Reklama

 





Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 28 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Plochá zatáčka
PříspěvekNapsal: ned 09.10.2016 23:23 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.11.2010
Příspěvky: 2410
Bydliště: Liberec
Ahoj pánové,
Poslední dobou nemám čas na lítání, ale i přes to jsem párkrát zašel na pole.
Prsty trošku polevily a proto si nedovolím to, co jsem dělal vloni.
Nicméně se snažím se stále posouvat dál. Už i hrabu do směrovky
Mám EPP Arlin od Brixi Model. Suprový středoplošník.
Ale co mě velmi zarazilo - a stalo se mi to i u jiných modelů...
Klasický ustálený vodorovný let... dám plnou směrovku (cca 30 stupňů, směrovka velká přes půl SOP), letadlo v podstatě bez korekcí (možná trochu podvědomě) křidélek točí krásnou plochou zatáčku. Potud správně a dle očekávání.
Jenže po cca 180 stupních zatáčení mi to přestane zatáčet a i s plnou směrovkou to letí rovně.
Proč?
Jo, foukal vítr. Ale mírný. Mohlo to být příčinou?
Chtěl bych vykroužit minimálně 720 stupňů plochou zatáčku.
Co pro to mám udělat?
Díkes a letu zdar.


Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Plochá zatáčka
PříspěvekNapsal: pon 10.10.2016 0:26 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 24.11.2013
Příspěvky: 425
Bydliště: Praha 10
Obrázky: 9
Pokud je to symetrické, tak podezřívám deformaci celé SOP.
http://www.slavetind.cz/stavba/Mechanika/Aeroelastickejevy.aspx (viz odstavec Reverzace křidélek).
Pokud ne, tak bych podezříval na nějaké problémy se závěsem, pákou kormidla, táhlem apod.
Účinnost kormidla bude hodně ovliňovat i rychlost. Pokud by letadlo výrazně zpomalilo, tak by došlo i ke zpomalení zatáčení.
Ještě mě napadá, že by se kormidlo dostalo částečně do úplavu, ale to by nejspíš nastalo mnohem dřív.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Plochá zatáčka
PříspěvekNapsal: pon 10.10.2016 8:46 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 29.11.2010
Příspěvky: 692
Bydliště: Praha 4 - Budějovická
Obrázky: 2
A nezasahuje do toho nějak stabilizace, pokud ji tam tedy máš?


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Plochá zatáčka
PříspěvekNapsal: pon 10.10.2016 9:36 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.11.2010
Příspěvky: 2410
Bydliště: Liberec
Symetrické to je.
Deformace SOP je možná, ale to nevysvětluje, že z počátku to zatáčí krásně, ale po cca půlotočce to zatáčet přestane, resp. to zatáčí citelně míň.
Rychlost na toto bude mít určitě také vliv, ale já jí v průběhu zatáčky nijak zásadně neměním.

Stabilizaci mám jen na kvadrovětráku. Na letadlo jsem jí zatím nepotřeboval.

Pořád víc si myslím, že za to mohl ten vítr.
Zkusím to nějak víc vysledovat.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Plochá zatáčka
PříspěvekNapsal: pon 10.10.2016 10:55 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.1.2010
Příspěvky: 792
Bydliště: Praha 4
Zkus se soustředit na to, co dělá druhá ruka. Nedáváš křidélka kontra?


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Plochá zatáčka
PříspěvekNapsal: pon 10.10.2016 11:27 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 7796
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
Napadlo mě, jestli ten model neztratí rychlost a nedojde k odtržení proudnic na směrovce. Model má při ploché zatáčce podstatně větší odpor. Vyzkoušej větší poloměr té zatáčky a přidej víc plynu.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Plochá zatáčka
PříspěvekNapsal: pon 10.10.2016 13:22 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 13.9.2009
Příspěvky: 112
Bydliště: Praha 10
Ahoj. Zůstaly Ti křídla dokonale vodorovně? Mně při ploché zatáčce po chvilce trochu poklesne vnější křídlo a éro přejde do skluzu. Aby dál točilo zatáčku, musím ho držet křidélky v rovině, jinak netočí.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Plochá zatáčka
PříspěvekNapsal: pon 10.10.2016 16:46 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 26.11.2013
Příspěvky: 32
Koukám a co nevidím. Samej superpilot. Mám 2 otázky:
- k čemu je dobrá plochá zatáčka?
- zkoušel jsi to na obě strany?

_________________
Creata 400, Hiko 400, Griffin 450, 4F200, Omega 1200, V120D02S, V450D01(03), Solius


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Plochá zatáčka
PříspěvekNapsal: pon 10.10.2016 17:18 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 21.8.2015
Příspěvky: 207
Bydliště: Trutnov
Obrázky: 5
Při "ploché zatáčce" se letadlo musí naklonit, jinak by nazatočilo, nebo to bylo způsobeno větrem z jedné strany (proto to podle mne poté nazatáčelo) - nesymetrickým obtékáním trupu vzduchem - jsou na to pěkné simulace na leteckých trenažérech (připravuji si studijní materiál a zábavu na zimní období) - na nové éro se připravuji pilně :-)

trocha vyčtené teorie - na simulátoru mi to jde, a funguje to tak ... praxe pokulhává
1) Jak jsem vyčetl u prvního letadla jen se směrovkou, pokud je ledadlo jen se směrovkou, musí mít větší vzepětí křídel aby se samo naklonilo, což je ale v zatáčkách více ztrátové - rychleji klesáte, na provedení zatáčky je potřeba více energie.

2) Proto se PRÝ zatáčí, jak jsem vyčetl, nakloněním letadla křidélky, a pak jsem zmatenej, někde se píše zatáčku lze při náklonu utáhnou výškovkou, jinde se píše, pomoct tomu mírně směrovkou, aby ocas následoval trup ve stejném poloměru. Píše se to pěkně, ale jak to mám ve 100m vidět to už mi nikdo neřekne :-D

3) Ideální je zatáčka, kdy při zatáčení máte tak srovnanou odstředivou sílu, náklon, rychlost a úhel zatáčky tak, že by se "kulička" v misce uvnitř modelu udržela uprostřed misky - tak kdo tak lítá ?


A já bych tomu věřil, někdy je i čas to trénovat - lépe vyříznutou zatáčku poznám ve stoupáku - neztrácím výšku - tedy, věřím tomu, že se povedla lépe.

_________________
Trutnov, X9D+
EasyPeasy,RELAX II,Vektor XXL,4ptéra 250ka
Šohaj(stavím)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Plochá zatáčka
PříspěvekNapsal: pon 10.10.2016 18:45 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 7796
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
to 4F200: měl by si si trochu víc nastudovat. Plochá zatáčka je normální letový obrat, jako třeba výkrut, nebo přemet. Tetalo při něm letí s křídlem v rovině a jen zatáčí. Proto plochá zatáčka.

to pavel1tu: Ta teorie kterou popisuješ se ale týká normální zatáčky s náklonem modelu dovnitř zatáčky.

Jinak ještě jsem neměl model, který by zaletěl plochou zatáčku jen s použitím směrovky, ale vždy jsem musel křidélky koridovat vodorovnou polohu křídla a výškovkou klesání.

Edit: Dobře posaný postup máš tady: http://jio-faq.blogspot.cz/2007/07/ploch-zatka.html


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Plochá zatáčka
PříspěvekNapsal: pon 10.10.2016 20:35 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 26.11.2013
Příspěvky: 32
Lark: Zkus se přihlásit na zimní školení do některého z okolních aeroklubů a prezentuj tam svoje geniální myšlenky. Budou rádi.

_________________
Creata 400, Hiko 400, Griffin 450, 4F200, Omega 1200, V120D02S, V450D01(03), Solius


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Plochá zatáčka
PříspěvekNapsal: pon 10.10.2016 21:17 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 7796
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
4F200 píše:
Lark: Zkus se přihlásit na zimní školení do některého z okolních aeroklubů a prezentuj tam svoje geniální myšlenky. Budou rádi.

Nebuď tak skoupej na slovo a pouč mě (nás). Jinak se tu nebavíme o velkých letadlech, ale o modelech a nevím co máš proti ploché zatáčce. Budu jen rád, když to trochu víc rozvedeš. Zatím jsi dal jen dvě otázky.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Plochá zatáčka
PříspěvekNapsal: pon 10.10.2016 21:59 
Moderátor serveru
Moderátor serveru

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 15858
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
4F200 píše:
Lark: Zkus se přihlásit na zimní školení do některého z okolních aeroklubů a prezentuj tam svoje geniální myšlenky. Budou rádi.

Zkus nám tady postnout video jak létáš s tou Omega 1200 pěkné zatáčky tak jak se létat mají.

_________________
Aby mně mé záliby bavily, nemusím je brát kdovíjak vážně - jyrry.cbcnet.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Plochá zatáčka
PříspěvekNapsal: pon 10.10.2016 22:34 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 31.3.2015
Příspěvky: 155
Bydliště: Košice
pavel1tu píše:
3) Ideální je zatáčka, kdy při zatáčení máte tak srovnanou odstředivou sílu, náklon, rychlost a úhel zatáčky tak, že by se "kulička" v misce uvnitř modelu udržela uprostřed misky - tak kdo tak lítá ?


Ja, a určite aj mnohí ďalší. Volá sa to koordinovaná zátačka.
Plochá zátačka je potrebná pri korekcii smeru tesne pred a počas pristávania, inak hrozí kontakt krídla s dráhou, alebo vybočenie zo smeru. Smerovka a kontra krídelká dostanú lietadlo do sklzu, ktorý brzdí a/alebo vyrovná bočný vietor.
Bez koordinovanej zátačky nezaletíš zátačku s helikoptérou a ani s koptérou. Musíš ich nakloniť (krídelká), otáčať (smerovka) a dvíhať (výškovka) súčasne.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Plochá zatáčka
PříspěvekNapsal: úte 11.10.2016 0:20 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 25.5.2003
Příspěvky: 1764
Bydliště: Košice, SK
Pre predstavu, poučenie a všeobecný rozhľad ... Plochá zatáčka na chrbte.

https://youtu.be/jiFxMHBvJ0c?t=175

A pre tých, čo majú radšej bublinky.

https://youtu.be/Dmy3E_A0Kjo?t=85


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 28 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz