Switch to full style
Sem můžete psát své zkušenosti se stavebnicemi konkrétních modelů.
Odeslat odpověď

MPX Blizzard - nastavení

sob 15.10.2011 0:28

Čau mládenci,

víceméně jsem dostavěl Blizzarda a nyní bych chtěl provést úvodní nastavení modelu.
Je tam ale pár věcí, kterým nerozumím a potřeboval bych to vysvětlit.

Těžiště 70mm - jasný
Úhel seřízení 1mm - daný konstrukcí trupu, ale co to je? Úhel VOP vůči křídlu?
Vyosení motoru 6° dolů, 0° vpravo - jasný

Výchylky:
Křidélka +14 / -6 mm - to jako 14 nahoru a 6 dolů? Jako že mám nastavit diferenciaci?
Výškovka +/- 5mm - jasný
Směrovka +7 / -5 mm - tomu nerozumim. Proč je to asymetricky? A plus je doprava nebo doleva?
Klapky 2mm dolů - jasný
Brzdy 12mm nahoru - jasný
Kopané klapky (snap flap) - 2mm nahoru - co to je, k čemu to je?

Kompenzace výškovkou:
Brzdy: 0,5mm dolů
Klapky: max 1mm nahoru
Motor: 0,5mm dolů
To jako že tam mám přidat mixy, jo? A má těch půl milimetru vůbec vliv?

Exponencialita 30% na výškovku - jasný.

Jakým způsobem omezujete výchylky? Přes travel adjust nebo přes nastavení v dual rates?
Já osobně jsem to chtěl dělat v travel adjust, ale problém byl můj motýlkový mix. Travel adjust omezoval přímo jednotlivé kanály, takže směrovkou se ovlivnila i půlka výškovky a naopak. Takže jsem travel adjust nechal jak byl a vše to šteloval v nastavení dual rates.

Díky

Re: MPX Blizzard - nastavení

pon 17.10.2011 12:55

Úhel seřízení 1mm - daný konstrukcí trupu, ale co to je? Úhel VOP vůči křídlu?
Ano, je to úhel, který svírá tětiva profilu křídla s tětivou profilu VOP.

Výchylky:
Křidélka +14 / -6 mm - to jako 14 nahoru a 6 dolů? Jako že mám nastavit diferenciaci?

Ano, 14 mm nahoru, 6 mm dolů, nastav velikost výchylek + diferenciaci.

Směrovka +7 / -5 mm - tomu nerozumim. Proč je to asymetricky? A plus je doprava nebo doleva?
Při řízení směrovkou jde jedna půlka motýlu nahoru a druhá dolů (plus je výchylka nahoru, mínus dolů). Pro vlevo i vpravo je to stejné. Asymetricky je to proto, aby byla na motýlu vytvořena diferenciace.

Kopané klapky (snap flap) - 2mm nahoru - co to je, k čemu to je?
Je to mix výškovka (master) do klapek (slave). Při řízení výškovkou se hýbou i klapky. Urychluje to zatáčky, umožňuje vyměnit rychlost za vztlak a rychlejší přechod do klesání. Na Blizzardu ale klapky nejsou, má jen křidélka. Výchylka křidélek 2 mm nahoru (při plně potlačené výškovce) urychlí klesání. Rozhodně nedoporučuji nastavovat na Blizardu snap flap i pro přitahování výškovky, protože hrozí pád do vývrtky, na což je tenhle model už i bez toho náchylný.

Kompenzace výškovkou:
Brzdy: 0,5mm dolů
Klapky: max 1mm nahoru
Motor: 0,5mm dolů
To jako že tam mám přidat mixy, jo? A má těch půl milimetru vůbec vliv?

Ano, přidej mixy - přednostně přednastavené, na zbytek volné. Velikost kompenzace je stejně potřeba doladit, takže ty hodnoty ber jen jako výchozí.
Pozor na mix motoru (master) do výškovky (slave). Model zareaguje na přidání motoru se zpožděním, ale na potlačenou výškovku okamžitě, takže v nízké výšce ten mix může poslat model do země. Dá se to řešit nastavením zpoždění, pokud to vysílačka umí.

Jakým způsobem omezujete výchylky? Přes travel adjust nebo přes nastavení v dual rates?
Já osobně jsem to chtěl dělat v travel adjust, ale problém byl můj motýlkový mix. Travel adjust omezoval přímo jednotlivé kanály, takže směrovkou se ovlivnila i půlka výškovky a naopak. Takže jsem travel adjust nechal jak byl a vše to šteloval v nastavení dual rates.


Obecně: pomocí travel adjustments nastavím výchylky tak, aby se serva a ovládané plochy nedostávaly na dorazy a kompenzuji rozdíly mezi výchylkou kormidla vlevo/vpravo, nahoru/dolů, levé/pravé křidélko atd. Potom nastavím požadované výchylky ovládaných ploch přes dual rates.

Při létání s Blizzardem si dej dost pozor na přetahování a ostré zatáčky, umí spadnout snadno do vývrtky. Má ho kamarád a několikrát s ním kvůli tomu havaroval.

Re: MPX Blizzard - nastavení

pát 21.10.2011 12:46

jinak litani s blizardem se neboj, ale zasada je drzet na rychlosti, ja ho utrhnul dvakrat a to ve chvili kdy sem z nej ztratil respekt,

vzdy se to stalo na pristani kdyz sem byl linej a utahnul sem to moc, pak se doslova sesype

takze kdyz des na pristani tak posledni zatacku vem jednoznacne BEZ brzdeni , pak to srovnat a pak zacit brzdama ...

ale jinak je radost s tim litat, nalital sem s nim peknejch par hodin a je to zabava ero :)
a vydrzi hodne,

jednou mi takhle se uplne utrhnul na pristani a majznul sebou docela silne z 15 metru a nestalo se mu skoro nic, jen par uliku vyjelo, oprava doma na pul hodky :)

jo hlavne si ho dobre nastrikej, potrebujes to ero dobre cist ve vzduchu, ja funjeta malem rozstrelil tak, ze rychle nastoupilo vecerni sero a ja ho uplne ztratil, vybiral sem ho pod plnym plynem tak, ze v rychlosti cca 150 plus sem byl tak nizko nad zemi ze sem vrtuli posekal travu :) a to byla doslova otazka vteriny

Re: MPX Blizzard - nastavení

sob 22.10.2011 0:45

Díky pánové za odpovědi a tipy.
Diferenciace směrovky... to jsem tedy netušil. Ale zřejmě to nebude umět moje DX7. Nevadí.

Jinak přidám pár fotek před dokončením...
Test na zemi jsem udělal, s výsledky jsem spokojen.
8x7 vrtule, 1800kv / 65A max motor, 80/100A regulátor s 5A BEC.
Odběr na zemi je 63A, tah jsem neměřil. Zatracovaný Pelikán kužel je v pořádku. Nic nevibruje.
Serva tam mám komplet digitály s kovovými převody.
Na ocas jsem dal kulové klouby.

V trupu je zatraceně málo místa...

Záletu se samozřejmě bojim, ale jednou strach překonám ;)
Přílohy
PA100080_resize.JPG
PA100081_resize.JPG
PA100082_resize.JPG

Re: MPX Blizzard - nastavení

sob 22.10.2011 0:46

Aha, jen tři přílohy na příspěvek... tak ještě dvě...
Přílohy
PA100084_resize.JPG
PA100085_resize.JPG

Re: MPX Blizzard - nastavení

sob 22.10.2011 0:49

odkud si ? pomohl bych klidne se zaletem pokud bys chtel ale je to v klidu

nejlip at ti to nekdo hodi, ale nekdo kdo umi hazet, ne jako muj kamarad co mi hodil funjeta na zada :)

jinak se toho neboj, zasada je to odhodit s plnym plynem, je to trochu cihla :) a pak uz leti vsechno co ma silnej motor

Re: MPX Blizzard - nastavení

sob 22.10.2011 0:53

Jsem z Liberce. Lítat chodím tak různě, nejčastěji do Hodkovic nad Mohelkou pod hranu pod letiště. Schází se nás tam víc. Zkušeného hazeče mám. Něco nalítáno mám taktéž. Od Bety, přes F6F, bláznivou čarodejnici, různá home-made samokřídla, FunCub, až po EDF stíhačky.
Bojim se, jako s každým novým modelem. Takový ten adrenalín, mrazení a rozklepaný ruce. To ale k modelaření patří a bez toho by to nebylo ono ;)

Re: MPX Blizzard - nastavení

sob 22.10.2011 1:15

tak to jo :)

blizz je v pohode, jen jak psal michal, chce to ho nedojit na minimalku, pak se totiz sype primo ukazkove ale neni to strasny a je s nim hodne zabavy ,,,

Re: MPX Blizzard - nastavení

ned 06.05.2012 17:23

Dnes byl ten slavný den, kdy k nám byl zaveden elektrický... erm, vlastně ne...
Dnes byl ten slavný den, kdy konečně nefoukalo a já sebral síly svojeho Blizzarda hodit do vzduchu. Bohužel hlavní kameraman je s manželkou (se svou manželkou) někde pryč a tudíž to natočené nemám. Neměl jsem ani hazeče, ale ve finále to vlastně nevadilo.

První test proběhl vlastně už před týdnem. To zdokumentováno bylo.
http://inc.wz.cz/2012/04/2012-04-28-Litani.html
Test trval jen pár sekund, ale po testu jsem si všiml, že mezera mezi čumákem a kuželem povážlivě narostla z původních necelých 0,5mm na nějaké 2mm. No, neměl jsem dotažený kužel (vždy dotahuju až na letišti, chci to mít jako zažitý rituál).

No, ale k dnešku. Asi dvě minuty mi trvalo, než jsem dostal baterku do trupu. Kdo tohle vymyslel, to nevím. Jediná, která se tam jakš takš vejde je 3S Nanotech. Klasická modrá Turnigy tam kvůli kabelům sice nacpat jde, ale už nejde ven.
Kužel dotažen, krátký test, hurá, kužel se neposunuje.
Pak mě napadlo, že jsem vlastně nedělal range test (Spektrum). Tak šup na to. Na 30 kroků se sníženým výkonem, vše v pořádku. Poznamenávám, že tam je Orange R610. Zatím mě nikdy nezklamal, tak proč ho nepoužít. Navíc v tomhle případě je skoro v půlce trupu, mimo od všech zdrojů rušení. Zatraceně, v tom letadle je tak strašně málo místa...

Takže na start, plný kotel a šups. Přiznávám, že jsem nekontroloval, jestli se mi klepou ruce nebo ne. Nervy určitě byly, ale na druhou stranu, lítám už rok a půl, pár letadel jsem už rozbil, takže zas tak moc nestresuju.
Drobné zavrávorání jak jsem přehmatával na knipl, ale letadlo poslušně stoupá. Vzdaluje se poněkud rychleji, než jsem očekával, tak následovalo stažení plynu tak na půlku.
Někde vzadu v hlavě mě pořád strašilo "pád po křídle, pád po křídle v zatáčce, drž to na rychlosti". Nojo, ale kolik? Necelý půlplyn se ukázal jakožto ideální cestovní rychlost. Kolik to bylo? Nevím, možná 60-70 km/h. I když jsem létal ve velkých kruzích kolem sebe, tak jsem se musel točit jako kohout na obrtlíku. Na to nejsem zvyklej. Pravda, že za táčky jsem dělal velmi táhlé, ale odměnou mi byl dostatečný vztlak a letadlo drželo ve vzduchu jako přibité. Zkoušel jsem pustit kniply, bylo potřeba dva ťuky na křidélka, jinak se zdálo vše v pořádku.
Bylo na čase trošku podráždit plyn, takže srovnat a páku nadoraz. Kdyby nebyla venku taková kláda, tak by mě asi i polilo horko. Něco tak rychlýho jsem ještě neřídil. Každopádně žádný flutter se nekonal, což mě potěšilo. Při té rychlosti jsem si uvědomil, že asi nemám moc snížené výchylky na křidélkách a výškovce (nastaveno dle manuálu) a že to reaguje na můj vkus moc ostře. Ovládacích pák jsem se dotýkal fakt jen zlehka, řekněme v první třetině dráhy, a přitom letadlo reagovalo docela hodně. No, tenhle odstavec trval asi čtyři sekundy a letadlo už bylo dost daleko, takže ubrat, kolečko, a ještě jednou prubnout plnej kotlík. Zvuk motoru skvělý (NTM 35-36 1800kv), bez vibrací (Pelikán turbo kužel a Aeronaut Cam Carbon 8x7).

Nakonec ještě otestovat, jak to plachtí. No, bez motoru to letí a velmi dobře. Rychlost to díky štíhlému tvaru moc neztrácí, ale termické to rozhodně nebude. Zkoušel jsem i oblíbený nízký průlet, i když pojem "nízký" je v tomto případě velmi relativní. Níž než na nějakých 20m nad zem jsem si radši netroufl. Ten svist křídel (nebo co to svištělo) byl balzámem na duši. Tohle letadlo bude žiletka.

Nadešel čas na přistání. Chtěl jsem ho dát na první pokus i s vědomím, že se netrefím na asi 50m dlouhý vysekaný plácek. První chybou bylo, že jsem si naletěl jen asi 3x víc než si nalétávám s Funcubem bez klapek. (S Frantou jsem minulý týden ve futeři přistával s klapkami stylem Harrier - velmi zábavné). Věděl jsem, že jsem si na Blizzardu nastavoval nějaké brzdící klapky nebo vztlakovky, ale když to nemám zažité, tak nebudu experimentovat. Přiblížení probíhalo ze začátku dobře. Nebo to aspoň tak vypadalo. Z omylu jsem byl vyveden, když mi letadlo proplachtilo 5 metrů nad hlavou rychlostí, kterou jsem opravdu nečekal. Ještě že je pole trochu do kopečka. Přistál jsem dobrých 60 metrů od sebe do trávy. Nebylo to zrovna nejčistší, ale po ohledání místa dopadu se ukázalo, že škody jsou nula. Jen jeden list vrtule měl šmouhu od bláta. Jinak nic.

V tu chvíli ze mě spadl stres a bylo na čase provést poletovou kontrolu. Otevřel jsem kabinu, vše na svém místě. Ani aku se nehla. To přistání nemohlo být tak tvrdé. Teplota motoru - vlažná. Teplota regulátoru - ještě vlažnější. Aku - vlažná. Teď elektronika... Jenže elektronika nereagovala. Stačilo 10 sekund na zjištění, co se stalo. Na vině byl regulátor Turnigy 80A (ten s tím velkým chladičem). Tedy vlastně jedna drobná součástka co z regulátoru visí. Kolegové mě varovali, abych to odstříhl a zapájel hned. Já si nedal říct. Nojo... při tom drncnutí se mi vypnul vypínač regulátoru. Tohle příště už nebudu riskovat. Budťo ho zajistím izolepou nebo rovnou odamputuju. Po zapnutí vypínače vše naběhlo. Serva ok, motor ok, vrtule ok, vše bez vibrací a v pořádku. Oddechl jsem si.
Nastalo vyndavání baterky. Tohle uplně nesnáším. No, nakonec jsem jí po pěti minutách boje vyamputoval. Už byla studená. Články vybité na 3,94. To je super výsledek. Nevím, jak dlouho jsem byl ve vzduchu. Pět minut? To mi dává minimálně 10 minut pohodového polétání. Pokud budu hodně šetřit, tak i víc.

Co říct závěrem? Jsem spokojen. Se sebou i s letadlem. Očekávání překonána co se letového projevu a rychlosti týče. Myslím, že s tímhle strojem bude ještě spusta legrace a kolempřikukující to nenechá chladnými. Problém budou přistání. Musím nastudovat víc teorie a víc cvičit.

Tak... letu zdar.

PS: Dodatečně jsem doma přidal expa a DR na křidélka a výškovku. Na křidélkách nebylo původně nic. Dal jsem 60%. Výškovce jsem ubral z nějakých 75 na 65%.

Re: MPX Blizzard - nastavení

pát 29.06.2012 16:20

Ahoj, píšu už jen tak pro úplnost.
Blizzard létá, a létá dobře. Uznávám, že jsem ho asi poněkud přemotoroval a ve vysokých rychlostech reaguje na kormidla poněkud zběsile.
Nezbyde nic jiného než použít dvojí výchylky a omezit je dost radikálním způsobem.

Doba letu se pohybuje mezi 5-10 minutami, podle toho, jak moc člověk blbne. Ideální letová rychlost je odhadem něco kolem 80km/h. To se chová asi nejlépe, perfektně drží a rozumně reaguje.

Přistání mi pořád nejdou, ale letadlo zatím bez škrábanců.
NTM motor 35-36/1800kv v kombinaci s 8x7 vrtulí chodí luxusně. Měl jsem obavu o tah, ale obavy byly opravdu zbytečné. Kolmice není problém a to nemusí být ani plný plyn.

Video ze třetího letu je zde.

http://www.youtube.com/watch?v=deVTsAXB2k8

Přiznávám, že ruce se mi ještě tehdy klepaly.
Dnes, po asi šestém letu je to už lepší, ale jakýsi respekt se zatím nevytratil.

Re: MPX Blizzard - nastavení

úte 16.10.2012 15:01

ak jsem si pánové též pořídil Blizzarda, již ve výše zmíněné sestavě. Jsem docela zklamán, nejde o rychlost, ale pronikavost. Neuvěřitelně rychle ztrácí rychlost :? Nakonec jsem olaminoval křídla a myslel jsem že to pomůže. Ono nic.... Jen při motorovém letu to chodí slušně :lol:

vyosení motoru u MPX "Hotlinera"

úte 29.11.2016 19:17

Ahojte hoši, stavím Blizzarda od MPX a chtěl bych se zeptat na vyosení motoru. Z výroby to vypadá jen na vyosení směrem dolů, ale doprava to vyosené nemají.
U "hotlinera" se to neřeší, nebo to mám ještě podložit, aby to bylo i pár stupňů doprava?

Díky.

Re: vyosení motoru u MPX "Hotlinera"

úte 29.11.2016 19:56

Raděj to podlož,nic tím nepokazíš!

Re: vyosení motoru u MPX "Hotlinera"

úte 29.11.2016 20:30

http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?t=42732&p=717347

Re: vyosení motoru u MPX "Hotlinera"

úte 29.11.2016 20:47

Děkuju, to vlákno znám, ale píše se tam "doprava 0st., jasný", ale nevím proč?
Odeslat odpověď