Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 48 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: pát 06.09.2019 6:12 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 21.6.2008
Příspěvky: 5453
Bydliště: Praha ČR
V té druhé tabulce mne zarazila jiná věc - píše PLA pro věci skryté před UV, ABS i na exteriér. Já tedy žiju v představě, že to je přesně naopak, tedy slabinou ABS je hořší odolnost proti stárnutí vlivem UV, u PLA tohle naopak moc nevadí (zase se na slunci může deformovat, ale to je teplem, ne UV).

Žiju v bludu anebo naopak píše bludy autor toho článku (ač to prý má být z diplomky)??


Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: pát 06.09.2019 10:03 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 2.5.2009
Příspěvky: 1054
Bydliště: Sedlcany
Ad PLA - nechal jsem testovaci vytisk rok venku (desticka cca 15x5cm, tloustka 5mm) - z pulky zakopeny v zemi, z pulky koukal ven. A musim rict, ze ani na jedne casti jsem nepozoroval zadnou degradaci :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 06.09.2019 10:06 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie

Registrován: 22.7.2012
Příspěvky: 3115
Bydliště: Zvole u Prahy
Obrázky: 0
tomashr píše:
(ač to prý má být z diplomky)??


Netušíme, jestli je to ovšem diplomka, která prošla obhajobou :lol: .

Kdyby ABS byla odolná UV, nevyvíjela by se ASA.
ASA byla vyvíjena modifikací ABS (předpokládám), takže nemyslím, že by byly ty materiály nějak moc rozdílné krom odolnosti UV.
Navíc autor porovnává různé materiály různých výrobců.
Nikde nezmiňuje teploty trysky , ani komory při tisku testovaných materiálů a co vlastně testoval.
Dle mne jeho výsledky slušně řečeno nejsou k ničemu. Kdo ví, jak velkou část testů prodejce uveřejnil.
Každý si musí dělat testy své, protože při tisku je tolik možností nastavení, barev a výrobců, že nic z těhle tabulek nelze považovat za opakovatelné s jinými nastaveními, tl. trysek , tl. stěn a td.

_________________
www.3dfrezovani.cz


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pát 06.09.2019 21:37 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 2.8.2008
Příspěvky: 1404
Bydliště: Pelhřimov
Obrázky: 1
Kolego Dudaji, podělíš se aspoň obecně s námi tiskaři používajícími taky už nějakou dobu ASA, jak dosáhnout těchto úžasných výšek tisku 24 cm? Předpokládám, že to řeší hlavně nějaká ta vyhřívaná komora.. Mě tisky z ASA pnutím praskají někde okolo 8 cm výšky, už jsem to tady někdy po začátku roku nebo na jaře psal (díly samodomo modelu gondoly pro rc paragliding jsem byl nucen místo z ASA vytisknout z petky, která tak za dlouhotrvající dobrou službu zůstává u mě pořád materiálem č.1).

Díky.

Martin


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: sob 07.09.2019 13:52 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie

Registrován: 22.7.2012
Příspěvky: 3115
Bydliště: Zvole u Prahy
Obrázky: 0
martin z píše:
Kolego Dudaji, podělíš se aspoň obecně s námi tiskaři používajícími taky už nějakou dobu ASA, jak dosáhnout těchto úžasných výšek tisku 24 cm?


Ano, v podstatě to píši stále. Vysoká teplota trysky 270°C, Bed 100 °C, jemně rozmidlenej Kores mokrým hadrem (silná vrstva spatně drží) na odmaštěném skle jarem. V komoře 40°C. Zapínám teplotu bedu v přestihu cca 1 hodinu, aby se vše prohřálo. Rychlosti kolem 40mm/s .
Používám trysku 0,2 , takže perimetr cca 0,25 a výška 0,15. U větší trysky bych asi maličko snížil teplotu. Suchá ASA - vlhká pění. ona se při častém tisku v komoře vysuší prakticky sama.
Používám filament od DD.
Pokud to nechám zchladnout, odskočí to samo. Pokud ne u stěn nakapu vodu a ta to za chvilku uvolní. Špachtli už nepoužívám, vytrhne se sklo.


Přílohy:
_1010027.JPG
_1010027.JPG
[ 48.87 KiB | Zobrazeno 1785 krát ]

_1010028.JPG
_1010028.JPG
[ 61.78 KiB | Zobrazeno 1785 krát ]

_1010029.JPG
_1010029.JPG
[ 54.86 KiB | Zobrazeno 1785 krát ]

_1010031.JPG
_1010031.JPG
[ 40.37 KiB | Zobrazeno 1785 krát ]


_________________
www.3dfrezovani.cz
Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: sob 07.09.2019 17:37 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 2.8.2008
Příspěvky: 1404
Bydliště: Pelhřimov
Obrázky: 1
Super, díky! :D


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: stř 30.10.2019 15:56 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 21.6.2008
Příspěvky: 5453
Bydliště: Praha ČR
dudaj píše:
U toho materiálu mám jeden problém.

"Nejdůležitější vstupní proměnné pro řízení expanze jsou rychlost, teplota a průtok. To umožňuje uživatelům měnit hustotu materiálu pro různé části modelu."

Pokud to dobře chápu, tak akcelerace a změna rychlosti způsobí jiné napěnění, takže na pěknej , hladkej a rovnoměrnej povrch se dá zapomenout.
Navíc napěnění vždy musí snížit pevnost.
No a o ceně ani nemluvím.


Ad LW-PLA - moje první reakce byla úplně stejná jako tvoje, důvody podobné. Jenže první reálné testy naznačují, že to může být u letadel posun docela brutální. Třeba Eclipson u jednoho svého letadla už LW-PLA reálně testoval a rozdíl je brutální - klasický tisk PLA vyjde na 430g, ale LW-PLA jen 200g!!! Viz https://www.eclipson-airplanes.com/model-v . Tohle už je opravdu docela přelom, ta LW-PLA verze už začíná být hmotností reálně porovnatelná s balsovou stavbou. Cena u ColorFabb cca 1100 za 750g, tedy v přepočtu na kilo skoro 1400 sice nepotěší, ale je to zkrátka posun možností někam hodně jinam, než bylo obvyklé.

Jsem momentálně hodně zavalen rozdělanými projekty, kterými se musím pro pořádek prokousat, ale až to dorazím, tak se asi ke koupi nějakých samplů LW-PLA dokopu, toto může být docela zásadní posun...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 30.10.2019 19:53 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 17.8.2005
Příspěvky: 316
Jojo s 0,5 flow vytiskneš ovšem 2x tolik dílců z kila ... tj dílec vyjde finančně +- nastejno jak z normálního PLA jen voalá hmotí polovic. Dost to testuju a už i tuším co z toho tisknout jde a co už se v luftě zlomí :)

Osobně čekám, až průšovci dodělají fungující jednoduchý upgrade na jeden stříhaný a navařovaný drát a tisknout na jedný trysce dva matroše naráz. Vnitřky tuhé a plášť lehký ...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 31.10.2019 6:48 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 21.6.2008
Příspěvky: 5453
Bydliště: Praha ČR
Patas_ píše:
Jojo s 0,5 flow vytiskneš ovšem 2x tolik dílců z kila ... tj dílec vyjde finančně +- nastejno jak z normálního PLA jen voalá hmotí polovic.


No zase objektivně - cena PLA za kilo nyní začíná na 299 a za 399 zcela běžně (píšu české ceny v Alza za PLA, který na modely 3DLAB ověřeně funguje), proti tomu je LW-PLA přeci jen pořád dvojnásobek... Ale jinak souhlas a přesně takto jsem i uvažoval - kdyby cena byla 4x větší, tak je to přeci jenom hodně, ale dvojnásobek už ve spojení s novými možnostmi za pozornost stojí.

K té konstrukci - tak například by to mohlo být zajímavé v "hybridní" verzi s trochou uhlíku, pak se dá křídlo udělat kompletně z LW-PLA a jen do něj vytisknout kanál na uhlíkovou trubku. A variant je určitě více, časem se ukáže.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 31.10.2019 14:15 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie

Registrován: 22.7.2012
Příspěvky: 3115
Bydliště: Zvole u Prahy
Obrázky: 0
Koukal jsem na ty jeho tisky z toho LW pla - předpokládám, že je to z toho. Ten povrch je děsnej. Netuším , jestli to lze vylepšit.
Taky jde o pevnosti a odolnost povrchovou.
Já zatím oželím dobu letu a ušetřím hmotnost radši na baterkách :) .

_________________
www.3dfrezovani.cz


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pát 01.11.2019 9:58 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 21.6.2008
Příspěvky: 5453
Bydliště: Praha ČR
Trochu mi uniká logika té poznámky o baterkách - vždyť je to přece právě naopak, s lehčím modelem si můžeš dovolit i lehčí pohon a menší baterky (a ve výsledku to je ještě lehčí) :mrgreen: :mrgreen:

Ale zpátky k tématu - je celkem jasné, že LW-PLA bude chtít hodně výzkumu a bude to mít i řadu porodních bolestí (horším povrchem počínaje a pevnostními riziky konče).
Jenže podle mně tady jde o to, že se u letadel posuneš někam, kam se dosud prostě s 3D tiskem dostat nešlo. Vezmi si pro příklad ten Eclipson-V: při klasickém PLA je to pořád jen klasický malý hotliner (no spíš warmliner), který nejspíš bude létat dobře, ale pořád poněkud šutr. V té LW-PLA verzi se vzletovkou 400g se ale najednou suneš do bodu, kdy by ten model mohl i docela slušně plachtit v termice.
A není to jen o větroních, zrovna o víkendu mi na letišti kdosi popisoval dojmy z tištěného Stearmana - létá dobře, ale s ohledem na hmotnost z toho neměl dojem realistického letu dvouplošníku, prostě tak trochu stíhačka. Hmotnost jeho tištěných dílů je 1500g. I kdyby se z LW-PLA udělaly s ohledem na pevnost jen některé díly a hmotnost výtisků tedy nepoklesla pod půlku, ale třeba jen na 1000g, tak je to půl kila dolů. Zatížení by tedy padlo z 56g/dm2 na cca 44g/dm2 (a to neuvažuji možnost dále odlehčit pohon), což by muselo realismus letu zvednout opravdu znatelně.
Nebo jednodušší příklad je ta diskuse vedle o tištěných žebrech - z klasického ABS/PLA to jde, ale rozdíl hmotnosti proti balsovým je chtě nechtě veliký. Pokud by se u LW-PLA hmotnost srazila pod půlku, tak to je hodně zásadní, komfort tištěných by se najednou spojil s daleko menším handicapem ve váze...

Povrch asi bude horší vždy, ale pokud bude alespoň "použitelný", tak to může být přijatelná cena za opravdu zásadní odlehčení.

Mám zkrátka dojem, že pro specifické použití u letadel může (ale nemusí) jít celkem o průlomovou záležitost. A popravdě jsem se po dalším výzkumu rozhodl a už jsem první "špulku" od ColorFabb objednal, jsem příliš zvědavý :-)

EDIT - tak si říkám, jestli tohle už není na odseknutí do samostatného "LW-PLA" tématu, určitě je to zajímavé, ale souvislost s titulkem "free modely" je nevalná.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 01.11.2019 19:39 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie

Registrován: 22.7.2012
Příspěvky: 3115
Bydliště: Zvole u Prahy
Obrázky: 0
tomashr píše:
Trochu mi uniká logika té poznámky o baterkách - vždyť je to přece právě naopak, s lehčím modelem si můžeš dovolit i lehčí pohon a menší baterky (a ve výsledku to je ještě lehčí) :mrgreen: :mrgreen:

.


Co je nejasné na mém sdělení, že radši budu létat kratší dobu s lehčími baterkami , než s ošklivým povrchem a baterkami těžšími.
Při podobné letové hmotnosti modelu ?

Teď mám rozdělanou F-16 . Hmotnost tisku slepeného modelu je 820 g s náplní se dostanu na 1650 g. Tah 2,1 Kg. délka 1,2 m
plánované baterky váží 370 g. Pokud to vytisknu z nějakého napěněného materiálu, zvětším odpor, bude hnusnej povrch a méně odolnej. Sice tam dám baterky na víc jak dvojnásobnou dobu letu, ale proč ? Mě nedělá problém přistát a prohodit další baterku a jít znovu do vzduchu.
Kámoš ji má stejné velikosti a letovkou 2,1 kg. Ale není důvod tam naprat baterky na dlouhej let. Radši je budu mít na zemi a vyměním, než se s nima tahat ve vzduchu.
Rozhodně mi to vadí míň , než lítat s měkčím napěněným materiálem. To si rovnou můžu koupit jeta z bublinek.
Pokud budu chtít do termiky, radši si vyfrézuji balsový žebra a našoupu na uhlíkový tyčky. A vytisknu pouze přední část trupu.
Prostě vše má své využití.

Je potřeba vzít v úvahu, že napěněný materiál o poloviční hmotnosti bude mít taky znatelně menší pevnosti, pokud vůbec budou použitelné bez výztuží.
Výhodné materiály pro tisk letadel jsou s velkou pevností sváru u 1 perimetru tisku a vysoká rázová odolnost. Pak lze tisknout duté sendviče o tenkých stěnkách (0,25 mm) a vysoké pevnosti za současné vysoké odolnosti povrchu.A taky efektivní výplně ve slicerech mi chyběj. Tam vidím taky rezervu.

_________________
www.3dfrezovani.cz


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: sob 02.11.2019 12:59 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 21.6.2008
Příspěvky: 5453
Bydliště: Praha ČR
dudaj píše:

Co je nejasné na mém sdělení, že radši budu létat kratší dobu s lehčími baterkami , než s ošklivým povrchem a baterkami těžšími.
Při podobné letové hmotnosti modelu ?


No máš tam tu logickou chybu, že při odlehčení modelu budeš i lehčími baterkami létat mnohdy ještě déle, než u těžšího modelu s těžšími, naprosto mi uniká, proč bych měl mít v lehčím modelu těžší baterky, vždyť to nedává smysl... Fakt nechápu, co sem pořád taháš ty "baterky na dlouhou dobu letu", proč bych to měl dělat? Odlehčuji hlavně kvůli menšímu plošnému zatížení, což přinese vyšší obratnost a mimochodem třeba i menší přistávací rychlost, což omezí namáhání při přistání atd.
Odlehčení je vždy ve dvou krocích, nejdřív vlastní model a pokud se ten odlehčí, tak se dá v řadě případů obratem ušetřit ještě na vybavení (včetně právě baterek).

Ve zbytku máš samozřejmě v lecčem pravdu, je naprosto jasné, že to nemá smysl na všechny modely. Když budu opět konkrétní, tak třeba u tištěného ACES Spitfira nemám s hmotností problém vůbec žádný, odlehčení by nic moc nepřineslo i kdyby byl povrch a pevnost stejný (a jelikož nebude, tak to smysl nedává). Na druhé straně třeba u zacílením podobného ME109F už to s plošným zatížením a letovými vlastnostmi tak ideálně nevychází a popravdě třeba i jen částečné odlehčení by potěšílo. Co jsem počítal, tak třeba vnější konce křídla, výškovka a křídélka by při použití LW-PLA hodily určitě 70g dolů, což není právě zanedbatelné a přitom tohle by žádný velký problém být neměl...

Uvidíme po testech, plkat tady můžeme velmi dlouze, ale tohle se prostě musí ověřit v praxi, za tu investici do jedné cívky LW-PLA mi to zkrátka stojí.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 02.11.2019 19:59 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie

Registrován: 22.7.2012
Příspěvky: 3115
Bydliště: Zvole u Prahy
Obrázky: 0
Ano já to ruce neměl.
Ale materiál, který pění teplem při tisku, nikdy nemůže slušný povrch udělat. Navíc kvalitu zajišťuje sendvič složený z tvrdého povrchu a lehkého jádra.
Tento materiál to nezajistí. to zajistí olaminovaný poliš, nebo balsa, případně herex a podobné. U tisku pouze dutina.
Proto tohle nepovažuji za žádný zlomový materiál. Tím neříkám, že někdo s tím může být spokojen.
Já budu nadále preferovat velmi tenké perimetry mezi sebou vyplněné konstrukcí ve vzdálenosti podepření cca 0,5 cm max.
Dokud ty nebudeš mít v ruce mé konstrukce, tak to taky neposoudíš.
Já zvažuji pořízení tiskárny delty s možností zateplení komory přes 60°C . Tam už začínají držet docela dobře i dost tenké perimetry.
Materiály jsou na trhu celkem dobrý, ale jsou náročné na podmínky při tisku. Silnější perimetry 0,4-0,6 mm už celkem držej, ale 0,2 je problém.
PLA ani Petko neřeším. Petko je docela křehké nárazem a PLA v tenkých perimetrech téměř nedrží.
Dokázat vytisknout křídla z PC by bylo odhaduji mnohem zajímavější. Ale tepelná roztažnost a nároky na teplotu trysky jsou velké. O udržení na desce ani nemluvím.

_________________
www.3dfrezovani.cz


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: ned 03.11.2019 9:00 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 21.6.2008
Příspěvky: 5453
Bydliště: Praha ČR
dudaj píše:
PLA ani Petko neřeším. Petko je docela křehké nárazem a PLA v tenkých perimetrech téměř nedrží.


Jojo, u PET je navíc při tisku letadel docela zajímavý paradox, že je proti PLA křehčí, ale paradoxně "gumovější". Zní to divně, ale prostě mi to takto vychází, letadlo je při plynulém namáhání "žvejkovitější", jenže při nárazu se najednou jako houževnatější nejeví.

Perimetry 0,2mm jsem nezkoušel, tam musím věřit tvým postřehům. V poslední době jsem si celkem vyhrál s 0,4mm a zkoušel víc variant nastavení a pravdou je, že u PLA se výsledky docela liší a při vhodném výběru materiálu a optimálním nastavení to vůbec nevychází zle. Když porovnám křídla, která jsem tiskl v počátcích mého laborování s letadly s těmi posledními, tak je to rozdíl až brutální a to i když v obou případech porovnávám v podstatě stejný 3D model od 3Dlabprint. Shodou okolností dosud existuje můj prakticky první fungující model ME109T a poslední, co jsem vytiskl, je stejný model ze stejných dat a také z PLA, jen jaksi po skoro třech letech zkušeností, takže mohu přímo srovnat vedle sebe. Moc se to nedá porovnat, odolnost a houževnatost je o dost jinde, kvalita povrchu také o něco lepší, navíc jsem si dost vyhrál s optimalizací lepení dílů, což je také důležité.
Můj závěr je takový, že modely letadel vzniklé 3D tiskem v dost případech začínají dávat smysl zcela plnohodnotný, není to už jen o "zajímavé kuriozitě", ale na druhé straně to dá daleko více práce, než se zpočátku zdálo, i na straně "uživatele", tedy toho, kdo "jen" tiskne z dat někoho jiného, zdaleka ne jen u toho, kdo to původně tvoří jako 3D model.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 48 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: epox a 4 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz