Ale zmĕnilo.
V 80. letech bylo "všechno všech" takže z toho => bordel. Dnes jsou mnohé ty kdysi státní podniky v soukromých rukou a to mi vĕř, že ti Putinovi "silovici" si ten "bordel" uhlídají. A ve firmách, které si normální podnikatelé (neputinoci, vĕř, že i tací tam jsou), tak tam prostĕ bordel není.
Ale je pravda, že v té velké zemi "je spousta vĕcí, které koupit lze!"
Minimálnĕ hodnĕ toho mají lidé v soukromý zásobách vzniklých ještĕ z toho bordelu a internetové bazoše se hemží vším možným. Pro našince je však problém to dostat sem. Ostatnĕ to byl problém vžycky. Jenže před sametovou revolucí tu byla ruská vojska, mnoho našich studentú tam, i nejací ruští zde, taky se jezdilo tam na služebky, z vysokých škol na letní zahraniční praxe, takže se vžy nějaký způsob tu vĕc sem doručit, našel. Mnohem tĕžší to bylo tam v tehdejší sovĕtské nedostatkové ekonomice koupit/sehnat. Taky tehdy přes Žilinu jezdily 2 vlaky do Moskvy denně (a dva zpĕt, pochopitelnĕ) z Prahy a z Bratislavy/Vídnĕ a k tomu ještĕ jeden vlak jezdil z Prahy do Moskvy přes Hradec a Polsko (ten ale přes Žilinu samozřejmĕ nejel). Takže existovala i taková možnost se prostĕ domluvit s pruvodčím nĕjakého vagonu (ti pašovali ve velkém, ale ač se to zdá neuvěřitelné, byl na nĕ docela spoleh). Dnes nejede vlak ani jeden, jen jednou týdnĕ pár vagónů z Bratislavy/Vídně přes Katovice, Brest do Moskvy postupnĕ připojované k různým vlakům. Komunikace s RF klesla možná na 1/100 nebo ještĕ míň. Takže když výjimečnĕ nĕco koupím na bazoši ruského modelářského fóra (přes kamarády v Moskvĕ) tak pak čekám půl roku i rok, než to dostanu sem.
Ale objevil jsem kanál přes jednoho modeláře v Rize, ten umí sehnat spoustu vĕcí a obyčejnou poštou to mám doma do 3 dnů (je to vrámci EU) a on má jakési možnosti dopravy z/do RF, mnohem větší než my.