Switch to full style
Pokrok se nedá zastavit. Nástroje řízené pomocí počítače ulehčují výrazně práci. Výroba strojů, příprava podkladů výkresů. I poptávky a nabídky mezi rcmaniaky.
Odeslat odpověď

Jak na frézování pěnových hmot - trup modelu letadla

stř 08.03.2017 21:30

Konečně jsem se dopracoval k možnosti frézování s cílem frézovat hlavně trupy modelů letadel z pěnových materiálů typu EPP a extrudovaný polystyren. Máte s tím někdo zkušenosti? Potřeboval bych základní nalejvárnu.

Co jsem vysledoval, tak pro slušné výsledky stačí i frézka prům. 6mm válcová.

Velikost výrobků cca 800-1000mm délka, 80-130mm šířka a 80-130mm výška.
Přijde mi zbytečné frézovat z kvádru, takže bych polotovary říznul už dle potřebného bokorysu a půdorysu s malým přídavkem ... pak postrádá smysl hrubování. Ale jestli jet rovnou na čisto? Napadlo mě jet první cut už jako finální povrch, ale takříkajíc na hrubo ... s minimálním překryvem stop a s malým odstupem od budoucího čistého povrchu. A nakonec to jet už opravdu na čisto s větším překryvem.

Co vy na to?

A ano, EPP a extruďák jsou velmi odlišné materiály :)

Zatím jsem zkoušel frézovat touto frézkou https://www.kovonastroje.cz/Nastroje-pr ... cfb8b05752 ... při svislém zajetí do estruďáku problém, protože materiál nemá kam zmizet, ale jinak dobré.

A můj cíl není dokonalý hladký povrch, předpokládám, že finále dodělám v ruce ... i kvůli stojovému času.

Re: Jak na frézování pěnových hmot - trup modelu letadla

stř 08.03.2017 21:47

Posledne som si frézoval kopytá na gondolky F3K z EPP . Hruboval som valcovou frézou 6 mm dvojbritou a potom načisto 3mm polguľovou (väčší priemer nemám) . Ak by som mal 6mm polguľovú tak by som hladil radšej tou. išlo by to rýchlejšie. Frézoval som obojstranne kde som nechal na koncoch mosty a v strede dĺžky gondolky som tiež nechal cca 10mm nefrézovanú oblasť ako podporu aby sa diel neprehýbal. Ak budeš robiť niečo veľmi dlhé a tenké alebo niečo s tenkou stenou tak bude treba asi najskôr hrubovať a potom načisto. Stroj nemá nejmenší problém s penou ale ak by si išiel hneď načisto tak sa pri tenkých dieloch môže stať že sa budú prehýbať a tým budú utekať rozmery.

Re: Jak na frézování pěnových hmot - trup modelu letadla

stř 08.03.2017 22:28

Ty trupy uvažuji na dvě poloviny, kupodivu nikoli levá pravá, ale horní a dolní :). Blok bude vždy pevně přilepen k základové desce a nějaké moc jemné detaily nebudou .... zatím :)

Re: Jak na frézování pěnových hmot - trup modelu letadla

stř 08.03.2017 22:30

... vlastně bych se chtěl po několika letech dopracovat k trochu lepšímu výsledku než jsem měl kdysi od kámoše :)
http://rcweb.cz/aktual/b5n_3.htm ... že se na to musí pak rukou vůbec nevadí.

Re: Jak na frézování pěnových hmot - trup modelu letadla

čtv 09.03.2017 7:13

Ke´d to bude z dvoch polovíc tak to asi nebude problém frézovať priamo na hotovo. Prilepíš to na stôl obojstranne lepiacou páskou (neviem isto, skúsil by som to takto) a frézuješ. Možno by bolo lepšie skúsiť kopírovať nie kolmo na pozdĺžku os ako to je v tvojom odkaze ale v pozdĺžnej osi. ide to trochu rýchlejšie. Skúsil som oba spôsoby a výsledok čo sa týka povrchu bol viac menej rovnaký ale druhým spôsobom to bolo o kus rýchlejšie.

Re: Jak na frézování pěnových hmot - trup modelu letadla

čtv 09.03.2017 7:42

pad píše:Konečně jsem se dopracoval k možnosti frézování s cílem frézovat hlavně trupy modelů letadel z pěnových materiálů typu EPP a extrudovaný polystyren. Máte s tím někdo zkušenosti? Potřeboval bych základní nalejvárnu.




Ahoj

Nevím jak vysokou frézu máš, ale já mám 160 mm a vyšší blok jak 10 cm neofrézuji .
Ustálil jsem se na 80 mm.
Vyřezávat do předu nemá smysl.
Použij největší průměr frézy , co tam dostaneš - aktuálně používám 10 mm HSS dlouhou 100 mm (záběr 45 mm) .Rovnou
Krok jemnosti 1/9 , nebo 1/17 .
Hrubování nemá význam - ubírám na čisto do těch 40 mm vrstvy .
Používej frézu novou a jenom na extruďák - jedině tak uděláš slušnej povrch .
vyfrézuj napřed trup ze vnitř a potom ho přilep dělící na dělící rovinu a udělej vnějšek .
Lepím pěnou .
Odebírej materiál vždy z celku , jinak se tenké plochy rozvibrují .

fréza na kterou je odkaz bych nepoužíval . Dvě zapíchnutí a nataví se na ni materiál.Následně zničí obrobek.
Dobrušovat hrubé opracování rukou nemá smysl - přijdeš o přesnost a kvalitu povrchu .
Přílohy
2017-03-09 07.37.25.jpg

Re: Jak na frézování pěnových hmot - trup modelu letadla

ned 12.03.2017 11:52

Díky za vyčerpávající popis.
Já to primárně nechci na extruďák, ale na EPP. A ano, je pravda, že na tu odkazovanou frézku má extruďák tendenci se nalepit, zejména při zapíchnutí.
Kvalitu povrchu neřeším, nehodlám čekat 3h na parádní výsledek. To raději 1h a pak to vezmu v ruce, stejně ty obrobky dále opracovávám vyřezáváním apod. takže mně to nijak moc nezdrží. Bohužel fréza, co mám k dispozici, nevyniká rychlostí. Na ose Y je špatnej trapéz a než ho vyměním musím se smířit s rychlostí jen cca 500-600mm/min. Původně je to fréza na překližku a tak se rychlost moc nehonila, teď je jen doděláno ovládání osy Z.

Re: Jak na frézování pěnových hmot - trup modelu letadla

ned 12.03.2017 12:38

Na to EPP to chce určitě "hladovou" dvoubřitou frézu a perfektně ostrou. Nesmíš jí používat na jiné materiály a stejně výsledek asi nebude nic moc, protože EPP je hodně pružný. Taky je potřeba frézu zanořovat šikmo, nebo po spirále, protože při zanořování jen v "Z" nemá odebraný materiál, který má několikanásobný objem, kam odcházet a pěchováním dochází k ohřevu až natavení.

Re: Jak na frézování pěnových hmot - trup modelu letadla

ned 12.03.2017 14:43

Epp je horší na obrábění, než extruďák. Ale dá se a je takový chlupatější.A je větší riziko natavení .
Ale ruční dobroušení je asi největší opruz a dá se tím nejvíc zkazit .
Já radši honím frézu 10 hodin, než abych hodinu brousil :D .
Výsledek z frézy je daleko lepší a dá méně práce (mně :D ).
Ta rychlost je problém, protože tyhle materiály je lepší obrábět rychlým posuvem a menší úběry.

Re: Jak na frézování pěnových hmot - trup modelu letadla

ned 12.03.2017 16:29

Mně sochání z epp nedělá žádný problém. V ruce je třeba toto http://www.rcweb.cz/aktual/110725_tenzan.html (obrázky na konci). Takže tu frézu beru jen jako vylepšení stávajícího :) Tady vlastně už práce na ofrézovaném http://www.rcweb.cz/aktual/b5n_3.htm

Čekat 10h by mě fakt nebavilo, obzvlášť když v ruce to mám za půl hodiny :)

Re: Jak na frézování pěnových hmot - trup modelu letadla

ned 12.03.2017 16:42

pad píše:
Čekat 10h by mě fakt nebavilo, obzvlášť když v ruce to mám za půl hodiny :)


nečekám :D , dělám jinou práci .

Re: Jak na frézování pěnových hmot - trup modelu letadla

úte 04.09.2018 20:33

no tak páni poraďte, lebo ma z toho už naozaj... frézujem jadrá krídel z extruďáku ale nedarí sa mi a už neviem čo s tým. došli všetky nápady. Frézujem od nábežky k odtokovke a naspäť.
1. Pri frézovaní tam a späť sa tvoria skoky cca 0,5mm. (v mieste kde prechádza nástroj zo stúpania do klesania v Z osi je skok skoro nevyditelný)
2. V mieste odtokovky mi nástroj jadro trhá aj napriek tomu že som tam pridal do hrúbky cca 0,5mm.
Prosím o radu ako eliminovať skoky a zamedziť vytrhávaniu materiálu v mieste odtokovky. Vhodnejšia fréza, iný postup frézovania..?
Parametre frézovania: posuv 2000mm/s , rozsah skúšaných otáčok 10000 - 16000 (nemá vplyv). krok 4mm. dvojbritá špirálová fréza nabrúsená tak aby brali len špičky špirály.
Přílohy
IMG_20180904_202102.jpg
IMG_20180904_202125.jpg
IMG_20180904_202148.jpg
IMG_20180904_213550.jpg

Re: Jak na frézování pěnových hmot - trup modelu letadla

úte 04.09.2018 20:59

posuv 2000/s ? to musi mat strasne velky uber, to musi trhat tu penu

tie schody mi pripadaju tak, ze ta pena pod frezou pruzi, mas do dobre upevnene? skus zatlacit prstom ci to toho pol mm heuhyba pod tlakom prstov

kridlo som nefrezoval, ale negativ modelu na ochrannu bednu som robil, freza so 4 britmi 8mm s posuvom 6mm (preto vidno cesticky) ale beh tam a beh nazat bol nerozoznatelny otacky 5000/min a posun 20mm/s nikam sa neponahlam
Přílohy
DSC04194.JPG

Re: Jak na frézování pěnových hmot - trup modelu letadla

úte 04.09.2018 21:07

pomylil som sa posuv je 2000mm/min. nie nepruží to skúšal som, toto nebude chyba.

Re: Jak na frézování pěnových hmot - trup modelu letadla

úte 04.09.2018 21:29

Zkus si představit, co ta fréza dělá, když jede do kopce a z kopce. Do kopce bere ostrým rohem a bokem (malý řezný odpor), kdežto dolů bere bokem i čelem (velký řezný odpor) a dusí se. Válcovou frézou se jezdí jednosměrně jen z dola nahoru, takže se obrábění rozdělí na několik oblastí, nebo se frézuje sousledně po vrstevnicích a výhodnější je fréza s rádiusem (toroidní). Kdyby si tohle udělal do železa, tak při první dráze z kopce frézu utavíš. Pokud chceš kopírovat pendlem, je výhodnější kulová fréza. Kulovou uděláš i jemnější vlnky, které budou rovnoměrné na rovině i strmých částech. Pokud frézuješ z plného špalku, musíš zajistit i dobré odsávání aby se prach nepěchoval, jinak se bude nalepovat na frézu.
Odeslat odpověď