RCmania.cz - web pro modeláře a modely
http://www.rcmania.cz/

Informace okolo Easy Star 1.
http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=16&t=79477
Stránka 2 z 2

Autor:  VTjr [ pát 16.12.2016 14:34 ]
Předmět příspěvku:  Re: Informace okolo Easy Star 1.

ZIPP píše:
Jejda....jak můžeš porovnávat velké letadlo a model??

Proč bych nemohl. 8O
Až na rozdílné Re, menší rychlosti a menší plošné zatížení je to prakticky stejné. Tedy ta fyzika se nijak zásadně neliší.
Zásadní rozdíl je pouze v tom. že pilot ve velkém letadle sedí a je součástí jeho souřadnicové soustavy, zatím co pilot modelu letadla stojí na zemi a na letadlo se dívá zvenčí ze souřadné soustavy Země. Ovšem při použití FPV se dostává částečně do stejné situace jako by seděl v modelu. Ale z hlediska aerodynamiky je to jedno.
ZIPP píše:
A když jsme u toho, velké letadlo se zatáčí jenom pomocí křidélek a směrovka se skoro nepoužívá? No to je mi novina.

To jsem nenapsal! :P
ZIPP píše:
Myslím, že kdyby se takto létalo tak máme všude u letiště na ose přistání a vzletu hromadu popadaných letadel. :wink:

Velká letadla mají většinou mnohem menší motorizaci (poměr tahu a hmotnosti), takže se s nimi musí víc opatrně, nicméně i s velkým letadlem se může udělat jak výběhová tak i plochá zatáčka. Ne s každým typem, pochopitelně.
Navíc při přistání je i u modelu dobré používat křidélka co nejméně a směr korigovat směrovkou. Je to kvůli nebezpečí odtrhnutí proudnic na malé rychlosti při spodní výchylce křidélka (nedávno jsme se o tom v jednom vláku dost bavili). Ale jsem přesvědčen, že i velké Jumbo ve velké výšce by zvládlo zatáčku jen pomocí křidélek, výškovky a plynu. Nebyla by správná, ale nevidím důvod aby kvůli tomu letadlo spadlo. Ono totiž děláni správných zatáček má velký význam i z hlediska ekonomiky letu a o tu ve velkém dopravním letectví jde především, zatím co ve sportovním letectví a modelářství, o to nejde, při maketách za to nanejvýš mohou strhnout nějaké body, poněvadž ten let nebude realistický.
ZIPP píše:
"Nevím jak někteří přišli na to, že je neúčinná..." já nepsal, že jsi to tvrdil ty :wink:

To tady netvrdil nikdo. 8)

Autor:  ZIPP [ pát 16.12.2016 15:58 ]
Předmět příspěvku:  Re: Informace okolo Easy Star 1.

...nicméně i s velkým letadlem se může udělat jak výběhová tak i plochá zatáčka. Ne s každým typem, pochopitelně....myslíš tím výkluzová, nebo skluzová zatáčka. Ta se dá udělat úplně s každým letadlem a je to v každém případě hlavně velice špatně provedená zatáčka. Za takto provedenou zatáčku by ti každý instruktor pěkně propral játra a při zkouškách by tě okamžitě vyhodili. Při letu po okruhu takto provést zatáčku je velká pravděpodobnost se potkat s matičkou zemí. :wink:

Autor:  VTjr [ pát 16.12.2016 17:28 ]
Předmět příspěvku:  Re: Informace okolo Easy Star 1.

Ty asi rád chytáš jiné za slovíčka. :roll: Píšu česky, ale dokonale všechnu terminologii neovládám. :(
Jasně, měl jsem na mysli výkluzovou a skluzovou zatáčku, ale jaksi mi nedocvaklo jak se to správně řekne - ale hlavně, že jsme si porozuměli, co jsem měl na mysli :)

Ale já přece netvrdím, že taková zatáčka je správná a souhlasím, že je špatná a že by ho asi ze zkoušek vyhodili. 8) Ale nesouhlasím s tím, že by letadlo v ní okamžitě spadlo do vývrtky nebo spirály. To přece samozřejmě dost závisí od konkrétního typu letadla, sportovní akrobat by to určitě rozdýchal, dopravní kolos možná ano, možná i ne. Nakonec, stává se přece (a na simulátorech to piloti i nacvičují), že dojde k poruše řízení směrovky a musí s tím nějak přistát. Jak pak asi točí? Souhlasím taky s tím, že v malé výšce to může být nebezpečné.

Ale vůbec nechápu proč ta debata sklouzla do této roviny. :o Proč řešíme velká letadla? 8O Nikde jsem nenapsal, že to co píšu se týká velkých letadel. :roll:
Jediné, že jsem se zmínil, že začínající pilot nevyfasuje letadlo bez křidélek, ale učí se hned řídit i s křidélky a že stejně by se mělo postupovat i při učení s modelem. :wink: To je podstata mého sdělení, to ostatní by asi bylo lepší z této diskuse odstranit. :P
A dál se odmítám na toto téma ve spojení s velkými letadly bavit. :P

Autor:  rampa_mckvak [ pát 16.12.2016 17:47 ]
Předmět příspěvku:  Re: Informace okolo Easy Star 1.

2952 píše:

Rozumím, každý ať se rozhodne , ale pokud chce PORADIT - za mě-nikdy NE výškovka +SMĚR na jednom kniplu.
U začátečnického letadla a prvních pokusech jde o to, dostat model do rozumné výšky , stáhnout plyn a o "něco " se snažit :-)...v tu chvíli si "plynovou " ruku můžeš dát do kapsy. A druhá se bude potit a zejména současně nechtěně sahat do druhé funkci na kniplu.
Ze mně tedy NE :-) A už vůbec se nesnažit zkoumat, jak mi to bude vyhovovat...Buď jdu cestou rozbíjení letadel, nebo na letiště mezi kamarády a pak se řídím jejich draze získanými zkušenostmi :-)


Jako začátečník dostat éro do výšky a o "něco" se snažit, jak píšeš, s tím souhlasím. Nechat si poradit by měla být samozřejmost. Nicméně. Také mi radili, ne že ne. Ale znáš to. Kolikrát ta rada není nikdy jednoznačná. Každý dost často mluví za sebe. Takto jsem to já na začátku mého učení vnímal. Že bych vyloženě něco zkoumal, to také ne. Prostě jsem vyzkoušel obě varianty a po chvilce jsem měl prostě jasno. Pochopitelně vše ve stavu vyplašeného začátečníka učedníka aby s érem netřísknul.

A klucí nehádejte se tu o velkých Jumbech :) Začátečníka to může vyplašit a nejspíš mi pokročilejší asi stejně s opravdovým Jumbem nikdy létat nebudeme :D

A jestě dodám. Simulátor jsem si pořídil asi až po dvou letech mého pilotování bublinek. Ne z důvodu, že se chci něco naučit, či přiučit. Ale z důvodu, kdy přes zimu, nebo v létě ve špatném počasí nejdu létat a mám absťák, tak ho zaženu alespoň na pc. Já už jsem hold takovej rebel, že jdu většinou proti proudu a dělám plno věcí jinak než ostatní. Ale důležité je, že já jsem s tím spokojen a funguje mi to :wink:

Autor:  ZIPP [ pát 16.12.2016 18:22 ]
Předmět příspěvku:  Re: Informace okolo Easy Star 1.

Můj názor. Začátečník má začít z co nejjednodušším systémem ovládání. To znamená ovládání výškového kormidla a směrovky ( kluzák ) pak přejít na motorový letoun s ovládáním motoru, směrovky a výškovky. Poté se vrhnout na model s křidélky a až to zvládne tak i se vztlaky a jinou mechanizací aerodynamického ovládání modelu. Pokud začátečníkovi se vrazí do ruky vysílač, kterým bude ovládat model se všemi funkcemi tak nebude vědět čím dříve zapáčkovat. Sám to teď pozoruji na letišti, když přijde tatínek se synáčkem, vybalí model v plné konfiguraci...no a za pár vteřin jenom výkřik a model v kopru. A odpověď na to co dělal vždy zní stejně: " já nevím co jsem měl dělat tak jsem tahal za všechny páčky na vysílači".. Dříve se začínalo na modelech s ovládanou jenom směrovkou, pokud jsi to zvládl, šel jsi výš......
Proto nesouhlasím s názorem "když začít tak komplet s ovládaným modelem". Je to jenom, opakuji, jenom můj názor.

Autor:  rampa_mckvak [ pát 16.12.2016 18:49 ]
Předmět příspěvku:  Re: Informace okolo Easy Star 1.

Myslím ZIPPE, že jsi to sesumíroval hezky a srozumitelně a s tvým názorem souhlasím .

Autor:  zelkar [ pát 16.12.2016 23:46 ]
Předmět příspěvku:  Re: Informace okolo Easy Star 1.

Jasně, že je potřeba začít jednoduše. Myslím ale, že není nutné kopírovat historický vývoj. :roll:
Pro začátečníka je nejpříjemnější (a nejlevnější) začít řídit bublinkový větroň s tlačnou vrtulí - o tom snad není pochyb. Zatáčet jen křidélky a korigovat výškovkou, na oddělených kniplech. Směrovku do toho zpočátku neplést. Přistávat na velké ploše se srovnanými křídly. Přistání je pro začátečníka hlavní problém...
Samozřejmě si o tom každý může myslet něco jiného, ale já mám vyzkoušené toto - na sobě i na jiných.

Autor:  VTjr [ pon 19.12.2016 9:34 ]
Předmět příspěvku:  Re: Informace okolo Easy Star 1.

ZIPP píše:
...
Proto nesouhlasím s názorem "když začít tak komplet s ovládaným modelem". Je to jenom, opakuji, jenom můj názor.

Ano, mnohé cos napsal - s tím se dá souhlasit. Nicméně já se stále spíš přikláním k tomu, co pak okomentoval zelkar.
Na druhé straně si uvědomuji, že mezi začínajícím pilotem velkého letadla, který do toho poprvé sedne s instruktorem a začínajícím modelářem je zásadní rozdíl minimálne ve 3 bodech:
1. značná dávka teoretické přípravy a taky zkoušky k ověření znalosti,
2. nezbytná přítomnost toho instruktora.
3. A v neposlední řadě taky příprava s lety na trenažéru (co v minulosti nebývalo, ale dnes je asi standartní součástí většiny leteckých škol).

V případe modelářů je to bohužel dnes většinou přesně tak jak píšeš. Bod 1 absentuje téměř vždy. A k bodu 2 a 3 se mnozí uchylují až potom, co svůj první model promění v hromadu třísek, nebo v lepším případě plastových kuliček. :lol:
Kdysi u nás byl jeden modelářský obchod, kde prodejce (taky modelář) poskytoval i takovou službu, že s kupujícím absolvoval první lety s kabelem instruktor-žák. Ale už zavěsil své podnikání na hřebík. Jednak to permanentně nestíhal, jednak musel skončit kvůli zraku a obchod mu stejně málo vynášel. Dobrý počin prostě neměl šanci na trvalý úspěch. Většina lidí se prostě mermomocí chce poučit jen na svých vlastních chybách. :roll:

Stránka 2 z 2 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/