Na druhou stranu předváděcí video 3Dlabprint je dost zavánějící marketingem pro davy ... Sekat hranou křídla do plochy druhého, tak jak ukazují, i kdyby bylo křídlo "celobalzové" nebo z EPP/XPS/PLA dopadne úplně stejně.
Registrován: 22.7.2012 Příspěvky: 4515 Bydliště: Zvole u Prahy Obrázky: 0
bahora píše:
Mohu se zeptat na kolik je objektivní recenze na PolyAir 1.0 od Airfection RC Gliders? .
Za mne jediný materiál vhodný na tisk letadel v jednom perimetru je zatím stále LWPLA. LWASA je hrozně křehký a nedrží ve spáře - jedině olaminovat skořepinu z něj. PolyAir je pravděpodobně ještě těžší než PLA - dle toho co jsem přepočítával dostupné údaje. Takže nevidím ani jediný důvod ho testovat.
Než udělat stěnu 0,45 mm z PLA, je lepší 0,9mm LW PLA. Výsledek je pevnější, tužší a neuvěřitelně drží ve spáře. Navíc lze velmi dobře brousit. Krátkodobá teplotní odolnost s ohledem na jeho napěnění je lepší, než PLA (lépe izoluje a tak snadno se neprohřeje.)
Registrován: 21.6.2008 Příspěvky: 6021 Bydliště: Praha ČR
3DLabprint je firma založená ortodoxními ACES kombaťáky, pro které je hodně velkou prioritou právě ACES, tedy WWII 1:12 a musím říct, že v této velikosti vychází právě klasické PLA hodně dobře - modely jako malý Spitfire či Mustang ( https://3dlabprint.com/shop/spitfire-mk ... ura-ready/ ) vychází naprosto perfektně létavě a spíš by se hodil právě ten avizovaný růst pevnosti. Takto je podle mne třeba vnímat i PolyAir, cílem je dobrý materiál pro konkrétní účel, ne "univerzální zázračný všelék". LWPLA je super na jiné modely - třeba mám malý 600mm JAK-3, což by z PLA vůbec nepadalo v úvahu, nebo se dá udělat stíhačka také cca 1:12, ovšem v EPA hmotnosti (max 520g vzletovka) s lehčím pohonem (taky mám ověřeno) atd. - prostě výborný materiál, ale za mne to spíš rozšiřuje možnosti dále, než že by to PLA nahrazovalo na 100%.
Osobně bych PolyAir docela s chutí vyzkoušel, asi jednu cívku za zaváděcí cenu od smart3d vezmu, ale netuším, kdy se pak k nějakému tisku reálně dostanu. Už jsem nějak moc dlouho nic nerozbil, tak mám stíhačky děsně "přemnožené"
Registrován: 13.3.2009 Příspěvky: 383 Bydliště: Strakonice, ČR
tomashr píše:
....LWPLA je super na jiné modely - třeba mám malý 600mm JAK-3, což by z PLA vůbec nepadalo v úvahu, nebo se dá udělat stíhačka také cca 1:12, ovšem v EPA hmotnosti (max 520g vzletovka) s lehčím pohonem (taky mám ověřeno)....:
Z jakého LW-PLA jsi tisknul? Chtěl bych ho vyzkoušet, ale když čtu zkušenosti, tak ne každý funguje opakovaně dobře, zatím nejvíc chválí asi ten od colorFabbu.
_________________ Jeti DC-24, Element F5J, Enjoy3, Piper 2,8 lodě Tito Neri, Smit Japan, Parat, Ragazza, Genesis.
Registrován: 21.6.2008 Příspěvky: 6021 Bydliště: Praha ČR
Jinak k tomu testu s videem - těžko říct, já třeba pro změnu u "single perimeter" měl prakticky vždy dost bídné výsledky s jakýmkoli PLA "plus", právě v tom, že se blbě vázalo mezi vrstvami. V tomto ohledu musím říct, že by asi žádný můj tisk to, co tam ukazoval s PLA+ nepřežil, tak je otázka, zda autor videa nemá nějak hodně dobře odladěný naopak ten eSun PLA+ a naopak PolyAir už méně dobře.
Registrován: 21.6.2008 Příspěvky: 6021 Bydliště: Praha ČR
jakub37 píše:
Z jakého LW-PLA jsi tisknul? Chtěl bych ho vyzkoušet, ale když čtu zkušenosti, tak ne každý funguje opakovaně dobře, zatím nejvíc chválí asi ten od colorFabbu.
Tak v době kdy jsem to zmíněné tiskl, žádný jiný než od ColerFabb nebyl, takže výběr snadný Co vím, tak teď něco dělá i eSUN, to jsem nezkoušel, ColorFabb pak uděl i LW-ASA, ale to se nepovedlo ani zdaleka tak dobře jako LW-PLA. Asi bych viděl Colorfabb LW-PLA pořád jako jistotu...
Registrován: 22.7.2012 Příspěvky: 4515 Bydliště: Zvole u Prahy Obrázky: 0
tomashr píše:
Takto je podle mne třeba vnímat i PolyAir, cílem je dobrý materiál pro konkrétní účel, ne "univerzální zázračný všelék". :
Neřeším všeléky. Je to prosté, při správném nadimenzování stěny je LWPLA velmi pevný materiál při rozumné hmotnosti a bezkonkureční soudržnosti ve sváru. Tisknu z toho i raketky pro zákazníka na airsoft. Tam je podmínkou, aby tělo přežilo pád při výstřelu na 200 m a odešla jenom špička s barevnou náplní. A při rozumné hmotnosti aby to zvládnul minomet. Není jiný materiál, který by splnil ty podmínky. Vše bylo jednak těžší a při dopadu se to rozprsklo. Není třeba řešit a teoretizovat na co je a není vhodný. Jde vždy o konstrukci a využití vlastností materiálu. Ne všechny konstrukce jsou vhodné na řadu materiálů.
Registrován: 3.5.2003 Příspěvky: 11187 Bydliště: Břeclav, ČR
tomashr píše:
Osobně bych PolyAir docela s chutí vyzkoušel, asi jednu cívku za zaváděcí cenu od smart3d vezmu, ale netuším, kdy se pak k nějakému tisku reálně dostanu. Už jsem nějak moc dlouho nic nerozbil, tak mám stíhačky děsně "přemnožené"
Já to vyzkoušel. Vytisknul jsem Spita a Mustanga. Spit je ve fázi jednotlivých dílů, Mustang slepených dílů.
Podle toho, co můžu v této fázi posoudit se ten materiál chová velmi dobře.
Na omak je "mastnější" než klasické PLA, není tak šustívý a hlavně není křehký. Barva je matně přírodní, poloprůhledná. Celkově budí dojem nylonu anebo hmoty, ze které jsou jídelní krabky do mikrovlnky, i když tam bych to rozhodně nedával.
Tisknul jsem originání gcode od 3Dlabprint pro PLA, tisk je mnohem kvalitnější než PLA. Vrstvy se lépe slévají, nevznikají žádné stopy po retrakcích, povrch je mnohem lepší, hladší a sourodý. Tisk má mnohem menší tendenci k teplotním deformacím a odlepování odtokové hrany od podložky. U dílů křídel mám přidaný brim podle doporučení Dlabprint:
The Additions window lets you set the Skirt or Brim. The skirt is necessary to prime the nozzle before printing the actual part. 1 outline is usually enough, use more outlines for smaller parts. If you experience poor heatbed adhesion (lifting trailing edges, etc…), you can set the Brim in this tab. Use the following values (thanks Alex T):
Skirt layers: 2 Skirt offset from part: 0,30 mm Skirt outlines: 9 This creates additional support, improving the heatbed adhesion, yet easy to remove after the print has been finished.
Při tisku se tento brim "sleje" s dílem přidrží ho na podložce a pak jde snadno olámat. Tedy v případě PLA. V případě PolyAir to nejde - musí se ostříhat a odříznout, lámání u tohoto materiálu nefunguje, je na to moc houževnatý.
To by mohlo být velmi užitečné, protože s Mustangem jsem o víkendu při přistání trefil hroudu a při křehkosti PLA vyboural spodek trupu před křídlem a křídlo se ještě zachytilo chladičem a vylámalo uchycení a spodek trupu za křídlem. Trup na odpis. Z PLA jsem měl už jeden další, tak jsem rádio přesypal do něj. Další náhradní už je připraven z PolyAir a dojde na řadu při příští potřebě. Podle mne by takové drcnutí na 99% ustál.
Pokud jde o hmotnost, PolyAir mi vyšel lehčí. PLA křídlo Mustanga 337g, PolyAir křídlo 320g. Je tedy asi o 5% lehčí.
Zatím samá pozitiva. ALE - problém je barva, mléčně poloprůhledná slonová kost. Bude to tedy chtít nějaký nástřik = narůst nákladů, pracnosti, hmotnosti. Vrátí se tak některé výrobní kroky, které tisk z barevného PLA nepotřebuje.
Jo, a z jedné kilové špulky vyšly téměř obě éra - Spit díly 505g, Mustang slepený 522g.
Registrován: 3.5.2003 Příspěvky: 11187 Bydliště: Břeclav, ČR
jyrry píše:
A není pak výtisk trochu žvejkačkovitý? Možná to zkusím použít na nějaké nepevnostní díly - koncové oblouky, přechody, kaslíky a pod.
No, kupodivu není. Je to pružnější než PLA ale ne ve smyslu gumovitosti. Je to o houževnatosti. Odpor proti proti deformaci je sice malinko menší ale při větším násilí nepraskne jako PLA, dá se silou zkroutit a pak se vrátí.
Zkoušel jsem kroutit trup i křídlo a tuhostně mi obě verze přišly nastejno. Pak jsem to vrazil do rukou ženě ať kroutí a řekne co je gumovější. Prý je to stejné. PLA jí přišlo na omak nepříjemnější.
To mně ostatně taky. PLA mi není moc sympatický materiál. Je to křehké, chrastivé, divné. U nás se takovým materiálům říká turkynisko.
PLA / PHA je PLA s PHA příměsí (polyhydroxyalkanoate). Základní vlastnosti jsou stejné jako u PLA: je biologicky rozložitelné, jednoduché na tisk a velmi pevné. Je to skvělá volba pro velké, nebo detailní modely, kterou nebudou vystaveny vysokým teplotám.
Příměs PHA přidává další výhody. Materiál není tak křehký jako standardní PLA. Je také flexibilnější a díky PHA částečně rozpustitelný v acetonu.
Registrován: 3.5.2003 Příspěvky: 11187 Bydliště: Břeclav, ČR
zdzd píše:
Pokud jde o hmotnost, PolyAir mi vyšel lehčí. PLA křídlo Mustanga 337g, PolyAir křídlo 320g. Je tedy asi o 5% lehčí.
Zatím samá pozitiva. ALE - problém je barva, mléčně poloprůhledná slonová kost. Bude to tedy chtít nějaký nástřik = narůst nákladů, pracnosti, hmotnosti. Vrátí se tak některé výrobní kroky, které tisk z barevného PLA nepotřebuje.
Jo, a z jedné kilové špulky vyšly téměř obě éra - Spit díly 505g, Mustang slepený 522 g.
Ještě doplnění hmotností po nastříkání a nálepkách:
Barva: PU akrylátový lak Hornbach Nálepky: Dodávaný arch vytisknut laserovkou na kancelářský papír, vystřiženo, nalepeno disperzí.
Hmotnost:
Křídlo: 332 g Trup: 208 g
Drak celkem: 540 g
Povrchovkou se tedy hmotnost zvýšila o 18 g. I nabarvené PolyAir křídlo je při stejném gcode lehčí než klasické PLA. Sice jen o 5g, ale je.
Ovšem barvením pracnost vzrůstá na x-násobek. Hlavně přípravou modelu a barev, čištěním všeho a schnutím. Pokud by se to jen na prudko naválečkovalo, tak by to šlo mnohem rychleji, dopad do hmotnosti netuším.
Mimochodem, stříkat barvu na tisk z čehokoliv je pěkný opruz kvůli maskování barevných přechodů. Maskovací pásky fungují jen tehdy, pokud je okraj barevného pole rovnoběžný s tiskovými vrstvami. Pokud se to ale kříží, tak barva vzlíná do drážek vrstev pod masku. Stejně se to chová i při kreslení fixem. Čára křížící vrstvy se v jejich směru rozpíjí. Zatím jsem našel jen jednu fungující prevenci - tam, kde bude předěl barev nebo nakreslená čára povrch nejprve napustit vteřinovkou a zaplnit tak rýhování povrchu. Nanést, setřít. Vteřinovka nesmí být moc hustá, jinak vzniknou šmouhy tlusté vrstvy, které následná barva ukáže. Příliš řídká nemusí drážky naplnit. Nejlepší je si to předem vyzkoušet. Nejvíce se na to hodí dno trupu nad křídlem, ta část co přijde vyříznout.
Zkušenosti z odolnosti zatím nejsou, vnitřnosti tam nastrkám po smrti aktuálního PLA stroje.
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 13 návštevníků
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru