Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 12 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Směr otáčení vrtule
PříspěvekNapsal: úte 07.07.2015 14:05 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 7.2.2015
Příspěvky: 3
Jaký by měl být správný směr otáčení vrtulí u B 17 (elektro 1600/HK 4x regulátor, 2x baterka zapojení rozdělené na vnitřní a vnější motory, vrtule jsou 2x L a 2x P točivé). Viděl jsem na každém křídle otáčení ve stejném směru a to ze shora k trupu,(vadilo by otáčení ze shora od trupu?), nebo na každém křídle protiběžné otáčení. Má to na letové vlastnosti nějaký vliv?
Díky za názory. MK.


Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Směr otáčení vrtule
PříspěvekNapsal: úte 07.07.2015 20:22 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 20846
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
No, postavil jsem snad dost dvoumotoráků abych věděl.. ale stejně nevím... :?
Nějakou dobu to vypadalo že mnohem vhodnější jsou protiběžné vrtule točící se "listem nahoře k trupu", tedy vlevo pravotočivá (klasická) a vpravo levotočivá. Na jednom F7F (cca metr) se dvěma pravotočivými se nedalo doprava zatočit, zato doleva šel velmi ochotně. Měl jsem proto protiběžné na všech dalších dvoumotorácích.
Teď lítám trochu větší F7F a tam alternuji vrtule jak protiběžné, tak "stejnoběžné" - nepocítil jsem výrazný rozdíl... Tak nevím.

Co se týká smyslu těch protiběžných vrtulí, dá se dočíst že třeba Twin Mustang P-82 s vrtulemi točícími "listem nahoře od trupu" skoro neodstartoval a začal létat až motory navzájem prohodili.

Taky myslím záleží na poměru velikosti vrtule k rozpětí křídla, to třeba u F7F je dost jiný poměr než u čtyřmotoráků, také tam je jiný výkonostní poměr.

Řekl bych že chybu neuděláš když je dáš protiběžně, vlevo pravotočivé a vpravo levotočivé; protože to jde lehce otočit, můžeš pak otestovat vliv různého uspořádání, ono to poletí vždycky.

_________________
jyrry.webnode.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Směr otáčení vrtule
PříspěvekNapsal: úte 07.07.2015 21:19 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 4785
Bydliště: SK Bratislava
zalezi od velkosti vrtul a velkosti vyskovky, ak idu vrtule "hore od trupu" tak po pridani (ked je vrtula vo valkom sklze) si potlacis ak je vyskovka mala

ak pojdu rovnakym smerom, bude to vyskovo neutralne, ale bude problem so zatacanim (precesia + bocne plochy)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Směr otáčení vrtule
PříspěvekNapsal: stř 08.07.2015 14:14 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 20.1.2012
Příspěvky: 354
Tak v realu se vsechny pri pohledu zepredu tocej proti smeru hodinovych rucicek. Neni duvod to delat jinak...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Směr otáčení vrtule
PříspěvekNapsal: stř 08.07.2015 16:11 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 20846
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
Joza píše:
... Neni duvod to delat jinak...

S kolika obdobnými modely jsi skutečně létal?

_________________
jyrry.webnode.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Směr otáčení vrtule
PříspěvekNapsal: čtv 09.07.2015 14:32 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6889
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Každopádne tie motory na jednom a druhom krídle je dobré nechať točiť naopak. Ale z hľadiska aerodynamiky to bude mať asi vplyv na skutočné uhly nábehu obtekania krídel a chvostových plôch v rotujúcich víroch vzduchu za vrtuľou. Nakoľko je ten vplyv silný a do akej miery priaznivý/nepriaznivý - to neviem posúdiť. Dvojmotorák som zatiaľ nemal a toto som preto neodexperimentoval.

Osobne by som však dal prednosť opačnému smeru otáčania než ako píše Jirry - teda na pravom krídle pravotočivému (listy od trupu hore) a na ľavom ľavotočivému.

Vedie ma k tomu úvaha, že ak za vrtuľou vzniká otáčavý vír vzduchu, tak pravotočivý na pravom krídle bude znižovať uhol nábehu na koncoch krídel a naopak zvyšovať pri koreni (na ľavom krídle samozrejme opačne). A to by mohlo zlepšit správanie lietadla pri priblížení sa k pádovej rýchlosti, lebo prúdnice sa asi potom budu trhať skôr pri trupe ako na koncoch krídiel - čo je pre stabilitu a ovládateľnosť dobré (podobne pôsobia aj negatívy). Samozrejme ten vplyv na chvostové plochy bude zrejme taký ako píše Igor - to ale nemusí byť naškodu, že keď pridáš plyn, tak sa model sám mierne potlačí.

Až si niekedy postavím dvojmotorák, tak to rád odexperimentujem. :wink:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Směr otáčení vrtule
PříspěvekNapsal: čtv 09.07.2015 15:28 
Mazák
Mazák

Registrován: 2.3.2012
Příspěvky: 2717
Bydliště: Ústí nad Labem
Já jsem kdysi dal průchod touze provozovat větší dvoumotorák, ale zbaběle jsem zvolil Cessnu Skymaster... :oops:


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Směr otáčení vrtule
PříspěvekNapsal: čtv 09.07.2015 16:52 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 20846
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
Už dost dlouhou dobu si říkám že ty vrtule jednou otočím abych byl chytřejší... ale zatím jsem na to vždycky zapomněl když jsem vyrazil na letiště :lol:

_________________
jyrry.webnode.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Směr otáčení vrtule
PříspěvekNapsal: čtv 09.07.2015 16:58 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6889
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Tak to udělej! :!:
Zas tolik práce to snad není prohodit na každém regulátoru 2 vodiče. :wink: Ať víme jestli jsou/nejsou ty naše úvahy správné. :wink:
Já dvoumotorák nemám, tak jen si tak spekuluji. :lol:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Směr otáčení vrtule
PříspěvekNapsal: čtv 09.07.2015 17:13 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 20846
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
Zamyslel jsem se nad tím... a narazil jsem na problém - doma s F7F létám na travnatém letišti a na něm teď používám poněkud zkrácené vrtule APC 15,75/13,5 které jsou ale obě pravotočivé... Pro provoz na asfaltu jsem pořídil nový protiběžný pár M.A. 16/10 které jsem sice taky zkrátil ale ne moc a na trávě dost drhnou a ničí se o kdejaký drn... Tak nevím kde to testnu, nejbližší akci na asfaltu vidím až v září - Suché... a to na to asi zase zapomenu ... :?
Další dvoumotor je sice taky F7F ale halová, tam se to na deskovém profilu projeví asi jinak, mám tam pidivrtulky a teď koukám taky obě pravotočivé... Ostatní éra jsem olétal nebo prodal...
Tak až doosadím B-25... a to na to zase zapomenu :?

_________________
jyrry.webnode.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Směr otáčení vrtule
PříspěvekNapsal: čtv 09.07.2015 17:36 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6889
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Až se tím novým dvoumotorákem B25 pochlubíš na manii, tak já Ti to připomenu. :wink:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Směr otáčení vrtule
PříspěvekNapsal: čtv 09.07.2015 17:44 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 20846
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
OK, tady viewtopic.php?f=15&t=65745 je postup prací :-)

_________________
jyrry.webnode.cz


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 12 ] 

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 31 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz