Reklama

 





Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 67 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Sky surfer 1400
PříspěvekNapsal: čtv 09.02.2017 17:49 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru

Registrován: 14.6.2016
Příspěvky: 71
Bydliště: Kladno
Antény mám také jen vystrčené z kabiny, každá mírně šikmo po letu na jinou stranu a přiklapnuto krytem.


Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Sky surfer 1400
PříspěvekNapsal: čtv 09.02.2017 23:25 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 254
Bydliště: Brno
Kterak sobě na FlySky/Turnigy i6 flaperony/spoilerony nastaviti (je to trochu delší, diskutuju i možné varianty):

Konfigurace: dvě opačně orientovaná serva v křídlech (tak aby jako křidélka šla ovládat jedním kanálem na Y-rozdvojce). Moje serva jsou ještě navíc umístěna tak, že při použití jednoho kanálu a Y-rozdvojky musím nastavit reverzování toho kanálu. Nevím ve které fázi dělá i6 reverz, takže nevím, jestli při jiné konfiguraci nebude třeba použít u hodnot opačná znaménka. Servo pravého křídla připojeno na Rx na Ch1, levého na Ch5 a na obou mám zapnutý reverz.

Varianta 1: řízení potenciometrem VrB
Kód:
Aux Channels → Channel 5: nastavit VrB
Mix → Mix #1 nastavit
  Mix 1 is On
  Master Ch1
  Slave Ch5
  Pos mix 100 %
  Neg mix 100 %
  Offset 0 %
Mix → Mix #2 nastavit
  Mix 2 is On
  Master Ch5
  Slave Ch1
  Pos mix -100 %
  Neg mix -100 %
  Offset 0 %
Mix → Mix #3 vypnout

Tahle varianta má výhodu, že se ušetří jeden mix, který jde použít pro něco jiného. Nastavování potenciometrem může být dobré ze začátku, aby si člověk osahal, jak to chce mít nastavené. Nevýhoda je, že hmatově nejde cítit prostřední polohu. Takže zbývá možnost nastavit to úplně poslepu, nebo pohledem na vyfrézovanou čárku na knoflíku VrB. A i to není moc přesné.

Varianta 2: řízení přepínačem SwC
Kód:
Aux Channels → Channel 5: nastavit SwC
Mix → Mix #1 nastavit stejně jako výše
Mix → Mix #2 nastavit
  Mix 2 is On
  Master Ch5
  Slave Ch1
  Pos mix -50 %
  Neg mix -50 %
  Offset 0 %
Mix → Mix #3 nastavit
  Mix 3 is On
  Master Ch5
  Slave Ch5
  Pos mix -50 %
  Neg mix -50 %
  Offset 0 %

Tohle má výhodu jasně definovaných tří poloh (spoilerony, nic, flaperony) včetně nastavitelnosti výchylek, na druhou stranu to spotřebuje všechny tři mixy.

Analogicky jako tahle varianta půjde (aspoň s 10ch firmwarem) udělat i vícepolohová varianta, kdy se místo SwC použije kombinace třeba SwA+SwB a vhodným offsetem se nastaví, aby jedna z kombinací byla přesně v nule. Pak půjde třeba použít dvě úrovně klapek - jedna menší pro vzlet, druhá extrémnější pro brždění při přistávání.

Nasucho mi to funguje jak chci, ale použití na vlastní nebezpečí: ve vzduchu jsem to ještě nezkoušel :-)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Sky surfer 1400
PříspěvekNapsal: pát 10.02.2017 9:37 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 254
Bydliště: Brno
Ještě ke hmatové zpětné vazbě potenciometru u FlySky i6: všiml jsem si, že okolo knoflíku potenciometru je kroužek, který má ve středové poloze takovou menší drážku. Tak jsem zkusil vytisknout takovouto věc, která se nasadí na knoflík potenciometru, ve středové poloze zapadne do té drážky, a pomůže s nahmatáním středu.

Bohužel knoflík potenciometru není válec, ale komolý kužel, takže kroužek není dotlačován směrem dolů - je třeba dotlačit prstama. Ale zas na druhou stranu bez dotlačení je potenciometr hladce otočitelný jako dřív, tak to možná prohlásím za vlastnost :-)


Přílohy:
flysky-i6-ring.png
flysky-i6-ring.png [ 3.72 KiB | Zobrazeno 885 krát ]
Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Sky surfer 1400
PříspěvekNapsal: pon 13.02.2017 9:33 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 254
Bydliště: Brno
Tak zkušenosti ze včerejšího létání:

  • Diferenciace křidélek nastavením koncového bodu příslušného kanálu na 50 % je asi přílš radikální - letadlu se nechce naklánět. Buďto zvýším přepákování nebo omezím jen tak k 75 % (včera nebyl čas to zkoušet).
  • Flaperony zdá se nějak fungují, podařilo se mi s nimi přistát s daleko menší rychlostí. Spoilerony jsem nezkoušel.
  • Hmatová zpětná vazba na potenciometru s tím kroužkem sice je, ale i tak to není nic moc - v rukavicích to v nejde nahmatat vůbec.
  • Potenciometr VrB je za letu hůř dosažitelný, asi to předělám na VrA, ale výhledově tam chci mít servo natáčení kamery.
  • Posunutí těžiště dozadu pomohlo, model teď letí rovně i s výškovkou rovině se zbytkem VOP. Akorát než jsem to zjistil a vytrimoval výškovku zpět do roviny, furt jsem se divil, proč je to tak nestabilní a houpe to. Až pak mi došlo, že jsem vlastně hýbal těžištěm.
  • Snížení citlivosti pák okolo středu pomocí funkce Exp je fakt dobré. Dítě zvládlo několik přistání včetně přiblížení.
  • Vždycky jsem si myslel že nejsem trémista, ale při prvním startu se okolo nás zastavilo asi pět běžkařů a všichni koukali jak lítám. Znervózňovalo mě to daleko víc než bych řekl. Radši jsem po pár minutách přistál, ještě upravil těžiště, a pak teprv letěl znovu.
  • FlySky i6 je na baterky daleko žravější než to původní čtyřkanálové rádio.
  • Kameru nedávat rovnoběžně s křídlem, jinak tam bude vidět povětšinou jen obloha :-)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Sky surfer 1400
PříspěvekNapsal: ned 19.02.2017 23:32 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 254
Bydliště: Brno
Dneska jsem byl lítat na Hádech, abych si vyzkoušel, jak takový model řídit když stojím výš než on. Jako dobrý, kromě iracionálního strachu že mu dojde baterka a já už to nevytáhnu nahoru :-). Ale furt mám problém s přistáním: už jsem se nějak naučil nastavit model na přistání v ose kterou si předem vyberu, ale furt mám problém s tím, že Sky Surfer skoro neklesá, a já jsem pokaždé příliš vysoko. A potlačit výškovku asi moc nepomůže, protože tím jen vyměním výšku za rychlost, které se ale ve finále stejně musím nějak zbavit.

Máte nějaké tipy k přistání, jak nepřeletět?

Ještěže na Hádech ten můj přistávací koridor končí takovým rákosím, které případně zajistí měkké přistání i v metrové výšce :-)

A pak ještě takový dotaz k trimování: když letadlo trochu zatáčí, jak se pozná jestli trimovat směrovku nebo křidélka?


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Sky surfer 1400
PříspěvekNapsal: pon 20.02.2017 0:03 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru

Registrován: 19.8.2005
Příspěvky: 3510
Bydliště: Šternberk, ČR
Obrázky: 0
YenyaKas píše:
Máte nějaké tipy k přistání, jak nepřeletět?

Nasadit poslední zatáčku z větší dálky a níže. Neboj, časem a zkušenostmi se to zlepší.

YenyaKas píše:
A pak ještě takový dotaz k trimování: když letadlo trochu zatáčí, jak se pozná jestli trimovat směrovku nebo křidélka?

Křidélka model naklápí, takže letět od sebe nebo proti sobě se směrovkou v neutrálu a pozorovat co se děje. Když se naklápí, tak trimovat křidélka, když jen zatáčí, tak směrovku. Když zatáčí bez naklápění jen při motorovém letu, vyosit motor


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Sky surfer 1400
PříspěvekNapsal: pon 20.02.2017 9:25 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 254
Bydliště: Brno
jio píše:
Křidélka model naklápí, takže letět od sebe nebo proti sobě se směrovkou v neutrálu a pozorovat co se děje. Když se naklápí, tak trimovat křidélka, když jen zatáčí, tak směrovku. Když zatáčí bez naklápění jen při motorovém letu, vyosit motor

Mno, můj Sky Surfer se směrovkou jen nezatáčí, ale trochu se i naklápí. Pocitově je to jiné, když zatáhnu za páčku tak je na modelu vidět, jestli jsem zatáhl za směrovku nebo za křidélka, ale naklápí se to i zatáčí v obou případech, jen v každém trochu jinak: s křidélky je to takové opticky plynulejší, se směrovkou sebou model jakoby škubne do příslušného směru a pak udělá trochu protipohyb zpět a u toho se naklání. Ale právě tohle je reakce na knipl, na změnu. Jak to poznat pokud je to nastaveno furt stejně pro účely trimování, to nevím.

Mimochodem, může mít na výchylky vliv teplota? Já jsem si včera po jednom přistání všiml, že mám směrovku vychýlenou cca o 2-3 mm do boku. Tak jsem to trimem posunul do středu s tím, že doma pootočím vidličkou na táhlu. No ale přišel jsem domů a k úpravě jsem se dostal až večer: směrovka byla vychýlená opačným směrem, a když jsem trim vrátil do neutrálu, byla taky v neutrálu. Může se to teplem takto rozhodit?


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Sky surfer 1400
PříspěvekNapsal: pon 20.02.2017 12:32 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru

Registrován: 19.8.2005
Příspěvky: 3510
Bydliště: Šternberk, ČR
Obrázky: 0
Psal jsem o ustáleném letu kdy je směrovka v neutralu. Jak se létá zatáčka zkus najít přes Hledej.
Teplota má u EPP vliv. Teplem se mírně mění rozměry a drát pro náhon skoro ne. Takže je dobré si zvyknout u těchto modelů na to, že bude třeba skoro vždy jemně doladit seřízení modelu.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Sky surfer 1400
PříspěvekNapsal: pon 20.02.2017 14:02 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru

Registrován: 14.6.2016
Příspěvky: 71
Bydliště: Kladno
YenyaKas píše:
Mimochodem, může mít na výchylky vliv teplota?

Teď momentálně létám s SkyScoutem, je to podobné, materiál stejný. Když byly mrazy, tak přechod z pokojové teploty do -2 stupně způsobil potlačení výškovky o více než 3 mm, jen taktak stačil naplno trim u TGi6. U směrovky to bylo trochu menší.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Sky surfer 1400
PříspěvekNapsal: pon 20.02.2017 14:03 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 254
Bydliště: Brno
jio píše:
Psal jsem o ustáleném letu kdy je směrovka v neutralu. Jak se létá zatáčka zkus najít přes Hledej.


Jak se létá zatáčka je jiný problém, ten teď neřeším. Dotaz byl na trimování křidélka versus směrovka. A podle mého názoru v obou případech, kdy je třeba trimovat, letadlo s winglety jako je Sky Surfer jednak zatáčí a jednak se naklání. A dotaz je, jak poznat, kdy trochu posunout křidélka, a kdy naopak se snažit posunovat směrovku. S tím, že obvykle bude třeba manipulovat s obojím.

Plochou zatáčku Sky Surfer jen tak neudělá - snažím se to zkoušet, ale v podstatě je to o vhodném pohybu křidélek proti směrovce a kompenzaci výškovkou. Čili bych neřekl, že letadlo které potřebuje trimovat jen směrovku bude jen zatáčet a nic víc.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Sky surfer 1400
PříspěvekNapsal: stř 22.02.2017 10:38 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru

Registrován: 14.6.2016
Příspěvky: 71
Bydliště: Kladno
Podařilo se mě najít originál Modelářských Listů, které jsem koupil v roce 1985. To nejdůležitější jsem naskenoval, ke stažení na http://www.svobodanet.cz/data/ModListy_3_str13-17.pdf , v plné velikosti na https://premsvo.wordpress.com/2017/02/2 ... ske-listy/ .

Ještě jednou jsem si na ML přečetl vše o funkci směrovky, vazbě na vzepětí křídla a odpovídá to tomu, co popisuješ "můj Sky Surfer se směrovkou jen nezatáčí, ale trochu se i naklápí". Jaké vzepětí má ta tvoje verze Surfera 1400, malé jako X8 nebo větší jako Sky Scout (Easy Star2), nebo něco mezi ?

O směrovém trimování píší ML doslova (str8, zatím nenaskenováno): " Trimovacím segmentem vysílače pak přesuneme neutrální polohu křidélek resp. směrovky proti smyslu samovolného zatáčení ...". Mohlo by se to chápat tak, že křidélka a pokud nejsou, tak směrovka, ale nevím.

Moje zkušenost: směrovkou jsem trimoval při zatáčení v motorovém letu X8 (na podložku motoru to nebylo), její horní část je ofukována vrtulovým proudem a připadalo mě to účinnější. Pokud to ale zatáčelo v bezmotorovém letu (Scout), tak jsem trimoval křidélky, stačilo málo, křidélka jsou citlivější než neofukovaná směrovka.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Sky surfer 1400
PříspěvekNapsal: stř 22.02.2017 11:30 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 254
Bydliště: Brno
PremSvo píše:
Ještě jednou jsem si na ML přečetl vše o funkci směrovky, vazbě na vzepětí křídla a odpovídá to tomu, co popisuješ "můj Sky Surfer se směrovkou jen nezatáčí, ale trochu se i naklápí". Jaké vzepětí má ta tvoje verze Surfera 1400, malé jako X8 nebo větší jako Sky Scout (Easy Star2), nebo něco mezi ?

Řekl bych, že vzepětí je minimální, ty trubičky vestavěné v křídlech jsou spojené do roviny. Vzepětí je zřejmě realizováno jen průhybem křídel při zatížení na straně trupu.

Tady tím textem se taky vysvětluje to "škubnutí" do zatáčky a následný protipohyb - tím že vlastně nejdřív po vychýlení směrovky se model otočí kolem svislé osy ale pořád pokračuje přibližně v přímém směru, dochází postupně ke snížení účinnosti té směrovky, až je moment otáčení kolem svislé osy generovaný tou směrovkou postupně nulový a nakonec i záporný (jak se model setrvačností snaží kolem svislé osy otočit ještě dál a něco ho musí zastavit). Může to takhle být?

Taky se tím vysvětluje, proč na simulátoru některé modely vyžadují pro zatáčku iniciovanou směrovkou následně korekci křidélky jedním směrem, a jiné opačným směrem (ten klopivý moment směrovky).

PremSvo píše:
Moje zkušenost: směrovkou jsem trimoval při zatáčení v motorovém letu X8 (na podložku motoru to nebylo), její horní část je ofukována vrtulovým proudem a připadalo mě to účinnější. Pokud to ale zatáčelo v bezmotorovém letu (Scout), tak jsem trimoval křidélky, stačilo málo, křidélka jsou citlivější než neofukovaná směrovka.

Zajímavý přístup, asi to vyzkouším. Díky. Nicméně mi připadá, že naopak citlivost na směrovku má to letadlo větší - dělá divočejší pohyby. Ale asi to není objektivní srovnání, kvůli diferenciaci křidélek mám menší rozsah pohybu než původně.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Sky surfer 1400
PříspěvekNapsal: stř 22.02.2017 12:29 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru

Registrován: 14.6.2016
Příspěvky: 71
Bydliště: Kladno
Spojovací trubičky jsou rovné u obou mých modelů. Scout (ES2) má trubičky kratší a křídlo se pak zvedá. X8 je má až k uším a tím pádem jsou zvedlé jen ty uši. Pátrám po tom z důvodu vysvětlení rozdílných vlastností uvedených modelů. Fotografie jsou na https://premsvo.files.wordpress.com/201 ... cn2133.jpg a X8 ještě na https://premsvo.files.wordpress.com/2016/09/negativ.jpg .

Na podrobný rozbor sil v zatáčce se necítím, jen se mě zdá, že Scout má větší tendenci se sám srovnat a menší tendenci padat po křídle. Směrovku mám u Scouta nastavenou na 50% plus Exp -60, výchylka je max 10 mm (podle návodu). Surfera X8 teď nezměřím, přijímač + baterka jsou ve Scoutovi.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Sky surfer 1400
PříspěvekNapsal: stř 22.02.2017 12:31 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 23.6.2014
Příspěvky: 407
Bydliště: Žďár n. S.
PremSvo píše:
Podařilo se mě najít originál Modelářských Listů, které jsem koupil v roce 1985. To nejdůležitější jsem naskenoval, ke stažení na http://www.svobodanet.cz/data/ModListy_3_str13-17.pdf , v plné velikosti na https://premsvo.wordpress.com/2017/02/2 ... ske-listy/

Nemohl bys prosím na své stránky oskenovat časem celé Modlisty? Bylo by to velmi záslužné, protože zdroj http://zd.wwwcity.cz/Modlisty/ je opravdu hodně špatně čitelný.
Myslím by to ocenila řada modelářů jak začínajících, tak i těch, co se snaží pořád dokola někomu něco vysvětlovat :lol:

_________________
Laguna, Daidalos, MiniCorado, F3K Edge, Fox 2300, Funtastic=Funtic II a další, Taranis X9D+


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Sky surfer 1400
PříspěvekNapsal: stř 22.02.2017 13:14 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru

Registrován: 14.6.2016
Příspěvky: 71
Bydliště: Kladno
O naskenování uvažuji, ale mám obavu, aby z toho nebyl malér. Na poslední straně je sice uvedeno: Reprodukování . Při reprodukování textu či obrázků nutno uvést pramen v plném znění. , ale nevím, zda to platí i při kopírování celého sešitu.
Nevíte někdo, jak je to v tomto případě s autorským právem?

Existuje nějaký právní nástupce Modely?
Vede mě k tomu situace u Amatérského radia, tam nějaký nástupce je a kupoval jsem CD se skeny od nich.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 67 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google Adsense [Bot] a 8 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz