Switch to full style
Pokrok se nedá zastavit. Nástroje řízené pomocí počítače ulehčují výrazně práci. Výroba strojů, příprava podkladů výkresů. I poptávky a nabídky mezi rcmaniaky.
Odeslat odpověď

Re: 3D tiskárny v modelařině - III

úte 06.11.2018 12:11

jyrry píše:Mám asi lamadotaz: mladý chce tisknout protiskluzové "podpatky" na články tankového pásu a rád by použil nějaký ten "gumový" materiál aby to neklouzalo na hladkých površích.
Co jsem našel, tak TPE88 Mladeč by měl být nejměkčí z těch nabízených; bude to alespoň trochu fungovat jako guma = vyšší tření než "holé" PLA ze kterého jsou ty články?
Dík za informace těch kteří tím fakt tiskli (nebo s tím přišli do styku).


K tomu dotazu - jak tu padlo, guma ve smyslu náhrady na pneumatiku auta to není, ale na druhé straně na tank by to možná šlo. Vyšší tření než holé PLA je bez diskuse, jestli bude dostatečné pro daný účel posoudit neumím, ale možná ano.

Re: 3D tiskárny v modelařině - III

úte 06.11.2018 13:13

Chtěl jsem dát fotku ale nějak to neklaplo...
Frézuji díly z pruhu 5mm tvrdší gumy, osazení na jeden článek (2 kusy podpatku) cca 16 sec.
Funguje to jako guma, doba zhotovení je nesrovnatelná.
Ještě že jsem se zeptal :mrgreen:

Re: 3D tiskárny v modelařině - III

úte 06.11.2018 16:59

jyrry píše:Frézuji díly z pruhu 5mm tvrdší gumy, osazení na jeden článek (2 kusy podpatku) cca 16 sec.

Kolik metrů v tý gumě Ti přežije fréza? Já "řezal" těsnění z černý 4 mm gumy z Řempa a bylo to pro 3,15 mm kukuřice smrtelný, po pár metrech tupá jak zadel. :cry:

Re: 3D tiskárny v modelařině - III

úte 12.02.2019 7:56

Celeron píše:...
Kolik metrů v tý gumě Ti přežije fréza?...

Nevím kolik metrů, ale 1,2mm zubatá frézička vykrájela asi 300 těch "podpatků" a stále žije...
Musel jsem to jet na 3 záběry, jinak se to žužlalo a pitvořil se tvar. Pokud byla poslední vrstva tak 1mm, bylo to už docela dobré.

Re: 3D tiskárny v modelařině - III

úte 12.02.2019 7:57

Narazil jsem na převodní tabulku tvrdostí gumy. Při srovnání s dodávanými filamenty myslím že to kupovat nebudu; přijde mi to jako taková atrapa, náhražka, možná pružná ale to je asi tak všechno. Pro gumy na RC auto bych to teda nepoužil, možná tak na drapáky pro buginu, ty se opírají o hlínu.
Jaké s tím máte praktické zkušenosti, dal jste to někdo tam kde jinak bývá guma?

Re: 3D tiskárny v modelařině - III

úte 12.02.2019 22:44

Gumy zkoušený ze tří výrobců flexofilamentu na tištěný formuli F1 naprosto nepoužitelný. Hrabe, nebrzdí, samej smyk. Přetáhl jsem přes ně nastříhanou duši z horalu, probrousila se po asi 200 metrech. Koupil jsem nakonec F104 Tamyia střední tvrdosti a je pokoj, jen občas vyletí z rantlu disku.

Re: 3D tiskárny v modelařině - III

stř 13.02.2019 6:18

Už jsem to sem dával a né jednou ... tvrdosti se měří podle SHORE stupnice a bacha různí výrobci používají různé SHORE stupnice A, D ... nestačí jen koukat na číslo, ale i na stupnici (pokud ji výrobce uvádí).
V neposlední řadě TPU/TPE není guma ... má to měkkostí připomínat gumu nikoliv např. přilnavostí, nemá to všechny vlastnosti gumy i když tomu 3D tiskaři říkají tisk z gumy ...
Přílohy
shore1.png
shore2.png

Re: 3D tiskárny v modelařině - III

stř 13.02.2019 8:52

jyrry píše:Narazil jsem na převodní tabulku tvrdostí gumy. ...

Re: 3D tiskárny v modelařině - III

pát 08.03.2019 14:37

dudaj píše:
Až budeš mít zkušenosti, pochlub se :) . Vypadá zajímavě . Zatím to na nic nepotřebuji, ale kdo ví časem :D .


tak se chlubím:
PICT0002.JPG

a takto to vypadá usazené v muzeu, domečky jsou z té polymerovky.
IMG_20190308_121239.jpg

Co dělám špatně - nastavení pro PetG

stř 05.06.2019 9:42

Ve 3d tisku začínám, tiskárna Anycubic Mega-S, S3d slicer. Po velmi uspokojivém odladění PLA (ke kvalitě prakticky nemám výhrad) začínám s PetG. Vyšel jsem z profilu odladěného pro PLA s tím, že jsem upravil nějaké hodnoty (vyšší teploty - 240 první vrstva, 235 další, 70 podložka), zapnutí chlazení 50% pro vyšší vrstvy, a nějaké drobnosti.
Tisknul jsem deklík zhruba velikosti kreditní karty, tloušťka 1,4 mm, výplň 25%. První vrstva a přilnutí k podložce ultrabase dokonalé, pak tam je klasická lineární výplň, ta vypadala při tisku taky OK, ale horní vrstva dělá jakoby puchýřky (viz obrázek). Může na to mít vliv, že je to tenké, nicméně totéž z PLA ty puchýřky nedělá, tj. je to jen o nějakém odlišném nastavení pro jiný materiál (v daném případě Devil PetG).
Prosím zkušenější o doporučení, s čím začít laborovat - rychlost (+/-), teplota (+/-) snížit Extrusion Multipler (jako by tam bylo moc materiálu) nebo jiný tip?
Přílohy
petg_povrch.jpg

Re: 3D tiskárny v modelařině - III

stř 05.06.2019 10:05

A kolik je nastaveno horních vrstev? Dle mě je to jen otisk INFILL. 1,4mm bych vytiskl plný nebo s INFILL 99%.

Re: 3D tiskárny v modelařině - III

stř 05.06.2019 11:34

kolik mas vrchnich vrstev ? Melo by pomoct vic vrstev - ty bubliny muzou byt tim ze se nema material k cemu prilepit a tryska ho za sebou vytahuje. Pri 3ech vrstvach to vetsinou zmizne. Pokud nezmizne tak vic chladit.

Re: 3D tiskárny v modelařině - III

stř 05.06.2019 11:36

Měl jsem 4 horní vrstvy, stejně jaku u PLA. Připadá mi, že se nafoukly ty bublinky právě v místech, kde není mřížka a tím je tam materiál zvednutý. Pevné je to ažaž, s plnou výplní by to bylo zbytečně tvrdé.

Re: 3D tiskárny v modelařině - III

stř 05.06.2019 12:51

Zkus i upravit teploty - podložka na 90, extruder na 240 nebo i ještě méně a úplně bez chlazení, žádný ofuk. Tohle občas funguje překvapivě dobře...

Re: 3D tiskárny v modelařině - III

stř 05.06.2019 13:53

Myslel jsem, že by tomu ofuk naopak pomohl, ale varianta, že to není roztažené teplem zevnitř ale naopak je vytažené tryskou ven se zdá být velmi reálná, tam by pak naopak vyšší teplota měla pomoct (měkčí materiál se táhne líp a vyvine mnohem menší sílu v tahu). Zkusím večer, v každém případě díky za tipy.
Odeslat odpověď