Pajas píše:
No já bych nejradši jenom vyměnil osičku, ale co mě teďka pěkně štve, jsem vyndal tu osu a ztratil jsem zadní segerovku. Prostě dneska už mám asi všeho dost
.
Já to udělal svého času přesně tak.
Dal jsem osičku z CDromky a koupil trámec s Al kuželem a kleštinou na 3mm průměr osy a k tomu listy Aeronaut 10/6". Tahle kombinace neměla chybu a i s původním takhle upraveným motorem to létalo mnohem lépe než před úpravou a s původní vrtulí. Taky jsem i experimentoval s listy 9/5,5", 11/4" a 11/6", ale ve všech případech byl letový projev buď horší, nebo stejný ovšem za cenu většího odběru, čili horší účinnosti.
Jinak původně důvodem úpravy v mém případě byla ztráta originální setové vrtule za letu.
Tu vrtuli jsem sice našel, ale kužel nikoliv.
A když jsem pak záhy musel motor ještě i převinout, to nakonec taky pomohlo k lepšímu tahu.
Původní vinutí trojpramenem z drátu 0,2mm bylo totiž uděláno velice šlendriánsky tak, že pár závitů sklouzlo z pólového nástavce statoru a magnety rotoru je posekaly. Projevovalo se to tak, že motor se nejprve nespolehlivě rozbíhal a pak přestal točit úplně. I když nejprve jsem ty posekané závity opravil (přiletoval kousky drátu a zajistil lepidlem), ale nakonec se mi při opakovaných montážích/demontážích motoru urval jeden přívod a nezbylo než buď koupit motor nový, nebo ho převinout.
Při převíjení motoru je asi nejtěžší ze všeho odstranit staré vinutí tak, aby nedošlo (nebo jen minimálně) k poškození izolační vrstvy nanesené na statoru a ještě jsem přitom musel spočítat kolik závitů tam původně bylo. Na případné opravy té izolace je vhodná prášková vypalovací barva (KOMAXIT a pod.), kterou lze rozředit v C6000 a po vysušení ředidla vypálit horkovzdušnou pistolí (ložiska ale předtím vyndat!). Vine se trojúhelník po 3x4x14 závitech, každé vinutí je na 4 nástavcích - 2 sousední a pak další dva oproti. Schema toho vinutí byla kdysi volně dostupná na stránkách
http://www.powercroco.de, ale dnes jsou bohužel zaheslovány. Našel jsem pouze jakýsi zjednodušený návod na
http://lambertus.info/?motor-zerlegen-i ... -small-,34 ale bohužel tam už nejsou schemata ukládání vinutí.
Použil jsem drát o průměru 0,38mm, čímž jsem dosáhl asi o 20% větší průřez než byl původně a to se taky projevilo na mírném zvýšení výkonu motoru. Silnější drát by tam už při stejném počtu závitů nevlezl i tak to bylo dost nadoraz a každý jeden závit se musel precizně ukládat. Menší počet závitu by zvýšil KV a muselo by se experimentovat s volbou vrtule a nejspíš by stoupl odběr ale ne účinnost.
Při vylisováváni osičky a zpětném nalisování je třeba dbát, aby se neopíralo za vnější plášť rotoru, který je z dost tenkého plechu a snadno se zbortí. Protože osička je nalisována dost těsně a nestačí jenom povolit zajišťovací červík aby vypadla sama, musí se dost klepat kladivem, nebo tlačit koníkem soustruhu, aby vyšla ven.
Opírat je třeba přes vhodnou trubku pouze za to pouzdro protože deformovaný plášť by bylo už dost nesnadné znovu vycentrovat.
Osičku z CD mechaniky je třeba upravit tak, že na konci se udělá zápich pro segerku a někde uprostřed vybrousí ploška pro zajišťovací červík hrnce rotoru. Rozměry volíme přesně podle původní osičky. Zápich není zcela triviální operace ani pro toho, kdo má doma soustruh. Je třeba si vyrobit speciální velice úzký nůž. Dá se to obejít tím, že se místo segerky použije kovový prstenec s červíkem a na osičce se pro něj udělá stejná ploška jako pro červík rotoru.
Taky ještě ty listy Aeronaut je třeba precizně vyvážit na vyvažovacím přípravku.
Ačkoli táto úprava pohonu zabere dost času, výsledek stojí za to.
Já jsem s takhle upravenou pohonnou jednotkou absolvoval asi 650 startů v průměru s 10-minutovým během motoru na plný výkon.
Nicméně nic není věčné a jednou se mi i tento upravený motor přehřál a spálil. Testoval jsem zbytkový náboj baterky na plný plyn na stojícím modelu, kdy sem podcenil vliv ofukování motoru za letu na efektivitu chlazení, já blbec.
Ale to už jsem pak řešil koupou nového jiného motoru.
Mohu doporučit typ A2217K-9 s KV950 se kterým to se stejnou vrtulí léta ještě o něco lépe, ovšem za cenu trochu většího odběru a kratší doby letu. Myslím si, že by se dal použít i typ A2217K-8 s KV1100 s vrtulovými listy Aeronaut 9/5,5". Údaje k motorům jsou např tady
http://www.allerc.com/suppo-a2217-8-110 ... -6772.html, ale ja jsem to kupoval v kamenném obchodě Tatramodel v ZA.
Jenže nevýhodou použití jiného motoru než převinuté setovky je to, že se musí komplet přestavět předek trupu aby tam šel vůbec namontovat.
I to je důvod proč jsem se v první fázi odhodlal k tomu převíjení. Nahradit ho za jiný motor ale po tolika startech bylo nutno i z důvodu, že už odcházely i ty původní ložiska a to by už asi nestálo za to k tomu pracnému převíjení shánět ještě i je.
Ještě něco o chlazení motoru. Původní jeden malý otvor pod motorem pro výstup vzduchu jsem pokládal za nedostatečný. Vím o dvou případech kolegů, když po naládování 2200mAh 3s LiPol akumulátoru po pár letech spálili motor. Já jsem proto vyměnil původní přepážku z mizerné čínské překližky za laminátovou tl. 2mm, do které jsem udělal po obvodu co nejvíc otvorů aby mohl chladící vzduch vyfukovat jednak otvorem pod motorem, ale i do vnitřního prostoru trupu. Chlazení jsem ještě vylepšil deflektorovou krytkou toho otvoru a malou 6-listou chladící vrtulkou z 0,5mm Al plechu vyřezanou laserem a tudíž velice přesnou, kterou jsem umístil na osičce motoru mezi jeho tělem a kleštinou unašeče pojištěnou vějířovitou podložkou proti pootočení. Jelikož je táto vrtulka vsazená ve válcové dutině, tak funguje jako určitá turbínka. Nakolik je to opravdu účinné nemohu posoudit, ale už jen to, že jsem většinou létal akrobacii furt na "plný kotel" a vydrželo to minimálně 65 hodin motorového letu, svědčí o tom, že to rozhodně neublížilo. Ale "upečení" motoru na zemi ukázalo, že i to není všelék, tak opravdu nevím.
Jinak tu zadní segerku jsem ztratil taky. Lze ji nahradit kroužkem z ocelové struny. Prostě najdeš si nějakou pružinku vhodně menšího vnitřního průměru z drátu cca 0,4~0,5mm a štípačkami odcvakneš jeden závit. Segerku to spolehlivě nahradí s tím rozdílem, že se to pak o něco hůř demontuje.