Registrován: 2.8.2008 Příspěvky: 1566 Bydliště: Pelhřimov, ČR Obrázky:1
No, jak na to odpovědět diplomaticky - doporučený motor má nějakých 420W (to jsem si teď dodatečně zjistil na HK), takže zkoušet motor se 150W je ztráta času. Závěsy umístěné výš udělají krosnu stabilnější. Reakční moment od vrtule se dá řešit i přimixováním výchylky zatáčení do plynu nebo prostě s tím počítat a ručně to odřídit, motor jsem nikdy nevyosoval.
Registrován: 17.1.2017 Příspěvky: 1339 Bydliště: Brno
Díky. Jako klidně odpovídej nediplomaticky
Já si jako začátečník v této oblasti nepředstavím, jestli 150 W stačí pro pohodové polítání a 450 W je třeba pro vylomeniny, anebo 150 W nestačí ani k vodorovnému letu. Ale OK, beru to tak, že 150 W nestačí ani k vodorovnému letu a teda počkám.
Registrován: 13.1.2010 Příspěvky: 875 Bydliště: Hluk ČR Obrázky:88
Mělo by to horizontální let +plynulé stoupání zvládnout s těmi 150w. Horší bude start, aspoň já jsem zvyklí hodně přidat plynu a následně jej okamžitě stáhnout, můj motor má reálně podle odběru max 730w. Také záleží jak budeš mít těžkou krosnu, moje má minimální váhu 2,2kg. Pokud ti ten motor má přijít až za dlouho tak to zkus. Na druhou stranu start s hodně výkonným motorem je pro začátečníka nebezpečný, jelikož při krizové situaci přidá více plynu a tím to dokonale přetáhne a padák se zbortí. Mluvím z vlastní zkušenosti, prostě u padáku je v krizovkách méně plynu jenom lépe, pokud to není zrovna v lopasu.
Registrován: 17.1.2017 Příspěvky: 1339 Bydliště: Brno
No u mě to zatím vypadá, že budu muset krosnu těžce dovažovat, abych se dostal aspoň na těch minimálních doporučovaných 1.2 kg. Dokonce už jsem vymyslel, že bych tam dal samostatnou 2S baterku pro elektroniku - RX i serva mám do 8.4 V, tak proč tam mít BEC. Akorát nevím, jak dlouho taková 850 mAh baterka vydrží živit takto velká serva. Anebo pro začátek dolů připáskuju malou 0.5l petflašku a budu dolívat vodu, a zároveň to bude sloužit jako nárazník
Registrován: 2.8.2008 Příspěvky: 1566 Bydliště: Pelhřimov, ČR Obrázky:1
Výborně! Vodní nárazník tu ještě nebyl!
Za sebe si tipnu, že těch 150W bude málo, možná tak někde v tělocvičně nebo v absolutním bezvětří.
V první krosně s vrchlíkem Flair 2.4 jsem měl nějaký motor Turnigy 900kv, krmený tříčlánkem, tah doma subjektivně dobrý. První pokusy o start byly těžký průser, ani na plný plyn to v mírném protivětru neletělo, možná to dokonce couvalo. Doma jsem původně použitou třílistou vrtuli vyměnil za dvoulist a nějak to začalo lítat, ale strašně to žralo, vrtule byla obvyklých 10 palců aby se vešla do plastového rámu. Velice rychle jsem motor upgradoval na Axi a pak teprve byl spokojen s účinností a spotřebou. Prostě jen chci říct, že na slabý nebo málo účinný motor mi to zoufale neletělo, přece jen má ten vrchlík singleskin nějaký nezanedbatelný odpor.
p.s. Rád bych si vyzkoušel, jak lítají ty nejnovější singleskiny od Punkair, ale nemyslím si, že si to kvůli tomu někdy koupím (teď jsem se podíval znovu na ceny a musel se pořádně napít čaje).
Registrován: 17.1.2017 Příspěvky: 1339 Bydliště: Brno
Tak mám krosnu víceméně postavenou - se dvěma 3S/2200 mAh baterkama, dvěma servama, RX a dočasným motorem to váží 750 gramů. K tomu ještě přijde regulátor, BEC, vrtule, a výhledově o 100 g těžší motor. A asi teda dolů petflaška na dovážení.
Až budu mít představu jak to lítá a jak se s tím funguje, postavím asi tříkolku.
Ještě teda - je někde nějaký souhrnný text o pilotáži RC parakřídel? Já jsem se díval na videa, četl zdejší vlákna, ale asi jsem z toho nevyčetl, co mě může potkat za krizovky, co je jejich příčinou, a jak se z nich dostat. Něco jako vám u letadel řeknou - (zkratkovitě řečeno) "nelítejte na pádové rychlosti, pozor na přetažení, a ze začínající krizovky se nejlíp dostat přidáním plynu, ne taháním za výškovku". Při pokusech s PETflaškou výše jsem třeba zaznamenal, že se jakoby sklapl vnější konec vrchlíku ("ucho"). Co se s tím dělá?
Registrován: 17.1.2017 Příspěvky: 1339 Bydliště: Brno
Sešroubovat alu profily asi není těžké. Jde o ty detaily - uchycení serv, baterek a tak vůbec. Blbé je, že nemám kovodílnu (ani náznak), zato mám 3D tiskárnu. Takže krosna je víceméně postavená, na ověření technologie - těžiště, umístění věcí, atd. Co téměř jistě neumím udělat dobře je ochranný koš okolo vrtule. 3D tištěný sice vypadá bytelně (cca 8x10 mm ABS nosníky co 60°, okruží cca 12x4 ABS), ale dovedu si představit, že vhodně umístěný náraz o šutr s 1.5 kg zátěže z vhodné výšky neustojí.
Z čeho děláte ochranný koš a jak to ohýbáte, aby to bylo opravdu kruhové?
Ještě jsem přemýšlel o tom, udělat jen horní půlku koše jako ochranu proti rozsekání šňůr vrtulí. S tím, že při pádu holt můžu přijít o vrtuli, což je pár korun.
Registrován: 26.10.2015 Příspěvky: 538 Bydliště: Spišská Nová Ves Obrázky: 0
YenyaKas píše:
Sešroubovat alu profily asi není těžké. Jde o ty detaily - uchycení serv, baterek a tak vůbec. Blbé je, že nemám kovodílnu (ani náznak), zato mám 3D tiskárnu. Takže krosna je víceméně postavená, na ověření technologie - těžiště, umístění věcí, atd. Co téměř jistě neumím udělat dobře je ochranný koš okolo vrtule. 3D tištěný sice vypadá bytelně (cca 8x10 mm ABS nosníky co 60°, okruží cca 12x4 ABS), ale dovedu si představit, že vhodně umístěný náraz o šutr s 1.5 kg zátěže z vhodné výšky neustojí.
Z čeho děláte ochranný koš a jak to ohýbáte, aby to bylo opravdu kruhové?
Ještě jsem přemýšlel o tom, udělat jen horní půlku koše jako ochranu proti rozsekání šňůr vrtulí. S tím, že při pádu holt můžu přijít o vrtuli, což je pár korun.
ja to vyrabam všetko z kovu tu maš nejake foto zatiaľ to prezilo vsetky pady aj z 50 metrov mam aj koš od Hackera al ten po prvom tvrdšom pristani praskol.
Registrován: 2.8.2008 Příspěvky: 1566 Bydliště: Pelhřimov, ČR Obrázky:1
Tady pro inspiraci ještě jedna tištěná gondola, bohužel v diskuzi dole někomu odpovídá, že model už nevlastní a tisková data nemá. Přitom to vypadá tak hezky, připomíná mi to vědeckou výzkumnou ponorku.
Registrován: 17.1.2017 Příspěvky: 1339 Bydliště: Brno
Já to mám zatím v tomto stavu:
Příloha:
paraglide-1.jpg [ 121.15 KiB | Zobrazeno 4078 krát ]
Příloha:
paraglide-2.jpg [ 57.54 KiB | Zobrazeno 4078 krát ]
Koš je z ABS, slepováno ze šesti ramen a šesti výsečí kružnice epoxidem, zbytek z průsvitného žlutého PET-G, vypadá to trochu jako vysochané z medu .
Předpokládám, že ruce v této pozici poskytnou trochu "mechanického expa". Pokud to bude moc, zavěsím vrchlík ještě na karabinky nebo něco, čímž se oko pro řidičky dostane výš.
Délka řidiček (649 mm) se počítá po to oko?
Nejsem si zatím jistý jestli teda zkusit jít do vzduchu aspoň pokusně se stávajícím motorem, anebo čekat až přijde ten větší. No ale v nejbližších dnech má foukat, tak zatím počkám.
Taky jsem zjistil, že step-down který jsem chtěl použít na napájení serv, nemá regulaci výstupního napěti, ale je jen natvrdo na 5.3 V. Tak asi budu muset jít cestou samostatné baterky pro RX a serva, než mi přijde jiný.
Registrován: 17.1.2017 Příspěvky: 1339 Bydliště: Brno
Zpráva ze záletu:
přidal jsem 2S baterku pro serva a RX, 30A regulátor s odpojeným kladným pólem BECu, vrtuli 8x4 oranžovou, a nechal jsem tam ten 43g motor RaceStar BR2208 KV1800. Na louce foukal jen mírný vítr, tak jsem si řekl, že to zkusím. Celé to mělo tak asi 800 gramů, tak jsem přidal ještě další dvě baterky co jsem zrovna měl s sebou - odhaduju tak 250 gramů celkem. Asi to bylo i tak málo.
Nedařilo se mi vrchlík zvednout - vždycky když jsem zatáhl za krosnu, tak se sice nalil, ale držel se u země. Vzpomněl jsem si, že u petflaškového experimentu jsem povoloval šňůry brzd. Tak jsem je povolil taky. To bylo trochu lepší, ale furt se to nechtělo moc zvedat. Tak jsem povoloval dál a dál, až mi zbývalo tak 5 cm za uzlem na páce serva. Pak se vrchlík krásně nalil a vyletěl nad hlavu. Akorát nebyl moc stabilní, hned padal na jednu stranu, hned na druhou. Mnohokrát jsem se s ním takhle proběhl, a až jsem si byl aspoň trochu jistý že poznám, kdy to snad nespadne doboku, tak jsem vzal do ruky vysílačku, že snad stihnu odaretovat motor a přidat plyn. Skutečně se mi to povedlo - padák se držel na stejné výšce tak na půl plynu, možná o kousek víc. Pak se pomalu stočil po větru a já jsem zjistil, že ho vůbec nemůžu řídit - zřejmě jak jsem povoloval ty brzdící šňůry, tak to bylo už moc, a ani nějakých 12 cm chodu páky nestačilo k ovládání. Tak jsem to holt nechal doklesat do země po větru s tím, že asi přijdu o koš. Přišel jsem, ale překvapivě ne o spodní šestinu oblouku, ale o horní, jak to udělalo kotrmelec.
Vymotal jsem krosnu ze šňůr a zkrátil brzdové šňůry. To zase šel vrchlík nadhazovat o poznání hůř. Zjistil jsem, že když popoběhnu, tak se sice vrchlík dostane nad hlavu i tak, jen později. Z uvolněnýma šňůrama se dostal nad hlavu na místě. Ale po pár bězích -- LETĚLO TO!!! A dalo se to i řídit. Jen ty zpožděné reakce a práce s plynem aby to v zatáčce moc neklesalo, a zase abych nepřidal moc plynu, to bylo pro mě nové a těžké. Po pár zatáčkách mě to zafouklo příliš po větru k silnici, tak jsem radši přistál.
U třetího letu (po několika dalších bězích "nasucho") už to docela šlo, ale pak se mi podařilo padák rozhoupat, přidal jsem plyn v nesprávné fázi, a bylo vymalováno. Po nárazu z tak deseti metrů přímo na čumák mi dokonce praskla i ta samotná gondola - upadla jí přední stěna.
Tak teď nevím, jestli jsem to měl jen příliš lehké, že se tomu nechtělo proti větru, anebo jestli je ještě nějaký problém s délkou brzdových šňůr. No uvidíme, přebuduju ještě krosnu, přidám kola a zkusím víc zátěže. Snad úplně marné to není, ale jde to ztuha.
Registrován: 2.8.2008 Příspěvky: 1566 Bydliště: Pelhřimov, ČR Obrázky:1
Chválím hezkou tištěnou krosnu!
Přidat zátěž ve větru pomůže stabilitě i "pronikavosti" proti větru. S tím řízením je možné, že nemáš potřebnou délku ramen pro stahování řidiček - sám píšeš, že když jsi řidičky povolil natoli, že to letělo, tak to pak už nezatáčelo atd. Dá se to udělat i tak, že budeš řidičky stahovat "přes kladky". Je to něco za něco, takže servo bude dvojnásob zatížené, ale dosáhneš potřebné délky stažení. Nějak takhle (řidička je ta oranžová):
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru