Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 112 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: pon 28.11.2016 12:16 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 24.4.2003
Příspěvky: 10752
Bydliště: Praha Hloubětín ČR
Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
U F3K je problém minimální. Důvodem je maličké plošné zatížení. Stejný efekt může přinést třeba malý model z EPP, kde chlupatý povrch křídla proudnice udrží.
Ale takové chování NELZE aplikovat obecně na jakýkoliv model.

To, že to vysílačky mají je proto, že se naprosto běžně používá přistávací konfigurace klapky DOLŮ + křidélka NAHORU. Možnost mixovat klapky i křidélka na stejnou stranu je vlastnost SW vysílačky, kdy není jasné na kterou stranu je třeba servy vychýlit a předpokládá se, že uživatel ví jak to má udělat.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 
PříspěvekNapsal: pon 28.11.2016 12:17 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 8.1.2010
Příspěvky: 1657
Bydliště: Praha
Blog: Zobrazit blog (1)
Za me par poznamek:
    kridelka jako klapky - v pripade ze kridelka nejsou pres celou odtokovou hranu - NIKDY nevyklapet kridelka souhlasne dolu
    kridelka res celou odtokovou hranu - muze fungovat jako flapperony. Bezne se pouziva (i ja pouzivam) na f3k. poucku na to, kde se flaperony mohou pouzivat a kde ne - nemam. Na nekterych modelech to vyzkousene mam, a funguje velmi dobre.
    zkousel jsem u akrobata pouzivat flaperony - ale nedavalo to zadny smysl. zkousel jsem to ve vysce - u meho modelu jsem nemel pocit ze bych ztracel ovladatelnost nebo se mi trhaly proudnice. Ale efekt naklapkovani - naprosto neznatelny. je lepsi se naucit pristavat na rychlosti.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pon 28.11.2016 13:01 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
sky59 píše:
... radsej sa mi ozvali cez SZ, pretoze nechceli byt ukamenovani ...

Tu predsa nikto nikoho nemieni ukameňovať. :o Ja si rád vypočujem každý iný názor, zvlášť ak je podopretý aj relevantnými argumentmi. :wink:

Čo sa týka falperonov - no je to presne tak ako uviedol "newor" - krídelká sa domixovávajú ku klapkám a nie naopak, pričom tie nesúhlasné pohyby vztlakových klapiek mierne zvyšujú účinnosť krídeliek. U bezchvostých koncepcii drakov lietadiel však plne suplujú súčasne funkciu výškovky a krídeliek.
V skutočnosti však, u veľkých lietadiel, je to oveľa zložitejšie. Krídla obrovských lietadiel (napríklad takých ako A380) majú velmi sofistikovanú mechanizáciu meniteľnej geometrie profilu krídel. Pohyblivá je prakticky celá odtoková časť profilu po celom rozpätí (klapky a krídelká), ale aj nábežná časť (sloty) a takisto sú aj štíty na klenbe profilu (interceptory). No a napríklad tie plochy na odtokovke sú z viacerých príčin rozdelené na viaceré sekcie. Jednak preto, lebo každá časť slúži inému účelu (pri trupe sú to predovšetkým klapky, na koncoch krídelká) ale hlavne kvôli mechanickej konštrukcii, lebo každá časť môže byť zavesená len na dvoch závesoch. Prečo? Je to z dôvodu značných ohybov krídel počas letu - pri použití 3 a viac závesoch by pri ohnutom krídle dochádzalo k mechanickému zablokovaniu pohybu týchto plôch. Ale celé je to ešte oveľa viac komplikovanejšie. Mechanizácia krídla je riadená počítačom, ktorý okrem povelu pilota na realizáciu zmeny polohy lietadla alebo letového režimu berie do úvahy aj informácie ohybových čidiel v krídle a potom hýbe jednotlivými sekciami tak, aby boli v čo najväčšej miere optimalizované ohybové momenty na to krídlo a šetrila sa tak konštrukcia od namáhania. Preto napr. keď tu ktosi zverejnil video letu A380, boli pri záberoch na krídla viditeľné zdanlivo náhodné pohyby všetkých tých plôch. Aj mňa to vtedy zaujalo, tak som sa informoval z renomovaných zdrojov a bolo mi to vysvetlené takto.

Ale vráťme sa k modelom. Nedávno sme sa tu zaoberali otázkou do akej miery sa zmení účinnosť krídeliek ak budú namiesto po celom rozpätí len na vonkajšej polovici alebo dokonca tretine krídla. Urobil som vtedy veľmi zjednodušený výpočet a vyšlo mi toto viewtopic.php?f=18&t=76485#p1288387 - teda, že aj ta vonkajšia 1/3 stále predstavuje 80% maximálnej účinnosti. :!: Z uvedeného mi vychádza jednoznačný záver, že u modelov, ktoré majú v koreňovej časti vztlakové/brzdiace klapky, je skoro zbytočné zaoberať sa primixovávaním do súhlasných pohybov klapiek aj nesúhlasný pohyb krídeliek. :wink:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pon 28.11.2016 13:23 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
zelkar píše:
...Ale nikde jsem se nedočetl, proč u F3K brzdění pomocí křidélek (hodně) dolů nevadí - tam se tím brzdí běžně, přitom křidélka jsou po celé délce. Vysvětluju si to velkým vzepětím a tím velkou stranovou stabilitou. Nebo je tam ještě jiný důvod?

Popravdě nevím, možná to bude tak, jak napsal TomasC. :roll:
To co jsem se tady snažil "po lopatě" shrnout platí obecně, ale neřeší už jednotlivé konkrétní geometrie křídel speciálně konstruovaných letounů.
Důvodů různého chování může být mnoho. Krom toho malého plošného zatížení, tím pádem potřeby menšího vztlaku, menších úhlu náběhu i při velmi nízkých pádových rychlostech, může mít na to vliv třeba i nestandartní geometrie křídla. Například mnou již zmíněná interpolace klenutějšího kořenového profilu do méně klenutého na konci křídla, co pak samozřejmě funguje jako negativ. Při větroních o větším rozpětí s křídly do dvakrát lomeného "V" může zas místo zalomení mít vliv na to, kde se budou nejprve trhat proudnice - tipoval bych, že ten kout zalomení bude iniciovat odtrh proudnic dřív než na koncích i když u rovného křídla s jednoduchým V by tomu mělo být naopak. Navíc velké rozpětí znamená velký moment setrvačnosti kolem podélné osy a taky značná zbylá část křídel si může zachovat dostatečně rozvinuté obtékání - takže i to může působit stabilizačně a tak pád po křídle nemusí být natolik náhlý, jako by byl třeba u mnohem kompaktnějšího dvojplošníku nebo akrobatu. Tyhle věci se pak musí posuzovat samostatně, nedají se zobecňovat a na to si už ani netroufám. Ať se k tomu vyjádří třeba pan Lněnička. Tedy pokud ještě vůbec toto fórum čte. :wink:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pon 28.11.2016 16:17 
Mazák
Mazák

Registrován: 21.9.2015
Příspěvky: 991
newor píše:
Áno presne tak - použijú sa KLAPKY ako krídelká, nie naopak...

... niektoré lieky nie je dobré skúšať ani v malých množstvách...najmä vtedy, ak sa užívajú na úplne inú "chorobu"... :wink:


pozna niekto A330? nasiel som toto na nete, ci je to preavda, ale asi ano, google vam to najde:

In addition to Paul Mulwitz's very good and detailed answer, some big aircraft, like the A330, actually use ailerons to act as flaps (kind of flaperons) by lowering them to 10 degrees while the flaps are extended.

This is called "aileron droop function", and it helps lift augmentation together with the flaps, while at the same time retaining the normal aileron functions.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 28.11.2016 16:28 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 9866
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
Pravda to asi je, ale nezapomeň, že u té A330 řídí stabilitu letu počítač ovládaný spoustou čidel. Nechápu proč se pořád snažíš zvrátit rady které jsi tu dostal. Je vidět, že to chceš mermomocí vyzkoušet, tak to vyzkoušej a nesnaž se ostaní přesvědčit, že ti radí špatně. :D


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 28.11.2016 16:57 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
sky59 píše:
nasiel som toto na nete ...

Predsa, fakticky to isté, ale trochu inými slovami, som tu už opísal, keď som spomínal mechanizáciu krídla A380. Bez počítača a potrebných spätných väzieb by to určite nešlo. :P
Lark píše:
...Je vidět, že to chceš mermomocí vyzkoušet, tak to vyzkoušej a nesnaž se ostaní přesvědčit, že ti radí špatně. :D

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pon 28.11.2016 17:01 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 3.1.2007
Příspěvky: 1126
Bydliště: ŽATEC
Obrázky: 0
Pánové, ne každé vychýlení klapky slouží k brzdění....ostře vychýlená klapka dolu - brzda, klapka ostře vychýlená nahoru-zvyšuje opadávání ( viz brzdy na skutečném větroni ). Mrkněte se na základy aerodynamiky o rozložení a hustotě proudnic nad profilem křídla a pod profilem křídla ( podtlak, přetlak...jak vzniká vztlak.) Chceš li brzdit, udělej si aerodynamickou brzdu na trupu....viz brzdící štíty ( Mig 15....Su 27, Mig 29, L 29, L 39...jsou různé druhy.) A raději létejte a nevymýšlejte hlouposti - stejně nic nového už nevymyslíte :lol:
Letu zdar... :wink:

_________________
Nemusíš vše vědět, ale musíš vědět, kde na vše najdeš odpověď.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pon 28.11.2016 18:00 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
To je pravda, a proto je vždy potřeba rozlišovat vztlakové a brzdící klapky.

První jen zakřivují profil, čím mu významně zvyšují součinitel vztlaku, ale i součinitel odporu, ale jen přijatelně, tedy relativně málo. Důsledkem jejich vysunutí je to, že křídlo dokáže vyvodit dostatečný vztlak i při mnohem menší rychlosti, takže klesá hodnota pádové rychlosti a letadlo se tak dovede přibližovat nižší rychlostí. Čili nejde o tu jejich vlastnost, že by letadlo zabrzdily, ale o to, že mu dovolí pořád ještě letět při mnohem menší rychlosti než by byla pádová bez vysunutých vztlakových klapek. Aby to bylo možné, proudění se nesmí trhat, musí být pořád rozvinuté laminární a to se dá docílit jen relativně malým plynulým zakřivením odtokové části profilu (u velkých letadel se taková klapka často skládá z více lamel aby nedošlo k příliš ostrému zakřivení).
Brzdící klapky mohou být realizovány stejnými pohyblivými plochami, ale úhel vychýlení je významně větší. Tam už neporoste vztlak profilu (spíš naopak) ale jen jeho odpor, protože původně laminární proudění na jeho horní straně se trhá - mění na turbulentní. Ještě víc v tomto duchu působí interceptory, doslova jsou to rušiče vztlaku. Jejich provedení bývá různé, v modelech větroňů jde často o lišty, které se vysouvají nahoru z profilu v místě nejvyššího vyklenutí. Taky to bývají nahoru vyklápěcí štíty, nebo i tatáž klapka, ale hodně vychýlená nahoru - ruší vztlak buď porušením proudění, nebo jen docílením záporného vztlaku.
Všechny tyto mechanismy na křídle modifikují zároveň jak koeficient vztlaku tak i odporu profilu křídla v různé míře tím, že nějakým způsobem ovlivňují proudění kolem jeho profilu.
Brzdící štíty na trupu, jak už bylo řečeno, nemají prakticky žádný vliv na vztlak a ovlivňují pouze jen odpor letounu, takže jsou to spolu s brzdícím padákem čisté aerodynamické brzdy.
Nicméně zabrzdit letadlo pod pádovou rychlost je nesmysl, protože hned spadne po křídle. I proto se to používá spíš na zemi pro zkrácení dojezdu na dráze, ve vzduchu jen výjimečně a v malé míře. Tam přece většinou stačí vysunout vztlakové klapky a ubrat plyn.

A souhlasím s poslední větou, tolik o tom nemeditovat, ale radši hodně trénovat. Několik stovek přistání a už to bude hračka posadit model k noze za jakéhokoli počasí. :wink:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pon 28.11.2016 19:19 
Mazák
Mazák

Registrován: 21.9.2015
Příspěvky: 991
Lark píše:
Pravda to asi je, ale nezapomeň, že u té A330 řídí stabilitu letu počítač ovládaný spoustou čidel. Nechápu proč se pořád snažíš zvrátit rady které jsi tu dostal. Je vidět, že to chceš mermomocí vyzkoušet, tak to vyzkoušej a nesnaž se ostaní přesvědčit, že ti radí špatně. :D


Daj mi sem citaciu kde niekoho o niecom presviedcam, zda sa mi ze poniektori sa nevedia uz ani normalne a pravdivo vyjadrit


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 28.11.2016 19:54 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 26.11.2013
Příspěvky: 34
Moc pěkné čtení a smekám před řadou zde přítomných borců.
Mám důvodné podezření, že sky59 je ajťák. Vzpomeňte si, kolik toho zmršili na A320.

_________________
Creata 400, Hiko 400, Griffin 450, 4F200, Omega 1200, V120D02S, V450D01(03), Solius


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 28.11.2016 20:47 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 9866
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
sky59 píše:

Daj mi sem citaciu kde niekoho o niecom presviedcam, zda sa mi ze poniektori sa nevedia uz ani normalne a pravdivo vyjadrit

Nic ve zlém a opravuju "přesvědčuješ" na "pořád nevěříš". :D Od spousty zkušených si už dostal upozornění, že to vůbec není dobrý nápad a od některých i podrobné teoretické vysvětlení a zdůvodnění, co se na tom křídle bude dít, ale připadá mi to, že pořád hledáš nějakou záminku, jak si ospravedlnit proč to vyzkoušet. Nic ti rozmlouvat nebudu a vyzkoušej si co uznáš za vhodné. Je to tvůj model a tvoje peníze. Jen bych byl docela rád, jestli nás potom budeš informovat, jak to dopadlo, a jaké jsou tvé zkušenosti. Určitě to bude zajímat i ostatní. Držím ti palce a doufám, že to neskončí šrotem.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 28.11.2016 21:58 
Mazák
Mazák

Registrován: 23.6.2014
Příspěvky: 875
Bydliště: Žďár n. S., ČR
Nevěří asi i někteří výrobci... K mému překvapení používá pro "automatické přistání" křidélka dolů o cca 25-30° Nine Eagles u elektrovětroně SKY CLIMBER 3G - viděl jsem to na vlastní oči a zkoušel u kolegy. Automatika přitom potlačí, drží to trochu na rychlosti a přistane to při srovnaných křídlech do trávy celkem rozumně. Upravovat na poslední chvíli klonění by ale asi nebyl dobrý nápad.
Mimochodem jiné režimy jako stabilizace do větru či automatický návrat jsou otřesné, dělá to psí kusy - jsou to vyhozené peníze.

_________________
Laguna, Daidalos, MiniCorado, F3K Edge, Fox 2300, Funtic II, Dingo, F4U Corsair, Bf 109H, Skipper...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 28.11.2016 22:27 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 9866
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
To už ale zase píšeš o automatické stabilizaci, která dokáže ustabilizovat ledacos, navíc na modelu který nemá křidélka až ke koncům křídla, a to křídlo je obdélníkové, když pominu ty ušaté konce, které jsou asi do negativu. Mě by ale zajímalo na jakém akrobatu s lichoběžníkovým křídlem to někdo používá.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 28.11.2016 22:45 
Mazák
Mazák

Registrován: 23.6.2014
Příspěvky: 875
Bydliště: Žďár n. S., ČR
Jasně, jsou tam uši a negativ. Nic nerozporuju, uvádím to jen pro zajímavost...

_________________
Laguna, Daidalos, MiniCorado, F3K Edge, Fox 2300, Funtic II, Dingo, F4U Corsair, Bf 109H, Skipper...


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 112 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 12 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz