejakú zmenu, a natočiť ako sa prejaví.
Najlepšie za bezvetria a bez zásahov vysielačom (aspoň ďalších zásahov po prvom ktorý spustí húpanie).


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Klapky- funkcionalita
PříspěvekNapsal: pát 24.03.2017 12:30 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel

Registrován: 28.2.2014
Příspěvky: 87
Bydliště: Polná
Zdar
ono se to takto na dálku špatně posuzuje. Pokud bych něco podobného řešil u svého letadla, tak bych začal dive testem. Vyletět za bezvětří nahoru, vypnout motor a potlačit. A podle chování letadla bych upravil polohu těžiště. Až se bude chovat podle zelené čáry z již dříve uvedeného odkazu, označil bych si aktuální polohu těžiště a už bych ji dále neměnil.
Potom bych zkusil vodorovný let s motorem na půl plynu a na plný plyn. Motor může mít na model taky značný vliv a chování letadla letícího pod plynem a s vypnutým motorem může být odlišné. Pokud se bude model chovat jankovitě, laboroval bych s uložením motoru ( vyosení motoru, použitá vrtule ).
A pokud nepomůže ani úprava uložení motoru, tak bych asi začal být nervózní :) Sky surfer je cvičné, stabilní letadlo, tak by mělo letět nezáludně.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Klapky- funkcionalita
PříspěvekNapsal: pát 24.03.2017 12:53 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 8.5.2006
Příspěvky: 9047
Bydliště: Bratislava dnv SK
Fedys zabudol napísať to, čo aj ja - čo všetci berieme ako samozrejmosť - že výškovka musí byť normálne nastavená, tak aby model letel rovno (rovnomerne klesal správnou rýchlosťou), až potom to "ponárať" dive testom.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Klapky- funkcionalita
PříspěvekNapsal: pát 24.03.2017 12:56 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 1339
Bydliště: Brno
coro píše:
Fedys zabudol napísať to, čo aj ja - čo všetci berieme ako samozrejmosť - že výškovka musí byť normálne nastavená, tak aby model letel rovno (rovnomerne klesal správnou rýchlosťou), až potom to "ponárať" dive testom.

Jo. Já tohle náhodou vím, ale možná do toho obrázku, co tady všichni odkazujete, by se to dopsat mohlo.

_________________
Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Klapky- funkcionalita
PříspěvekNapsal: pát 24.03.2017 13:06 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel

Registrován: 28.2.2014
Příspěvky: 87
Bydliště: Polná
coro píše:
Fedys zabudol napísať to, čo aj ja - čo všetci berieme ako samozrejmosť - že výškovka musí byť normálne nastavená, tak aby model letel rovno (rovnomerne klesal správnou rýchlosťou), až potom to "ponárať" dive testom.


Ano zapomněl, omlouvám se :)


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 46 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 21 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz