Ahoj,
jsem cca měsíc majitelem 3D tiskárny (Rebelix) a jako začátečník s představou, že bych ji rád použil i v leteckém modelářství jsem sjížděl internet
a hledal jak na to prakticky. Moc jsem toho nenašel a tak bych rád popsal mé "vynalézání kola" a požádal o případné zkušenosti vás zkušenějších.
Celou problematiku bych rád zkoumal od návrhu 3D modelu tak, aby byl co nejefektivnější (pevnost vs hmotnost) a výsledek použitelný v praxi.
Na rozdíl od
http://3dlabprint.com si nemyslím, že by mělo být cílem vytisknout celé letadlo, ale pouze díly, které není jednodušší a efektivnější vyrobit jinak.
Mám asi 15 let praxe s 3D modelováním pro jiné účely (
v této úrovni tak už bych to rád rozvedl dále než "stáhni si soubor z internetu a pošli do tiskárny".
Rovnou bych označil z mého pohledu slepé cesty, které jsou ostatními začátečníky očividně zkoušeny:
1) mám 3d model letadla z nějaké počítačové hry a chci si to vytisknout jako RC model - každý model je specifický a upravit něco co bylo do hry na něco co má létat
bude trvat déle než začít znovu. Nešlo by to nejspíš vytisknout ani jako přívěšek na klíče.
2) mám DWG dílů pro frézu nebo laser, tak si vytisknu žebra a přpážky a slepím "klasicky" - tisknout plošné díly na 3d tiskárně není tak efektivní jako si nechat vyříznout
díly z překlížky, která bude pravděpodobně při stejné hmotnosti pevnější, nebo při stejné pevnosti lehčí. a navíc ...je to 3D tisk ne?
Takže při mém experimentování padla volba na použití 3D tisku pro nasávací a výstupní roury pro dmychadlo. Na toto si myslím je 3D tisk optimální
protože umožňuje přesně vyrobit jak tvarově složité kalhoty nasávacího otvotu (např L-29 delfín) tak přechod z kulatého profilu do placaté trysky (např F-117).
Tyto šložitější aplikace jsem si nechal na později a začal s jednoduchou gondolou pod křídlo pro 70mm dmychadlo (tvar "nějaký dopravák")
Jako první jsem vytiskl jednoduchy model komolého kužele s dírou bez nějaké mnou navržené vnitřní struktury a ve sliceru nastavil stěnu 1x(0,4mm) a infill 10% čtvercový. Vylezlo toto:
Příloha:
Poznámka: první tisk - model bez vnitřní struktury modelované, ponecháno na nastavení sliceru
20170407_202600.jpg
[ 67.4 KiB | Zobrazeno 5251 krát ]
mechanická pevnost až příliš vysoká a hmotnost také
Takže jsem tomu "složitě" namodeloval vnitřní strukturu ve formě šesti podélných žeber s definouvanou tloušťkou všech stěn 0,42mm. Slicer už s tím měl problémy
tak jsem musel některé stěny udělat tlustší cca 0,5mm. Výsledek co vylezl - stěny kolem 0,8mm, hmotnost stejná jako před tím, mechanické vlastnosti horší.
Příloha:
Poznámka: složitý model s vnitřní strukturou ve formě 6ti podélných žeber
20170407_202639.jpg
[ 82.41 KiB | Zobrazeno 5251 krát ]
Při přidání i přední části gondoly bych se s dmychadlem o hmotnosti 105g dostal na 216g (plasty 112g) na celou sestavu a to nemám ještě pylon ke křídlu.
Příloha:
Poznámka: hmotnost dobrá tak na pozemní stend
20170407_203236.jpg
[ 65.73 KiB | Zobrazeno 5251 krát ]
Následovalo studování tisku "thin walls" a došel jsem k závěru že nejlehčí a nejčistší jsou tisky modelů typu "vase" kdy tryska jede jeden kontinuální pohyb
a stěna tak bude tlustá pouze požadovaných 0,4mm. Toto bohužel neumožňuje dělat zároveň vnitřní a vnější stěnu. Výhodu to má tu, že je jednodušší model.
Vymodeloval jsem tedy vnější stěnu vnitřní kanál a mezikruží - motorové lože dmychadla, vysledek po slepení dílu byl lepší - 39g proti 50g a pevnost "dostatečná"
Příloha:
Poznámka: slepeno ze třech dílů
20170407_202752.jpg
[ 56.62 KiB | Zobrazeno 5251 krát ]