Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 9141 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky:9
Já bych doporučoval... Ono záleží, jestli se aspoň něco naučil na simulátoru, o typu modelu už tu byla také řeč, jestli jde sám, či s přítelem na telefonu, tedy na kabelu atd. Pro zjištění prvotních reakcí není od věci to, co doporučuje Libor, prostě jen zjistit, že to vůbec reaguje a potom i jak to reaguje. Pokud bude mít nějaké bublinky, tak případný pád moc bolet nebude. Třeba dva, tři skoky. Pak už výš. Samozřejmě výška je pro začátečníky přítelem. Důležité je, aby model dělal to, co chci já a ne, co s ním dělá prostředí. Znamená to, že model musí dělat zatáčky podle mě a do směru, který určím. Dělat v průběhu letu také nácvik přiblížení na přistání je také velmi dobré. Zatáček udělám během letu hromadu, ovšem přiblížení jen jedno, nebudu-li opakovat okruh. Přitom je to dost důležitá fáze letu. Také není od věci naučit se létání na okruhu, něco jako létají větroně z navijáku, tím si procvičí nádherně i to přiblížení. Ono těch způsobů, jak se naučit létat je mnoho. Také záleží dost na schopnosti eléva, jak rychle mu to půjde "pod kůži".
_________________ Hitec Aurora 9X
Naposledy upravil DAF dne ned 25.02.2018 11:06, celkově upraveno 1
No nevím. Já když jsem studoval jak se mám učit lítat, tak první pravidlo co všude doporučovali bylo "létej tři chyby vysoko" a "výška je tvůj přítel". A toho bych i zpětně nahlíženo doporučoval se držet. Na nějaké zatáčky v pěti metrech bude čas, až to bude umět. Zvlášť s tříkanálem bez křidélek, se kterým se zatáčí stylem: furt nic, furt nic, furt nic, a teď už je to moc. Výška je začátečníkův přítel, ne že ne.................
Libor ve svem prispevku jako prvni uvadel model Step One od RC factory. Z meho pohledu idealni motorovy model pro zacatek.
Koncepcne jeto motorovy model, ne motorovy kluzak, s relativne malym plosnym zatizenim,tj.tomu odpovida mizerna klouzavost a pronikavost s vypnutym pohonem (akceptovatelne a bezne u rezanych epp modelu ) .
Po Vanocich jsem mel moznost poletuchu za odpoledne a vecer postavit a pak ve 4hodiny rano na ulici pod lampou i zaletnout.
V zhledem k podminkam (omezena viditelnost,prostor vymezeny sirkou silnice, ploty a stromy...) zalet a trimovani probehlo ve vysce cca 0.5 - 1m, na plose 50 x 10m. Nejak mi neprislo, ze by ten eroplan mel sklony k uvedenemu: Zvlášť s tříkanálem bez křidélek, se kterým se zatáčí stylem: furt nic, furt nic, furt nic, a teď už je to moc.
Poletuchu jsem nasledne v prubehu celkem vetrneho odpoledne predvedl zakaznikovi. Model to zvladl v pohode, vcetne kopanych vykrutu,letu na zadech i nekolika svislych vrtulnikovych vzletu a pristani bez dopredne rychlosti.
Dotycny si ho i se synem odvezl, ted cekam az se objevi a zacneme s vyukou letani.... pak napisu jak to mlademu slo.Mezitim jsem jim doporucil poletovani na simu.
Abych kluka trosku navnadil,predvedl jsem, jak se v takovem pocasi chova celokompozitovy Mustang.
Pak cca pul hodiny packoval pod mym dozorem Cejku (start a pristani jsem provedl ja),aby si skusil rozdily v citlivosti rizeni v bezmotorovem i motorovem letu, packovani kdyz leti napric, od sebe a k sobe atd.
Usoudil jsem, ze ve vetru 3- 5m/s,by pro nej nebylo rozumne zacinat s epp jesterkou.
Zrejme se agitace povedla, protoze minuly ctrvrtek se objevil tatinek, ze sice kvuli praci nestiha,ale v nejblizsim obdobi by to chteli zase vyzkouset.
Tu je par fotek a nejaky doprovodny text,jako dukaz,ze si nevymyslim:
Pozn: uvedena koncepce podle me splnuje kriteria vhodne navrzeneho modelu pro zacatecnika. Ze nema rizene kridelka nevadi. Stabilita a obratnost jsou u poletuchy v rozumnem pomeru (viz videa),cimz je minimalizovan stres pilota v okamziku, kdyz nevi. Proste necha model chvili letet a pak se uvidi. Dobre navrzeny zacatecnicky eroplan, musi vzletat, litat i pristavat sam, bez zasahu pilota, jako vsechny volne modely... psal a ukazoval jsem to jiz mnohokrat.
Registrován: 1.5.2003 Příspěvky: 1265 Bydliště: Teplice v Čechách
YenyaKas píše:
No a u přistání nejde létat furt "před sebou"
Ano, to nejde. Ale je rozdíl lítat v prostoru před sebou a v případě potřeby se otočit, nebo lítat libovolně náhodně prostorem kam mě náhodně snesl pohyb vzduchu, točit se pod letadlem, přelétávat si nad hlavou.
Při tom prvním pořád vím, kde v prostoru s letadlem jsem, pořád na letadlo vidím a jsem schopen vnímat jeho rychlost, náklon. Při tom druhém snadno ztratím pojem co je proti větru a co po větru, nad letadlem, které je přímo nade mnou snadno ztratím kontrolu.
Registrován: 1.5.2003 Příspěvky: 1265 Bydliště: Teplice v Čechách
Někde tady na RCmanii je diskuze, zda je pro začátečníka vhodnější letadlo z EPO nebo z EPP, řeší se, který materiál vydrží větší ránu. Jsou tam i pěkně natočená videa (nemyslím to ironicky, ta videa jsou kvalitní), kde je vidět, že ani výška na tři chyby nestačí, let ve spirále několik desítek metrů až do země, letadlo, které minuty neletí, ale houpá od pádu k pádu.
Problém totiž je také vědět, jak let má vypadat. Začátečník může být člověk, který na letadla roky kouká, nebo se chodí dívat na modeláře a vidí, jak normální let vypadá, může to být člověk, který letadla nebo modely v letu nikdy nějak zaujatě nesledoval. V každém případě je výhodou s někým se seznámit, koukáním na let jiného pilota, hovorem s ním lze ledacos pochytit. Třeba se dívat, co dělají jeho prsty na kniplech vysílače, uvidí, že se kniply vychylují jen málo, nekoukám-li zrovna na někoho, kdo létá 3D akrobacii. Dá se potom nasucho naučit prsty těm malým pohybům. Stačí vzít vysílač do ruky, představit si letadlo v mírném pravém náklonu a korigovat to jemnou výchylkou křidélek nebo směrovky, pokud letadlo nemá křidélka. A soustředit se při tom na to, abych nepopošoupával plyn dopředu dozadu. Stejně tak si mohu představit, jak letadlo trochu sklopí nos a já musím maličko přitáhnout. Nebo naopak. Není nutné přicházet na to až když je letadlo ve vzduchu.
Některé věci se nedají jednoduše odkoukat nebo vymyslet. Tak, jako mají piloti pomůcku "kam kulička tam nožička", modelář začátečník si může pomoci při letu proti sobě pomůckou "kam padá křídlo, tam strč knipl křidélek". Někdo si vymyslí jinou berličku - v duchu se otáčí do směru letu modelu. Nebo se otočí celý k modelu zády. To je špatně a proto se má stát na místě a netočit se libovolně.
Probíhají zuřivé debaty, zda stabilizace modelu začátečníkovi pomůže, nebo je to naopak něco, co ho "kazí". Když si vyberu vhodné letadlo, když se na let připravím, vůbec se nemusím se stabilizací trápit, prostě ji nebudu potřebovat. Jaký význam má automatické omezení náklonu, když letím odpovědně a náklon se sám snažím co nejdříve korigovat? Jaký význam má omezení podélného sklonu, když letím odpovědně a zhoupnutí modelu hned koriguji, letadlo si trimuji? Jaký význam má omezení letového prostoru, kdy se model sám otočí dovnitř prostoru, když z prostoru vylétnu? Spoléhání na takové pomůcky mě jen zbrzdí v učení. Chci být PILOT modelu, ne operator bezpilotního prostředku!
Registrován: 1.5.2003 Příspěvky: 1265 Bydliště: Teplice v Čechách
Začátečník řeší, jaké letadlo si má pořídit, jak ho má připravit k letu, ale neřeší sebe. Protože to létání vypadá jednoduše, nepřemýšlí, že mimo modelu bude muset zvládat i sebe. Je to trochu takový paradox. Všude okolo sebe vidíme jezdit řidiče, vypadá to řízení jednoduše, vždyť řidič řídí a klidně si něco vypráví se spolujezdci, kouká po krajině, telefonuje, ale když přijde člověk do autoškoly, přemýšlí nad tím, jak to bude těžké. Pak si sedne za volant, rozjede se, i řadit ty rychlosti nějak zvládne, ale už mu moc nezbývá času sledovat, co se děje okolo. S každým kilometrem je ta technika lepší, zatáčku už může projet rychleji, dokáže se podívat do zrcátka, pak už dokáže jet odněkud někam a dokonce si přitom povídat. Někomu to jde rychle, někomu pomaleji, nad někým instruktor lamentuje, že se to ten člověk nikdy nenaučí. Je to nějaký proces, ve kterém se řidič učí motoriku, postupně opadá stres, zvětšuje se množství podnětů, které vnímá.
Hodně lidí nenapadne, že ten počátek s modelem letadla může mít podobný průběh jako v té autoškole. Letadlo má nevýhodu v tom, že nejde tak jako auto jezdit někde po hřišti krokem na jedničku. Letadlo odstartuje a musí letět, aby nespadlo. A letí pro začátečníka rychle. Nepřipravenému, který si myslí, že bude jen zatáčet a létat nahoru nebo dolů, se najednou dějí věci, na které nevhodně reaguje, stres je veliký a rána je prakticky jistá. Když se bude snažit vyletět co nejvýše, nejméně "na tři chyby", připraví si let trvající minuty a tím i stres trvající minuty. Až letadlo dostane na zem, nebude schopen říct, jak let probíhal, nebude vědět, zda mu letadlo zatáčelo pořád doleva nebo doprava. Krátké poskoky, nejdříve hody a let kousek nad zemí umožní odbourat ten nejhorší stres, umožní sledovat, co se modelem děje.
Každému tato fáze trvá jinak. Někdo to zmákne během prvního dne, někdo půjde ven pětkrát. A není to jen o tom, jaký je kdo nervák nebo jak moc tomu rozumí (proč to letadlo letí, proč se těmi kormidly hýbe zrovna tak, jak se hýbe). Je to o motorice, kdy si musí člověk zažít pohyby prstů na kniplech, to má každý taky jiné.
Registrován: 1.5.2003 Příspěvky: 1265 Bydliště: Teplice v Čechách
Pak je tu ještě jedna věc, kterou začátečníci řeší. Když dám vedle sebe obrázek Carbon Cub S+ a Step One, nebo když je v reálu uvidím vedle sebe, tak ten Carbon Cub je "opravdu letadlo", kdežto Step one je "hračka". Proč mám vyhazovat peníze za něco, s čím se za chvilku naučím a potom už to nebudu potřebovat.
Ano, souhlasím, ten Carbon je krásný a evidentně i dobře lítá. Ale ten Step One na rozdíl od Carbona začátečník určitě uřídí a až se to trochu naučí, na Carbona jistě dojde. A Step One určitě nemusí skončit někde za skříní. Běžně vidím na modelářských setkáních zkušené piloty, kteří lítají drahé jety, velké akrobaty nebo velké makety větroňů, jak se baví s takovýmito jednoduchými letadélky, blbnou s nimi. Já tomu říkám kratochvilná letadla. Dá se s nimi létat na malém prostoru, dá se s nimi něco podlétává, oblétávat ...
... u přistání nejde létat furt "před sebou", pokud jsem odstartoval "před sebe" proti větru. ...
No, i tohle je vhodné až nutné se naučit. Nejsou všude plochy kde s érem lze vykonávat Brownův pohyb v libovolném prostoru. Také při současném létání více modelů je dobré si uvědomit že pohyb mého éra by pro ostatní měl být předvídatelný. Stačí si představit že stojím na kraji plochy a těsně za zády mám plot (např. klasická situace na modelářských akcích, nebo tam je hromádka aut kterými jsme přijeli, nebo tam je silnice atd. atd.). Létám zleva doprava a zpět tak abych byl stále "před tím plotem". Obraty obvykle dělám před sebou při průletu (ať zleva či zprava, záleží také na směru větru), na souvrati se otáčím pokud možno zatáčkou "od plotu" nebo souvratem či zvratem, přemetem s půlvýkrutem. Při létání s více kolegy je vhodné až nutné domluvit si směr létání (obvykle to je proti hodinovým ručičkám, vodorovné osmičky je dobré vynechat ), směr průletů nad blízkou plochou (to je ta "blízko před plotem") a průlet zpátky "zadem" = "dál od plotu". Ano, přistání je pak někdy náročnější ale obvykle to jde. Snažím se tak létat i když jsem na ploše sám, nedovolím éru vyplnit celou polokouli R=dosah RC či očí Jo a necourám se po ploše když startuji (s výjimkou záletu či neobvyklých situací); co má kola to projede přede mnou a co je nemá hodím prostě před sebe zase "od plotu". Problém je vítr v zádech; pokud to jde, vytyčím si pomyslný plot tak abych stál proti větru; pokud to fakt nejde, jsem asi zrovna na akci (často s opravdovým plotem) a už umím trochu létat a tolik ten vítr v zádech nevadí, nesmí vadit edit: platí to samozřejmě především pro motoráky; výškoví lovci stoupavých proudů na to musí jít trochu jinak ale u země to bude podobné
Registrován: 3.9.2016 Příspěvky: 137 Bydliště: Brno
Libor píše:
Za 100 hodin bys venku postupem přes přiměřené tři modely už létal akrobacii. Bez AutoLand, Holding Pattern, Panic Recovery, ...
Zdravím, ano, ale on ten trenažér je svým způsobem nebezpečný v tom, že to člověka svádí dělat kousky které hodně končí havarií. No prostě model naskočí znovu a lítá se dál. Já se teda snažím do zblbnutí lítat Carbon Z Cub v různých lokalitách a síle větru. Jinak na akrobacii si netroufám, i když se s tím modelem dá udělat přemet apod. to už zvládám. Nicméně mým cílém není akrobacie ale pohodové létaní. Taky mě zaujaly Tundra a Beaver. No taky jsem přemýšlel o tom, že kdybych zvolil u Carbona S+ režim Začátečník tak bych si asi nabil hubu, protože na trenažeru zatáčím solidně po křídlech a celkem to jde. Děkuji za reakci.
Na tohle letadýlko jsem nevzpomněl. Libor to popsal pěkně , ale ve všech popisech mi chybí ještě jedna věc. A to nácvik přistání. Je krásný, že zvládnu čistej let, ale musím na zem! Já bych po prvním očuchání a zvládnutí zatočení zařadil nácvik přiblížení přistání. Nevím, jestli to platí i v dnešní ,, rychlý době", ale mě vštěpovali, že je lepší se projít kus po letišti, než u nohy sbírat do igelitky.
_________________ Co napíšu je jen můj názor, který nikomu nevnucuju.
Registrován: 3.9.2016 Příspěvky: 137 Bydliště: Brno
Pánové jste skvělí, všem vám moc děkuji za vaše velmi přínosné reakce a pozitivní přístup. S tím se dnes už našinec těžko setkává, je vidět, že modeláři jsou třída. No ano jedna reakce o nácviku přistání, ano je to teda mazec pořádně přistát. S tím Carbonem na trenažéru mi to celkem jde. Ještě jsem se chtěl zeptat při jakých rychlostech větru lítáte? Mám nastaveno ve Phoenixu 4 a někdy 5 m/s. A dost to teda se mnou cvičí. Take děkuji všem za typy na letadýlka proberu se s tím.
P.S jsem z Brna. No a tím pádem jak vidíte z toho bydliště ještě jsem vlastně ani nepřemýšlel kde bych si vlastně zalítal.
Vpravo nahoře ,,uživatelský panel". Rozklikneš a vlevo otevřeš ,, profil" a tam si doplníš, co uznáš za vhodný. Z Brna jezdí kolega až k nám. Pokud vím, tak tam je ofic. snad jen Medlánky, ale pro rekreační to asi moc není.
_________________ Co napíšu je jen můj názor, který nikomu nevnucuju.
Registrován: 3.9.2016 Příspěvky: 137 Bydliště: Brno
Shorty dík, já už na to přišel. No s tím místem je to problém. Medlánky asi ne, protože tam se asi schází skoro profíci a nechtěl bych tam dělat ostudu. Najdu si nějakou louku u Brna. Ale zatím holt "teorie"
Registrován: 3.11.2011 Příspěvky: 592 Bydliště: Česká republika
Hlavne to s tou teorii neprahanejte a co nejdriv zacnete letat. Znam uz dva kamarady, kteri nakonec zustali jen u simulatoru a na louku je uz asi nikdo nedostane.
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 25 návštevníků
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru