RCmania.cz - web pro modeláře a modely
http://www.rcmania.cz/

Diferenciace křidélek
http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=16&t=27486
Stránka 1 z 2

Autor:  Dareba [ ned 11.04.2010 21:36 ]
Předmět příspěvku:  Diferenciace křidélek

Může mi tady někdo vysvětlit co to je diferenciace křidélek a kdy sa používá?

Autor:  pajax007 [ ned 11.04.2010 21:54 ]
Předmět příspěvku: 

Na jednu stranu má křidélko menší a na druhou větší výchylku. Je to kvůli správnému průletu zatáčkou, aby nevylétávalo ze zatáčky ven . V nějaké RC Revui to bylo moc pěkně popsáno (myslím že autor článku je J. Kroufek). Má na to vliv měnící se plocha křídla a zvětšující účinnost jednoho křidélka při naklonění modelu. Dolů je výchylka menší a nahoru větší. Vždycky to zkouším rozdíl zvětšovat až se mi to zdá dobré. Jde to udělat buď nastavením ve vysílači ( každé křidélko jedno servo) nebo mechanicky (jedno společné servo) Pajax 007

Autor:  zdzd [ ned 11.04.2010 22:22 ]
Předmět příspěvku: 

Nějak jsi to zamotal, přičemž je to úplně jednoduché.

Diferenciace je potřebná pro křídla s nesouměrným profilem. Vychýlené křidélko má totiž aerodynamický odpor a křídlo brzdí. Pokud má křídlo souměrný profil a křidélko se vychyluje souměrně, je takto způsobené zabrždění na obou polovinách křídla stejné a je to v pohodě. Pokud je ale profil nesouměrný, musí se na vypuklejší straně křidélko vychylovat více (je schováno za klenutím profilu) aby mělo stejný odpor jako to na méně klenuté straně.

Pokud tomu tak není, model se při vychýlení křidélek nejprve stočí na stranu, kde je větší aerodynamický odpor křidélka vychýleného dolů. Řekněme, že křidélka budou do prava. Levé jde dolů, brzdí více a model se nejprve pohne doleva kolem svislé osy a pak teprve doprava kolem podélné. Jde to proti sobě. Model mydlí ocasem a výkruty sudovatí. Při správné velikosti diferenciace zaletí výkrut pěkně podle osy.

Čím nesouměrnější profil, tím větší diferenciace je zapotřebí.

Autor:  JMalik [ ned 11.04.2010 23:17 ]
Předmět příspěvku: 

zdzd píše:
Nějak jsi to zamotal, přičemž je to úplně jednoduché.

Diferenciace je potřebná pro křídla s nesouměrným profilem. Vychýlené křidélko má totiž aerodynamický odpor a křídlo brzdí. Pokud má křídlo souměrný profil a křidélko se vychyluje souměrně, je takto způsobené zabrždění na obou polovinách křídla stejné a je to v pohodě. Pokud je ale profil nesouměrný, musí se na vypuklejší straně křidélko vychylovat více (je schováno za klenutím profilu) aby mělo stejný odpor jako to na méně klenuté straně.

Pokud tomu tak není, model se při vychýlení křidélek nejprve stočí na stranu, kde je větší aerodynamický odpor křidélka vychýleného dolů. Řekněme, že křidélka budou do prava. Levé jde dolů, brzdí více a model se nejprve pohne doleva kolem svislé osy a pak teprve doprava kolem podélné. Jde to proti sobě. Model mydlí ocasem a výkruty sudovatí. Při správné velikosti diferenciace zaletí výkrut pěkně podle osy.

Čím nesouměrnější profil, tím větší diferenciace je zapotřebí.


Pokud si to přečte někdo z aerodynamiků, tak řekne:
"Chce se mi zvracet!"
Ale jinak to tak v podstatě přibližně funguje :lol:

Autor:  coro [ ned 11.04.2010 23:51 ]
Předmět příspěvku: 

Aby sa nezabudlo, tak navyše keď je model "vydojený na pádovke" a jedno krídelko ide dolu, s úmyslom že by zvýšilo vztlak na tej strane, tak sa tam môžu utrhnúť prúdnice a model naopak tým smerom padne do vývrtky. Aj preto je dobre keď dole ide menej ako hore.. Pri štarte a možno aj pristávaní občas reálna situácia.

Autor:  JMalik [ pon 12.04.2010 0:10 ]
Předmět příspěvku: 

coro píše:
Aby sa nezabudlo, tak navyše keď je model "vydojený na pádovke" a jedno krídelko ide dolu, s úmyslom že by zvýšilo vztlak na tej strane, tak sa tam môžu utrhnúť prúdnice a model naopak tým smerom padne do vývrtky. Aj preto je dobre keď dole ide menej ako hore.. Pri štarte a možno aj pristávaní občas reálna situácia.


Jenom pro upřesnění.
Skutečně se stane, že dáš křidélka na minimálce např. vpravo a stroj spadne do vývrtky vlevo.
Prvotní příčina ale není utržení proudnic na levém křídle. Nejdříve dojde k podstatnému zpomalení levé poloviny křídla (zatáčení vlevo - ne klonění), až potom následuje odtržení proudění.
To je dobré si uvědomit, pokud nastavujeme přistávací , nebo vzletovou charakteristiku křídla. Je požadavek maximálního vztlaku ( nebo vyššího) a je dobré myslet na to, že s tím jde omezeně zatáčet.

(hodně zjednodušeně)

Autor:  JENDA01 [ pon 12.04.2010 0:24 ]
Předmět příspěvku: 

Ahoj,
ještě jednodušeji :D . Je to kompenzace aerodynamických sil které jsou na nesouměrných profilech -nesouměrné/nevyvážené. Co nezmůže -aerodynamika ,/ ošidíme -přechči--me /mechanikou :lol: . (zvětšíme podle potřeby výchylky) Jinak pokud by jsi to chtěl na -akademické úrovni- 8) tak tady :

http://historieletectvi.xf.cz/aerodynamika.htm

Jenda

Autor:  mior [ pon 12.04.2010 8:03 ]
Předmět příspěvku: 

zdzd píše:

Řekněme, že křidélka budou do prava. Levé jde dolů, brzdí více


Mal som za to, že ak idú krídelká DOPRAVA, pôjde dole PRAVÉ krídlo a ľavé hore...či nie?

Autor:  mior [ pon 12.04.2010 8:09 ]
Předmět příspěvku: 

mior píše:
zdzd píše:

Řekněme, že křidélka budou do prava. Levé jde dolů, brzdí více


Mal som za to, že ak idú krídelká DOPRAVA, pôjde dole PRAVÉ krídlo a ľavé hore...či nie?


Už som to pochopil, nejedná sa o krídlo, ale kridielko....a to skutočne ľavé ide dole...

Autor:  were [ pon 12.04.2010 20:07 ]
Předmět příspěvku: 

Na tvoji druhou polovinu otazky - kdy se pouziva - se da odpovedet: Pouziva se tehdy, kdyz je to potreba pro upravu chovani letadla za letu. Jinak se pouziva u akrobatu a jinak u vetronu a je to proste jeden z parametru, ktery nastavujes za ucelem dosazeni co nejidealnejsiho letoveho projevu. Treba u akrobata proto, aby vykrut byl v ose letu a ne do sudu, u termickeho vetrone proto, aby ti ten vetron, na rychlosti pro kterou ho ladis, v soucinnosti se smerovkou zaletel idealni zatacku a mohl jsi tak snadno a efektivne vystredovak stoupaky. Atd.
Predpokladem pro spravne nastaveni diferenciace je hlavne potreba umet spravne zaletet ten prvek pro ktery tu diferenciaci ladis a pak mit nejakou zkusenost, abys dokazal posoudit, zda je nespravne chovani zpusobene diferenciaci nebo necim jinym. Vetsinou je vsechno blbe a uprava jednoho parametru nestaci, musi se pohnout se vsim (samozrejme ne najednou ale postupne) - to uz je ta magie ladeni modelu :D

Jinak myslim, ze tu nikdo nezminil to, ze kdyz je model v zatacce, tak je kazde kridelko obtekane jinou rychlosti (vnejsi kridlo se pohybuje rychleji nez vnitrni) tudiz ma kazde kridelko jinou ucinnost a diferenciace tento rozdil muze dorovnavat

Autor:  zelkar [ pát 25.08.2017 22:06 ]
Předmět příspěvku:  Re: Diferenciace křidélek

Nechci zakládat nové vlákno, tak to zkusím hodit sem:

Koupil jsem před časem na bazaru haláčka 60 cm (EPP Edge 540, deskový profil), teď ještě Super Zoom 2 (100cm, symetrický profil). V obou případech měli předchozí majitelé nastaveny neutrály na obou křidélkách cca 5-10° dolů. Přepákoval jsem si neutrály do vodorovna a teď to taky neutrálně lítá - vodorovně na břiše i na zádech, aniž bych musel nějak zvlášť hrabat do výškovky.
U Edge jsem si říkal - nějaká libůstka. Když jsem to ale našel i u Zooma, začalo mi vrtat hlavou, k čemu to tak původní majitel měl?

Akrobatům moc nerozumím, jen si na nich trénuju řízení a reflexy.
Lítáte prosím někdo s takovým nastavení a proč??

P.S. Proti přemístění moderátorem na vhodnější místo nic nemám :mrgreen:

Autor:  Steve [ sob 26.08.2017 11:33 ]
Předmět příspěvku:  Re: Diferenciace křidélek

Akrobat mívá víceméně nulové nastavení, dá se říci, že je symetrický, samozřejmě se souměrným profilem či deskovým křídlem. Neberu v potaz vyosení motoru, spirálové obtékání a pod - tedy jen zjednodušeně řečeno.
Pak je nutno za letu v normální poloze mírně přitahovat a na zádech zase tlačit.
Nejspíš si to majitel upravil pro neakrobatické létání a křídla si mírně "privztlakoval".

Autor:  zelkar [ sob 26.08.2017 15:06 ]
Předmět příspěvku:  Re: Diferenciace křidélek

Steve píše:
Nejspíš si to majitel upravil pro neakrobatické létání a křídla si mírně "privztlakoval".
Díky, přesně tak jsem si to vysvětloval... Jen jsem si chtěl potvrdit, jestli něco nechápu špatně nebo to není nějaká speciální akro-finta :P

Autor:  pepin [ ned 31.12.2023 0:08 ]
Předmět příspěvku:  Re: Diferenciace křidélek

Ahoj, vyhrabal jsem tady to starý vlákno o diferenciaci křidélek. Modelařim a s modely létám určitě víc než 30 let, diferenciaci křidélek jsem samozřejmě vždy řešil a vždy nakonec nějak přiměřeně uspokojivě vyřešil,spíš ale stylem pokus omyl než že bych při štelování při letu viděl co a jak moc je špatně, vždy to byl v mem případě dlouhodobější proces. Minulý týden jsem zase zalétával jeden model a najednou mi to konečně secvaklo co mám vlastně vidět že je špatně, pak už to bylo jen otázkou pár postupných přenastavení a bylo během jednoho odpoledne hotovo.
Jen si nejsem jistý jestli to je opravdu tak dobře vidět co to chce u každého modelu.

Autor:  jyrry [ ned 31.12.2023 6:55 ]
Předmět příspěvku:  Re: Diferenciace křidélek

Ona ta diferenciace je potřebná a některé éro si o ni řekne samo; to jsem poznal u samokřídel s krátkým ramenem směrovky vůči těžišti a zvlášť u těch úplně bez směrovky. Potřebuju zatočit, dám křidélka, ono se to nakloní do zatáčky, ale to vnější křidélko sklopené dolu brzdí vnější polovinu křídla a ono to pak do té zatáčky nechce, éro vykluzuje ven a nahoru, nejde zaletět ostřejší zatáčka bez změny výšky. S velkou diferenciací, kdy dolů jdou křidélka minimálně nebo prakticky vůbec, to pak letí o poznání jinak.
Jen pro ilustraci s čím v poslední době experimentuju:


Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz

Stránka 1 z 2 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/