Switch to full style
Sem můžete psát své zkušenosti se stavebnicemi konkrétních modelů.
Odeslat odpověď

Balsa USA Bristol M1c

sob 25.06.2016 16:06

Na konci loňského roku jsem si udělal radost a k Vánocům jsem si pořídil stavebnici jednoplošníku z WW1 - Bristol M1c. Do ČR jí vozí Pelikán:

http://www.pelikandaniel.com/?sec=product&id=75577

Stavebnice je sice prodávaná jako kit, ale jedná se spíš o short kit - v krabici je výlisek motorového krytu, všechny balsové a překližkové díly + nějaká bižuterie, ale třeba kola, kužel, potahový materiál nebo nějaké další doplňky, které by zvýšily maketovost, budete hledat marně.

WP_20151221_20_00_25_Pro.jpg

WP_20151221_20_02_48_Pro.jpg


Samozřejmě, že součástí je plán (2 listy) a anglický návod doprovázený fotkami. Pelikán k modelu dodává obecný návod ke stavbě, který ale rozhodně není překladem originálu, je to spíš souhrn doporučení ke stavbě, doplněný anglicko-českým slovníčkem nejčastějších pojmů, používaných v originálním návodu.
Model je původně určený pro pohon motorem 6,5 - 10 cm3 a tomu odpovídá i osazení servy - navržená jsou serva standardní velikosti. Já se rozhodl osadit model elektromotorem, takže jsem si mohl dovolit použít i menší serva (a tím ušetřit trochu hmotnosti).

Rozpětí je 152 cm (i když na krabici je uvedeno 180), předpokládaná letovka 2,7 až 3 kg.

WP_20151221_20_01_00_Pro.jpg


Co mne překvapilo při čtení originálního návodu bylo to, že pro lepení doporučuje výrobce jen řídký a střední vteřiňák. Na všechno - včetně motorové přepážky, hranolů pro upevnění podvozku a pod. Já jsem pro lepení použil disperzi (Patex Wood Expres) a epoxid. Vteřiňák jen pro slepení motorového krytu.

Re: Balsa USA Bristol M1c

sob 25.06.2016 16:26

Před stavbou jsem si nejprve prošel všechny díly, očísloval jsem si je (obrázky s rozložením dílů na jednotlivých prkéncích balsy jsou součástí návodu) a hlavně jsem si roztřídil přiložené nosníky. Ty jsou totiž v imperiálních rozměrech a roztřídění výrazně ušetří čas během stavby. Tady musím poděkovat uživateli Corsair za převodní tabulku mezi zlomkovými, desetinnými imperiálními a metrickými mírami-dost ulehčila práci.
Stavbu jsem začal trupem. Ten se staví vlastně nadvakrát - nejprve se postaví základní "bedýnka" z balsových bočnic, podélníků a příček.
Přílohy
WP_20160321_00_05_02_Pro.jpg
WP_20160321_23_13_43_Pro.jpg
WP_20160324_00_00_14_Pro.jpg

Re: Balsa USA Bristol M1c

sob 25.06.2016 16:42

Po slepení téhle základní bedýnky následuje nalepení tvarových polopřepážek a postupné lepení podélníků, které dávají trupu charakteristický kulatý tvar. Po jejich nalepení následuje přilepení tuhého potahu přední části trupu. V téhle fázi je potřeba osadit i kýlovku. Tady jsem udělal první změnu oproti plánu. Ve stavebnici jsou ocasní plochy z plné balsy cca 6 mm. Pro ušetření hmotnost jsem se rozhodl udělat ocasní plochy konstrukční. Obloukové části jsem lameloval z pásků balsy 1,5x6, zbytek jsou balsové lišty 6x6 a 3x6.

WP_20160406_20_27_15_Pro.jpg


Mimochodem, přiložená balsa na tuhý potah nic moc - docela se při ohýbání (i po namočení) štípala, nedělalo se s ní dobře.
Naposledy upravil kope dne ned 26.06.2016 0:00, celkově upraveno 1

Re: Balsa USA Bristol M1c

sob 25.06.2016 16:54

Když jsem měl zhruba hotový trup, pustil jsem se do stavby křídla. To se z předseknutých žeber a připravených nosníků stavělo jako lego, i když občas některé žebro tak úplně nesedlo na odtokovku a bylo potřeba výřez upravit. Rovná část náběžky, upravená zhruba do tvaru profilu (ale opravdu jen velmi zhruba) byla součástí stavebnice, oblouková část se lamelovala z balsy.

WP_20160325_10_29_46_Pro.jpg


Následovalo hoblování a broušení polovin křídla do konečného tvaru. Trochu jsem dumal nad správným dokončením křidélek. V návodu je sice postup, ale na rozdíl od ostatních částí návodu, které byly psané poměrně jasně, tak tady jsem se trochu zasekl. I přes to, že anglicky jakž takž umím, jsem se v popisu toho, jak a kde podložit a následně sbrousit který nosník, trochu ztrácel. Nakonec to ale nějak dopadlo.
Pak už zbývalo jen slepit obě poloviny křídla do vzepětí pomocí přiložené překližkové spojky a nalepit tuhý balsový potah střední části křídla.

WP_20160326_21_15_53_Pro.jpg
Naposledy upravil kope dne sob 25.06.2016 23:59, celkově upraveno 1

Re: Balsa USA Bristol M1c

sob 25.06.2016 17:16

Při stavbě jsem se rozhodl, že bych chtěl model trochu vylepšit. Takže první krok bylo vymyslet, jak udělat trochu realističtější ostruhu. Ve stavebnici se počítá s tím, že jako ostruha bude nalepený trojúhelník balsy a buková kulatina. To se mi nelíbilo. Na webu jsem si tedy našel, jak vypadala ostruha u skutečného letadla. Pak bylo potřeba vymyslet, jak ve stávajícím trupu udělat její ukotvení a jak "zařídit", aby se ostruha dala udělat odpružená pomocí gumového "provazce".
Musím přiznat, že jsem to zatím nikdy nedělal, tak prosím pravověrné maketáře o shovívavost - určitě by se to celé dalo udělat lépe a efektivněji. Musel jsem také vycházet z materiálových a dílenských možností - modely lepím v pracovně v panelákovém bytě a nejsofistikovanější vybavení je malý svěráček :-).
Tvar a materiál vlastní ostruhy byl jasný - buková lišta, ze které jsem ostruhu vyřezal. Co bylo otázkou, jak ostruhu zapracovat do trupu tak, aby se hýbala a pružila.
Takže jsem si prošel, co za materiál doma najdu a rozhodl jsem se "ostruhovou vzpěru" udělat z hliníkových trubiček různého průměru, hliníkové závitovky a šroubku potřebného průměru, jehož hlava slouží jako zarážka proti vysunutí. Nejprve jsem si to tedy celé nakreslil

WP_20160408_20_31_20_Pro.jpg


a následně sestavil - díly, které se nemají hýbat jsou slepené epoxidem UHU endfest po předchozím zdrsnění a odmaštění

WP_20160408_20_33_45_Pro.jpg


Vznikl tak jakýsi "pístek", kdy ta tenčí trubička zajíždí do té silnější. V té silnější je vlepený krátký kousek další trubičky, která vnějším průměrem přesně zapadne do té vnější a do jejíhož vnitřního průměru zase přesně zapadne ta tenčí, vnitřní trubička, do které je vlepená závitovka. To aby tenká trubička nevypadla, je zajištěno vlepením šroubku do její horní části - hlavička šroubku se vejde do vnější trubičky, ale už neprojde tím vlepeným vnitřním "prstýnkem". Popsané to vypadá složitě, ale v podstatě je to hrozně primitivní. :)
Naposledy upravil kope dne ned 26.06.2016 0:02, celkově upraveno 2

Re: Balsa USA Bristol M1c

sob 25.06.2016 17:21

Pro upevnění konce ostruhy v trupu jsem si vymyslel, že přidám dvě překližkové přepážky s vetknutou bukovou kulatinou, přes kterou povedu gumu, která bude zajišťovat odpružení ostruhy. Abych si ověřil, že to vůbec bude možné, sestavil jsem si z odřezku balsy model:
Přílohy
WP_20160409_09_00_04_Pro.jpg
Naposledy upravil kope dne sob 25.06.2016 18:24, celkově upraveno 1

Re: Balsa USA Bristol M1c

sob 25.06.2016 17:26

Když jsem si ověřil, že všechno bude fungovat, vlepil jsem do zadní části trupu výše zmíněné přepážky a pro jistotu i zpevnění, "pístek" z trubiček jsem vlepil do domečku z překližky a balsy

WP_20160409_08_59_23_Pro.jpg


a celé jsem to nalepil na kýlovku

WP_20160409_10_34_47_Pro.jpg


Jako gumový provazec jsem použil silnější opletenou hnědou kloboukovou gumu z galanterie. A světe div se, ono to fungovalo :-)

Re: Balsa USA Bristol M1c

sob 25.06.2016 17:35

Zajímavé, jen prosím co tam vlastně pruží?

Re: Balsa USA Bristol M1c

sob 25.06.2016 17:37

Pak už jsem se pustil do potahování - celý model je potažený Solartexem. Ale ještě před potahováním jsem doplnil dvě věci - stupy na trupu

WP_20160409_08_59_03_Pro.jpg


WP_20160506_15_10_20_Pro.jpg


a "okapotoval" jsem drátěný podvozek balsou.

Podle návodu má být přední část modelu potažená stříbrným solartexem, jako imitací plechu. Po zvážení modelu a zjištění, že jsem dost pod předpokládanou letovkou, jsem se rozhodl Solartex na předek nepoužít a udělal jsem předek opravdu s plechovým potahem - kombinoval jsem tiskařský plech a samolepicí fólii imitující plechový potah, o které jsem psal tady:

viewtopic.php?f=18&t=77128

Re: Balsa USA Bristol M1c

sob 25.06.2016 17:40

DAF píše:Zajímavé, jen prosím co tam vlastně pruží?


Ahoj Pavle, ten konec ostruhy, který je v trupu, je odpružený gumou (na té fotce ještě není). Až se někdy potkáme na lítání, tak ti to třeba ukážu naživo.

EDIT- je to trochu vidět na fotce toho balsového modelu ostruhy - ta bílá guma

Re: Balsa USA Bristol M1c

sob 25.06.2016 17:45

V mezičase jsem si objednal (a sestavil) maketové doplňky - kola, a stavebnice maket kulometu a motoru

WP_20160405_19_59_59_Pro.jpg
Přílohy
WP_20160515_22_48_36_Pro.jpg

Re: Balsa USA Bristol M1c

sob 25.06.2016 18:14

Pak už jsem z různých odřezků udělal jen pár drobností - víčka nádrží a pod

WP_20160522_19_44_47_Pro.jpg


nalepil kožené obšití kabiny, v rámci možností se pokusil udělat zjednodušený kokpit (bohužel, napříč kokpitem vede hlavní nosník křídla, takže tam je člověk celkem omezený) zalepil jsem úchyty pro upevnění lanek výpletu a mohl jsem přistoupit ke stříkání výsostných znaků a pod.
Plastový kryt motoru je nastříkaný stříbrnou Revelkou, tam nebyl problém. Ale problémy nastaly při stříkání výsostných znaků. Udělal jsem si šablony z maskovací pásky, které jsem na trup a na křídlo nalepil. Ale nepovedlo se mi zamezit tomu, aby mi barvy nepodfoukly pod šablony :( (bylo to moje první stříkání). Takže jsem nakonec rezignoval a dodělal jsem to celé štětcem. Jako omluvu mám to, že na polních letištích se s tím asi taky nestříkali a malovali to od ruky štětkou :wink: .

Co se týká osazení, serva jsou 2x Corona 238MG, 2x Savox SH-0255MG (byly v šuplíku, tak jsem je použil), motor Dualsky XM4250EA-5 (880 ot/V) s vrtulí Fiala 14x6 a tříčlánkem 2200 mAh, regulátor Foxy 65A s 5A BEC. S uvedeným pohonem a aku je baterka nalepená úplně na motorové přepážce a ještě je potřeba dovážit 172 g olova.

A takhle nějak to celé dopadlo (fotka je z letošní Elektromaketářské, časem sem zkusím dát lepší)

Musím se ale přiznat, že jsem zatím nenašel odvahu k záletu, na ten model teprve čeká. Nicméně před záletem udělám ještě nějaké úpravy - přidám vypínač pohonné baterie, protože teď je to udělané tak, že je potřeba zapojit baterii, pak zapojit kabely od křidýlek, přišroubovat křídlo, natahat lanka... Tím, jak je model původně stavěný na spalovák, tak přístup k baterce není řešený moc šikovně. A tím, že jsem se snažil jít +- podle plánu, tak jsem tuhle část nechal jak byla a si to chtělo udělat líp - třeba odnímatelnou spodní část trupu nebo něco podobného.

WP_20160611_11_36_55_Pro[1].jpg

Re: Balsa USA Bristol M1c

sob 25.06.2016 19:10

kope píše:... Až se někdy potkáme na lítání, tak ti to třeba ukážu naživo.

Dnes jsem dobil baterky a pak si šel trochu odpočinout. Začal jsem zhluboka přemýšlet a když jsem se probudil, pršelo (sice málo, ale...). Jinak k létání jsem se letos ještě moc nedostal :cry: . Jsem na to zvědavý. Pokud bys netrval na nějaké stopro maketovosti, napadlo mě také jedno řešení.

Re: Balsa USA Bristol M1c

ned 26.06.2016 13:03

Můžu se zeptat, v jakém měřítku je a jak je skutečně velký (průměr) ten Le Rhone od Williamsu?

Re: Balsa USA Bristol M1c

ned 26.06.2016 21:49

Je to 1:6 a průměr má 154 mm
Odeslat odpověď