Ze zvědavosti jsem nedávno koupil použitý Sky Scout ( Easy Star 2 prodávaný firmou Hitec). Zajímalo mě jeho srovnání se Sky Surferem X8, který mám o něco déle.
Stručně: Scout má pevnější trup, s delším "čumákem", křídlo má jiné vzepětí. Scout mě připadá trochu stabilnější a klidnější, s menším sklonem k padání po křídle. Všimla si toho i manželka, která lety natáčí. Podrobně vše popisuji na
https://premsvo.wordpress.com/2017/02/0 ... #more-1802 .
Celkově je to ale hodně podobné, vyplývá to z koncepce těchto modelů. Už se tady o tom diskutovalo, shrnutí od veka1:
viewtopic.php?f=16&t=51040&start=255#p1327558 .
Na některé otázky jsem však stále nenalezl odpověď:
a) proč má SSX8 na většině rozpětí křídla záporné vzepětí? Je to vada mého kusu, nebo to mají všechny X8? Pokud ano, pak byl to konstrukční záměr, nebo to jaksi vyšlo samo při prodloužení uhlíkové trubky až k "uším"? Scout má mírné V (viz foto).
b) proč se v dokumentaci liší polohy těžiště, modely jsou velmi podobné. U Surferu X8 se uvádí 50-52 mm, jiné verze Sky Surfera 71-83 mm.
U Easy Staru uvedeno 78mm, u Sky Scouta 85 mm, já mám po zalétání u Scouta 79mm.
U X8 mám cca 51 mm, ale musím mít pro vyrovnaný let přitaženou výškovku o 2-3 mm.
Je to úmysl (vpředu=stabilnější, vzadu=ovladatelnější) nebo nepřesnost dokumentace?
c) proč žádný výrobce neuvádí úhel seřízení, viz
http://www.airspace.cz/akademie_letectv ... u-letadel/ ? Trup se při dopravě přes oceán snadno pokřiví nebo prohne, u mého X8 to tak bylo a nevím, jak to má být správně. Nyní mám u X8 ús= 2° (ale výškovka je přitažená o 2-3mm), u Scouta ús= 3,4° (výškovka v nule). Měřil to někdo další?
Úhel seřízení měřím tak, že na stole změřím výšky náběžky a odtokovky, pak hloubku křídla/výškovky a z toho vypočtu úhly a jejich rozdíl. Udělal jsem si na to tabulku v Excelu/LibreOffice, kdyby byl zájem:
http://www.svobodanet.cz/data/PremSvo-U ... eniZam.xls