Reklama

 





Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 33 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Padnutie po kridle - video
PříspěvekNapsal: stř 30.11.2016 20:16 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 28.5.2008
Příspěvky: 1172
Bydliště: Hradec Králové
Obrázky: 1
VTjr píše:
Súhlas, než som dopísal svoju reakciu, tak si ma predbehol, takže sorry ak sa v niečom opakujem. :mrgreen:


Opakování je matka moudrosti, takže omluva není třeba. :wink:
Na rozdíl od některých zdejších teoretických chytrolínů mám prakticky natrénováno, takže v dostatečné výšce pro mne případné utržení proudnic není překvapením. V případě menší rycholsti na přistání mám vžité lehké ofouknutí motorem, aby k tomu nedošlo...

_________________
Cap 232 2,2m, Piper J-3 Cub 2,4m, Hottrigger 1400S, Aurora 9, Futaba T18MZ WC 2.4GHz


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Padnutie po kridle - video
PříspěvekNapsal: stř 30.11.2016 20:43 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 4303
Bydliště: Žilina SR
Jinak díky, některé věci ohledně vybírání vývrtky, co jsi napsal, je dobré si zopakovat i častěji. 8)

Já tedy trénoval vývrtky takřka v každém startu, ale u většiny mých modelů stačilo jen potlačit, opačná směrovka ani nebyla potřeba. Největší problém mám vybrat ji tak, abych vyletěl v tom správném směru :roll: - často to v konečné střemhlavé fázi musím dorovnávat křidélky, za co by mi na soutěži určitě strhli body. A ze samotného vybrání vývrtky mám menší strach než z toho, že mi přitom zhasne motor. :o To se opravdu občas stává, že po úspěšném srovnání do přímého letu, při následném pokusu přidat plyn, i dobře seřízený motor někdy vysadí. Asi mu při dlouhém volnoběhu vychladne svíčka, nebo nasaje vzduch do hadičky a při přidání se tak směs ochudí. Jinak, na to je právě dobré Perryho čerpadlo s obtokovou větví vracející přebytečné paliv do nádrže, tehdy se to neděje nikdy, protože tím obtokem jakékoli bubliny okamžitě vyjdou zpět.
Každopádně pak, po tom vysazení motoru už nejde jen o nácvik relativně náročného obratu vývrtka, ale o kombinaci vývrtky s daleko náročnějším "obratem" - tedy nouzovým přistáním. :lol:
Ale třeba s Mini-Diablotinem se mi prakticky pokaždé podařilo doletět až na plochu. A třeba se starým renovovaným cvičným modelem Pony, jsem měl zas takový problém, že v normálním letu mu ne a ne zhasnout motor 8O. Jelikož nemá podvozek, tak pak s tím nelze bezpečně přistát, vlastně každé přistání s ním musí být jako nouzák bez motoru. Ale zjistil jsem, že zařazení vývrtky s poloprázdnou nádrží ho bezpečně zadusí, takže když už chci přistát, tak vyletím co nejvýše, dám 3-4 otočky vývrtky, srovnám, přidám plyn, motor zhasne, ale ještě se to děje v dostatečné výšce a pak sednu břichem na plochu. :wink:

Na závěr chci ještě poznamenat, že v tom návodu mluvíš o vybírání vývrtky v bezpečné výšce. Jenže téma vlákno a ta videa jsou o vývrtkách těsně nad zemí :o - tak ale to je prostě průser :cry: , tam nepomůže nic, jen nerozbitný drak letadla. :wink:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Padnutie po kridle - video
PříspěvekNapsal: pát 02.12.2016 19:46 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 23.6.2014
Příspěvky: 446
Bydliště: Žďár n. S.
Kluci, měli bychom poděkovat Sky59 za vyprovokování téhle diskuse, protože (jak říká VTjr a aviatik666), některé věci je dobré si zopakovat častěji.
Teď už jen parafrázujme Havlíčka: Kéž by nám ty rozumy z hlavy do rukou přejíti ráčily! :lol:

_________________
Laguna, Daidalos, MiniCorado, F3K Edge, Fox 2300, Funtastic=Funtic II a další, Taranis X9D+


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Padnutie po kridle - video
PříspěvekNapsal: sob 03.12.2016 0:50 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 24.11.2013
Příspěvky: 446
Bydliště: Praha 10
Obrázky: 9
Možná by stálo za to popsat i jak se člověk do takové situace dostane:

1) Např. ztráta rychlosti přílišným přitahováním a prudká směrovka, zvlášť v kombinaci s lehkými kontra křidélky. Jedno křídlo zpomalí mnohem více než druhé a dojde na něm ke kritickému náběhu a odtržení proudnic.

2) Naivní použití křidélek na konci křídla ve funkci přistávacích klapek a zpomalení. Letadlo ztratí proudnice v místě, kde je nejkritičtější úhel náběhu, tj. na klapce na konci křídla. Proto pokud jsou klapky u trupu, letadlo se jen trochu prosedne a stačí lehce potlačit. Ale "klapka" na kraji křídla znamená téměř jistý pád po křídle.

Flaperony (kombinace kdy plocha je křidélkem a klapkou zároveň) se dá rozumně použít jen když je plocha po celé odtokové hraně křídla, tj. až ke trupu.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Padnutie po kridle - video
PříspěvekNapsal: sob 03.12.2016 15:32 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 28.5.2008
Příspěvky: 1172
Bydliště: Hradec Králové
Obrázky: 1
Grugh píše:
Možná by stálo za to popsat i jak se člověk do takové situace dostane:

1) Např. ztráta rychlosti přílišným přitahováním a prudká směrovka, zvlášť v kombinaci s lehkými kontra křidélky. Jedno křídlo zpomalí mnohem více než druhé a dojde na něm ke kritickému náběhu a odtržení proudnic.

2) Naivní použití křidélek na konci křídla ve funkci přistávacích klapek a zpomalení. ztratí proudnice v místě, kde je nejkritičtější úhel náběhu, tj. na klapce na konci křídla. Proto pokud jsou klapky u trupu, se jen trochu prosedne a stačí lehce potlačit. Ale "klapka" na kraji křídla znamená téměř jistý pád po křídle.

Flaperony (kombinace kdy plocha je křidélkem a klapkou zároveň) se dá rozumně použít jen když je plocha po celé odtokové hraně křídla, tj. až ke trupu.


Já za nejčastější příčinu považuji, že hromada lidí má problém s přistáním na určené ploše, jde především o větší a těžší letadla. Ono je něco jiného přistávat na slušně posekané velké louce, kde se v případě nezkušenosti a dobrých povětrnostních podmínek nechá prakticky přistát z kteréhokoli směru. Problém ovšem nastane, když je třeba přistát na dráhu např. 15x100m a ještě dělat přiblížení přes dvoumetrovou kukuřici. Tam nastává problém, který popisuješ v 1 odstavci, většina lidí má tendenci tahat až do ztráty rychlosti a utržení proudnic. V tom lepším případě, kdy se utrhnou na obou křídlech současně a stane se v 1m, éro sedne jako šutr a odskáče to max. podvozek. V tom horším se to utrhne na jednom křídle a je po ptákách. Další problém je přistání na rychlosti, kdy sedá v půlce dráhy, která je poté krátká, éro vjede do výšší trávy, oraniště, atd. a převrátí se přes čumák. Většinou je u toho slyšet takové to klasické žuchnutí na směrovku, která dostane pěknou ránu a i když na ní třeba není zpočátku nic vidět, tak když se to stane několikrát už je problém.
Funkci flaperony jsem zkoušel několikrát i na velkých akrobatech s křidélkem po celé délce odtokové hrany a nic moc... :wink:

_________________
Cap 232 2,2m, Piper J-3 Cub 2,4m, Hottrigger 1400S, Aurora 9, Futaba T18MZ WC 2.4GHz


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Padnutie po kridle - video
PříspěvekNapsal: ned 04.12.2016 19:49 
Helimaniacs Brno
Helimaniacs Brno
Uživatelský avatar

Registrován: 31.3.2010
Příspěvky: 2562
Bydliště: Brno
Obrázky: 0
aviatik666 píše:

dudaj, z 90% píšeš naprosté kraviny. Proudnice se začínají trhat od trupu u obdélníkového křídla, u ostatních geometrických tvarů křídel je to naopak, popsal to už VTjr. Jak se nejlépe dostat z pádu po křídle (vývrtky) popsal JardaRůžička a ZIPP. Něco jiného je když se do takové situce letadlo dostane ve větší výšce a něco jiného, když při přistávání.
To o tom nárazovém větru na cca 10 - 11 hodinách raději nebudu komentovat, nejsem takový "odborník" jako ty, že to z videa poznám, kór když to nelze bezpečně určit (stromy, delší tráva, větrný pytel, atd.) :wink:

Co je to vývrtka?
Základním předpokladem pro přechod letounu do vývrtky je přetažení – tedy stav, kdy křídlo překročí kritický úhel náběhu a přestane vyvozovat vztlak. Rozdíl mezi rozvinutím „klasického“ pádu a vývrtky spočívá v tom, že před vývrtkou je vztlak na každé polovině křídla jiný, důsledkem čehož má letoun tendenci klonit. Jakmile jedna polovina křídla ztratí vztlak úplně, letoun se po této straně začne stáčet po šroubovité trajektorii, jejíž osa prochází těžištěm letounu. Ač se to nemusí nestrannému pozorovateli zdát, vývrtka je typická svým ustáleným průběhem, zejména neměnnou rychlostí. Pokud má letoun tendenci zrychlovat a jeho trajektorie se podobá spíše sbíhavému kuželu, pak hovoříme o spirále.

Jak vybrat vývrtku?
Předpokladem pro rozvinutí vývrtky je přetažení a ztráta vztlaku. Hlavním cílem při vyvádění letounu z vývrtky je tedy opětovné získání vztlaku. Toho lze dosáhnout ve čtyřech krocích:

1) Plyn na volnoběh – na rozdíl od pádu je důležité při vybírání vývrtky úplně stáhnout plyn. Proud vzduchu urychlovaný vrtulí má totiž tendenci „rovnat“ výškovku, což v případě vývrtky není žádoucí, jak uvidíme později. Navíc jakákoliv síla urychlující pohyb letounu po vrtuli v tomto případě jen ubírá výšku pro vybrání nezvyklé polohy.

2) Srovnat křidélka v neutrální stranové poloze. Srovnaná křidélka jsou nutným předpokladem proto, aby obě poloviny křídla dosáhly stejného úhlu náběhu. Když se pokusíte točit proti směru vývrtky, situaci jen zhoršíte, protože úhel náběhu na vnitřní polovině tím ještě vzroste. Když naopak budete točit směrem do vývrtky, reálně hrozí, že při vybírání vývrtky začnete nechtěně vrtat na druhou stranu.

3) Směrovka proti smyslu otáčení – asi nejdůležitější krok v celém postupu. U některých typů stačí málo síly, u některých typů je naopak třeba razance. Vychýlení směrovky proti smyslu otáčení pomůže zastavit klonění a bočení letounu, vývrtka se tak destabilizuje a letadlo se opět začne chovat jako přátelské náčiní. Jelikož je pro vybrání vývrtky zásadní určit právě její smysl, což v praxi nemusí být vždy úplně snadné.

4) Potlačit výškovku – snížením úhlu náběhu začne křídlo opět vyvíjet vztlak, přestane padat a začne se pomalu vracet do normálního vodorovného letu. Z hlediska fyziky jasná věc, z hlediska návyků a pilotáže ovšem krok, který jde trochu proti srsti. V pádu je přirozenou reakcí pilota tahat, to bohužel celou situaci jen zhorší, protože se tím úhel náběhu zvětšuje. Je tedy potřeba potlačit. Je to také vysvětlení, proč se v tuto chvíli nehodí aerodynamické rovnání výškovky od vrtule (viz krok 1).


Hele to je husty :D. Na tohle sem prichazel dlouhe hodiny kdyz sem lital IL2 sturmovik ( bf109-g2) a metodou pokus omyl jsem prisel presne na tenhle postup. Stahnout plyn, nos dolu, kridelka nechat smerovka kontra. Tohle si precist tenkrat :)

_________________
Logo 600 + spirit


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Padnutie po kridle - video
PříspěvekNapsal: ned 04.12.2016 20:02 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.1.2010
Příspěvky: 794
Bydliště: Praha 4
Tak jste si tu pánové hezky popovídali. Jen dvě poznámky. Ta tom prvním videu to panáček brutálně přetáhnul. Potlačil a rychle výškovku vrátil, možná ještě přitáhnul. Stroj podélně překmitnul. Makety holt mají svou setrvačnost a maketově malé ocasní plochy.

Pokud jde o vývrtku a její vybírání - je to vždy otázka konkrétního stroje. Některý do vývrtky nedostanete, některý ji vybere, jen co srovnáte kormidla. U některých musíte na kontrující směrovku a potlačenou výškovku fouknout plným plynem.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Padnutie po kridle - video
PříspěvekNapsal: pon 05.12.2016 12:48 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 7.4.2008
Příspěvky: 412
Nepatral som nikdy po tom, ale ked sa hovori o geometrickom/aerodynamickom kruteni kridla, viem z pocutia, ze u dospelych eroplanov byva aj situacia, ze na konci kridla je profil z vacsim prehnutim ako v strede. Ako to funguje?


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Padnutie po kridle - video
PříspěvekNapsal: pon 05.12.2016 16:52 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 24.4.2003
Příspěvky: 7954
Bydliště: Praha, ČR
Obrázky: 286
Blog: Zobrazit blog (3)
Za sebe odhaduji, že se na skutečných letadlech kombinuje obojí. Jak aerodynamické úpravy = jiné profily, tak i geometrické úpravy = nějaké překroucení.

Cílem je dosáhnout toho, co se od letadla chce. Takže u dopraváku ekonomiku letu, u stíhačky malou ztrátu energie při manévrech. Problém stability, který řešíme u modelů, v podstatě jen pro přistání je pouze jedno hledisko.

Vím, že jsem asi neodpověděl, ale dovedu si představit, že zásadním kritériem pro profil na dopraváku bude "aby se tam vešlo palivo". :D


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Padnutie po kridle - video
PříspěvekNapsal: úte 06.12.2016 17:57 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 24.11.2013
Příspěvky: 446
Bydliště: Praha 10
Obrázky: 9
Profil na koncích křídel má často menší úhel náběhu než u středu, tj. křídlo je kroucené mírně směrem do negativu. Pokud se takové křídlo dostane do kritického úhlu náběhu, tak se proudnice utrhnou v blízkosti trupu a konce křídel mají stále vztlak. Letadlo se pouze prosedne a mírným potlačením, popř. přidáním plynu se vztlak zase obnoví. Je to v podstatě analogie k tomu, proč se přistávací klapky dělají poblíž trupu a ne na konci křídla. Prostě kvůli stabilitě.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Padnutie po kridle - video
PříspěvekNapsal: úte 06.12.2016 18:35 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 4303
Bydliště: Žilina SR
mac píše:
Nepatral som nikdy po tom, ale ked sa hovori o geometrickom/aerodynamickom kruteni kridla, viem z pocutia, ze u dospelych eroplanov byva aj situacia, ze na konci kridla je profil z vacsim prehnutim ako v strede. Ako to funguje?

Ono to môže byť aj len také zdanie. Ide totiž o to, že kvôli mechanickým vlastnostiam krídel sa veľmi často v strednej časti používajú hrubé profily, ktoré sa ale ku koncom stenčujú. No a hrubý profil pri rovnakej krivosti stredovej čiary vyzerá menej prehnutý než profil tenký. Taktiež to môže byť skrútené do negatívov tak, ako to tu spomenul Grugh, a takisto súhlasím s TomasomC, že u dopravných lietadiel sa konštruktéri snažia vždy dosiahnuť čo najlepšiu ekonomiku letu - to je dnes prvoradé pre úspešnosť projektovaného typu. Dobrá ovládateľnosť a bezpečnosť je však samozrejmosťou.

Vždy tomu tak nebolo. Teda u nás. Hlavne staršie sovietske dopravné lietadlá boli často len civilnými úpravami vojenských bombardérov a transportných lietadiel. Dali im hrubší pretlakový trup a zrazu z TU16 bol pasažiersky TU104 alebo z TU95 pasažiersky TU114. Takisto IL-18 mal vojenského predchodcu, rovnako ako AN-10 bola upravená AN-12 a AN-24 vychádzal z AN-8, ale potom sa urobilo aj naopak, AN-26 bola vojenská verzia AN-24. To ale spôsobovalo síce dobré letové vlastnosti sovietskych lietadiel, ale mizernú ekonomiku, ktorá spolu s vysokou spotrebou a malou životnosťou ich motorov fakticky donútila Aeroflot aby sa všetkých týchto typov v priebehu posledných rokov vzdal. Západné, predovšetkým americké lietadlá - no tam vždy rozhodovali peniaze o úspechu, takže postupne ich stroje dosaihli v ekonomike násobnú efektivitu a to sa prejavuje dodnes, keď aj ten ruský Aeroflot prevádzkuje prevažne Boeingy a európske Airbusy. Bol som vcelku šokovaný pred pol rokom na letisku Pulkovo v Petrohrade, že som na stanoviskách okolo budovy nevidel ani jeden sovietsky typ, len kdesi v diaľke som zahliadol pár odstavených TU-154 (pritom tie už boli vyvíjané špeciálne pre civilné použitie).

Ale v prípade väčšiny modelov nám môže byť ekonomika, rovnako ako ako aj tým vojakom ukradnutá. Rozhoduje vždy ten účel.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Padnutie po kridle - video
PříspěvekNapsal: úte 06.12.2016 22:42 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 7.4.2008
Příspěvky: 412
Tak u dopravakov s takou mechanizaciou kridla akou disponuju by som debatu o tvare profilu vynechal :)
Grugh popisal len negativ, pri tahani sa utrhne neskor, to je povodna myslienka, preto mi pripada klenutejsi profil na konci, ktory vyjde asi s vacsim uhlom nabehu /a dosiahne skor kriticky/ ako kontraproduktivne riesenie..


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Padnutie po kridle - video
PříspěvekNapsal: stř 07.12.2016 8:47 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 4303
Bydliště: Žilina SR
Nie všetky dopraváky majú takú zložitú mechanizáciu ako A380 :wink: Aj L-410 Turbolet ju samozrejme má, i keď v podstatne menšej miere, napriek tomu tak v letových vlastnostiach (predovšetkým extrémne krátka dráha vzletu aj dobehu po pristátí) ak aj v ekonomike vždy patril a patrí k svetovej špičke. :)

Ale interpolácia hrubého profilu pri koreni na tenký na konci krídla ako aj geometrické skrútenie krídel je vo veľkom letectve bežná vec z už spomínaných dôvodov. :P Napriek mechanizácii tú interpoláciu majú aj tie Airbusy.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Padnutie po kridle - video
PříspěvekNapsal: ned 18.12.2016 12:51 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 21.9.2015
Příspěvky: 279
Pocasie celkom vyslo aj ked mrzli prsteky...

Boli sme si zalietat s Reaktorom a ako pozeram na mojho pilota mam stale dojem ze pojem " padnutie po kridle" je cisto teoreticky :)

https://youtu.be/vJRss7S0uFo

https://youtu.be/7WhnQEnsLC0

https://youtu.be/1LPN-EpdeAc


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Padnutie po kridle - video
PříspěvekNapsal: ned 18.12.2016 13:02 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 6.11.2008
Příspěvky: 2392
Bydliště: Někde na okraji Mléčné dráhy, kousíček za Alfa Centauri. A tam někde je Lounsko
Mladej pilotí dobře, ale do tatíka si musím rejpnout, ač to sem tematicky nezapadá. Proboha, příšte filmuj normálně, ne na výšku.

_________________
Co neubrzdíš neukecáš.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 33 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz