Switch to full style
Začínáte nebo chcete začít s letadlem.
Odeslat odpověď

Samokřídlo motor vzadu, či vpředu?

ned 31.07.2016 18:41

Zdravím a měl bych dotaz ohledně samokřídla.
Proč se většinou umísťuje motor dozadu? Je to kvůli FPV a kameře na čumáku, nebo to má lepší vlastnosti, než když je motor vpředu?
A jak byste viděli letové vlastnosti, když dám dva motory dopředu a na čumák kameru pro FPV? Bude to mít špatné letové vlastnosti, nebo lze to takto "provozovat"?
Díky za vaše zkušenosti a poznatky.
Honza

Re: Samokřídlo motor vzadu, či vpředu?

ned 31.07.2016 18:47

Když je motor i vrtule vzadu, tak jsou chráněny proti nárazu. Když samokřídlo s motorem vzadu přistává, tak se vrtule sama vytočí do vodorovné polohy a nezlomí se. Když je vpředu, tak o ni model zakopne a riziko zlomení je vyšší.
Na druhou stranu samokřídlo s motorem vpředu mi lépe (klidněji) létalo. Tak si vyber.

Re: Samokřídlo motor vzadu, či vpředu?

ned 31.07.2016 19:15

Mám na samobrku motor v předu, gumičkový unašeč a vrtele sem rozhodně nelámal. Výhoda je taky snadnější vyvažování a ten klidnější let na motoru.
Papíra

Re: Samokřídlo motor vzadu, či vpředu?

ned 31.07.2016 19:47

a hlavně záleží na velikosti šípu, ono to totiž má co dočinění s těžištěm, u "klasických" samokřídel je těžiště většinou velmi vzadu (u kořene křídla) a motor vzadu pomáhá dosažení této polohy...

Re: Samokřídlo motor vzadu, či vpředu?

ned 31.07.2016 19:50

Papira: Souhlasím. Jen pro úplnost dodám, že já jsem používal 3listé vrtule a tam gumička nefunguje.

Re: Samokřídlo motor vzadu, či vpředu?

ned 31.07.2016 19:55

Motor v predu tedy vrtule v taznem rezimu ma lepsi ucinnost. Motor vzadu ma vyhodu, ze muzes dat do predu kameru a motor je chranen. Ovsem rezim vrtule v tlacne montazi ma horsi ucinnost. U kridla bych rekl ze se jedna i o vyvazeni. Me treba pri vypnute brzde a motoru vzadu se ne vzdy vrtule zastavila vodorovne a navic za letu pri vypnuti motoru se stale jeste dotazcela takze brzdila. S brzdou na regu se zastavi nahodne, takze mam na delte stejne ploutev ktera ji pri pristani chrani.. http://rc.cernik-net.com/CS/GALLERY-19/Photo-6.html

Re: Samokřídlo motor vzadu, či vpředu?

ned 31.07.2016 20:01

blesk píše:a hlavně záleží na velikosti šípu, ono to totiž má co dočinění s těžištěm, u "klasických" samokřídel je těžiště většinou velmi vzadu (u kořene křídla) a motor vzadu pomáhá dosažení této polohy...

S tou šípovitostí a těžištěm to je trošku problém. Zejména u těžiště pak záleží na použitých komponentách a na tom, jak se je podaří rozmístit.

Šípovitost - před pár lety jsem koupil dvoje výřezy na samokřídlo od fy Čemech a byly řezané na poměrně ostrý šíp. Sice to létalo, ale i s motorem vpředu docela mizerně. U druhého kusu jsem šíp poměrně výrazně zmenšil a létá to o třídu lépe.

Těžiště - u modelů s méně ostrým úhlem je právě opačný problém. Při lehčích baterkách (2článek) bylo potřeba motor posunout více dopředu a tím pak odřezat prostor pro vrtuli. Takže má zkušenost říká, že při vlastní stavbě je vhodné nejdřív křídlo slepit a pak na ně třeba shora nalepit komponenty oboustrannou lepenkou do míst, kam by měly přijít a teprve po ověření těžiště vyřezat otvory pro komponenty.

Re: Samokřídlo motor vzadu, či vpředu?

pon 01.08.2016 7:51

master_raa píše:Motor v predu tedy vrtule v taznem rezimu ma lepsi ucinnost...... Ovsem rezim vrtule v tlacne montazi ma horsi ucinnost.......

Proč? Jen se ptám, selský rozum mi říká že účinnost vrtule nemá s jejím umístěním nic společného. Napadá mě snad jen, že při vrtuli vepředu je křídlo obtékáno více urychleným proudem vzduchu. Ale zase ten proud je do šroubovice, tím do letadla strká nakřivo. Zvlášť pokud jsou nějaké směrovky, to způsobuje nechtěné natáčení letadla.

Re: Samokřídlo motor vzadu, či vpředu?

pon 01.08.2016 8:57

Odpovím taky selským rozumem. :-)

Pozn.
Až teď jsem zjistil, ze v tapatalk jde taky opravovat a tak se omlouvám za dělený příspěvek.
Naposledy upravil jio dne pon 01.08.2016 9:03, celkově upraveno 2

Re: Samokřídlo motor vzadu, či vpředu?

pon 01.08.2016 9:00

Když je vrtule před křídlem tak hrabe do nerozbitého vzduchu. Když je za křídlem, tak už má vzduch rozbitý tím křídlem a to se taky projevuje vyšší hlučností.

Re: Samokřídlo motor vzadu, či vpředu?

pon 01.08.2016 13:50

Tohle je dost problematické tvrzení...
Ve skutečnosti je ve většině případů rozdíl účinnosti tažné a tlačné vrtule minimální, aerodynamický dopad se bude hodně lišit podle konkrétního řešení modelu a může to vyjít na obě strany. Obecnější výhoda tažné vrtule je spíš v lepší účinnosti řídících ploch při malých rychlostech (ofukování od vrtule). Pokud ale daný stroj nemá s pádovkou problém, tak není podstatné ani toto.

Re: Samokřídlo motor vzadu, či vpředu?

pon 01.08.2016 14:32

Já bych dal motor dopředu a sklopnou vrtuli nebo když je křídlo menší, tak vrtuli na gumičku

Re: Samokřídlo motor vzadu, či vpředu?

pon 01.08.2016 17:39

tomashr: Já netvrdím, že je jediné správné vysvětlení, ale bavíme se o účinnosti vrtule, ne o účinnosti pohonu jako celku a jeho použitelnosti. Podle toho zmíněného selského rozumu mi to ale přijde jako použitelné.

Z praxe vím, že když je vrtule vpředu, tak je hluk, který vydává výrazně menší než když je vzadu, těsně za profilem křídla. Křídlo v tom případě funguje jako ozvučnice pro rázy, které jdou od vrtule a ten hluk je pak vyjádřením nějaké práce, která se takto (u vrtule) jalově ztrácí. Jestliže se něco ztrácí, pak to taky musí někde chybět.

Pokud to vidíš jinak, tak to rozveď a nezůstávej v půli cesty. Taky by mě zajímalo jak to skutečně je. Selský rozum vždy ke správné odpovědi nevede.

Re: Samokřídlo motor vzadu, či vpředu?

pon 01.08.2016 18:58

Mne to pripadá, že ak je vzadu, tak hluk vytvárajú aj vibrujúce elevony v blízkosti vrtule, možno sa ale mýlim...

Re: Samokřídlo motor vzadu, či vpředu?

stř 03.08.2016 10:56

Osobne jsem deltu se sklopnou vrtuli nevidel ani nezkousel - at v predu nebo v zadu. Kazdopadne sklopna vrtule ma mnohem horsi ucinnost nez pevna, coz jsme si i overil u letadla - hornoplosniku.

U male lehke delty asi nebude prodleva nez se roztoci takova jako u letadla. Vetron precej jen nepotrebuje takovy markantni narust tahu a nejede na vrtuli po celou dobu. Pri klouzani pak ma sklopena vrtule vyznam.

Vetsina majitelu delt chce co nejvetsi rychlost a vykon, coz se sklopnou vrtuli nikdy nedostahnete. Takze co jsme se dival na netu efektivim resenim jsou vyssi winglety a nebo treba brisni ploutev kterou pouzivam ja. Videl jsme realizaci jak plnych ploch, tak treba s vyrezy a nebo brisni ploutev realizovanou ohnutym dratem.
Odeslat odpověď