RCmania.cz - web pro modeláře a modely
http://www.rcmania.cz/

Použití a nastavení křidélek jako klapky (flaperony)
http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=16&t=79318
Stránka 3 z 8

Autor:  aviatik666 [ ned 27.11.2016 11:11 ]
Předmět příspěvku:  Re: Ailerony (kridelka) nahrada za klapky - rady

sky59 píše:
existuje nejaky simulacny proram na profily kridel? skusil by som nasimulovat celu situaciu


Nemá cenu nic simulovat, já neznám žádný takový software a stejně je to k prdu. Poslouchej, co ti říká zdejší většina. Používat křidélka, která jsou po celé délce odtokové hrany jako klapky je prostě nesmysl... :wink:

Autor:  sky59 [ ned 27.11.2016 12:46 ]
Předmět příspěvku:  Re: Ailerony (kridelka) nahrada za klapky - rady

aviatik666 píše:

Nemá cenu nic simulovat, já neznám žádný takový software a stejně je to k prdu. Poslouchej, co ti říká zdejší většina. Používat křidélka, která jsou po celé délce odtokové hrany jako klapky je prostě nesmysl... :wink:



preço tlacis? :)

serva pojdu na 2 samostatne kanaly, to je rozhodnute, nic to nestoji

a urcite to vyskusam, vsak pri nevyvazanych kridelkach to stale dokaze nejako letiet, a ked ich sklopim par stupnov nic to nemoze fatalneho sposobit, ale vysledok dam vediet az buduci rok, vcera sme nadobro zavreli sezenu, bolo total bezvetrie a prijemna teplota

Autor:  Troll [ ned 27.11.2016 15:40 ]
Předmět příspěvku:  Re: Ailerony (kridelka) nahrada za klapky - rady

Letadlo jako je to co uvádíš, umí létat i tak, že část vztlaku od křídla nahradíš tahem motoru. Pak je to nataženo a letí to docela pomalu. Dá se tak udělat i přiblížení na přistání a dokonce i přistání. Musíš to ale natrénovat. Když se to naučíš, nemusíš vymýšlet ptákoviny s křidélkama dolů. Budeš přistávat úplně v pohodě. Šetři hmotností a trénuj.

Autor:  Shorty [ ned 27.11.2016 17:41 ]
Předmět příspěvku:  Re: Ailerony (kridelka) nahrada za klapky - rady

Nerozumím tomu, proč ses ptal. Všichni ti říkají, ať to neděláš a ty si pořád trváš na svým. Vyzkoušej a uvidíš. Škoda bude jen tvoje. Když ne, jenom dobře.

Autor:  ZIPP [ ned 27.11.2016 17:49 ]
Předmět příspěvku:  Re: Ailerony (kridelka) nahrada za klapky - rady

Nezapomeň, že každý profil křídla se chová s klapkou úplně jinak. Nějakému to prospívá, druhému hodně škodí-viz polára profilu.
Pokud chceš dát na model akrobata se souměrným profilem aileron, pomáhej Ti Bůh. :evil:
Dejme si jednoduchou otázku: Který z akrobatických letadel má tuto konfiguraci - mechanizaci křídla ? 8)

Autor:  VTjr [ ned 27.11.2016 21:25 ]
Předmět příspěvku:  Re: Ailerony (kridelka) nahrada za klapky - rady

Všetci tí, čo Ti radia, aby si to nerobil, sú skúsení modelári, ktorí majú toho veľa nalietaného a takisto toho dosť vedia o teórii, teda aerodynamike letu.
Preto naozaj nechápem, prečo nikomu z nich neveríš a aj v poslednom príspevku si stále rozhodnutý "objavovať Ameriku". 8O Namiesto toho aby si si dal poradiť, tak sa len stále zaoberáš tým: "aké uhly ..." :D
Keď už neveríš nám, skúsenejším, tak si všimni, že všetky veľké lietadlá mávajú vztlakové klapky na krídlach pri trupe a na koncoch len krídelká. :P Prečo asi? :?:

Ale ak to chceš silou-mocou naozaj skúsiť, tak prosím, je to Tvoj model. 8) Len daj dobrý pozor, aby si okrem rozbitia modelu nespôsobil ešte aj nejaké škody na majetku a zdraví. :wink: Preto to radšej skúšaj sám a vo väčšej výške - to Ti dá viac času včas zareagovať na nevyspytateľné správanie modelu.

A ono naozaj nevyspytateľné bude, to mi ver. :P

Ešte však skúsim Ti podať trochu teórie polopatickou formou. :)
Pri spomaľovaní rýchlosti letu na krídlach klesá vztlak a to úmerne 2 mocnine rýchlosti. Ale aby by sa zachoval let, tak vztlak stále musí byť väčší než je tiaž lietadla. Každé krídlo môže vyvodzovať vztlak menší/väčší v závislosti od uhlu nábehu profilu krídla voči prúdeniu vzduchu. Pri klesajúcej rýchlosti sa však pre zachovanie potrebného vztlaku musí uhol nábehu zväčšovať. To sa však nedá robiť donekonečna. Jednak so zvyšujúcim uhlom nábehu rastie aj čelný odpor (pri motorovom lietadle sa to dá prekonať zvýšeným výkonom motora), ale navyše pri istom kritickom uhle sa začne prúdenie okolo hornej strany profilu krídla trhať. :( V takom okamihu v danom mieste skokovo klesne vztlak a skokovo vzrastie odpor. :cry: To sa deje pri minimálnej rýchlosti, ktorej sa hovorí pádová.
Ani to však nemusí nutne znamenať hneď katastrofu, lebo prúdenie sa väčšinou netrhá naraz na celom rozpätí krídla.
V závislosti od geometrického tvaru krídel (obdĺžnikové, lichobežníkové, eliptické ...) sa spočiatku trhá na rôznych miestach. Najlepšie je na tom obdĺžnikové - tam sa trhá prúdenie najprv pri trupe, takže konce krídel ešte zostávajú dobre obtekané a lietadlo si zachováva stabilitu a ovládateľnosť. U lichobežníkového sa miesta počiatočného odtrhu presúvajú ku koncom a najhoršie je na tom eliptické krídlo, kde sa to trhá prakticky naraz (aj preto napríklad sú makety Spitfirov z hľadiska ovládania náročnejšie než iné modely). Vychýlenie klapky na odtokovke spôsobuje zakrivenie profilu a fakticky pôsobí ako keby sa menil uhol nábehu toho profilu. Aby boli lietadla s lichobežníkovými alebo eliptickými krídlami stabilnejšie a ovládateľnejšie na rýchlostiach blízkych pádovej, robia s na koncoch krídel už spomínané negatívy. To sa dá robiť rôznymi spôsobmi - skrútením konštrukcie pri rovnakom profile, interpoláciou koreňového viac prehnutého profilu na koncový menej prehnutý, až súmerný, alebo jednoducho tak, že sa nulová poloha krídeliek súhlasne o niečo zdvihne hore. Ak by sa naopak ich stredová poloha znížila dole, tak tým by sa fakticky na koncoch krídel vytvoril pozitív, teda väčší efektívny uhol nábehu, ale aj skorší odtrh prúdenia pri vyššej rýchlosti.

Najhoršie na trhaní prúdenia na koncoch krídel je to, že k nemu zvyčajne nedochádza naraz na oboch krídlach, ale takmer vždy najprv na jednom. Je to podmienené jednak tým, že drak lietadla trpí vždy určitou nepatrnou geometrickou nerovnakosťou konštrukcie krídel, rozdielnou kvalitou ich povrchu, ale aj tým aký je okamžitý letový režim, čiže napríklad vplyvom poryvu vetra a pod. Takisto napríklad pri lete v zatáčke, vnútorné krídlo je ofukované nižšou rýchlosťou než vonkajšie a má väčší sklon k odtrhnutiu prúdnic. Tiež sa môže stať, že na rýchlosti blízkej pádovej, keď chceme korigovať smer alebo náklon modelu, tak prudké "hrabnutie do krídeliek" môže vyvolať celkom opačnú reakciu modelu, lebo to krídlo, ktoré chceme zdvihnúť v dôsledku odtrhnutia prúdnic naopak klesne - to samozrejme tesne nad zemou máva fatálne následky. Aj preto sa pri pristávaní odporúča korigovať smer len smerovkou a krídelkami vskutku minimálne.
Viem ešte o jednej situácii, kedy sa stáva trhanie prúdnic a nečakané reakcie modelu.
U vetroňov sa výkonnými prehnutými profilmi sa kvôli tomu, aby sa v normálnej polohe netrhalo prúdenie na krídle pri výchylke krídelka dole, robí tzv. diferenciácia ich výchyliek. To znamená, že od stredovej polohy smerom dole sa vychyľujú o menší uhol než smerom hore. Ak však takýto vetroň letí na chrbte, tak je to vlastne diferenciácia naopak a môže sa pritom veľmi ľahko stať (a skutočne sa to aj stáva), že na výraznejšiu korekciu náklonu zareaguje model presne opačne než by mal. Stáva sa to napríklad pri obrátenom premete v dolnej časti obratu. To poznám aj z vlastných skúseností, kedy ma neraz oblial studený pot, keď sa mi len tak-tak podarilo model zachrániť z takého neplánovaného lomcováka, často dosť nízko nad zemou. :o

Autor:  Vážka [ ned 27.11.2016 22:45 ]
Předmět příspěvku:  Re: Ailerony (kridelka) nahrada za klapky - rady

Poucny cteni, dekuju.

Autor:  Shorty [ ned 27.11.2016 23:11 ]
Předmět příspěvku:  Re: Ailerony (kridelka) nahrada za klapky - rady

Pěkně popsaný a zároveň vystihuje tvoje motto : Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)

:lol: :lol:

Autor:  zelkar [ pon 28.11.2016 0:08 ]
Předmět příspěvku:  Re: Ailerony (kridelka) nahrada za klapky - rady

Připojuji se k poděkování - myslím i sám i p. Lněnička by měl radost :)
Měl bych k VTjr dotaz: To co píšeš, je mi jasné (i z různých článků). Ale nikde jsem se nedočetl, proč u F3K brzdění pomocí křidélek (hodně) dolů nevadí - tam se tím brzdí běžně, přitom křidélka jsou po celé délce. Vysvětluju si to velkým vzepětím a tím velkou stranovou stabilitou. Nebo je tam ještě jiný důvod?

Autor:  Lark [ pon 28.11.2016 0:31 ]
Předmět příspěvku:  Re: Ailerony (kridelka) nahrada za klapky - rady

Tenhle podrobný výstižný popis VTjr bych doporučil viditelně vyvěsit, protože tyhle dotazy se tu opakují pravidelně.

Autor:  mb [ pon 28.11.2016 8:28 ]
Předmět příspěvku:  Re: Ailerony (kridelka) nahrada za klapky - rady

Páni - problém je v tom, že v súčasnosti dosť veľká časť modelárov, resp. "rc-lietačov" nemá z oblasti aerodynamiky ani základné vedomosti a všeobecný prehľad. Preto pri lietaní s modelmi robia niektoré veci formou "pokus/omyl". Niektorí sa ale predtým stihnú aj čo-to popýtať, no dobré rady skúsenejších si nepripustia, "nezoberú k srdcu" a držia sa z neznalosti problému silou-mocou len svojej myšlienky a predstavy.
(prepáčte za spam)

Autor:  Wormsnake [ pon 28.11.2016 8:49 ]
Předmět příspěvku:  Re: Ailerony (kridelka) nahrada za klapky - rady

zelkar píše:
Připojuji se k poděkování - myslím i sám i p. Lněnička by měl radost :)
Měl bych k VTjr dotaz: To co píšeš, je mi jasné (i z různých článků). Ale nikde jsem se nedočetl, proč u F3K brzdění pomocí křidélek (hodně) dolů nevadí - tam se tím brzdí běžně, přitom křidélka jsou po celé délce. Vysvětluju si to velkým vzepětím a tím velkou stranovou stabilitou. Nebo je tam ještě jiný důvod?


U kridylkatych vetronu se to doporucuje, brzdit kridelky dolu ale nekdy i nahoru. Taky by me zajimalo proc to u vetronu nevadi?

Proc se u kridylkatych bezklapkovych vetronu doporucuje nekdy brzdit kridelky nahoru a nekdy dolu cim je to dany?

Autor:  sky59 [ pon 28.11.2016 9:01 ]
Předmět příspěvku:  Re: Ailerony (kridelka) nahrada za klapky - rady

Ak si mozem dovolit tu na tomto mieste podakovat vsetkym co sa vyjadrili k veci, ci uz pozitivne (ano, boli aj taki, ale radsej sa mi ozvali cez SZ, pretoze nechceli byt ukamenovani) a aj tym, ktori su jasne a zasadne proti

ja som ziadal o rady a poznatky a tych sa mi dostalo neurekom, beriem ich na vedomie, a to ze to vyskusam nie je v rozpore s radami, budem viac pozornejsi a za to dakujem vsetkym

a taky maly argument pre: prelustroval som aj anglicky pisuce fora, je to vcelku bezne pouzitie klapiek a maju "kryci" nazov flaperon = flap + aileron

a druhy maly argument pre: preco vsetky drahsie (lepsie?) vysielace maju tuto funkciu uz predprogramovanu? pre koho ked je to podla niektorych nepouzitelne?

ja si myslim ze to bude ako s liekmi, mala davka lieci avsak predavkovanie zabija, mozno rozumne pouzite bude fakt na uzitok

Autor:  newor [ pon 28.11.2016 9:35 ]
Předmět příspěvku:  Re: Ailerony (kridelka) nahrada za klapky - rady

Áno presne tak - použijú sa KLAPKY ako krídelká, nie naopak...

... niektoré lieky nie je dobré skúšať ani v malých množstvách...najmä vtedy, ak sa užívajú na úplne inú "chorobu"... :wink:

Autor:  VTjr [ pon 28.11.2016 13:11 ]
Předmět příspěvku:  Re: Ailerony (kridelka) nahrada za klapky - rady

Shorty píše:
Pěkně popsaný a zároveň vystihuje tvoje motto : Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
:lol: :lol:

No, Tvoje reakce je zase přesně ve smyslu Tvého nicku. :wink: :lol:
Ale díky za uznání. 8)

Stránka 3 z 8 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/