Pravidla fóra
Pro modely do 250g.
REX
|
Napsal: pon 20.12.2021 22:45 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 15.8.2011 Příspěvky: 1591 Bydliště: Náchod-nedaleko
|
Jan Kubica píše: Slíbený "plánek" v PDF H. Staženo a uloženo, děkuji
_________________ Létám jak umím, ale hlavně pro radost z toho co dělám...
|
|
Nahoru |
|
|
Steve
|
Napsal: stř 04.05.2022 8:06 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 28.4.2017 Příspěvky: 1030 Bydliště: Napajedla
|
Drobně přispěji... Be-2e ještě neletěla, je to volňas a dokončena byla v září, večer před Trnávkou. Už nebyla dost vysoká tráva, na soutěži větrno a tak jsem prostě neměl koule to zkoušet. Takže dosud jen statický model Takže bych se asi neměl moc chlubit.... Příloha:
20210909_065357 resized.jpg [ 107.86 KiB | Zobrazeno 2231 krát ]
|
|
Nahoru |
|
|
Steve
|
Napsal: stř 04.05.2022 8:10 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 28.4.2017 Příspěvky: 1030 Bydliště: Napajedla
|
Nicméně blbnu dál, opět "vhodná" předloha... Ale nějak spadl řemen a do soutěže bych to nestihl, takže čeká v hangáru. To je tak, když se člověk zakousne na nějakém problému. Pak se moc nechce... A je to opět volňas, elektro. Tak snad budu mít odvahu to hodit do větru... Příloha:
20220130_193357 resized.jpg [ 123.71 KiB | Zobrazeno 2230 krát ]
|
|
Nahoru |
|
|
BeneFitmodel
|
Napsal: ned 08.05.2022 18:55 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 15.4.2021 Příspěvky: 344
|
Mám dotaz i prosbu na pamětníky motůrků na CO2 od Modely i na jejích stavebnice. Z různých zdojů (viz. níže) jsem se dopátral, že hmotnost motůrku i s nádržkou byla někde mezi 25-30g. Bohužel nenalezl jsem žádné rozumné info o jeho výkonu (tahu) a rovněž kolik se tam vešlo CO2. Dotazy: - existují nějak údaje o jeho tahu ~ výkonu, nebo dá se to nějak dopočítat? - jaký objem měla ta nádržka? Jde o výpočet o kolik byla větší hmotnost s "palivem", předpokládám, že to nějaké gramy dalo. - jak dlouho běžel motor na plný výkon a plné naplnění? Průměr byl uváděn 40-50s při 1500ot/min. https://aukro.cz/modelarsky-motor-modela-co2-7000375493https://www.rcportal.sk/motor-modela-co2-027-ccm-ft4556https://aukro.cz/modelarsky-motor-model ... 6984102856https://cdn.aukro.cz/images/sk696251090 ... ef3d9f7a63Důvody toho pátrání jsou nasnadě, zjišťuji kolik může mít max. gramů přestavba na RC a elektropohon + RC vybavení... Modela nabízela na tento motůrek několik stavebnic viz. odkazy níže. Zaujali mne především jako možnost přímé přestavby na RC a s elektropohonem a jde o Tourist, Itoh, Brigadýr L60, Messenger a Filip. Jsou to vše sehnatelné plánky, ale bohužel nejsou k tomu sehnatelné návody - knížečky, které se na fotkách stavebic objevují, ale jejich texty se mne nedaří sehnat. Nemáte tyto návody stavebnic někdo prosím alespoň nafocené či v PDF? Zajímavé sbírky starých stavebnic. http://www.rckozmodrom.com/VolneModely.htmhttps://rc-model.rajce.idnes.cz/Stare_d ... Modela_aj/
|
|
Nahoru |
|
|
Steve
|
Napsal: ned 08.05.2022 20:30 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 28.4.2017 Příspěvky: 1030 Bydliště: Napajedla
|
Takže.... Modela 0,27 cm3 s vrtulí o průměru 180 mm měla hmotnost cca 30g. Hmotnost plynu jsme nikdy neřešili a nevím o nikom, kdo by to dělal. Vážila se jen plná sifonová bombička - těžší = víc plynu. A to buď soutěžní experti, nebo ti, co to opravdu chtěli plně využít (soutěž...). A občas se plnilo z kyvety - velké nádrže. Z jedné !krabičkové" sifonové bombičky byly asi tři "plné" lety a čtvrtý slabší. Modely podle konfigurace - např. můj Fokker E-III měl 105g a létal krásně, účelové modely na tom byly ještě lépe (čelní odpor). Tah... dodávaná vrtule jen plýtvala plynem, tu bych dnes použil jen pro elektromotor. Lepší byla gumáčkářská vrtule o průměru 200 mm, občas i 240 mm. Ale nelze to brát jako dogma - u těch větších to bylo závislé na modelu (třeba WWI) a otáčkách, obě (hlavně tu větší) bylo nutno zúžit. Motor má "krouťák, ale nesmí se to přehnat. I dnes machři (třeba Michal Křepelka) dokáží naladit motor na 3-4 minutové lety, ale chce to umět a nejsou to úplně první motory. Některé měly plastový píst, jiné s "o" kroužkem, jiné hlavy... Ve starých Modelářích byly články, zejména A.Alferyho. Možná bude nějaký odkaz na minimakety.cz - je tam v archivu pár článků. Z hlavy nevím, mrkni tam. Pokud jsi dal otáčky na 3000, motor jel jak pila, ale krátce. Při těch 1500 otáčkách pochopitelně déle, ale zase jsi musel mít vhodný (lehký, aerodynamicky čistý) model. A to vše se mění s vlhkostí, okolní teplotou a i počtem startů - občas zamrznul i v horkém dni... Objem nádrže byl standardně 5 cm3, daly se koupit i nádrže 3 cm3 a 10 cm3.
Nevím přesně co řešíš. S dnešní (a vlastně už tehdejší, jen ne úplně dostupnou) výbavou jde osadit model původně jako volný "s Modelou" vhodným elektromotorem (5-10g) a RC výbavou. I s baterkami můžeš být na stejné hmotnosti, nebo nepodstatně vyšší.
Takže pokud chceš původní "sifonový" model osadit RC výbavou, nemusíš řešit skoro nic, jen panty, náhony, uložení "vnitřností" a případně lokálně zpevnit, pokud bude model těžší. Ale pokud s tím chceš vyvádět "psí kusy", tak už do konstrukce zasáhnout musíš - nejvější namáhání mají tyto modely od pnutí potahu. Pokud ale chceš řešit F3A sestavu, tak to už jsi jinde.
|
|
Nahoru |
|
|
Steve
|
Napsal: ned 08.05.2022 20:36 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 28.4.2017 Příspěvky: 1030 Bydliště: Napajedla
|
JFV píše: Podle mého to lze předělat, ale nevim jak bys podle plánku postavil Tourista a Brigadýra Postavil. Na Brigadýra si tedy nevzpomínám, že by někdo vyráběl třeba stavebnici. Broučka ano. Žebra na Tourista jsou sice plastová, ale přece jen se občas někde vynoří, třeba na Aukru. A měl jsem v ruce i lehounký laminátový trup na Tourista, ale jestli bude někde a někdy k dispozici, to netuším. Mám k tomu sice vztah, ale jak to není maketa... Na Broučka by taky těžko sháněl trup. Ale vydlabat trup z bloku polyše je celkem snadné, a to že to mnozí neumí nebo netuší neznamená, že to nejde. Výlisky byly samozřejmě z výrobních důvodu ideální. A Z.Raška před padesáti lety vydal plánek Modelář na Turbo Beaver s polystyrénovým trupem.
|
|
Nahoru |
|
|
MPml
|
Napsal: pon 09.05.2022 5:00 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 16.1.2013 Příspěvky: 1166
|
Steve píše: Postavil. Na Brigadýra si tedy nevzpomínám, že by někdo vyráběl třeba stavebnici. Broučka ano. Žebra na Tourista jsou sice plastová, ale přece jen se občas někde vynoří, třeba na Aukru. A měl jsem v ruce i lehounký laminátový trup na Tourista, ale jestli bude někde a někdy k dispozici, to netuším. Mám k tomu sice vztah, ale jak to není maketa... Na Broučka by taky těžko sháněl trup. Ale vydlabat trup z bloku polyše je celkem snadné, a to že to mnozí neumí nebo netuší neznamená, že to nejde. Výlisky byly samozřejmě z výrobních důvodu ideální. A Z.Raška před padesáti lety vydal plánek Modelář na Turbo Beaver s polystyrénovým trupem.
Toho Turbo Beavera z plánku Modelář jsem tehdy měl postaveného, pamatuji si to jako dneska. Trup z žádného polystyrenu nebyl, byl z balsových prkének, klasické přepážky a bočnice naohybané z prkének balsy. V rozích trojúhelníkové lišty (tehdy celkem problém), předek (motorový "kryt") slepený a vydlabaný z špalíku balsy. Mě zrovna moc nelítal, protože v rámci maketovosti a mladické nerozvážnosti jsem měl trup vykytovaný sypsi, vybroušený a pak nastříkaný barevným Celoxem. Celý, pokud si pamatuju, mi vážil 105 g, vážit měl tak 85g, takže moc nelítal (respektive lítal úměrně hmotnosti). Původně byl na gumu, pozdějí předělaný na Modelu, s tou to bylo úplně mimo možnosti motoru. Pokud by se to postavilo skutečně lehké (tj. cca do nějakých 80g) tak to bude létat dobře. Samozřejmě s Modelou v dobrém technickém stavu, což rozhodně není samozřejmost. https://plans.modelaircraft.org/product/turbo-beaver/
|
|
Nahoru |
|
|
MPml
|
Napsal: pon 09.05.2022 5:22 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 16.1.2013 Příspěvky: 1166
|
BeneFitmodel píše: Mám dotaz i prosbu na pamětníky motůrků na CO2 od Modely i na jejích stavebnice. Z různých zdojů (viz. níže) jsem se dopátral, že hmotnost motůrku i s nádržkou byla někde mezi 25-30g. Bohužel nenalezl jsem žádné rozumné info o jeho výkonu (tahu) a rovněž kolik se tam vešlo CO2. Dotazy: - existují nějak údaje o jeho tahu ~ výkonu, nebo dá se to nějak dopočítat? - jaký objem měla ta nádržka? Jde o výpočet o kolik byla větší hmotnost s "palivem", předpokládám, že to nějaké gramy dalo. - jak dlouho běžel motor na plný výkon a plné naplnění? Průměr byl uváděn 40-50s při 1500ot/min. https://aukro.cz/modelarsky-motor-modela-co2-7000375493https://www.rcportal.sk/motor-modela-co2-027-ccm-ft4556https://aukro.cz/modelarsky-motor-model ... 6984102856https://cdn.aukro.cz/images/sk696251090 ... ef3d9f7a63Důvody toho pátrání jsou nasnadě, zjišťuji kolik může mít max. gramů přestavba na RC a elektropohon + RC vybavení... Modela nabízela na tento motůrek několik stavebnic viz. odkazy níže. Zaujali mne především jako možnost přímé přestavby na RC a s elektropohonem a jde o Tourist, Itoh, Brigadýr L60, Messenger a Filip. Jsou to vše sehnatelné plánky, ale bohužel nejsou k tomu sehnatelné návody - knížečky, které se na fotkách stavebic objevují, ale jejich texty se mne nedaří sehnat. Nemáte tyto návody stavebnic někdo prosím alespoň nafocené či v PDF? Zajímavé sbírky starých stavebnic. http://www.rckozmodrom.com/VolneModely.htmhttps://rc-model.rajce.idnes.cz/Stare_d ... Modela_aj/No to je triviální - na Modelu by holý model (tj. komplet, ale bez motoru) měl mít nějakých max. 40g - totál max. 50g pak to celé bude mít letově nějakých do 80g (motor má těsně pod 30g, v zásvislosti na délce trubek a jejich rozměru) a to je dobré. Jakékoli překročení těch cca 80g, reprezentuje nutnost nastavit vyšší otáčky a tudíž se pak dramaticky zkracuje délka běhu motoru. Model by neměl být typu "pluh" a nebo "květináč" - tj. měl by být aerodynamicky čistý. Motor běží podle toho, jak se podaří naplnit nádrž a jak je zašroubovaný válec a v jakém je mechanickém stavu - tj. někde mezi cca 10ti sec. a pokojákovýma 3 minutama. Rozumný režim je když je motor v dobrém mechanickém stavu, tak běh lehce pod minutu nebo i déle. Dvě minuty jsou s původní nádrží, nereálné. Modela (stejně jako jakýkoli CO2 motor) je dost háklivá na mechanický stav motoru (je to čistá malá strojařina - ohledně pasivních odporů). Stará verze s mosazným válcem je jasně lepší, novější s duralovým má zlomkovou životnost válce a každý kus je jiný (podle toho, jak se v Březince tehdy povedlo prohnat dírou pomocí kuličku). Písty byly troje - staré s tenkou manžetou z Delrinu - ty byly velmi citlivé na průměr válce a byly "spotřební" - jakmile se ojel lem, tak to běhalo špatně. Novější s silnou "manžetou" byly úplně napikaču, zejména s duralovým válcem. Poslední s "O" kroužkem (ale Štefan) těsnily sice výborně, životnost nejlepší, ale pasivní odpory byly samozřejmě vyšší než u starého pístu v ideálním stavu. Osobně bych radši šel do G-Motu (Gašparína) - ten je mechanicky podstatně lepší už bez potřebných úprav. Soutěžní "motoráky" se stavěly podstatně lehčí, pak to létalo velmi dobře.
|
|
Nahoru |
|
|
jio
|
Napsal: pon 09.05.2022 6:33 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 18.8.2005 Příspěvky: 4945 Bydliště: Šternberk, ČR Obrázky: 0
|
MPml píše: Toho Turbo Beavera z plánku Modelář jsem tehdy měl postaveného, pamatuji si to jako dneska. Trup z žádného polystyrenu nebyl, byl z balsových prkének, klasické přepážky a bočnice naohybané z prkének balsy. V rozích trojúhelníkové lišty (tehdy celkem problém), předek (motorový "kryt") slepený a vydlabaný z špalíku balsy. Mě zrovna moc nelítal, protože v rámci maketovosti a mladické nerozvážnosti jsem měl trup vykytovaný sypsi, vybroušený a pak nastříkaný barevným Celoxem. Celý, pokud si pamatuju, mi vážil 105 g, vážit měl tak 85g, takže moc nelítal (respektive lítal úměrně hmotnosti). Původně byl na gumu, pozdějí předělaný na Modelu, s tou to bylo úplně mimo možnosti motoru. Pokud by se to postavilo skutečně lehké (tj. cca do nějakých 80g) tak to bude létat dobře. Samozřejmě s Modelou v dobrém technickém stavu, což rozhodně není samozřejmost. https://plans.modelaircraft.org/product/turbo-beaver/Syn ho měl ve dvacetince postaveného, vážil 70g a dokud nedošlo k částečné destrukci trupu při namotávání gumy, dosahoval času letu kolem 30 sec. Bohužel mu shořel když ho chtěl při opravě současně předělat na CO2 když Dremlem vybrušoval díru v motorové přepážce a přehlédl tam kousek olova. Během 20 sec bylo po něm a zbylo jen pár uhlíků.
|
|
Nahoru |
|
|
BeneFitmodel
|
Napsal: pon 09.05.2022 6:49 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 15.4.2021 Příspěvky: 344
|
Díky všem za opravdu zajímavé čtení o CO2 pohonech, jen je škoda že to není více a blíže k tomu na co jsem se ptal. Jde me opravdu o RC a elektro-přestavbu poletovadel s pohonem původně na CO2. Takže především mne zajímá hmotnost, kterou si mohu vyhradit na vše co souvisí s tím přechodem na elektropohon a RC. Nebo ještě jinak, kolik může maximálně celkem vážit zabudovaný stříďák, RC přijímač, serva, táhla a vše další co k tomu patří a proti tomu kolik maximálně může mít holej neosazenej model. BeneFitmodel píše: ... Dotazy: - existují nějak údaje o jeho tahu ~ výkonu, nebo dá se to nějak dopočítat?- jaký objem měla ta nádržka? Jde o výpočet o kolik byla větší hmotnost s "palivem", předpokládám, že to nějaké gramy dalo. - jak dlouho běžel motor na plný výkon a plné naplnění? Průměr byl uváděn 40-50s při 1500ot/min. ... Důvody toho pátrání jsou nasnadě, zjišťuji kolik může mít max. gramů přestavba na RC a elektropohon + RC vybavení... Modela nabízela ... Tourist, Itoh, Brigadýr L60, Messenger a Filip. ... ale bohužel nejsou k tomu sehnatelné návody - knížečky, které se na fotkách stavebic objevují, ale jejich texty se mne nedaří sehnat. Nemáte tyto návody stavebnic někdo prosím alespoň nafocené či v PDF?.../
|
|
Nahoru |
|
|
Steve
|
Napsal: pon 09.05.2022 10:05 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 28.4.2017 Příspěvky: 1030 Bydliště: Napajedla
|
Ale vždyť jsem ti psal, jaké nádrže byly k dispozici. A nejsi limitovaný původní hmotností - která byla "šita na míru" Modele. Můžeš dát (rozumně) výkonnější pohon, elektromotor bude mít samozřejmě jinou charakteristiku. Záleží na požadovaném letovém projevu - zda pro večerní maketové poletování nebo pro razantnější letový projev. To je pak i na zvážení jak a kde vyztužit kontrukci, nebo zda je obecně vůbec předloha vhodná. V podstatě lze Modelu nahradit 5g motory typu 1800-2000 a pod. a použít velmi lehké RC vybavení. Pak jsi na cca 30-45 g vybavení s pohonem. V takovém případě není nutno stavět model nějak odlišněji než na pohon Modelou. Pokud potřebuješ větší výkon, vyměníš jej za "desetigram" - z hlavy ti číslo neřeknu, přestože jich doma mám několik od každého. Některé modely byly poháněny i zmíněnými CO2 motory od G-motu. Byl jsem překvapen, když jsem zjistil, že G-mot 120 mm3 je subjektivně stejně výkonný jako původní Modela.
RC model, který byl původně na CO2 může být klidně výrazně težší, vzpomínám si třeba na článek v RCM, kdy někdo Hackerova Tiger Motha (původně na gumový pohon) osadil tehdy dostupnou RC výbavou a byl na 170 gramech a chválil si to. letový projev bude samozřejmě jiný a zpevnění konstrukce je na místě.
Jak dlouho běžel motor jsem ti taky napsal. Když někdo jako Tonda Alfery umí postavit vhodný a lehký model (třeba Il-10), tak může letět "na volnoběh". Občas ale u těžkého modelu prostě musíš přidat, jinak to nepoletí. A časy jsou pak odpovídající (krátké). Stejně jako letová rychlost. Opravdu to nelze napsat jinak než v návodu. Typicky to bývalo 50 sekund.
Většina minimaket na CO2 byla o celkové hmotnosti 70-100g, létaly i těžší, ale v podstatě klidový ustálený let.
Naposledy upravil Steve dne pon 09.05.2022 10:17, celkově upraveno 1
|
|
Nahoru |
|
|
Steve
|
Napsal: pon 09.05.2022 10:14 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 28.4.2017 Příspěvky: 1030 Bydliště: Napajedla
|
MPml píše: Toho Turbo Beavera z plánku Modelář jsem tehdy měl postaveného, pamatuji si to jako dneska. Trup z žádného polystyrenu nebyl, byl z balsových prkének, klasické přepážky a bočnice naohybané z prkének balsy. V rozích trojúhelníkové lišty (tehdy celkem problém), předek (motorový "kryt") slepený a vydlabaný z špalíku balsy. Mě zrovna moc nelítal, protože v rámci maketovosti a mladické nerozvážnosti jsem měl trup vykytovaný sypsi, vybroušený a pak nastříkaný barevným Celoxem. Celý, pokud si pamatuju, mi vážil 105 g, vážit měl tak 85g, takže moc nelítal (respektive lítal úměrně hmotnosti). Původně byl na gumu, pozdějí předělaný na Modelu, s tou to bylo úplně mimo možnosti motoru. Pokud by se to postavilo skutečně lehké (tj. cca do nějakých 80g) tak to bude létat dobře. Samozřejmě s Modelou v dobrém technickém stavu, což rozhodně není samozřejmost. https://plans.modelaircraft.org/product/turbo-beaver/Vidíš....plánek znám, ale protože se mi Beaver (a už vůbec ne verze Turbo) nelíbí, nikdy jsem jej nestudoval - jen si pamatuji ty podélné linie... možná mám i plánek. Měl jsem zafixováno, že jde o polystyrén. Nějaké pokusy v tomto směru bývaly, třeba Vláďa Vaněk a jeho TurboPorter. Mimochodem, asi před třiceti lety jsem z kuličkového polystyrénu taky vystrouhal křídlo na Mr.Mulligana, krásně potáhl, kytoval - no nádherná slonová kost Škoda že i měrná hmotnost byla podobná Kupodivu ho někde mám, nejspíše jako varování. Možná by s ním šel přehazovat písek Takže se omlouvám za mystifikaci. Vážně mám zafixován polystyrén - ve stylu pozdější Tondovy Bety Be-250. Zdenek vozil hodně modelů s sebou, ale nikdy jsem model naživo neviděl a ani u něj doma (resp. ve sklepě) jej už neměl.
|
|
Nahoru |
|
|
MPml
|
Napsal: pon 09.05.2022 11:40 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 16.1.2013 Příspěvky: 1166
|
BeneFitmodel píše: Díky všem za opravdu zajímavé čtení o CO2 pohonech, jen je škoda že to není více a blíže k tomu na co jsem se ptal. Jde me opravdu o RC a elektro-přestavbu poletovadel s pohonem původně na CO2. Takže především mne zajímá hmotnost, kterou si mohu vyhradit na vše co souvisí s tím přechodem na elektropohon a RC. Nebo ještě jinak, kolik může maximálně celkem vážit zabudovaný stříďák, RC přijímač, serva, táhla a vše další co k tomu patří a proti tomu kolik maximálně může mít holej neosazenej model. Nějak si úplně nejsem jistý, co chceš furt počítat a objevovat . Pokud původní Modela váží 30g (cca), tak když celý elektropohon a radyjo) bude vážit stejně (tj. zase těch 30g) tak to bude zase mít cca stejné letové vlastnosti. Teda vlastně taky ne, protože vrtule, budou muset být zcela jiné. Pokud to bude těžší, tak to bude jaksi rychlejší a bude se muset překvapivě použít pohon s větším výkonem. Což u elektra, je podstatně jednodušší než u CO2, to samé se týká doby letu. Prostě CO2 je háklivé, elektra je nerovnatelně "doladitelnější". Takže si něco vyber, postav to nejlehčí, jak to dovedeš (i tak to bude těžké), vetkni do toho radio a jdi lítat. Mj, čistá náhrada CO2 elektropohonem je skoro neřešitelná - protože oba pohony mají diametrálně jiné charakteristiky a chování - takže to stejné stejně nikdy být nemůže. CO2, má velký moment, malý měrný výkon a potřebuje malé otáčky (jako parní stroj ) - takže automaticky velká "gumáková" vrtule. Naopak elektro, v této velikosti, pokud se nepoužije nějaká šílená převodovka, bude otáčkově daleko výš, (takže daleko menší "elektrická" vrtule) - pokud to má mít trochu výkon,
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|