RCmania.cz - web pro modeláře a modely
http://www.rcmania.cz/

3D tisk modelů letadel I
http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=146&t=78799
Stránka 49 z 85

Autor:  petrcorrado [ pon 09.07.2018 13:41 ]
Předmět příspěvku:  Re: 3D tisk modelů letadel

Blacksite píše:
Panove, jak je na tom tisk z ASA filamentama ohledne letadel, zkousel nekdo?
Bugatti ted ceka na elektroniku a ja nevim roupama co modelovat dal a nekde jsem cetl o tomhle filamentu, ze by to snad melo byt o neco lepsi nez PLA, hlavne lepe brousit apod.

btw dost me zaujala tahle letadla :)


v těchto eroplánech asi hláška "čum před sebe" nabývá úplně jiný rozměr :-D

Autor:  Celeron [ pon 09.07.2018 21:09 ]
Předmět příspěvku:  Re: 3D tisk modelů letadel

ASA, nyní FCC je nadnárodní "popelářská" firma a tak bacha aby to nebyl nějakej recyklát. :mrgreen:

Autor:  jyrry [ pon 09.07.2018 21:15 ]
Předmět příspěvku:  Re: 3D tisk modelů letadel

dudaj píše:
...
Musíš tisknout v komoře a do 15 cm strany na podložce ...

A sakra... to je fakt nutné? Mám na cestě špulku na zkoušení... :?

Autor:  dudaj [ pon 09.07.2018 22:57 ]
Předmět příspěvku:  Re: 3D tisk modelů letadel

jyrry píše:
A sakra... to je fakt nutné? Mám na cestě špulku na zkoušení... :?


Má menší smrštivost než ABS, ale ne o moc . S PLA, nebo Pet se to nedá srovnávat. Takže menší díly v pohodě i bez komory, ale nezkoušel jsem, do jaké velikosti a výšky to dá .

Autor:  Golfista [ úte 24.07.2018 18:08 ]
Předmět příspěvku:  Re: 3D tisk modelů letadel

Jak je to s pevností, výztuhami, nosníky, nebo jiným podpěrným systémem u tištěných letadel? Psalo se tady, že kombinace 3D tisku a třeba uhlíkového nosníku není vhodná. Vyztužujete nějak dodatečně? Nebo stačí slepování (natupo) a nic víc? A to i při rozpětí 1500 a víc?

Autor:  Patas_ [ úte 24.07.2018 19:05 ]
Předmět příspěvku:  Re: 3D tisk modelů letadel

Golfista píše:
Jak je to s pevností, výztuhami, nosníky, nebo jiným podpěrným systémem u tištěných letadel? Psalo se tady, že kombinace 3D tisku a třeba uhlíkového nosníku není vhodná. Vyztužujete nějak dodatečně? Nebo stačí slepování (natupo) a nic víc? A to i při rozpětí 1500 a víc?

Je třeba věřit, ty dvě povrchové plochy křídla jsou nejlepší nosník .)

Autor:  dudaj [ úte 24.07.2018 19:20 ]
Předmět příspěvku:  Re: 3D tisk modelů letadel

Patas_ píše:
Je třeba věřit, ty dvě povrchové plochy křídla jsou nejlepší nosník .)


Tak to bych nedoporučoval ani náhodou. Víra je věc hezká , ale spolehnout se na ni nedá .
Už jsem to tady zmiňoval několikrát a i fotky dával.
Uhlíkový roving po povrchu křídla alespoň ze spoda . Bez toho bych neletěl . Dá se krásně rozplacatit a lepit řídkým vteřiňákem .

Přílohy:
P1010349.jpg
P1010349.jpg
[ 89.24 KiB | Zobrazeno 1583 krát ]


Autor:  tomashr [ stř 25.07.2018 8:41 ]
Předmět příspěvku:  Re: 3D tisk modelů letadel

dudaj píše:
Tak to bych nedoporučoval ani náhodou. Víra je věc hezká , ale spolehnout se na ni nedá .
Už jsem to tady zmiňoval několikrát a i fotky dával.
Uhlíkový roving po povrchu křídla alespoň ze spoda . Bez toho bych neletěl . Dá se krásně rozplacatit a lepit řídkým vteřiňákem .



Podívej, fakta jsou ale taková, že s modely 3Dlabprint bez uhlíku jsem dělal i děsné prasečiny a křídlo vše hravě vydrželo... A to i třeba v případě ACES Spitfira, kterého jsem měl fakt hodně přemotorovaného, rychlost v průletu zaručeně nad 150 km/h. A podobně ty modely provozuje řada lidí a fakt nevím o rozpadech za letu (diskutabilní je u některých třeba pevnost při přistání atd).

Autor:  Jester80 [ stř 25.07.2018 9:17 ]
Předmět příspěvku:  Re: 3D tisk modelů letadel

tomashr píše:
Podívej, fakta jsou ale taková, že s modely 3Dlabprint bez uhlíku jsem dělal i děsné prasečiny a křídlo vše hravě vydrželo... A to i třeba v případě ACES Spitfira, kterého jsem měl fakt hodně přemotorovaného, rychlost v průletu zaručeně nad 150 km/h. A podobně ty modely provozuje řada lidí a fakt nevím o rozpadech za letu (diskutabilní je u některých třeba pevnost při přistání atd).

Mně se povedlo ACES Spitfira ve vzduchu rozlomit. Byl to jeden z prvních co jsem vytiskl. Zkoušel jsem jiný filament a od začátku jsem měl problém s přilnavostí vrstev (layer bonding) a pak jsem zkoušel co křídlo vydrží .......................... a nakonec nevydrželo.

Správě vytištěné křídlo drží bez problémů.

Autor:  Zenair [ stř 25.07.2018 9:19 ]
Předmět příspěvku:  Re: 3D tisk modelů letadel

tomashr píše:
Podívej, fakta jsou ale taková, že s modely 3Dlabprint bez uhlíku jsem dělal i děsné prasečiny a křídlo vše hravě vydrželo... A to i třeba v případě ACES Spitfira, kterého jsem měl fakt hodně přemotorovaného, rychlost v průletu zaručeně nad 150 km/h. A podobně ty modely provozuje řada lidí a fakt nevím o rozpadech za letu (diskutabilní je u některých třeba pevnost při přistání atd).

Tohle mohu potvrdit z vlastní zkušenosti. A jen zdůrazním - jde o modely od 3Dlabprint, s jinými zkušenost nemám. Předpoklad je ale kvalitní tisk a očištění hran před lepením.

Myslím, že tohle RiMrovo video je víc než vypovídající:
https://www.youtube.com/watch?v=vno4SAi0TkM

Autor:  dudaj [ stř 25.07.2018 9:22 ]
Předmět příspěvku:  Re: 3D tisk modelů letadel

tomashr píše:

Podívej, fakta jsou ale taková, že s modely 3Dlabprint bez uhlíku jsem dělal i děsné prasečiny a křídlo vše hravě vydrželo... A to i třeba v případě ACES Spitfira, kterého jsem měl fakt hodně přemotorovaného, rychlost v průletu zaručeně nad 150 km/h. A podobně ty modely provozuje řada lidí a fakt nevím o rozpadech za letu (diskutabilní je u některých třeba pevnost při přistání atd).


O průlet nejde - tam není přetížení na křídla .

1-09 https://www.youtube.com/watch?v=uuBP9nx7G4c

tady je to blbě vidět, ale myslím, že se mu složily křídla
https://www.youtube.com/watch?v=6Uk2mwlOpgI

Navíc přesně jak píšeš. Po přistání se může něco lehce nakřupnout a při letu dokončit .
Další věcí je, že havárkami se lidi nechlubí .
prostě je to tisk a věřit mu na rychlých křídlech nebudu.

Ještě doplním - vlastnost spoje je výborná, pokud se někde nenačne . Jakmile z jakéhokoli důvodu vznikne trhlinka (třeba i promáčknutím při převozu , pak stačí málo a jde to ráz na ráz . - To klasické materiály neudělají .

Autor:  tomashr [ stř 25.07.2018 9:37 ]
Předmět příspěvku:  Re: 3D tisk modelů letadel

Pojmem "děsné prasečiny" myslím právě věci, kde to je o přetížení... U rychlosti ala Spit se přirozeně často točí přemety, v jistém smyslu asi nejvíc týrám Qtrainer, ten sice není tak rychlý, ale zase se dělají věci jako kopané výkruty a tak, kde se kombinuje zátěž na ohyb a krut.

Důležité je to, co psal jester80 - musí být kvalitní tisk se spojením vrstev, mé první pokusy bych možná rozložil také.

Ad lidi se havárkami nechlubí - bejvávalo, v poslední době mám pocit, že dnes je havárka vítána, protože je co dát na YT/FB :lol:

EDIT - k tomu Migu na prvním videu - tam to vypadá buď na blbé lepení anebo to zmíněné špatné vytištění vrstev, evidentně mu křídlo ulétlo naprosto čistě ve chvíli nepříliš velkého zatížení.
U druhého videu se Spitem nemám pocit, že by to rozložil za letu, ovšem co se týče té destrukce na zemi, tak bych ve spojení s tou velkou fotkou na začátku řekl, že to je blbý tisk, trochu mi to strukturou připomíná jeden z mých vlastních prvních pokusů, než jsem se "singlewall" naučil pořádně. Popravdě se mi jeden model na zemi rozsypal poměrně podobně i při velmi podstatně lepším přistání, ale to je minulost, po odladění tisku je pevnost úplně jinde...

Autor:  dudaj [ stř 25.07.2018 11:45 ]
Předmět příspěvku:  Re: 3D tisk modelů letadel

u toho druhýho videa usuzuji na křídla proto, že to letadlo na zpomaleném videu prudce zrychlilo . Neumím si představit jiný důvod.

Autor:  Patas_ [ stř 25.07.2018 13:24 ]
Předmět příspěvku:  Re: 3D tisk modelů letadel

Jojo toho Miga ten chlápek zlomil v úchytu křídla a tam je to po vláknech 45° pěknej špalek plastu ... holt když tam má být 600W a dá tam Wemotec EDF 2KW + odpovídající hmotu baterek a rozjede to z kopce ... no tak nás donutil tam vetknout 8mm carbon tyč a snad už to neuvidím, ale dávat 4x výkonnější pohon není dobrej nápad bo u miga bohužel nejde průběžné křídlo.

Autor:  tomashr [ stř 25.07.2018 16:50 ]
Předmět příspěvku:  Re: 3D tisk modelů letadel

dudaj píše:
u toho druhýho videa usuzuji na křídla proto, že to letadlo na zpomaleném videu prudce zrychlilo . Neumím si představit jiný důvod.


To já jo, protože jsem trochu podobně rozsekal prvního Qtrainera :-( Vypadalo to na podobné zrychlení, ale důvod byl daleko prozaičtější - hryzlé servo výškovky, které se dostalo do polohy plně potlačeno a ještě navíc nějak odkouřilo BEC, že se motor pořád točil naplno. Mimochodem to pak pokračovalo ulomením křídla za letu, ale šlo o naprosto nesmyslný režim letu kvůli selhání techniky :-( Vůbec bych se nedivil, kdyby se něco podobného stalo s tím Spitem, jen zkrátka byl níže, tak byla plná destrukce až na zemi...

Stránka 49 z 85 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/