Máš to krásné, s Marabu jsem začal před 40 lety svou modelářskou činnost. Když jsem otevřel tu první fotografii, zarazilo mě kolik je tam zachyceno zbytečné hmotnosti. (plastová páka - stačila by zalepená překližková, tím odpadnou šrouby; vidlička, ocelová spojka - stačí ohnout drát táhla do páky) Jsou to všechno miligramy, ale v celku je to hmotnost, která je na modelu zbytečná a čím to bude lehčí, tím to bude lépe lítat.
Díky za pochvalu. Ano, já rozumím, dlouho jsem to dělával. Ale teď neustoupím.. Bižuterii MP Jet na mosazných kloubech dávám všude, spolu se závitovými tyčkami M2. Ten pocit svobody pohybu geometrie ve všech polohách mi dává v klidu spát. Taky všude upravuju umístění serv blíže ke středům klapek/křidélek/flaperonů - tedy dále od trupů. Žiju v pocitu, že se všechno míň trápí, menší tření, nejsou vůle. Ale mám jen strojní průmyslovku, můžu se tak mýlit
_________________ Když jde všechno proti tobě, pamatuj, že letadlo vzlétne vždy proti větru a ne s větrem. H.Ford.
konečně jsem se s letadlem, více než po roce od zahájení stavby, dostal k záletu. Bál jsem se už předem, protože nemám pořádnou plochu kde lítat a i ta louka, kde jsem nakonec byl, není na muj vkus dost hladká. Přikládám video ze startu - bohužel je to těch několik nejdivočejších sekund, než jsem to trochu dotrimoval doleva a model si osahal. (a ano, v první sekundě jsem měl dost kliku)
Dotaz: model za sebou tahá ocas...neletí vlastně rovně, ale pořád v náklonu nahoru (viz. první levotočivá zatáčka a ta následující). Na videu je to ještě umocněné vysunutými klapkami, ale i po zasunutí to přetrvávalo. Můj tip je těžiště příliš vzadu nebo příliš velký úhel náběhu křídel.
Můžete mi to potvrdit/vyvrátit nebo dát tip co s tím?
Motor mám vyosený trošku dolů a doprava, už si přesně nepamatuji. Těžiště jsem kontroloval (nevím, kde jsem to našel, ale udělal jsem si před půl rokem tečku na úrovni prvního nosníku na křídle...cca 1/3 křídla?). Hodnotu úhlu náběhu jsem nikde nenašel - můžete to někdo změřit? Křídlo mi na trupu přesně nesedělo a musel jsem ubrousit část toho výčnělku. I tak mám mezi trupem a křídlem ještě 1mm mezeru (zhruba v půlce mezi "mým těžištěm" a náběžnou hranou), tzn. stále prostor pro zmenšení úhlu.
Nakonec musím pochválit podvozek. Při přistání jsem asi v metru ztratil rychlost a plácl s tím do trávy, podvozek se trochu ohnul, ale pohltil náraz a letadlo se k mýmu zděšení překlopilo přes čumák. Naštěstí bez jakékoliv újmy. Bohužel to kluk nenatočil a já si nevzpomenu co tomu přesně předcházelo...tedy kromě nervů, že to při přistání jistojistě rozlámu.
Určitě - v těch zatáčkách na videu jsem na směrovku ani nesáhnul, což by polovinu problému vysvětlovalo. Ono se to ale děje i při vodorovném letu - ještě mě napadlo (to jsem v původním příspěvku nezmínil), že jsem průběžně zkoušel různé pozice klapek...jestli to nemůže být tím.
Ještě k tomu propadnutí při startu na pravé křídlo - nemohlo to být příliš malou rychlostí při startu?
Registrován: 21.9.2014 Příspěvky: 459 Bydliště: Český Těšín, ČR
Určitě zkoušet bez klapek, jak píše macil. Start byl asi urvaný z malé rychlosti, jinak toho z videa moc poznat nepůjde, pokud tam byly klapky. Podobně se může chovat i model s málo potlačeným motorem, to by ale při přidání "plynu" měl snahu stoupat, nebo jít až do přemetu. Určitě tedy zkusit let bez klapek, dive test (bez motoru) - vyřešit těžiště, pak doladit vyosení, potlačení motoru, a když už to poletí po vytrimování relativně rovně, poznáš na vytrimované výškovce, jestli to nechce dolatit úhel nastavení křídla, jak sám píšeš. A pak celé znovu. Po každém zkušebním letu upravovat pouze jednu věc, ať zpětně poznáš jaký měla úprava vliv na letové vlastnosti. Takto nějak bych se v tom plácal já. Ono obecně podle letového videa se nebude dobře radit, když nikdo neví co se v danou chvíli dělo s páčkami na vysílačce.
_________________ Rozdíl mezi chlapcem a mužem je pouze v ceně jeho hraček.
Registrován: 2.3.2012 Příspěvky: 2715 Bydliště: Ústí nad Labem
Ještě ke klapkám - s těmi skutečně počkej. Jednak éro téhle postavy je prakticky nepotřebuje, ale ony také obvykle způsobí nějaký klopný moment, ať nahoru nebo dolů. Ale ten posoudíš až na éru, které bez nich už letí rovně. Pak se to dá vykompenzovat mixem klapek do výškovky, ale to opravdu až na závěr.
Registrován: 6.12.2015 Příspěvky: 320 Bydliště: Česká Třebová Obrázky: 0
Ten start byl fičák Úplně to semnou cuklo jako bych to řídil sám První start to je adrenalin. Perfektně jsi to zvládl Taky mám jeden kousek rozdělaný, jaký tam máš motor?
_________________ Mustang P-51D (EPP), DHC-2 Beawer (EPP),Easy max ( 3D tisk) Spektrum dx8 g2
Motor jsem použil RAY C3536-1000 co se mi válel ve skříni (původně létaný na elektrovětroni Filip 600T sport), vrtule 12x6e, bat. 3s 2100. Jestli je ten setup v pohodě netuším...všechno jsem to měl načtený a připravený už od léta.
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 21 návštevníků
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru